De oudere diesel sterft uit in Nederland

Auteur: , 53 Reacties

En het is allemaal de schuld van grote steden.

De oude diesel sterft uit in Nederland

Sinds de invoering van milieuzones in Utrecht en Rotterdam neemt het aantal diesels die voor het jaar 2001 op kenteken zijn gezet af. In die zones zijn diesels die voor dat jaar op kenteken zijn gezet immers niet meer welkom. Wie alsnog de milieuzone betreedt met een oude diesel kan een prent op de deurmat verwachten. Daarnaast hadden diverse steden enkele jaren een sloopregeling, waarmee eigenaren van oudere auto’s hun wagen tegen vergoeding konden laten slopen.

In totaal waren er begin 2017 nog 155.000 oudere diesels in Nederland. Dat aantal bedroeg in 2010 nog 570.000 stuks. In Rotterdam daalde het aantal oude zelfontbranders het sterkst met een afname van 86% sinds 2010. In Utrecht rijden inmiddels nog 1.500 diesels van voor 2001 rond, daar daalde het aantal auto’s uit die categorie met gemiddeld 32 procent per jaar.

Den Haag en Amsterdam kennen geen milieuzone als in Rotterdam en Utrecht. Toch namen ook daar de aantallen oudere diesels af. Desalniettemin rijden in Amsterdam nog 5.500 van die auto’s rond. Da’s het hoogste aantal van alle grote steden. (via: CBS)

Foto: goeie ouwe Mercedes diesel door @prachtplaatje, via Autojunk



53 reacties

Nou niet alleen de schuld van de steden, kom op zeg! Ook de veranderde wegenbelastingregels hebben zo hun tol geëist. Denk ik zomaar.
@henkp1: Ik wilde net zeggen. Sinds 2013 kan je meer belasting betalen op oude diesels. Samen met de milieuzones heeft dat gezorgd voor de grote daling.
@viezefreddyw: het heeft ook voor een enorme daling van het aantal benzine auto’s van voor ’87 gezorgd. En voor het bijna uitsterven van auto’s op gas tussen ’87 en 40 jarige leeftijd.
Dat is een natuurlijk proces, hoeven ambtenaartjes niet op hun conto te schrijven.
Dingen zijn bijzonder gewild in Afrika waar ze vreemd genoeg plotseling niet meer vervuilen.
Rete betrouwbaar dit soort Benzen is eigenlijk niets wat beter is, al pis je in de tank doet ie het nog.
Ooit stond ene Herreman lazarus whiskey in de Diesel te gooien, het rook nog lekker ook uit de uitlaat.
De wereld is niet maakbaar al doen ze je dat wel geloven.
@desjonnies: Dat dus… wij worden wel “groener” hier in de EU. Rest vd wereld verbranden ze hun afval nog lekker langs de weg…
@rijnooit: Dat wij groener worden is relatief. Wij produceren per persoon nog velen malen meer CO2 dan de gemiddelde Afrikaan.
@pomoek:
Is Co2 het probleem
iedereen loopt er als een dolle achteraan maar volgens mij is methaan vele malen gevaarlijker
En dat produceert ieder zoogdier.
@desjonnies: klopt niet: https://www.skepticalscience.com/methane-and-global-warming.htm
Dat Methaan een bijdrage levert aan de opwarming van de aarde is evident. Maar CO2 levert een grotere bijdrage. Een belangrijke oorzaak van methaanproductie is overigens de verbranding fossiele brandstoffen. Dus hoe je het ook wendt of keert…
@pomoek: de ellende neemt vanzelf toe als de aarde verder opwarmt. De permafrost blijkt niet meer zo perma te zijn en er zal nog meer methaan en CO2 vrij komen.
@schreute01: klopt als een dieselwalmende bus!
@pomoek: Hoe je het ook wendt of keert, wij mens zijn Carbon..
@spylegion: exactly…
@pomoek: klopt niet;
Sterker nog; met het vrijkomen van Methaan worden er phytoplanktons meegevoerd naar de oppervlakte die juist dol zijn op CO2 en daarmee zorgen voor een koelend effect ipv het warmend effect (door methaan)
‘The negative radiative forcing (koeling) expected from this CO2 uptake is up to 231 times greater than the positive radiative forcing (verwarmen) from the methane emissions.’

Bron; http://m.pnas.org/content/114/21/5355.abstract
@spylegion: Wow! Dat wist ik niet, erg innteressant! Dank je voor de link!
@desjonnies: het grootse probleem is de homo-sapiëns zelf; is het niet vanwege z’n omgang met de aarde, dan toch zeker wel vanwege de aantallen die deze aardkloot bevolken. Met dank aan alle roomse gekkies die sinds de
Middeleeuwen ‘onze’ beschaving ‘opleggen/overbrengen’ aan volken die tot dan in harmonie leefden met hun omgeving.
@406_v6: De overbevolking is een probleem. De hoeveelheden CO2 die vrijkomt in ontwikkelingslanden is echter verwaarloosbaar vergeleken met de CO2 die wij hier in het westen produceren.
@pomoek: al die mensen willen -uiteindelijk- net zo leven zoals wij in het ‘westen’. Dus vlees eten, auto rijden enz. Kijk naar China, India enz.
@rijnooit: Klopt, maar vind je dat we onszelf moeten vergelijken met landen zoals Nigeria?
@rijnooit: Dan hoeven wij in ieder geval niet meer die rotzooi in te ademen.
@desjonnies: klopt. Wij hebben een galaxy diesel uit 2004 en in de deur bewaren wij de kaartjes die onder de ruitenwisser worden gestopt. Het zijn er al een stuk of 10. Allemaal export bedrijven; “geen apk, geen probleem”.
@desjonnies: Een collega had zo’n oude Benz. Hilarisch was het. Meeste defecten van iedereen. Gelukkig had zo’n oude diesel geen stroom nodig om te lopen want daar mankeerde vaak wat aan. Soms wilde de motor niet uit. Mocht niet overal meer parkeren vanwege olievlekken. En was niet zo zuinig als gehoopt.
@fanboy: een oude benz van een leeftijd waarop al de moderne auto’s allang uitgestorven zijn. Met een hoeveelheid km’s achter de rug waar moderne auto’s alleen maar van kunnen dromen (zo’n beetje alle tellers zijn terug gedraaid).

Dat die oude benzen van uitzonderlijke en daarna nooit meer gehaalde kwaliteit waren is gewoon een feit.
@lekbak: Mwah, neem gewoon zo’n oud Toyota dieseltje (ook van de oude stempel, mechanische pomp, alleen elektra voor het starten) en die zijn in die vorm nog vrij lang (tot zo’n beetje de eeuwwisseling) gebouwd.
Doen niet onder voor de Mercedessen, in ieder geval de motor niet. Ik heb er zelf eentje staan (camper) en die loopt gewoon goed, en hij is nooit aan het roeten. Nog steeds niet fris voor de luchtkwaliteit maar hij loopt mooi en goed.

Die oude Mercedessen kunnen hartstikke goed zijn, maar het was een typisch voorbeeld van zo goedkoop mogelijk willen rijden, en hoe dat jammerlijk faalde. Zoveel defecten en niet zo zuinig als verwacht.
Daar bovenop kwam nog eens het vervallen van de vrijstelling en de waarde daling van de auto, die voor een te hoge prijs was gekocht uiteraard.

Voor hetzelfde bedrag had hij een veel moderner hatchbackje kunnen kopen, eventueel zelfs ook diesel, en van het begin af aan veel goedkoper (en schoner) bezig kunnen zijn.

Maar goed, dankzij dit soort gevallen is de vrijstelling vervallen.
@desjonnies: het hele autogebruik draaf
@desjonnies: het hele autogebruik draagt sowieso zo weinig bij aan het geheel. Als er op industrie, scheep- en luchtvaart een halve % verbetering zou zijn, is dat al veel meer dan dat ze nu met de auto’s proberen te bereiken. En laat me al helemaal niet beginnen over hoe vervuilend elektrische auto’s zijn ;)
Toffe bak trouwens zo met die kroonkurkwielen. Alleen die USA-bumpers vind ik niet mooi.
Een klassieker en diesel gaat sowieso niet samen, prima nieuws toch
@rvvm: Excuseer, maar dat vind ik een tamelijk bekrompen opvatting.
@henkp1: excuus, ik ben inderdaad iets te stellig geweest. Ik gun het de liefhebber van harte
@rvvm: dank u.
@rvvm:
Dit is een site voor LIEFHEBBERS.
Van allerlei soorten voertuigen
Die zich niet zo bekrompen uitdrukken
@desjonnies: Een liefhebber mag toch een mening hebben? Overigens: All caps: gillen op internet. Mag niet op deze liefhebbers site.
In zeven jaar tijd is het aantal auto’s op de weg van voor 2001 sterk afgenomen… NO REALLY?!

Die auto’s zijn ondertussen ook minstens 16 jaar oud, zoiets heet natuurlijk verloop.
Wat natuurlijk ook meespeelt is dat die Mercedes 190d niet meer onder de oldtimer regeling valt. Misschien dat de impact hiervan nog het zwaarst meeweegt
GroenLinks, gefeliciteerd! Ooit wel eens van duurzaamheid gehoord? Kort termijn visie……
@dutchdriftking: Idd, want een compleet nieuwe auto produceren is niet vervuilend…
Goed teken. Hier kan niemand tegen zijn denk ik.
De diesel is sowieso aan het uitsterven. Ik verwacht dat over 10 jaar verschillende OEM’s de stekker eruit hebben getrokken. Toyota en Volvo hebben deze keuze al gemaakt, en de rest zal volgen.

Nou zijn die oude diesels ook vaak flink vervuilend, echter vind ik het wel enigszins krom dat de benzine volledig buiten schot blijft..
@72bug: Ik wil wel zo’n vijfpersoons Kangoo EV van dat artikel van gisteren dat bijna niet meer is te vinden.
@72bug: ik weet niet of ze veel meer vervuilen maar ik krijg altijd een nostalgisch gevoel als ik de benzine walmen ruik zodra ik achter en klassiek Engels roadstertje rijd.
@pomoek:

Ik heb wat cijfers:

CO: Benzine ruim 2x zoveel gr/km in vergelijking met diesel
NOx: Benzine 3x zoveel gr/km in vergelijking met diesel
HC: Benzine 20x zoveel in gr/km in vergelijking met diesel

Roet, in combinatie met andere stoffen die zich hier aan hechten, is vooral de bottleneck van diesels.
@72bug: Waar heb je die cijfers dan vandaan, en gaan ze dan over de oude bouwjaren?

Want in de tijd van Euro 4 en 5 was het juist altijd de diesel die moeite had met de NOx norm en zelfs meer uit mocht stoten dan een benzine wagen, echt krom.
@fanboy: Dit gaat wel over de Euro 6 norm. Met betrekking tot NOx moet ik mezelf inderdaad even corrigeren. Daar zijn de regels strenger voor benzine dan voor diesel. 60 gr/km t.o.v. 80 gr/km. Euro 4 was het 80/250.
Het ergste vind ik nog dat de media deze onzin klakkeloos overneemt. Het komt echt door de milieuzones hoor! Aldus alle waardeloze “journalisten” die zelf geen seconde onderzoek doen en geen moment kritisch naar een persbericht kijken. Stelletje kopieermachines zijn het.
@lekbak: Speciaal voor jou: Het persbericht van het CBS. Staat ook in het oorspronkelijke bericht: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2017/27/helft-oude-diesels-in-rotterdam-in-2016-van-de-straat
@pomoek: moet je nou eens kijken wat een ontzettend manipulatieve fout er in staat. Om dit soort dingen word ik dus kwaad. Want het is echt niet per ongeluk gedaan.

Komt ‘ie hoor:

VANAF 2010 is het aantal diesels van voor 2001 in Rotterdam met 86% gedaald. TER VERGELIJKING is het percentage in overige sterk stedelijke gebieden het AFGELOPEN JAAR met 21% gedaald.

Dat is dus helemaal geen vergelijk. Dit is keihard politiek gekleurde berichtgeving. En dat van een op subsidie draaiende instelling die neutraal zou moeten blijven.
@lekbak: Je hebt gelijk. Je kan die 86% niet vergelijken met die 21%. Ik weet niet het waarom van deze vergelijking. Misschien heb je gelijk en is het politiek gekleurd. Misschien is het dommigheid.
Gelukkig. Weg met die gore stinkende pluimers. Iedereen aan de LPG!
Nou, let maar eens op: het wordt mooi weer de komende dagen! Jaja, ik heb gisteren maar eens een flink stuk gereden in mijn oude stink diesel, want zo’n verregend weekend dat willen we niet nog een keer. Geniet er allemaal maar lekker van!
@taxman: Daar hoef je je Diesel niet voor aan te zetten;
De kortere termijn trend is dat het hier warmer en droger wordt met natuurlijk extremen
(Regenval, hagel, grotere temperatuurdelta’s).
Op de wat langere termijn is kou niet te vermijden.
Ain’t Natural Cycles (of the Sun) a Bitch…
Als benzine nu eens betaalbaar was dan zouden er weinig mensen in een diesel rijden.

Maargoed, de oldtimer diesels zullen wel terugkomen want de Golf 1 diesel begint al mondjesmaat vrij te komen en op termijn krijgen we weer de compacte Mercedes 190D en natuurlijk de verzinkte Audi 80!

Tegen die tijd staan de nieuw verkochte ‘milieuvriendelijke’ auto’s die nu uit de fabriek rollen alweer op de sloop. Want opgefokte kleine turbomotoren met een hele rits elektronica erachter is niet gemaakt om lang mee te gaan. Maargoed, de milieubelasting van fabricage is de blindspot van de boomknuffelaars.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).