De V12 in deze Ferrari-racer is 20 MILJOEN euro waard

Auteur: , 14 Reacties

De rest van de Ferrari natuurlijk ook, maar die twaalfcilinder ziet er te lekker uit om geen extra aandacht aan te schenken.

Tenzij je een fervent aandeelhandelaar bent, kun je beter klassieke auto’s flippen. Al jaren bewijzen veilinghuizen dat men een goede boterham kan verdienen door de juiste auto op het juiste moment te verkopen. Met name legendarische, zeldzame Ferrari’s vallen goed in de smaak. Bijna drie jaar geleden werd praktisch dezelfde auto, een Ferrari 290 MM waarin Juan Manuel Fangio had gereden, voor 28 miljoen dollar verkocht. Recentelijk heeft RM Sotheby’s weer een 290 MM van de hand gedaan en deze werd afgehamerd op het minstens zo indrukwekkende bedrag van 22 miljoen dollar (19,4 miljoen euro).

De Ferrari 290 MM in kwestie, die in zijn actieve jaren door legendarische coureurs als Stirling Moss, Peter Collins, Wolfgang von Trips, Phill Hill en ook Fangio werd bestuurd, is een van in totaal drie overgebleven exemplaren. Ferrari maakte er officieel één meer, maar deze is in de loop der jaren verloren gegaan.

Zoals bij menig klassieke Ferrari het geval is, is ook het koetswerk van deze 290 MM door een stel vaardige Italiaanse vaklui in elkaar geknutseld. Zijn aerodynamische, lichtgewicht ‘huid’ heeft de Ferrari aan Scaglietti te danken. Daaronder schuilt een vreselijk luidruchtige 4,5-liter V12. De grommende twaalfcilinder ligt op de plaats waar de Italiaanse sportwagenfabrikant in eerste instantie een magere viercilinder had geplaatst. Met zijn (destijds) potente krachtbron heeft de Ferrari tussen 1956 en 1957, zonder veel succes, deelgenomen aan tal van grote internationale races. Dit in tegenstelling tot de andere exemplaren, die bijvoorbeeld de Mille Miglia – waarnaar de letters ‘MM’ in de naam van de auto verwijzen – en de 1.000 km van Buenos Aires wonnen. Wel kwam chassisnummer 0628 in deze wedstrijden tot podia.

Als een van de minder succesvolle exemplaren werd de 290 MM in kwestie al snel door Ferrari verkocht aan een privé-eignaar, die Stirling Moss vervolgens optrommelde voor de Bahamas Speed Weeks van 1957. Na aan nog een aantal andere wedstrijden te hebben deelgenomen, werd de auto niet lang daarna weer van de hand gedaan. Na zijn racecarrière wisselde de 290 MM meerdere malen van eigenaar. Een van zijn meer recente eigenaren liet de auto volledig restaureren door Ferrari Classiche. Hier werd het icoon in ieder opzicht teruggebracht naar nieuwstaat. De auto is tegenwoordig gehuld in de kleuren die hij droeg tijdens de 12 uur van Sebring van 1957.



14 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Wat een auto! Prachtig!! Maar ik blijf mij verbazen over de prijzen, maar ach.. als ik het geld had, had ik mee geboden!
Als ik het geld had dan was dat mijn lijfrente.
Leuk om te zien en als het torretje draait goed om te horen, maar mooi? Nee sorry, kan m echt niet mooi vinden
Benieuwd of straks een accu pakket van een bijzondere klassieker van ongeveer 70 jaar oud ook nog €20.000.000,- zal opbrengen..
@kennone: goed punt, de eerste Tesla zal echt wel wat gaan opbrengen. Markeert toch het begin van een nieuw tijdperk.
@janjansen:
1898 om precies te zijn, Le Jamais Contante, 100% elektrisch en tevens de eerste wagen die de magische 100 km/ u grens wist te doorbreken.
Wat wil je dan nog voor unieks aan een Tesla zien?
@desjonnies:
Beetje flauw natuurlijk. Elektrisch rijden is aardig dood gebloed omstreeks de jaren 30 door meerdere redenen. (Net als rijden op stoom) Door de jaren heen heeft elke fabrikant ook wel een elektrisch proefballontje opgelaten. Allemaal anoniem de geschiedenis ingegaan.

De Tesla Model S is de eerste elektrische auto in lange tijd die wél een succes is geworden. Een icoon -of je het nu leuk vind of niet- gaat het zeker worden.

Toyota Prius, zelfde verhaal. Mag je van vinden wat je wil, het is wel een icoon van zijn tijd.
@rob:
Eerder om aan te geven dat elektrisch rijden zo oud als de weg naar Rome is, er wordt nu wel heel gewichtig over gedaan maar in principe is de techniek simpeler dan een explosiemotor.
@janjansen: Het gaat vooral om massaproductie. Deze auto is echt zeldzaam. Een tesla’s rijden er zoveel van dat ik niet denk dat die ooit meer waard gaat worden. Ook de eerste niet.
@kennone:
De eerste Apple computer is verkocht voor 815 duizend dollar.
https://www.bbc.com/news/technology-37199000
Dus ja, ook printplaatjes en wat draadjes kunnen veel geld opleveren ;-)
Word er eigenlijk niet koud of warm van.
Schitterende wagen maar dan van die rare gele velgrandbeschermers erop!? Welke gek…!?!?
Ben benieuwd waneer de bubbel knapt, er beginnen toch al wel wat barsten in te komen in elk geval.
Wat heb je er nu aan dat er een beroemdheid in een auto heeft gereden. Ik heb liever een auto waar helemaal niemand in heeft gereden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).