De verkooptopper van Peugeot is strakgetrokken

Auteur: , 37 Reacties

Misschien niet de spannendste auto op de weg, maar wél de knaller die ervoor zorgde dat Peugeot in de lift zit...

… en zelfs Opel over kon nemen van General Motors! Maar da’s een ander verhaal. Het exterieur van de “nieuwe” 308 werd lichtjes bijgepunt voor MY2018. Belangrijker zijn nieuwe motoren als de 1.5 BlueHDi 130 S&S en de 2.0 BlueHDi 180 S&S die wordt gekoppeld aan een achttraps automaat. Om toch even stil te staan bij het uiterlijk: de motorkap werd iets gewijzigd en ook de grille is prominenter aanwezig. Het front kreeg daardoor een wat stoerder uiterlijk, een beetje à la 3008 en 5008.

Verder kreeg de 308 nieuwe rijhulpsystemen als Active Safety Brake en Active Lane Departure Warning (met extra herkenningsfunctie voor protesterende boeren op de snelweg). Allerhande parkeerhulpen staan op de optielijst en het infotainmentsysteem beschikt over i-Cockpit, waarmee info van je smartphone op het touchscreen kan worden weergegeven. Dit systeem is compatible met Mirrorlink, Android Auto en Apple Carplay.

Een rijtest met de vorige 308 GTI vind je HIER. Bewegende beelden van de facelift check je DAAR.

Video



37 reacties

Die ledjes rond de koplampen zijn ze vergeten te veranderen in een net streepje. Beetje 2010.
@pomoek: echt precies wat ik dacht!
Een 180 pk diesel met achttrapsautomaat… Klinkt als vlot en heel erg relaxt kilometers maken. Gecombineerd met de ruimte van een SW en het comfort van de 308 lijkt me dat zeker geen straf. Is dat 130pk diesel wel of niet te krijgen icm die 8 traps automaat?
@w0o0dy: lijkt me een fantastische daily.
Lekker scheutig met de foto’s weer.
Mooi dat plaatje waarbij je goed kunt zien dat de plastic automaat pook een chip bedient ;)
Verder gewoon een nette kar, maar nu er geen 14% bijtelling schraapversies meer zijn zal de populariteit toch dalen lijkt me.
Wat @pomoek zegt, die lampen hadden wat strakker gekund. En ik hoopte eigenlijk op een wat strakkere achterkant, maar gezien het feit dat daar geen foto van is, betwijfel ik of die aangepast is (wellicht nieuwe achterlichtunits alleen).

En de achttrapsautomaat, is die van ZF of door PSA zelf ontwikkeld?
@granlusso: het is mij opgevallen dat de door ZF geleverde automaten ook vaak dat typerende pookje hebben. Lijkt erop dat de 308 deze ook heeft / krijgt.
Daarnaast is Peugeot / PSA niet echt heer en meester in het maken van automaten.
Grote kans dat het de ZF is dus
@ds3thp: welke fabrikant maakt nog zelf transmissies? BMW is ook allemaal Getrag.
@bassx: zf toch? Zf 8-speed is meen ik de standaard ook daar.
@w0o0dy: Klopt. In elke BMW wordt dezelfde 8-traps automaat van ZF gelepeld. Ook VAG (Audi, Bentley), FCA (Alfa, Maserati) en JLR (Jaguar, Land Rover) maken er graag gebruik van.
@bassx: die 9 traps automaat bij Daimler is toch een eigen ontwikkeling?
@mashell: klopt. Mercedes is een van de laatste die zelf hun automaten maakt en ontwikkelt. Misschien nog een Aziatisch of Amerikaans merk, maar in Europa is er geen ander volume merk met eigen automaten.
@granlusso: automaat is van Aisin
@nofxke: Oké thanks
Mooie bak, als hatchback altijd al een leuk ding gevonden. Het interieur heel erg simpel gemaakt door alles via het scherm te laten lopen. Dat vind ik een groot nadeel aan dit ding, net als de tellers en het stuur. Het past mij niet helemaal…
@viezefreddyw: dat hele scherm is sws een nadeel, het is namelijk echt ontzettend traag. Dit systeem verwacht je bij een Suzuki Ignis, maar niet bij een goede middenklasser.
@87sandyd: Ik vond het scherm wel snel in de 508. Maar misschien was dat het optionele grotere/betere scherm? Ben niet zo thuis in de optielijsten van de Fransen.
@audirijder: De 508 had nog geen touchscreen toen deze uitkwam. Het touchscreen van het scherm van de 308 schijnt langzaam te werken/reageren, dus daar zit m de crux denk ik.
Ik rij de auto bijna wekelijks maar zie ff het verschil niet.
De grill gewoon weer afgekeken van Mercedes-Benz
@moewat: nee joh, ze hadden nog een partij over van de DS4.
@moewat: ?!?? Ik zie er ongeveer evenveel Daihatsu of Tesla in als Mercedes.
Ik rij de 308 1.6 Blue HDI (120PK, 300nm) als leasewagen. Prima auto, rijd lekker! Zeker voor het geld, fiscale waarde van nog geen 26K en 14% bijtelling. Alleen het infotainmentsysteem mag van mij wat sneller, maar wellicht kan ik ook niet meer verwachten voor dat geld.
Zoals hierboven al gemeld: die 180PK lijkt mij helemaal heerlijk.
Wederom zeer geslaagd!
Ik vond het prefacelift model echt heerlijk rijden. Het navigatiesysteem is een ramp maar dat is nu vervangen. Het kleine stuur en het instrumentencluster er boven vond ik prima. Maar die stoelen, dat is echt martelwerktuig. Een lendensteun uit kunststof op de verkeerde plek, hoe verzinnen ze het.
Met de 1.6 hdi was niet veel mis. Hebben ze die aangepakt. . En de belabberde stoelen dan? Of die versnellingsbak van een tractor. …
Of kan je die 8 bak ook op de 1.5 krijgen? Met 130pk, een 8 traps automaat en fatsoenlijke stoelen een prima aanbieding. Infotainment moet je ding zijn… zelf heb ik een hekel aan het wegstoppen van functies in een scherm. Voor alles wat je wilt moet je eerst die functie selecteren… op een touchscreen dus je moet nog kijken wat je doet ook. In de buurt van een druk knooppunt en je wil de navigatie zien? Dan kan de bijrijder maar beter zijn airco niet kouder zetten. ..
Doe mij maar een Phantom Drophead coupe…
Hopelijk is deze automaat een stuk verfijnder dan de zestraps van de huidige. Die bak, en de navigatie die het leuk vindt om je alle kanten behalve de juiste op te sturen zijn toch wel de voornaamste redenen geweest om de mijne weg te doen.
Het gezeur over de stoelen herken ik echt niet. De 308 is een van de weinige kleine auto’s waar ik goed in kan zitten.
@hannibal: noem het maar gezeur.Ik heb maanden rugpijn gehad van die slechte stoelen in de 308. Ik heb met een kussentje gereden om de pijn te verzachten. Hoe je stoelen beleeft is heel persoonlijk maar wat voor de een Ok is kan voor de ander ronduit pijnlijk zijn.
@mashell: Gezeur niet zo letterlijk nemen hoor. Ik heb destijds tijdens een proefrit al gemerkt dat er een enorm verschil is tussen de standaard stoelen en de sportstoelen waarbij de laatste duidelijk beter zaten.
ik rij wel eens in de 180pk met automaat in de 3008. & dat is echt een fijne automaat met een fijne blok.
“met extra herkenningsfunctie voor protesterende boeren op de snelweg”
LOL! 😂
Recent voor de 1e keer gereden in een 308 sw: Ondanks dat ik de auto slaapverwekkend saai vind van binnen, was ik echt positief verrast over het rijgedrag!

Maar: facelift had ik iets spannender gehoopt. Maar goed.

En ik mag hopen de bak van ZF? Gezien de pook wel, fors betere bakken dan van PSA zelf.
Peugeot, Das Automobile. Ze worden lekker Duits zeg. Heel slim van ze. Oprecht een mooie auto.
Moet toch zeggen dat alle Fransen merken een goede design weg zijn ingeslagen, chapeau
Ik heb vorige week meegereden met de gti 285, das meer mijn meug… dieselen Mèh…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).