De mooiste Toyota ooit is nu te koop

Auteur: , 48 Reacties

Mooi ding toch?

Nee. Dit is geen Ferrari 288 GTO. Dit is een Toyota MR-2 met een 3.0 liter V6 (3VZ-FE) achter de voorstoelen. Veel kitcars hebben moeite hun ware identiteit te verbergen, maar deze is bijzonder goed gelukt lijkt ons, vooral bij het aanzicht schuin van voren. De auto is de afgelopen anderhalf jaar in elkaar geknutseld en haalde zelfs covers van automagazines in the UK.

Er werden hier en daar zelfs originele Ferrari-onderdelen gebruikt, zoals de lampen. Het interieur geeft iets meer weg: er zitten met leer bekleedde stoelen van een MX-5 in, en het dashboard en de middenconsole zijn te onderscheiden van het origineel. Toch zit er niet enorm veel verschil tussen en is ook hier een aardige klus geklaard.

Je kunt van alles roepen over dit soort projecten. Bijvoorbeeld dat het de zoveelste Ferrarikloon op Toyota MR-2 basis is, of dat je er niet mee op vakantie moet gaan in Spanje. Maar dat neemt niet weg dat een serieus stukje knutselwerk is. Interesse in deze goed gelukte look-a-like? Even naar eBay!



48 reacties

Deze Is inderdaad erg goed gelukt!
Ik heb er niets mee, met die replica’s. Maar eerlijk is eerlijk, hij is bijzonder goed gelukt.
@viezefreddyw:

”Ik heb er niets mee, met die replica’s.”

Met een originele Ferrari voor de deur is dat makkelijk praten ;)
@willeme: Het voordeel van zo’n Toyota is dat hij een stuk betrouwbaarder is.
@viezefreddyw: En met een 3 liter V6 is ie best rap en toch dat fijne non-turbo rijden. (de Turbo versie van deze kunnen wel echt serieus hard gaan)
@willeme: Ik wil ook mijn reactie kunnen editten!!!!


EDIT: Dat kan ik volkomen begrijpen ;-), was getekend, WillemE-
@viezefreddyw: Ziet er inderdaad goed uit. Maar dit is een kitcar, geen replica ;-)
@cossiekiller: Ook goed.
@cossiekiller: is dat zo? Mij lijkt het dat als je zelf een creatie bouwt waar snelheid en rijeigenschappen hoger in het vaandel staan dan styling je het hebt over een kitcar, maar hier is duidelijk veel tijd en moeite gestopt in het laten lijken op een Ferrari. Ik zou het een replica noemen.
@720s: Ja en toch zie je nergens Ferrari logo’s oid. Heel netjes juist. Zelfs de H shifter is redelijk gelukt!
@fmgarcia: Maar goed ook, anders stonden er voor je er erg in hebt al een zwik Italianen voor de deur om dat ding linea recta de shredder in te gooien.
@720s: Een replica is een auto die er alles aan doet om de eigenschappen en looks te houden van het origineel. Je hebt het dan ook nog steeds over een dure auto overigens. Bij een 288GTO moet je dan denken aan een 308 ombouwen naar een 288GTO (zelfde wat Ferrari deed) waarbij alleen de registratie papieren verraden dat het om een 308 gaat. De onderdelen moeten met de hand worden gebouwd en/of alleen originele 288GTO onderdelen mogen worden gebruikt. Dan spreek je van een 288GTO replica. In tegenstelling tot @viezefreddy: kan ik dit soort replica’s wel waarderen, zelfde als de bekende 250GTO op NL kenteken. Ondanks dat het om een originele Ferrari gaat is de uitvoering niet origineel en is het dus een replica.

Maar kitcars kunnen ook replica’s zijn om niet te hoeven voldoen aan emissie normen en kosten laag te houden. Superformance is officieel een kitcar bouwer omdat ze een auto leveren zonder motor en transmissie maar de auto’s worden door de wandelgangen wel gezien als replica’s. De auto wordt helemaal gebouwd zoals de originele Ford GT40 destijds (met een paar uitzonderingen zoals magnesium dat plaatst maakt voor aluminium). Daarom mag Superformance van Ford de naam GT40 gebruiken en kunnen de auto’s ook als Ford GT40 deelnemen aan officiële historische races. Dit soort replica’s, dat eigenlijk projecten zijn waar de originele autofabrikant ophoudt en een ander hiermee doorgaat, vind ik prachtig zolang het er alles maar aan doet om zo dicht mogelijk bij het origineel te blijven. Een 60 jaar oude auto met 0 km op de teller is nog steeds een 60 jaar oude auto. Dit is nieuw, klassiek en authentiek tegelijk, oftewel een droomauto.

Aan dit soort voorwaarden voldoet de MR2 niet, het feit dat hier sprake is van een donorauto dat niets met het origineel te maken heeft sluit al uit dat het om een replica gaat.
Deze is echt heel goed gelukt!
Mooi gelukt toch! En een motor waarmee je je niet belachelijk maakt.

Ik zou hem niet direct kopen, maar ik zou wel gezond jaloers zijn moest mijn buurman hiermee rondrijden.
En dan start je hem…..
Not my cup of tea. Blijft geknutsel. Alsof je vriendin naar de kliniek gaat om op een of ander fotomodel te lijken. The look is ok, naar de feel??
@porker: maar wel lekker voor een keertje!
@foramen: Als het toch maar ‘voor een keertje’ is, zijn er zowel voor de Ferrari als voor het fotomodel toch andere manieren om aan je trekken te komen. Initiële investering is een stuk goedkoper, en je hebt ook geen onderhoudskosten. Nadeel is dan wel dat je haar na gebruik weer moet inleveren, maar het is toch maar voor een keer dus so what?
Ziet er geweldig uit, zou ik zo snel niet van de originele weten de onderscheiden. Bij een 2e blik: De spoiler achter lijkt iets over de achterlichten te hangen.
@pomoek: Plus natuurlijk de ventilatieroosters op de motorkap en dergelijke. De 288 GTO heeft ze niet in het zwart.
@viezefreddyw: inderdaad…
Goed gelukt, op de breedte na is ie zelfs bijna onherkenbaar als een replica. Desalniettemin houd ik er niet van. Ik ben van mening dat je alleen een replica bouwt omdat je graag gezien wilt worden met een auto die je niet kan betalen (even los van het klein vermogen dat je soms in een replica moet stoppen).

Nu zullen mensen zeggen dat replica-eigenaren juist zo’n auto hebben, omdat ie zoveel lijkt op de auto die ze eigenlijk adoreren, maar indien ik er zelf eentje (lees: replica) zou bezitten, zou ik me persoonlijk blijven storen aan het feit, dat ik toch geen echte heb. :)
@granlusso: Een echte replica is een kopie. Zoals ze in Argentinië gemaakt worden. Een nieuwe oude auto, soms zelfs tot aan het blok toe. Dat vind ik persoonlijk net zo mooi als een origineel want het is hetzelfde. Dit is niet echt een replica maar een look a like.
Mooi gedaan
Als je had gezegd dat het een echte is, had ik je zo gelooft
Ziet er goed uit. Maar de wielbasis klopt voor geen kant. Front en rear overhang is echt te lang.
@kilum: precies, de oplettende kijkers weten echt wel dat dit niet de real deal is en dan sta je alsnog voor paal.
@720s: newsflash: niet iedereen is zo onzeker dat hij indruk wilt maken op mensen die hij totaal niet kent.
@esprit84: volgens jouw logica is een replica dan sowieso bs. Als dat je niet uitmaakt kun je beter de auto origineel houden zonder wannabe Ferrari body.
@720s: jezus wat ben jij beperkt, geestelijk.
@720s: misschien wil je zélf een andere body. En niet voor iemand anders?
@esprit84: je kan mij op zich geestelijk beperkt noemen maar in de praktijk is een Ferrari hebben een soort automatische leuter vergroting. Dat is gewoon hoe het werkt. Dus als je een replica bouwt, maakt niet uit hoe goed of slecht hij gelukt is, je doet het vanwege de status. In jouw utopische wereld waar iedereen zelf bepaalt hoe mooi iets is bevinden wij ons niet.
@720s: ik heb medelijden met je
@esprit84: oh, dus nu voel je je ineens rot voor mijn probleem, nou dat is de eerste stap in leren hoe de wereld werkt zo te zien.
@720s: ik woon toch echt in een wereld waar ik zelf bepaal wat ik mooi vind, en zure meningen van anderen zoals jij hou ik me ook niet echt mee bezig, leef voor mezelf, en niet voor een ander.

Dat zou best een handicap zijn,

Succes om jouw leven zo in te leven dat het anderen bevalt hahahaha krant
@kilum: en dat wist je uit je hoofd, of moest je er eerst foto’s van een echte bijpakken?
@draadloos: Nee dat is niet nodig, de auto is ontwikkeld als rally auto. Dan is het vrij logisch dat de wielen zoveel mogelijk op de hoeken staan. En vooral bij het zij aanzicht zie je dat dit hier niet het geval is.
@kilum: Als je nou eens een lijstje maakt van meest legendarische rally auto’s en vervolgens kijkt naar de plaatjes dan zie je dat de quattro, en de meeste lancia’s gewoon flinke overhang hebben. Vooral aan de voorkant.
Mooiste Toyota ooit? En de 2000GT dan?
Dit zijn van die mensen die van projecten houden. Geld is nu op en/of hij wil aan een nieuw project beginnen.

Beetje ‘help, mijn man is klusser!” probleem.
Ik maar denken dat het over de Toyota Prius ging.
Fantastisch ding, maar niet de mooiste Toyota. Dat is toch echt de 2000 GT
@fanboy: Sarcasme
okay, toegegeven: het is één van de betere replica’s.
Maar om te zeggen dat het goed gelukt is….
Het klopt gewoon niet. Vooral bij het zij-aanzicht en de foto die schuin van achteren is genomen, zie je dat de verhoudingen zoek zijn.
Ik vind het moeilijk om enthousiast te worden over zoiets.
Kudos voor de vele uren werk, dat wel.
En nu van een Dino.
Ik vraag mij wel oprecht af waarom mensen zo’n project op zich nemen. Het kost je vele klusuren en wat heb je dan, iets wat moet doorgaan voor een Ferrari maar waarbij de verhoudingen niet kloppen en de motor natuurlijk al helemaal niet klopt. Dat kan toch nooit voldoening geven. Alsof je hobby houtbewerking is en je die gaat uitoefenen door een Billy boekenkast van de Ikea in elkaar te schroeven… Het moet toch veel meer voldoening geven als je een auto personaliseert middels tuning of een klassieker/youngtimer weer naar showroomstaat brengt?
Maar goed, met de beperkingen die zo’n project met zich meebrengt is het wel netjes gedaan allemaal.
Zonde van de MR2. Dat is gewoon al een hele mooie wagen
Ik heb me laatst nog laten foppen door een Fiero verkleed als 208 oid. Verdorie :p
FF de knippers linksvoor (voor de kijker rechts) wat rechter ophangen en het is helemaal keurig voor elkaar. Natuurlijk is het geen echte en is echt veel mooier, maar voor een neppert is het prachtig gedaan.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).