De nieuwe BMW 3 Serie is officieel

Auteur: , 87 Reacties

De zevende generatie 3 Serie druipt van je beeldscherm.

Het wachten is voorbij. BMW heeft zojuist eindelijk de nieuwe 3 Serie in Parijs gepresenteerd. Zoals verwacht lijkt de 3 grof gezegd op een gekrompen 5 Serie. In dat opzicht is de 3 Serie zakelijker dan ooit. Mogen we de woorden ‘een beetje saai’ in de mond nemen? Het is overigens niet alleen boe-geroep. Kudos voor BMW dat ze de zichtbare uitlaten hebben behouden. Geen neppe sierstukken voor de nieuwe 3 Serie.

De nieuwe 3 Serie heeft een langere wielbasis (+41 mm) en is 55 kg verloren. Verder heeft de dreier een 50:50 gewichtsverdeling in combinatie met een laag zwaartepunt. Aan de sportieve rijder is ook gedacht. Optioneel is de auto te krijgen met het M Sport differentieel. Dit systeem kent een volledige variabele sperwerking. Het zal even met de ogen knipperen worden om de 3 en de 5 uit elkaar te houden in het dagelijkse verkeer, maar de kont heeft zijn eigen draai gevonden. Vooral de dunne L-vormige achterlichten zullen een herkenbaar punt worden.

Voor innovatie moet je niet bij BMW zijn. Het interieur is geen revolutie in vergelijking met zijn voorganger. Veel fysieke knoppen in het instrumentarium en één display voor de infotainment. Wat dat betreft zijn merken zoals Mercedes, Audi, maar ook Porsche en Range Rover een stuk verder met de implementatie van twee displays. De tellers voor je neus zijn wel gedigitaliseerd, maar dat mag sinds de komst van de 8 Serie en Z4 geen verrassing meer zijn.

Qua krachtbronnen is er keuze uit meerdere benzine- en dieselmotoren. Voor zes-in-lijn powâh kun je voorlopig alleen bij een diesel terecht. Instapper onder de benzinemotoren is de BMW 320i, met een 184 pk sterke vier-in-lijn. Daarna volgt de 330i, met een 258 pk sterke viercilinder. Dieselen gaat met de 318d (150 pk), 320d (190 pk) en 330d (265 pk). Laatstgenoemde is de betreffende zes-in-lijn motor. Enkel de 318d en 320d zijn verkrijgbaar met een handgeschakelde versnellingsbak. De rest van het gamma komt met de 8-traps Steptronic automaat. In 2019 volgen er nieuwe varianten, waaronder een M Performance model en een plug-in hybride.

De marktintroductie is in maart 2019, de prijzen worden in een later stadium bekendgemaakt. Bewegende beelden van de nieuwe 3 Serie check je hier en hier in de studio.

UPDATE 1: livepics van de nieuwe 3 Serie vind je in dit artikel en onze video van de 3 Serie in Parijs kun je HIER checken!

UPDATE 2: we hebben er inmiddels ook mee gereden, klik verder voor onze rijtest.



87 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Ik zie een beetje E46 en een beetje F30.
@rachid: Eerder Peugeot knikje in de lampen, lexus bumpers en Audi a3 limousine achterlichten.
@piquet1986: Ik vind eigenlijk de hele achterkant wel wat weghebben van Lexus.
@granlusso: ik vind weer de achterlichten iets weg hebben van een Audi ……het wordt steeds lastiger om een onderscheidend ontwerp neer te zetten
@rachid: een beetje verandering inderdaad dan een standaard copy paste -/-20%. Ik wil hem nog even in het echt zien maar ik ben positief! Mooie dreier!
@rachid: ik zie op iedere hoek van de auto een zwarte ijskrabber. Simply clever. :)
Once seen it can’t be unseen!
@bakboord1: fijn, en bedankt hè! 😒👍
Beetje rare swarte frutsels op de hoeken van de bumpers bij die witte, en de blauwe weer ietsje overdreven ‘sportieve’ bumpers.

Maar voor de rest wel mooi. Koplampen best leuk en de vloeiende achterkant ook wel mooi.
@reactief: swarte = zwarte
@reactief: Idd, nou kloppen de koplampen eindelijk een keer, verkloten ze de bumpers weer….zucht.
@reactief: Precies, die frutsels lijken van een afstandje net op ijskrabbers. Alsof het originele design te weinig tierlantijntjes had en ze daarom nog maar wat meer zwarte details er op te plakken, zowel voor als achter..
Voorkant is een kleine 7 reeks, achterkant is precies een Audi A3 berline
Ik wacht wel op de facelift bumpers, wat is dit joh.
Wel +1 voor de ronde pijpjes.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Luidkeels een dikke… meh
Ben als kleine jongetje al fan van de 3-serie, kan me zelfs herinneren dat de 2de buitenspiegel als optie kon worden aangevinkt. Vanaf toen, altijd fan gebleven… totdat ik dit zag. Teveel chroom om de “nieren” en de achterkant kan me helemaal niet bekoren : is een mix tussen lexus en een A3 met kofferbak.
Als deze foto’s met een ander logo waren geplaatst en de kop was geweest “Chinesen lappen de regels aan hun laars en combineren de BMW-5, Lexus en Audi” dan zou me het niets hebben verbaasd.
Wellicht ben ik te snel met mijn oordeel en word ik ( weer ) verliefd als ik hem in het wild zie, maar ben bang van niet.
@magnumsing: Ik denk dat het wel meevalt. Sportline ipv Luxuryline en de overtollige chroom is weg.
@magnumsing: Tijd voor een Dacia Duster? Back to basic
Als je je niet elke ochtend kapot wil schrikken moet je hem dus zonder M-pakket bestellen. Zonder M-pakket loopt dat ene lijntje ook niet door tot in het hapje van de koplampen, waardoor je het Peugeot-gevoel een stuk minder hebt. De achterkant vind ik best oké, maar totaal niet BMW. Het is gisteren ook al vaker gezegd, maar het lijkt zo van een Lexus af te komen. Mede daardoor oogt het van achteren eigenlijk iets te strak en vierkant in vergelijking met de voorkant, waar de gebogen lijnen juist de boventoon voeren. Het geheel oogt daardoor een beetje onsamenhangend.
@edge: Die lijn naar beneden vanaf de koplampen is inderdaad afschuwelijk. De standaard bumpers kloppen tenminste.
Gewoon heel erg geslaagd. Vooral het interieur vind ik schitterend. Digitale dash was eerst ff wennen maar vind het ontwerp ervan erg mooi. Leuk met toerenteller die tegen de klok in loopt. Audi interieurs zijn te klinisch, de dubbele iPad in de mercs is mij een te lui ontwerp. BMW nailed it.
@mark997gt3: ben het 100% met je eens, dit is een mooi en makkelijk interieur, voor de normale dingen als Airco gewoon knoppen, navi op een scherm. Geen geouwehoer met 12 menu’s door scrollen voor je hebt wat je zocht
@lekkerlinksrijden: en toch… Als de airco op automatisch staat heb ik niet veel meer knoppen nodig als ontwasseming en achterruitverwarming. De rest mag van mij prima in een klimaat submenu. Pas ik hoogstens 1x per jaar aan.
@mashell: zal dan misschien aan mij liggen maar ik draai nog wel vaker aan de knoppen, autistisch trekje van me vrees ik.
@mark997gt3: Eens, ik vind hem ook geslaagd. Gewoon een lekkere sedan, zowel met als zonder sportpakket. Interieur vind ik ook mooi. Modern genoeg, maar toch tijdloos. Deze staat bij mij nu ook op nr. 1 in dit segment.
@mark997gt3: De navigatie op het scherm naast je is imho wel echt een misser. Alle andere merken plaatsen hem gewoon recht voor je. Dat is niet voor niets.
@airc: Ik vind dit juist veel handiger. Nu kan degene naast je namelijk ook met je meekijken, soms wel handig als je in druk verkeer rijdt en je ogen op de weg moet houden.
@berlinetta: Ja dat kan dus ook in alle andere modellen. BMW is de enige die dat niet doet centraal bij de tellers en 90% van de tijd zit ik alleen in de auto… dus dan is dat echt een betere plek.
@airc: Rijstrookaanduiding is toch veel duidelijker dan Google Maps met sattelietbeelden? Daarnaast is er ook nog een HUD beschikbaar.

Persoonlijk zou ik het niet eens willen, die digitale kermis. Vind het vooral iets wat je voor de buurman koopt om indruk te maken.
@airc: volgrns mij kun je op dit model wel een heads up display bestellen. Handigste feature ooit.
Kan niet zeggen dat ik echt mooi vind, vooral de achter en voorbumpers van de witte niet.
Het dashboard ziet er wel geslaagd uit, typisch BMW!
Oké, zonder M-pakket oogt het al beter vind ik. Minder druk, gelukkig. Zelfs de T-vormen in de bumper mogen wat mij betreft wel. Ik blijf er echter een beetje de kromming van een C-klasse in zien en dat is jammer. Wie heeft in hemelsnaam die ovale portiergrepen bedacht? Dat versterkt die bolle vorm alleen maar. Heel vreemd!
Ik vind dat BMW toch wel de juiste snaar te pakken heeft qua infotainment en interieur. Er is niks mis met een goede ergonomie op basis van echte knoppen. Beter dan alles touchscreen.
@roland78: helemaal mee eens, al die touchscreens zijn lekker makkelijk scoren, maar ergonomisch echt een achteruitgang.
Hopelijk laat BMW zich in de toekomst niet verleiden tot dezelfde mode.
Zoals verwacht ziet het er met normale bumpers (zoals op de witte) een heel stuk beter uit. Gewoon een nette, typische 3 serie. Qua design even voorspelbaar als een Golf en een 911. En dat zal helemaal de bedoeling zijn. Interieur ziet er gewoon goed uit. En anders dan de gelekte foto’s nu wel met pook.
Wat is dit voor bullshit over dat twee touch displays beter zijn???
Bimma heeft gewoon echte knoppen zoals het moet zodat je gewoon dinges kan doen zonder op je diss-plee te kijken en zonder eerst door 15 menu’s te scrollen om je climate control een graatje hoger te zetten.
Echte knoppen zijn dope, touch displays moeten dood.
Waarom moet het allemaal zo druk..
Doe mij de versie van de witte maar, die ziet er best strak uit. Blij dat de bumpers van de blauwe een optie zijn want die is duidelijk bedoeld als tokkie magneet.
@sketcher: Geen probleem, wilt u daar 4 ijskrabbers bij?
tsja tis maar wat je prettig vind, fysieke knoppen all the way, wil niet naar mijn scherm moeten kijken. Bovendien hoeft van mij die digitale ongein niet te ver door te schieten, speel ik wel granturismo. Maar ik rij dan ook om te rijden, niet om mijn auto als 1 of andere smartphone te showen aan andere, dan koop ik wel n tesla
Niks verrassend, goed interieur (heb ik juist liever dan al die schermen), wel lelijke bumpers met het M-pakket. Verder heel herkenbaar de nieuwe generatie BMW 3-serie, zoals de G30 5-serie. Ik meen me te herinneren dat de E36 toentertijd ook héél veel negatieve kritiek kreeg i.v.m. z’n voorganger, de E30. Draait allemaal wel weer bij, denk ik😉
Interieur is nu al achterhaald
@ikweethet: Al die interieurs met alleen maar scherm en geen fysieke knoppen zijn nu al achterhaald.
Die zijn namelijk irritant, afleidend, langzamer, en hebben geen enkel voordeel vergeleken met dit ergonomisch superieure en keurige interieur van bmw.
Kermis dingen zijn het.
@kurtb: ooit in 1 gereden?
@ikweethet: Ja. Maar dat doet er niet toe.
Iedere knurft met een gram hersens kan zonder in zo’n auto gezeten te hebben ook wel bedenken dat dit zich veel fijner laat bedienen dan een range rover velar, tesla model s, of panamera.
@kurtb: met de model s ben ik het met je eens. Maar de nieuwe audi’s en panamera hebben een veel betere dynamiek gevonden tussen ergonomie technologie
@ikweethet: Ja heerlijk bijvoorbeeld dat je bij je panamera allerlei menu’s door moet om je ventilatieroostertje te bedienen.
Dat is echt die ‘dynamiek gevonden tussen ergonomie technologie’
Wat een hoogstand.
Een echte vent weet wat functionaliteit is. Niet zo’n omslachtig en onhandig bedienbaar interieur omdat alles moet wijken voor een gladjes voorkomen.
@kurtb: de filosofie is dat wat je maar zelden verstelt je niet direct toegankelijk hoeft te hebben, zoals het ventilatierooster. Overigens zijn de electrische ventilatieroosters bij de Panamera natuurlijk decedentie ten top en daarmee een aankoopargument.
@mashell: Ongetwijfeld, en was enkel een voorbeeld.
De realiteit is dat voor een dergelijke functie een fysieke knop prettiger, sneller, en veiliger is.
De bediening van een auto als de range rover velar is gewoonweg bagger, zo simpel is het nu eenmaal het is super traag en ontzettend onhandig.
Dat weegt voor mij toch zwaarder dan een of ander zweverig verkoop filosofie verhaal.
@kurtb: Yep. Maar de Velar is dan ook niet van het niveau van wat Audi in de A7,A6, Q8 etc biedt. Touchscreens kunnen goed, snel, veilig en handig werken. En knoppen kunnen erg onoverzichtelijk en onhandig werken (vorige generatie Opel Astra had er veel te veel bijvoorbeeld). Het komt allemaal op de kwaliteit van het ontwerp en de implementatie aan. Daar kunnen de merken zich onderscheiden. Je ziet bij JLR dat het er op het eerste gezicht goed uitziet maar in de praktijk het allemaal net niet is.
@mashell: Daar kan ik mij allemaal wel in vinden, eens.
Maar van alles wat ik heb gezien is Audi dan ook echt wel de enige die echt in de buurt komt of op een gelijk niveau zit vergeleken met een beetje een gebalanceerd interieur tussen scherm en knopen zoals je bij alle bmw’s eigenlijk ziet.
Een panamera interieur werkt wel aardig snel hoor, maar de bediening is toch echt gewoon minder handig en veilig dan bijv een 7 serie interieur als beter vergelijk.
En ja bij andere merken is het nog minder goed voor elkaar en een van de beste voorbeelden is dan idd jlr met zo’n velar, het ziet er op het eerste oog gelikt uit maar zodra je het gebruikt hebt of in actie hebt gezien weet je dat het gewoon niet op schiet, niet prettig is, en eigenlijk ook gewoon onveilig waarom zulke auto’s bouwen als we niet mogen appen in het verkeer :) zo slecht is het bijna.
Nette auto, maar deze bescheiden trut velgen op dit intromodel zien er niet uit natuurlijk.
Keurig interieur, BMW doet dit veruit het beste van de premium merken.
Alleen maar scherm is onhandig, langzaam, en irritant. Het heeft geen enkel voordeel.
Beetje functionaliteit en ergonomie.
Fijn dat BMW er nog wat fysieke knoppen in houd.
@kurtb: in dit segment heeft iedereen gewoon knoppen toch?
Het is allemaal wel aardig, maar ik mis voor mezelf de wow-factor.
Niet heel verrassend, zoals ik gisteren al zei, een 5-serie met Lexus achterlichten. Maat wel een heel knappe kar welke met M-goodies en 330d motor waarschijnlijk bijzonder fijn is als dagelijkse metgezel.
Hebben ze Chris Bangle teruggehaald voor het ontwerpen van de achterkant? Valt me ineens op…
BMW is echt niet goed in hun renders (die gisteren uitlekten). Op deze foto’s ziet de nieuwe Dreier er een stuk beter uit.

In de configurator zien modellen er ook heel saai en nietszeggend uit, daar moeten ze echt iets aan doen.
Het interieur ziet er nu al gedateerd uit.
@corrado16v: BMW is een conservatief merk. Logisch dat ze hiermee niet voorop willen lopen. Veel klanten zijn ook conservatief, dus dit is een zinvolle strategie.
@mashell: Hmmja, daar kan ik wel mee inkomen.
@corrado16v: En waarom precies dan? Te weinig schermen? Of roep je gewoon maar wat om de likes?
@skinnybmw: Voor de likes kun je beter iets zeggen als “Dit is de beste auto ter wereld, fuck VAG. Koop nooit een VAG, vieze oliezuipers.”

@skinnybmw: Nou, naar mijn mening is er weinig vernieuwend tegenover het interieur van de oude 3. Als je naar de concurrentie kijkt zie je daar een duidelijke ontwikkeling naar een moderner interieur. (Bijvoorbeeld de B-klasse een paar artikelen terug). Ik wil niet zeggen dat dit altijd de mooiste resultaten oplevert, maar de intentie om te vernieuwen is er in ieder geval. Ik zie dat hier niet echt terug bij deze 3 Serie.
Ja, ik vind ‘m mooi. Goed gedaan BMW!
Wat een lulverhaal over 2 displays. Niet iedereen is daar fan van en ik ben daar 1 van! Ik ben blij dat BMW de fysieke knoppen behoudt en het interieur indeelt zoals dat hoort en niet dat het een veredelde T-Mobile winkel is met schermen om je heen. Goed bezig BMW!
Van een Lexus kan ik het nog wel hebben die lijnen met rare frutsels en fratsels en hoekige uitsteeksels aan de bumpers maar een BMW wordt er echt wel door verkloot.Het kan dan wel mode zijn maar doe mij maar een strak en clean ontwerp wat over een paar jaar ook nog mooi.
is er wat bekend over de G21? (touring)
Ik zou het bijna nog geloven als dit “de 3-serie facelift” zou zijn. Op de voor- en achterkant na lijkt er niet veel veranderd
Vind het zelfs triest als je gaat beweren dat schermen en displays innovatief zijn. BMW is zijn tijd ver vooruit door met handgebaren de auto te bedienen. Schermen leiden veel teveel af van het autorijden. Op ons telefoonscherm turen doen we al veel te vaak.
@azuli: Ja dat is nu precies ook mijn mening, een range rover velar is dusdanig omslachtig en afleidend in de bediening dat het bijna verboden zou moeten zijn, appen mogen we ook niet in de auto.
En zon ding is verschrikkelijk onhandig en traag, het kan echt afleiden als mensen daar mee geen prutsen op de weg.
geen benzine motor met handbak meer mogelijk?
Die M-Performance velgen! Wauw.
2002 Hommage Concept – Style 795M.
https://g20.bimmerpost.com/forums/attachment.php?attachmentid=1909539&stc=1&d=1538467814
Vind de bumpers op de witte aanzienlijk beter ogen dan die op de blauwe. Maar als je voor een M340i zou gaan zit je natuurlijk aan die M-bumpers vast. Is wel een beetje jammer 🤨
Overigend snap ik de vergelijking met de 5 serie niet. Imo lijkt hij er totaal niet op.
Ik zie nog steeds geen chrome raamlijsten. Wat is toch lelijk als dat helemaal zwart is.
@pordon: Gelukkig ben jij niet zwart, hè, Stevie Wonder? :)
@Jochempie: die mag je me uitleggen…
@pordon: Je hebt duidelijk een probleem met je gezichtsvermogen want zwarte raamlijsten zijn helemaal niet lelijk :P
@pordon:
Welkom in de 21ste eeuw .
69 reacties. Helemaal BMW.
Die foto van alleen de koplamp: prachtig! En toch, als je hem op de gehele auto ziet is het allemaal wat bol en rond, precies waardoor ik de e46 facelift minder mooi vind dan de pre-facelift. Misschien als de bovenkant van de grille strakker was of doorgetrokken vanuit de koplamp dat ik het mooier had gevonden. (Dat zou wat agressiever zijn) de bumpers van die witte met die driehoekjes zijn wel echt een misser. Iedereen meot maar een M-pakketje bestellen dan…
Eigenlijk bijna altijd als er een nieuw model is vind bijna niemand hem mooi, totdat hij na een jaar door iedereen geaccepteerd is, en dan vinden een stuk meer mensen hem mooi. Toch?!
Van de nieuwe 5 vond ik het interieur eerder bij de 3 passen qua stijl. Maar eenmaal in het echt gezien waardeer ik het wel.

Ik hoop op hetzelfde effect met de 3, want zo op de afbeeldingen lijkt het niet te kunnen tippen aan de C-klasse, A4 of S60, terwijl die eerste twee al een nieuwe generatie zullen zien voordat bij BMW de facelift komt.

Op zich niet erg, maar gezien de typische BMW prijs én de zeer late vervanging, had ik een nieuwe maatstaf verwacht. Dat is het niet.
Echt een lelijk auto, echte 3 serie noem ik dit niet..
Dit is gewoon mix van Lexus Audi en Mercedes gepikt look..
Echte 3 serie was de E30 BMW ..
Bmw is de weg helemaal kwijt , nieren lijken op miss piggy van de muppetshow varkens voorkant..
Vroeger had BMW een agressieve look Shark look….nu is het Porklook..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).