De nieuwe Toyota Auris is een strakke Astra-killer

Auteur: , 37 Reacties

Het wordt een drukke boel in het C-Segment.

C-Segment hatchbacks blijven mateloos populair. De Astra, Focus en Golf zijn al jaren een fenomeen en horen in sommige landen, waaronder Nederland, steevast bij de best verkopende modellen. Vandaar dat vele merken een dergelijke auto aanbieden. Zo ook Toyota, die de derde generatie van de Auris meeneemt naar Genève.

De eerste neigde een beetje naar de Corolla, wat het niet per definitie een slechte auto maakt, maar wel een vrij saaie. Hij kwam echter na een facelift als hybride. Al wordt hij daar alleen figuurlijk spannender van, was dat het moment dat Nederland de Auris ook een beetje begon te kopen. Toen bij de tweede generatie de hybride standaard werd en hij ook als Touring Sports (rijtest) kwam, maakte hij in Nederland al helemaal furore. De derde generatie heeft dus een flinke taak om op zich te nemen.

Qua techniek worden vooral de hybride aandrijflijnen gepromoot en waarschijnlijk gaan de meeste Nederlanders daar ook voor. Op het gebied van styling is hij vrij bescheiden gebleven voor een Toyota. De uitbundige C-HR staat bijvoorbeeld bekend om de ruige styling met veel hoeken en vouwen, de Auris krijgt de bekende “X-styling” die het familiegezicht kenmerkt, maar verder niks extreems. Van achter gezien is er wel een beetje Mazda 3 uit 2010 in te herkennen, maar dat komt vooral omdat Toyota de “lexus-lights” herintroduceert. Los van dat alles kijken we naar een hele strakke, no-nonsense Japanse Astra- en Golf-killer. Of hij dat ook echt gaat doen zien we ASAP.



37 reacties

Voor een Toyota ziet dat er verdomd lekker uit. Als ik in dat segment zou shoppen zou die hoog op mijn lijstje staan. In ieder geval boven de Golf en Astra.
@Rick-dos: Eens. ik zou wel direct dat afschuwelijke blauwe logo normaal laten maken.
@stfu: dat heeft elke hybride Toyota, ik betwijfel of je die achterwege kunt laten. Of je moet de 1.6 nemen, maar ik ben bang dat die motor fiscaal in Nederland het onderspit zal delven.
@720s: de 1.6 is al lang niet meer leverbaar. Sinds een paar jaar hebben ze naast de hybride uitvoering een 1.2 turbo. Die wordt ook leverbaar in dit model.
@hammerman: die motor bedoelde ik idd. Maar als je het mij vraagt schiet je dan in je eigen voet, die hybridemotoren zijn prima.
@Rick-dos: het lijkt erop dat Toyota eindelijk de vacature voor een designer heeft ingevuld.
@Rick-dos: ik heb toevallig afgelopen week een ritje kunnen doen met een nieuwe Astra (station). Ik moet zeggen dat dit toch vrij positief was. Het ziet er allemaal goed uit en ik kon met mijn 1m93 comfortabel zitten, zonder met mn knieën tegen de middenconsole of het stuur aan te knellen. Iets wat me dus bij een Golf wat minder slaagt.
Helaas hybride…
@basr32: Sinds ze die V12’s overboord hebben gekieperd voor de Corolla ben ik er ook een beetje klaar mee ..
@basr32: Meer power, minder kosten. Mooi toch.
@fanboy: Saaie bakken voor saaie mensen.
@basr32: zonder gekheid: echt waar?

Dit is een C-segment auto, zoals @720s al aangeeft. Ik kan even niet zo snel een concurrent bedenken die er veel spannender uitziet.

Maar ja, misschien zijn we te verend geraakt. Ik slaap nog elke avond door te kijken naar een foto van een witte ‘95er Corolla Wagon diesel :-).
@basr32: Haha, en meneer rijdt zeker Volkswagen? :P
@fanboy: Een R32 ja, elke dag genot om mee te rijden.
Ze zijn lekker bezig met de hybrides. Zeker de versie met 180 pk word een aanrader.
Sorry hoor, maar ik kan dit echt niet mooi vinden. Geen lekkere strakkere lijnen, maar een onrustig of druk ogende auto.
@coubie74: Eens! Er zitten goede styling elementen in, maar het overall plaatje is veel te druk en onrustig. Nee dan toch echt liever een Golf of Astra.
Vind ‘m voor Toyota begrippen wel goed gelukt. Veel beter dan de laatste Prius bijvoorbeeld.
Inderdaad, goed gekeken naar het Opel design.
Mogen we dan ook een foto van de achterkant? Een schuin detail van een achterlicht is niet genoeg hoor. Zeker niet als ik er Lexus Look lampen in moet gaan zien. 12 foto’s van de zijkant maar geen full rear shot? Denk de volgende keer even aan een lekker wijf; die wil je toch ook goed van alle kanten keuren?
@postzegel: Het interieur mag er van mij ook wel bij..
@simonferrari: bij Autoweek wisten ze te melden dat men de binnenkant niet kon bekijken. Erg donkere ramen rondom en afgesloten neem ik aan.
Lancia Delta!
Booskijkers zullen in ieder geval door het vierdehands petvolk niet meer zelf aangebracht hoeven worden.
Met 180 pk en een lekker fris design gaat toyota wel weer de goede kant op. Dit ziet er nog best oke uit, veul beter dan die priusdingen
Serieus een leuk design! Ze durven als een van de weinige nog wat aparts te doen.. bij Toyota. Alleen die lijn voor op de motorkap… waarom in gods naam hadden ze die niet weg kunnen laten?
Dan toch liever deze:
https://www.autoblog.nl/gallery/Honda/Urban_EV_Concept/Honda-Urban-EV-Concept-01.jpg
@BaRa: een concept van een ander merk. Hoe is dat gerelateerd aan deze Auris die binnenkort op de markt is?
Gaaf ding met mooi design! Samen met de Mazda 3 de perfecte auto voor mij in dit segment.
Vooral benieuwd naar de station. Ze hebben nog kans om daar de achterbumper-fout recht te zetten.
HIj ziet er zeker vet uit en i.c.m. die 180 pk hybride lijkt het me de ideale wagen.
Ten opzichte van de generatie hier voor een verbetering, echter kan ik nog niet blij worden van een voorkant met een hanglip (onder de koplampen) en afgezakte Mazda 3 achterkant.
Dit vind ik toch wel de mooiste Auris
@720s De eerste neigde een beetje naar de Corolla. Joh?

Dat is in principe ook gewoon een Corolla en heet in andere landen ook nog steeds een Corolla.
@ikleesookoverautos: Klopt, maar de Corolla die in 2007 uit de markt werd gehaald is de laatste Corolla die we hier hebben gehad, en de Auris leek qua algemeen design heel erg op die uitgaande Corolla. Uiteraard is het ook gewoon een Corolla, elders heet de Auris ook gewoon zo.
Zo knap is Corolla sinds 1986 niet meer geweest!
Wat een achterkant… Afschuwelijk

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).