De taxi-fittie bij Schiphol duurt voort!

Auteur: , 42 Reacties

Mooi allemaal, dat "keihard aanpakken". Ondertussen is de gewone, goudeerlijke taxichauffeur wel mooi de sjaak.

De taxi-fittie bij Schiphol duurt voort!

Nu de verkiezingen voor de Tweede Kamer met rasse schreden naderen, wordt het tijd om zieltjes te winnen. Voor Sharon Dijksma reden om korte metten te maken met de louche ronselaars die op Schiphol proberen om toeristen naar taxi’s te lokken en vervolgens een veel te hoge ritprijs rekenen. De dienstdoende beveiligers zorgen ervoor dat reizigers alleen gebruikmaken van taxi’s op de officiële standplaats bij de luchthaven en dáár zit ‘m het probleem.

Een groep van 58 taxichauffeurs heeft zelfs een advocaat in de arm genomen omdat zij volgens de rechter pal voor Schiphol mogen staan om hun diensten aan te bieden. Zij zouden hun werk op een nette manier doen en bovendien zegt deze groep dat de benodigde papieren gewoon aanwezig zijn. De overijverige beveiligers hebben het echter ook op deze groep eerlijke chauffeurs gemunt.

Zodoende hebben de chauffeurs geweld gebruikt tegen de beveiligers, die er op hun beurt weer niet voor terugdeinzen om zelf de knuppel ter hand te nemen. U begrijpt: dit escaleert volledig uit de hand. De groep van chauffeurs wil bij gemeente Haarlemmermeer afdwingen dat de beveiligers alleen de louche ronselaars aanpakken en dus niet de eerlijke chauffeurs. Zij mogen op de openbare weg immers hun diensten aanbieden.

De gemeente Haarlemmermeer heeft aangegeven dat alle partijen binnenkort met elkaar om de tafel gaan zitten, om dit complexe probleem de nek om te draaien. We houden je posted.

Foto: een hele dikke taxi, @kuifje via Autojunk



42 reacties

Prachtig visitekaartje voor Nederland. Kunnen we taxi’s gewoon niet afschaffen bij Schiphol? Zijn we van dat hele gezeik af. Wie neemt er überhaupt tegenwoordig nog een taxi vanaf Schiphol? Onvriendelijke chauffeurs die met een snelheid rijden, waardoor je bijna moet kotsen en ook nog eens woekerprijzen rekenen. Neem gewoon de trein, ben je nog sneller ook.
@baklava: toeristen pakken een taxi naar hun hotel. Trein kan. Maar heb je toch geen zin in joh, na uren vliegen
@baklava: trein stopt niet voor het hotel….
@baklava: als ik na uren vliegen naar mijn hotel wil, dan is een taxi mijn vriend. Ga dan echt niet in een trein oid zitten.. Ik denk dat veel toeristen/zakenmensen hetzelfde doen die hier naar hun hotel willen.
@phevtreb:

Hmm ja kan. Ik reis heel vaak per jaar, maar ik pak nooit een taxi. Ook niet als ik lange vluchten heb gehad. Soms een Uber, omdat het betrouwbaarder is, maar vaak de trein of een bus.
@baklava: bah, de bus na een vliegreis. Ik vind de bus die je naar je gate van aankomst brengt al vreselijk…
@baklava: meh, geen bus voor deze jongen..
Vreemd hoe dat er aan toe gaat in NL. Kan iedereen zomaar een taxibedrijf zonder licentie oprichten misschien? Moeten de tarieven niet worden weergegeven in de taxi zelf etc.? Hoe dan ook moet je als toerist toch ook zelf je gezond verstand gebruiken. Een opdringerige die je wil meenemen naar een taxi lijkt me sowieso een no go.
Trap al die taxichauffeurs van de luchthaven.(Alleen nog wegbrengen)
Chauffeurs in eigen beheer, passagiersstroom is redelijk constant en vantevoren het adres afstemmen en meteen vooraf betalen volgens een vast tarief per kilometer tot het eindadres, ongeacht hoe lang de rit duurt. Verdient Schiphol er ook nog een zakcentje aan. En in nood kan je altijd huurwagens en eigen personeel die even niks te doen heeft of uitzendkrachten tijdelijk inzetten.
Of denk ik nu te moeilijk?
@faalhaas: te makkelijk. Vervoer van personen valt in dat geval onder de vervoerswet, en heb je dus een licentie voor nodig. Oftewel een taxichauffeur.
Al denk ik dat als schiphol het inderdaad in eigen hand neemt dat ze er dik aan kunnen verdienen, mits ze de chauffeurs die nu dus voor schiphol staan zelf aannemen, das 2 vliegen in 1 klap.
@peug206: al ben ik niet 100% bekend met het wetboek, zullen ook de nodige mazen in zitten!
En alle taxichauffeurs zijn gevaarlijke gekken in 3, 2, 1,….. lol
@mrcabdrivert: Eens zien, nee natuurlijk niet. Maar even ter vergelijking: de bouw begint uit een diep dal te kruipen. Net als de horeca. Er zijn daar echt duizenden banen verloren gegaan. Hoe vaak hebben zich in die branches vechtpartijen voor gedaan? Terwijl daar echte problemen waren? Ik kan het me niet herinneren. In de taxi branche? Veel vaker dan mij lief is.
@pomoek: ik was sarcastisch. Ik kom bijna elke dag op Schiphol (niet om te ronselen). Het zijn geen lieverdjes die ronselaars. Veel chauffeurs verpesten het voor zichzelf, zowel op Schiphol als op het station bij ons in Eindhoven.
@mrcabdrivert: ah, ik was een beetje in de war door je nickname ;-).
Het lijkt me niet zo complex. Voor die beveiligers moet het toch wel te doen zijn om de ‘goede’ chauffeurs door te laten. Maar goed, lekker makkelijk vanaf m’n toetsenbord.
Overigens: escaleert volledig uit de hand is met een knipoog denk ik? ;)
@granlusso: Ik moet in ieder geval wel lachen om het escaleert uit de hand
@evian: het escaleert hier volledig uit de klauwen…..

Das was de variant die ik alleen maar kende. Maar deze is ook leuk
90% van de toeristen gaan rechtstreeks naar Amsterdam. Informatie borden ophangen met daarop de ritprijs. Het probleem lost zich vanzelf op. Over een jaar of 10(?) Driverless taxi’s overal. http://www.4erevolution.com/wp-content/uploads/2015/10/Total-Recall-JohnnyCab.jpg
“de gewone, goudeerlijke taxichauffeur” jaaaajaaaa
@janmetdelangeachternaam: dat ben ik. Uit Eindhoven, jonge :)
@mrcabdrivert: je verwacht t niet met zo’n username. Gelukkig zijn er nog mensen, alleen niet zoveel daarvan in de Randstad
@janmetdelangeachternaam:
ja, en dan wel geweld gebruiken, maar dat is zeker ook goudeerlijk geweld.

Het probleem lost zich overigens vanzelf op wanneer de zelfrijdende autos in worden gevoerd.
@janmetdelangeachternaam:
Ja dat vraag ik mijn ook af, bestaat die dan, volgens mijn is dat Taxi wereld een heel vervellend wereldje.
@HZW: ik denk dat in elke branche wel een vervellend wereldje zit. Ik heb nergens last van en kan er goed van leven..
Ben ik blij dat ik me altijd laat ophalen….
@dutchdriftking: ik ben blij dat ik altijd lekker met de auto of de boot op vakantie ga.
@lekbak: Ik heb een vakantie Lapland in de planning staan, en dat doe ik toch het liefste vliegend :)
@dutchdriftking: tja, dat is inderdaad iets verder dan zwartsluis dit jaar en Vianen volgend jaar (en zwartsluis daarna en dan weer Vianen etc etc). Wel goedkoop met nog geen honderd euro per vakantie ;)
@lekbak: dat dan wel weer idd.
Met zijn allen rond de tafel, ook de ronselaars?
Escaleert het uit de hand heren? Mooi pleonasme.
ik moet ook nog wel eens op schiphol zijn, Ik rijdt alleen nog maar met een taxidienst die ik ken, Die bel kills ik er heen moet, en ik geef mijn vluchtnummer door als ik weer terug kom,
keurige mensen, die normaal onze taal spreken, een flesje water in de auto hebben, een oplader voor mijn telefoon. Ze rijden ook normaal, dus ik kom comfortabel thuis of op kantoor aan.

In het buitenland gebruik ik Uber (black), en daar heb ik dezelfde ervaringen, plus het voordeel dat ej weet wat het gaat kosten.

Die taxichauffeurs die met een afgeragde naar rook ruikende e-klasse rijden en mij in gebrekkig nederlands te woord staan, vreemde routes nemen om een paar euro’s extra te chargen kunnen wat mij betreft achterwege blijven.
dit komt omdat er niet etnisch geprofileerd mag worden. krijgt iedereen klappen v/d beveiliging.
Dit “probleem” wordt toch al 25 jaar lang “opgelost” door de overheid ??
@lincoln: De overheid heeft dit probleem zelf gecreëerd.
Het wordt tijd dat Taxi’s weer een overheid ding wordt, met rook vrije herkenbare gestandaardiseerde Taxi’s met het Taxi bord door het dak heen vastgeschroefd.
Als je Taxi chauffeur wilt worden kan je solliciteren voor een baan en in aanmerking komen op basis van een aantal standaard eisen, de juiste vergunningen/diploma’s, fatsoenlijk Nederlands spreken, enzovoort.
@HZW: zo is het ook tijd dat de bakker weer een overheids ding word, en de kledingwinkel om de hoek. En de autogarage. En als we dan toch bezig zijn ook gelijk inkomsten van iedereen gelijk trekken, behalve als je lid bent van de partij.
Schiphol zou zich verantwoord moeten voelen om dit probleem aan te pakken. Gecertificeerde taxi’s toegang geven tot de voordeur van Schiphol en duidelijker aangeven dat deze taxi’s volgens bepaalde normen hun werk uitvoeren. Of iets met een kaartverkoop zoals een treinkaartje. aangesloten taxi bedrijven krijgen naar rato kaartjes geen inkomsten. Probleem opgelost!
@MauritsH: “dit escaleert volledig uit de hand”. Toch een keertje de grammarnazi uithangen hiero: Het is “Het escaleert volledig” of “het loopt volledig uit de hand”. Een combi kan niet. ;)
@kliko: Het was eigenlijk een grapje, maar ik zal het nooit meer doen ;)
@mauritsh: Shit. Ik zat nog te twijfelen of het nou expres wat gedaan of niet! haha. Volgende keer “pun intended” maar erbij zetten. ;)
Ja hey, ik moet het jullie niet te makkelijk maken! Dat gebeurt andersom ook niet altijd ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).