Nederlands stel ruilt na 38 jaar en 18.690 KM hun Golf in

Auteur: , 61 Reacties

Keeping up with the Pasveertjes wordt opeens een stuk moeilijker, want in plaats van een stokoude Golf I staat er nu een gloednieuwe Golf 7 op de oprit te shinen.

Pasveer-Golf-diesel

Tenminste, het is maar hoe je het bekijkt. Hun vorige vervoer, een Golf I Diesel uit 1979 was uniek, zeker gezien de staat van de auto en kilometerstand. Hun nieuwe vervoer, een Golf VII DSG R-Line, is dat iets minder. Direct doemen er bij ons de nodige vragen op.

Waarom een diesel als je zo weinig kilometers maakt?

38 jaar, 18.690 kilometer. Er is dus nog geen 500 kilometer per jaar afgelegd met het Golfje. Desalniettemin moet er op een gegeven moment behoorlijk wat MRB voor afgedragen zijn, lang voordat de auto de cult-status bereikte die hij nu geniet. Medio jaren ’90 was het gewoon een stokoude Golf, ongewild en ongeliefd. Behalve voor de familie Pasveer dan, die er afgaande op de foto’s prima voor gezorgd heeft.

Golf-interieur

Voor diesel opteren ‘omdat je zo lekker veel koppel hebt’ was in 1979 ook geen optie. Het dieselen in personenwagens begon toen pas net voor Volkswagen. In 1976 verscheen de eerste Golf D op de markt. De harde feiten: een nagelend 1.5-liter groot torretje onder de kap, geen turbo, 50 pk en nul-naar-honderd in een kleine twintig seconden. De GTI was dan toch net wat leuker geweest.

Waarom nu dan wel de auto inruilen?
Al die tijd houd je die Golf in bezit. Het wordt een deel van je identiteit, het vaste meubilair in de kamer die je leven heet. Je houdt ‘m 38 jaar goed bij, tikt er belasting voor af, geeft ‘m af en toe een klopje op de iconische C-stijl. En dan verkoop je ‘m voor een Golf VII. Hoe dan!?!

Pasveer-front

Enfin, het is speculeren, maar afgaande op de beelden hebben de Pasveertjes net als hun vorige Golf inmiddels de nodige levenservaring. Misschien zijn ze op zoek gegaan naar een automaat? Misschien wilden ze wat sportievers en vielen ze voor de goede looks van het R-line pakket?

Kortom, we zouden deze bijzondere mensen graag eens flink aan de tand voelen, maar los daarvan wensen we ze vooral veel plezier toe met hun nieuwe aankoop. Nu is het alleen nog wachten op de onvermijdelijke advertentie die binnenkort komen gaat bij de betere klassieker/youngtimer-boer:


Te koop
Merk: Volkswagen
Type: Golf
Bouwjaar: 1979
Brandstof: diesel
KM-stand: 18.690
Kleur: Mexico-beige
Omschrijving: Dit iconische design…yada…Giugiaro…yada…eerste eigenaar…yada…buitenkansje…yada…fiscaal vriendelijk te rijden voor ondernemers…yada…
Prijs: 600.000 Euro

Bedankt Max voor de tip!

Image-Credit: Mobimall via Facebook



61 reacties

ben benieuwd wat het prijskaartje gaat worden of dat ie naar een museum gaat
@arashrsf: €600.000 staat er toch ;-)
@2wheeler: km stand stiekem 1.018.600 km?
Met 5 cijferig telwerk 10 keer rond geweest?
@arashrsf: zal dan niet een museum worden in een van de grote steden.
@arashrsf: wat is de staat van de motor in dit geval. Ervan uitgaande dat ze regulier onderhoud hebben uitgevoerd, is die motor hoogstwaarschijnlijk nooit echt op temperatuur gekomen en heeft ie hoofdzakelijk stil gestaan. Dat kan toch nooit goed zijn???
@arashrsf: ik ben nog meer nieuwsgierig naar de rekensom van wegenbelasting die dit golfje door de jaren heen heeft gekost. Met laatste paar jaar 1200 euro of iets in die trant is het hard opgelopen denk ik…
Prachtig toch? Ik zag laatst een oud stel (80+) in een Volvo PV544 (Kattenrug) rijden. Liefhebbers? Geen idee. Praktisch? Niet echt.. Mooi dat die mensen in ieder geval zo lang blijven doen wat ze leuk vinden. Een zondagsmiddagrondje is toch echt anders in zo’n auto dan in zo’n nieuw Golfje.
Ongeveer 1 keer per jaar tanken dus…. Met die afstanden kan je beter de auto er uit gooien en overal met een taxi aan komen, zal nog goedkoper zijn ook!
Bij de beschrijving mist het gedeelte over dat dat ding altijd binnen gestaan heeft en van een oud (nu dan) omaatje is geweest
Onbegrijpelijk.
In de jaren ’90 waren ze aan de onderkant van de markt best geliefd. De wegenbelasting was relatief laag, er waren weinig oude kleine diesels en ze waren erg zuinig.
@crashingduke: …. en niet te vergeten, ze ging nooit kapot.
Hollandse kneuterigheid dit, ik vindt het heerlijk!
@raoufff: *vind ;)
Ze mochten hun favoriete stad, Utrecht, niet meer in zeker?
@utregcity: en daarom moeten ze nu een dure lening aangaan en een nieuw te vervaardigen auto kopen waar allerlei metalen voor opgeofferd zijn. Want dat is duurzaam…
@wildbeest: Ja want ze konden niet met de trein?

Er is in den beginsel al helemaal niks duurzaams aan een auto kopen om maar 500 km per jaar af te leggen. Ga lekker met de trein, en als dat niet uit komt, met de taxi, en nog steeds ben je goedkoper en duurzamer bezig.
Die laatste paar jaar hadden ze net zo goed door kunnen rijden.
@awesome: woow hahaha
Ah joh die oudjes gaan gewoon YOLO. Wel jammer dat ze hun merk trouw blijven. Blijven lelijke hokken die Golfjes 7.
Die KMstand is zeker zo laag net als in die sjoemel reclame van ze met dat jongetje dat achteruit rijdt.
Die arme man is dus uiteindelijk bezweken onder de aanhoudende druk van z’n vrouw. Wat een held dat ik het zo lang heeft volgehouden!
@davelepeef: En daarna door de verkoper nog goed genaaid. Dat R-line pakket hebben die oudjes namelijk echt zelf uitgezocht….
@xenonlampje: kleinzoon heeft ‘em samengesteld met het idee van hem binnen 20 jaar knap te kunnen erven met 10.000km op de klok :-)?
@technopatat: Haha, wel een slimme zet :P
@xenonlampje: voorraad auto misschien? Zoals de waard is…
@hehe: Nu je het zegt… Datum eerste toelating 17-02-2016…. Datum Tenaamstelling 13-07-2017…
@xenonlampje:
Je moet wel een heel koude en kneiter harde verkoper zijn als je het over je hard kunt krijgen zulke mensen een poot uit te draaien.
@xenonlampje:
Je moet wel een heel koude en kneiter harde verkoper zijn als je het over je hart kunt krijgen zulke mensen een poot uit te draaien.
@xenonlampje: De “nieuwe” golf is helemaal niet “nieuw” maar stamt uit Feb 2016 en is geïmporteerd. Dus ik vraag mezelf af wat er klopt aan dit verhaal en wat niet…
Geweldig toch! Doet me denken aan de auto van me oma.. een vw lupo met 7.000km op de teller
@adblock: je oma is dus veel thuis?
Misschien heeft ze wat tijd om het verschil tussen ‘me’ en ‘mijn’ uit te leggen.
@awesome: Doet me denken is correct Nederlands, dus misschien moet je zelf ff bij adblock’s oma langs. En naar een taalplatform gaan om interessant te doen. Deze blog is bedoeld om over autogerelateerde dingen te kletsen.
@thomassnelweg: Hij doelt op “me oma” en niet op “doet me denken”
@thomassnelweg: maar het is toch wel ‘mijn oma’ en niet ‘me oma’ ;-)! Al moet ik zeggen dat ik ook een hekel heb aan taalnazi’s! Als ik ooit eentje word kom me dan maar eventjes goed wakkerschudden ;-)!
@technopatat: Ah je hebt gelijk. Was miin totaal niet opgevallen. Gelukkig niet.
@thomassnelweg: miin is ‘mij’ ..haha ;)
@fiero: ik lig er niet van wakker hoor! Mijn motto is: if you got my point: don’t be a bitch about it!
@technopatat: true. Alleen staat het soms zo dom… Als dat je verder niet boeit, heb je dus ook een lakse persoonlijkheid. En wie zit daar op te wachten??? ;)
@davelepeef: Je moet het leven niet te serieus nemen, dat doet het met jouwe ook niet, anders was je wel ergens anders geweest, of mee bezig geweest.
Goede avond allemaal.
@Orichy: het leven neemt mij keihard, zou het bijna naaien noemen…
@davelepeef: nee hoor, dat wil gewoon zeggen dat je dingen in z’n perspectief kunt plaatsen en voorbij de mensen hun kleine foutjes kan kijken. Het is de boodschap die telt, niet de manier waarop.

Eens je zoveel uur werkt als dat ik er de laatste paar jaar werk kan je je kostbare vrije momenten echt niet verspillen aan zoeken naar de juiste D of T en wil je gewoon zorgeloos van je hobby (Auto’s dus) genieten :D. Als ik daarmee laks overkom? Dat kan, het blijft tenslotte mijn hobby en niet m’n fulltime job die deze hobby betaald. Ik kan me in m’n job amper al fouten die me geen bom geld kosten. Daar zit er genoeg oog voor detail in dus :D!
@technopatat: (er staat ook een knipoog bij hè)
Hahaha, leuk stuk @jaapiyo !
Moet wel chillen zijn, maar 1 keer per jaar moeten tanken.
@SimonMc: Wat zullen mensen met een Tesla dan een chill leven hebben. Nooit tanken.
@rikus: laden telt ook. Duurt ook nog langer trouwens
@dieselkameel: excuses, ik had de spelregels niet doorgelezen. My bad.
Dus.. U wilt uw oude Golf inruilen op een nieuwe wagen? Nou laten we eerst maar eens naar uw barre.. eeh wagen gaan kijken.

*verkoper krijgt van schrik een soort epileptische aanval, omdat hartaanval grapjes vandaag niet in de smaak vallen ofzo. Manager neemt het even over*

Opa, als u er twee tientjes bij legt, hebben we een deal.
Kopje koffie?
@rikus: Opa zegt nog, net overgenomen van een ……………. , gebruikt voor woon werk verkeer. Dat was altijd het geijkte grapje van een oud collega van me.
Iets positiever over deze auto mag wel:)

Ik heb deze zelf gehad, de 1.5 diesel. Dit was vw’s omgebouwde benzinemotor. Pas later kwam de 1.6 d.
Deze kan prima meekomen met het rustig rijdende verkeer.

Toen een vriend van me instapte zij hij na een een korte pauze, ‘deze auto heeft eigenlijk alles wat je nodig hebt’.

De motor liep op alles, ook frituurolie! Met deze auto heb ik op vakantie zelfs 1 op 26 gereden.

De eerste Golf diesels mogen inmiddels ook Utrecht in, want ouder dan 40 jaar.
Deze mensen zijn wel dom, ze hadden hem nog beter 2 jaar in een stalling kunnen zetten dan was ‘ie ook 40 geweest en hadden ze hem zelf kunnen verkopen ipv een slechte inruildeal te doen….
Dit is al een oud bericht, komkommertijd zeker?
@blo3to3t: hmm, gezien het kenteken niet. Maar ik kan me een soortgelijk geval herrineren, of ben ik nou gek ?
@blo3to3t: ja met een Ford Escort naar een focus RS meen ik
Mmm. Golf diesel. Effe straffere vering eronder en een 3.0tdi van Audi erin. Kan je weer 40 jaar verder aan slechts een paar duizend euro taksen per jaar.
Er zal wel iets aan geweest zijn omdat ze hem nu opeens inruilen.niet te vertrouwen die oudjes
Zeker altijd de fiets gebruikt omdat de auto alleen als vervoermiddel wanneer het echt moet is gebruikt. Anders kost het geld.
R Line, DSG en dan komt de grootste afknapper: geen xenon…
Oude VW’s houden het wel 38 jaar oud. Dat zie ik met de laatste generaties niet zo snel gebeuren.
@lalancia:
Mijn Oom Jacob van 82 had toen een Alfa 1750 Berlina, nog in mooiere staat als deze Golf, als het regende bleef de Alfa in de garage staan en werd er een taxi bestekd.
Zijn ze aan het dementeren?
Wat heeft het in ’s hemelsnaam voor zit een Golfje Diesel wat je nieuw hebt gekocht en over 1-tellers beschikt, 3 bedienings knopjes heeft en twee handletjes aan de stuurkokom in te ruilen voor een auto die voor deze lieve mensen net zo gecompliceerd zal zijn dag als ze jou vragen om met een Airbus naar Rome te vliegen?
Ik bedoel maar deze oude Golfjes zijn net zo gezellig van binnen als met je blote kont in een bos brandnetels te gaan zitten, zo traag dat de acceleratie met een Gregoriaanse kalender wordt berekend en zo simpel in het gebruik als een staafmixer.
Volgens mij zijn ze erin gehangen door de dealert als leuke promotiestunt, meer niet
Denk dat de dealer ze de nieuwe Golf gratis heeft gedaan.Zou wel zo fair zijn in elk geval.De oude Golf kunnen ze zo plaatsen in het museum in Duitsland.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).