Dealers verdienden in 2014 weer minder aan onderhoud

Auteur: , 56 Reacties

Ondanks de lichte groei van 's lands wagenpark, wordt het voor dealers nog steeds lastiger om te verdienen aan het plegen van onderhoud.

Ferrari's in de shop

In het afgelopen jaar bedroeg de werkplaatsomzet 3,9% minder dan in 2013, zo blijkt uit de Bovag Branche Barometer. Vanwege een kleine opleving in het laatste kwartaal van vorig jaar dankzij fiscale maatregelen noteert de gemiddelde dealer een rendement van 0,01%. Da’s inderdaad bizar weinig, zeker als je meerekent dat veel mensen nog gauw voor de jaarwisseling een nieuwe auto hebben aangeschaft.

Per monteur steeg de omzet gelukkig wel met 1,25% en het aantal gefactureerde uren steeg van 1.349 naar 1.371 stuks per monteur. Een doekje voor het bloeden, want sinds 2009 lag het dealerrendement niet zo laag als vorig jaar. Nog een cijfer om even bij stil te staan: maar liefst 45% van de dealers draaide vorig jaar verlies. Maar goed, dat had onze eigen Ricardo 2,5 jaar geleden al voorspeld.

Het zal je niet verbazen dat de bijzonder lage verkoopaantallen van nieuwe auto’s debet zijn aan deze neerwaartse trend. Ook schijnen we ons onderhoud nog weleens uit te stellen. Overigens groeide de omzet uit de verkoop van occasions wel met een bescheiden 1,5%, al moeten we daar wel bij zeggen dat het in veel gevallen ook om door de dealer geregistreerde auto’s gaat die later als occasion aan de man zijn gebracht. Toch ziet het er met de aantrekkende verkopen in elk geval weer wat rooskleuriger uit voor de dealers in ons land.

Foto: zomaar een garage, via Autojunk



56 reacties

Volgens mij doen ook meer en meer mensen zelf onderhoud aan hun auto. En zeg nou zelf, hoe moeilijk is olie verversen of een paar remschijven vervangen nu?
@desulligenerd: als je de tijd hebt kan ik het me inderdaad voorstellen, er viel laatst een rekening van 280 op de mat voor nieuwe remblokken achter. De onderdelen kosten samen misschien een keer 100 euro…
@ettie: Krijgen we die discussie weer.Als je gaat uit eten en je Tournedos met Bearnaisesaus kost 37,50 ga je toch ook niet zitten uitrekenen dat die Tournedos van 200 gr. bij de Hanos maar 6,- is ?
@sydney: Beetje een wc eend verhaal uit jouw mond.
@gop1: Dat maakt mijn punt niet minder waar.
@sydney: Want, welke toegevoegde waarde krijg je bij de dealer dan voor je geld?
@gop1: Als mijn andere reactie hieronder goed had gelezen had je gelezen dat ik het niet alleen over de merkdealer heb, maar ook over de onafhankelijk specialist.
@gop1: Eehh, dat hij de remmen er op zet voor je i.p.v.dat je het zelf doet.
@sydney:
Ik denk dat het ook wel mee valt met die thuisklussers, 90% van de automobilisten kan net een bougie van een ventieldopje onderscheiden.
Zelf doe ik wel veel zelf maar dat is dan meer hobby, dat het dichtstbijzijnde servicecentrum 120 KM verderop is helpt natuurlijk ook niet echt mee.
@jrk68: ik denk dat het om de extra punten gaan die behandeld worden bij de garage. Dit kan egt gigantisch veel verschil maken mbt het behoudt van de auto
@clarkson:
Dat hoor je mij ook niet ontkennen, nu heb ik ooit (als in heel lang geleden) zelf mijn papieren voor automonteur gehaald, ik heb dus iets meer kennis dan de gemiddelde hobbist.
Specialistische zaken laat ik ook gewoon doen, even een het weekend een nieuw motortje steken doe ik ook niet meer.
@sydney: je hebt wel de keuze waar je de tournedos eet. Als ik een auto met garantie ergens anders naartoe breng voor bijvoorbeeld de remblokken vervalt de garantie op zo’n beetje de gehele auto. Het is dus niet dat je de keuze hebt waar je ‘m naar toe brengt.
@desulligenerd: Ik denk eerder dat het ligt aan de grotere intervallen en het veelvuldig uitstellen van onderhoud en klein onderhoud laten uitvoeren wanneer groot eigenlijk nodig.(ook bij de onafhankelijke specialist)Sterker nog, dat weet ik wel zeker.Zie het elke dag.

Ik ken trouwens niemand die zelf onder z’n auto gaat liggen.Je hebt er trouwens bij moderne auto’s ook weinig te zoeken.
@sydney: Het lijkt mij ook sterk dat het ligt aan de dalende verkoopaantallen van nieuwe auto’s. Mensen die nu geen nieuwe auto kopen, blijven rijden in hun oude auto. En oudere auto’s hebben juist meer onderhoud nodig dan nieuwe.
Wellicht stellen mensen het onderhoud uit, maar het kan ook dat auto’s gewoon steeds minder onderhoud nodig hebben. Of dat mensen minder zijn gaan rijden, zodat er minder onderhoud nodig is.
@desulligenerd: idd. Uurloon monteur is al gauw €50,- ex btw. Tegen dat tarief lever ik liever wat vrije tijd in al zou ik er 2x zo lang over doen (buitenom het feit dat ik het ook leuk vind om zelf te doen)
@jansuh87: 50 euro? Moet je eens met een S8 naar de Audi dealer gaan, verdubbel die 50 maar ruim dan
@draadloos: Ja, en moet je eens met je F40 naar Munsterhuis gaan voor een kleine beurt, nou dan is het uurloon wel…..Pffff
@sydney: ik gok dat als je een F40 bezit de onderhoudskosten niet van groot belang zullen zijn ;-)
@maarten020: Dat zou zo maar eens kunnen.
@maarten020: Zeker wel, dat ik een dure auto heb wil niet zeggen dat ik genaaid wil worden. Voor wat hoort wat, dus voor simpele dingen wil ik een simpele prijs betalen. Het kost wat het moet kosten en niet meer.
@draadloos: nou niet alleen met een S8 hoor. Verkeerd voorbeeld. Als je met je A3 1.9tdi naar de stealer gaat betaal je ook gewoon 100 euro per uur…
@desulligenerd: hangt ervan af hoe ingewikkeld je auto is… Met veel moderne auto’s heb je al een computer nodig voor remschijven te wisselen.
Dat is niet zomaar een garage!
Tja, wat wil je met service intervallen van 40.000km!
Gaat dit alleen om dealers? Dus plekken waar ook auto’s verkocht worden?
Kan me namelijk heel goed voorstellen dat veel mensen hun onderhoud laten doen door de (merkonafhankeleijk) vakman, in plaats van de dealers, die meestal gewoon lukraak onderdelen gaan vervangen als er een probleem is. En ook vaak veel hogere werkplaats uurtarieven rekenen.
@trustmeiamanengineer:

praktijkvoorbeeld: een klant gaat met een VW naar de dealer. Hij hoort een rammel. Eerst aan de computer. Foutcodes in de stuurkolom. Offerte van €1.400,- ex voor het vervangen van de stuurkolom. Na aanleveren van gereviseerde kolom voor €900,- auto gerepareerd.

Paar dagen later, klant weer aan de lijn: weer dezelfde rammel. Naar een universele vakgarage. Na half uurtje kijken op de brug: brandstof retour leiding hangt los en klappert tegen het chassis aan.

Serviceadviseur bij VW hiermee geconfronteerd. Hij zag het probleem niet, er zaten toch foutmeldingen in de stuurkolom dus die moest toch vervangen worden? Dat er €900,- was uitgegeven en het probleem van de klant niet was opgelost, dat zag hij niet zo.

Als je geen fabrieksgarantie of coulance hebt is er volgens mij geen enkele reden om een dealer te bezoeken. Tenzij je graag van je geld af wilt…
@Bender: Zo gaat het helaas vaak.

Ik heb ook zo’n voorbeeld:
Klant (moeder) komt bij dealer, want de motor loopt slecht. Dealer doet diagnose voor 260 euro en komt tot de conclusie dat er olietekort is door lekkende krukaskeerring. Dealer vervangt deze voor nog eens 80 euro.

Later weer hetzelfde, krukaskeerring bleek niet het probleem, was dus lukraak vervangen.
Dealer besluit om het hele motorblok te vervangen door een tweedehandsblok voor maar liefst 3600 euro. Op een nieuwprijs van de auto van >11000 euro.

Conclusie: Dealer heeft geen enkele technische kennis en doet lukraak pogingen om het probleem op te lossen. Klant betaalt tenslotte de rekening.
Dealer doet ook geeft ook geen enkele korting op bijvoorbeeld werkplaatstarief op zo’n groot bedrag en brengt alles tot aan gebruiksmiddelen in rekening.
@gop1: krukaskeering vervangen voor maar 80 euro? Voor dat geld liet ik dit preventief doen!
@bennieokkels: Schijnt eenvoudig te kunnen bij de 1KR-FE
Ik voel een leuke discussie aankomen.
Beurten uitstellen? Misschien omdat die beurten zo takke duur kunnen worden. En als je dan kijkt naar wat ze hebben gedaan, je eigenlijk niet snapt wat ze gedaan hebben. Moesten alle bougies echt worden vervangen?

Kwam hier laatst ook niet dat stukkie voorbij over die strontirritante tv makers die met hun Lupo langs dealers/garages ging (ook bovag), waarbij ze er een zekering uithadden gehaald en een bougie kabel losgerukt? Resultaat uitzending: je wordt genaaid waar je bij staat bij het meerendeel van de ondernemingen. 2e conclusie: er is een link tussen de beheersing van de Nederlandse taal van de mederwerkers en de kans of je genaaid wordt of niet (klein onderzoek natuurlijk).

Anyway, deze cijfers zeggen niet zoveel. 45% vd dealers leed verlies op het onderdeel onderhoud? Of als dealer in het geheel.
Lag dat aan het onderhoud, of aan verkoop nieuwe auto’s (geforceerde lage winstmarges)? Slecht handelen 2e hands auto’s? Slecht indelen uren van werknemers?
@gregorius: Klopt, die kwam hier langs. Er staat zelfs een verwijzing naar die video aan de rechterkant van het scherm. Rambam heette dat tvprogramma blijkbaar.
@gregorius: Idd, ik wissel ook nog al eens van garage als ik de boel niet vertrouw…..
@gregorius: allemaal redelijk denigrerend wat hier u uitbraakt, zo zie je maar weer niet alles wat de Nederlandse taal beheerst is serieus te nemen.
@toniominestrone: als je die reportage bekijkt, kom je dan niet zelf ook tot die conclusie? Misschien moet ik mijn uitspraak veranderen in: Jammer genoeg lijkt het er op dat mensen die de reporters probeerde te naaien, voornamelijk een Marokkaanse, Turkse en Oost-Europese achtergrond hebben. Ik kan t ook niet leuker maken, maar het viel me wel op.

Overigens ben ik zelf een ‘allochtoon’ in het land waar ik woon.
20000 kilometer en dan de eerste kleine service beurt.
Wat denk je zelluf?

Ooit kreeg je inloopolie voor 1500 kilometer, dan terug naar de dealer voor een beurt, gelijk doorsmeren en olie verversen.
Dan ieder 5000 kilometer stond je in de garage.
Als je wagen een ton kilometers had gelopen ( ja ik weet het sneuneuzen auto’s lopen niet maar toch) was je een hele bolleboos en moest er vaak een hele nieuwe set remmen onder en was de koppeling al aan zijn einde.
Voor de winter een winter thermostaat en antivries, moest ieder jaar worden ververst.
Fusee’s en waterpomp waren dan al vaak vervangen.
Dealers hoefden een half jaar garantie te geven en ze verdienden goudgeld.

En toen kwam Renault
Met de Renault 16
Die had geen doorsmeerpunten meer
En een gesloten koelsysteem met een elektrische ventilator.
1965, het begin van het einde……
@desjonnies: ach voor 12 gulden kon je een oliewissel doen in die tijd. Elke 5000km. Nu elke 30000 een kale oliewissel bij de dealer voor 350+ euro. Ofwel bijna 800 gulden. Inflatie daargelaten… de huidige prijzen zijn idioot.
Omzet per monteur kan wel omhoog zijn gegaan, maar dat zegt nog niet zoveel. Er kunnen ook minder monteurs aan het werk zijn. Dan stijgt de omzet per monteur ook
Logische ontwikkeling, en absoluut geen toeval. De verkopen van Alfa Romeo worden telkens minder en de werkplaatsinkopen lopen ineens terug… Mmm…

Snap ik, met die prijzen tegenwoordig. Ik probeer het altijd eerst zelf te maken
Voor de mensen die het nog niet willen geloven.automonteur zijn is een van de meest ondergewaardeerde beroepen die er is dat wil zeggen ,het salaris is veel te laag als je ziet hoeveel diplomas en kennis je moet hebben en iedereen ziet het garagetarief als melkkoe van de garage maar hebben niet in de gaten wat voor een investering er nodig is om een garage draaiende te houden vandaar dat ze allemaal vroeg of laat het loodje leggen en dan heb ik het niet over beun de haas die met twee handen een auto probeert te maken en dan als ze alles kapot gemaakt hebben en er niet meer uit komen alsnog naar de dealer rijden die het dan alsnog op kan lossen.waarna er naderhand verontwaardigd geroepen word dat ze zo duur zijn. Veel monteurs net als ikzelf die voor een dealer werken zullen dit bevestigen.en dat zomaar lukraak iets vervangen zijn dingen die nogal snel geroepen worden want dat gebeurt waarschijnlijk bij beun net zo snel alleen weet de dealer meestal waar het probleem gezocht moet worden en beun niet
@cthijs: het salaris van de monteur heeft helaas geen enkele relatie met het uurtarief.
Ik denk overigens dat het probleem is dat de meeste auto’s die bij de dealer komen lease auto’s zijn. De leasemaatschappijen hebben door het sluiten van gunstige mantelovereenkomsten de marge van de dealer er uit weten te halen. Blijft over de particulier die klaagt over iedere euro die aan hem verdient wordt. En wat dan nog over is aan gunnen wordt wel door de fastfitter onderuit gesabeld.
@cthijs: Dat een garage winst moet maken snappen we allemaal wel. Maar wat sommige dealers/garages rekenen voor het onderhoud loop soms wel tegen het criminele aan.

Ik heb verschillende duitse auto’s gehad (Mercedes E, ML, Audi A6, BMW 5 serie en X5 allemaal nieuw gekocht).
En normaal ben ik niet iemand die snel klaagt over een rekening van het onderhoud, mijn ervaring is dat de meeste wel redelijke prijzen hanteren.
Maar als ze mij 22 euro ex. btw in rekening brengen voor 4 liter ruiter wisser vloeistof of 10 euro ex. btw ex. montage van een leeslampje in rekening brengen dan kan ik wel boos worden. Ik heb ze dan ook vriendelijk verzocht om de ruiterwisser vloeistof te verwijderen en het lampje ook.
@tourbillion: dealer van mijn vrouw haar bolide rekende altijd standaard ruitenwisservloeistof tijdens een beurt. Ook als je die al net zelf had volgemikt… ‘Ja meneer dat is standaard’ m.a.w. We draaien u standaard een poot uit.
@cthijs: ik heb het met je te doen (bedoel ik niet lullig). Als je genoeg kon verdienen met het zijn van monteur, zou ik het ook een gooi geven. Maar dat is t dus niet.
Wat ik interessanter vind: de eerste twee reacties onder je naam zijn niet precies een reactie op wat je zegt, maar hebben allemaal wel een (in mijn opvatting) een aardige kern van waarheid. Wat vind je zelf van die opmerkingen?
Rekent jouw dealer niet dergelijke prijzen voor dat soort kleine dingetjes tijdens de beurt?
En heb je enige informatie of het lease bedrijf hetzelfde betaalt voor exact dezelfde beurt? Of dat je bijvoorbeeld sommige handelingen bij een private auto, voor dezelfde beurt, wel uitvoert, maar dat niet mag/zal doen bij een leasebak omdat ze dat niet pikken/niet voor zullen betalen?
@gregorius: volgens mij gebruiken ze voor de leaseautos exact dezelfde prijzen.het enigste verschil is dat iedere leasemaatschappij een eigen beleid er op na houd dwz de ene mag je geen interrieurfilters vervangen of banden moeten er langer op blijven als gewenst of hebben een andere leverancier daarvoor .bovendien moet je voor een reparatie naar de totale tijd kijken die je er mee bezig bent dus van binnenrijden tot naar buitenrijden. Kijk als je bijvoorbeeld een lamp moet vervangen van een renault of een bmw daar kan al heel wat verschil in tijd zitten.vaak worden bij bv kijkshop of iets dergelijks lampen en zo gekocht als iemand die zelf monteerd prima lekker goedkoop maar dan moet je niet raar opkijken als ze naderhand bij de keuring worden afgekeurd of dat ze ze bijvoorbeeld de hele lampunit beschadigd hebben.bovendien word in de garageprijs al rekening gehouden met de garantie die op een voertuig word gegeven.de dealer krijgt van de importeur wel de onderdelen en een bepaalde tijd maar deze is meestal niet toerijkent voor de garage waardoor de door importeur gegeven garantie door de garage,en dat hoeft dan nog niet eens de garage te zijn die de wagen verkocht heeft,uit eigen zak betaald moet worden.dit zijn allemaal zaken waar beun geen last van heeft.bovendien ben ik 25 jaar geleden uit hobby begonnen en later is het mijn beroep geworden maar het leuke is er de laatste jaren af met al die elektronische rommel
Voor twee lampjes mocht ik net 19 euro aftikken bij de dealer, bij B. de Haas krijg ik voor dat geld 5 stuks en een flesje bier. Dan is de keuze voor mij snel gemaakt, zeker als B. de Haas over de middelen en kennis van een gemiddelde garage beschikt.
Gelukkig heb ik een ontzettend goede merkspecialist gevonden voor het onderhoud aan de Jaguar. De officiële dealer rekent maar liefst 120 euro per uur.
@moveyourmind: ik heb wel eens gehoord van iemand die een Clio en een jag reed. De Renault monteur kostte 90 euro de jag monteur 120. Zelfde dealer, zelfde monteur, verschillend tarief.
Tja, soms lijkt het wel dat hoe ouder de auto is, des te sneller ze je wegkijken, dan wel allerlei “problemen” vinden…

Ik doe mijn onderhoud en reparaties zoveel mogelijk zelf. Alles wat ik niet zelf kan – door gebrek aan het juiste gereedschap/hulpmiddelen (denk aan een brug en diagnoseapparatuur) – laat ik doen bij een specialist…die een stuk goedkoper is qua werkplaatstarief en dezelfde – zo niet betere type-specifieke – kennis heeft als de dealer…

O en de intervallen zijn uiteraard vrij lang. Zeker als je de accu wel eens ontkoppelt…
Meestal ga je voor een beurt van 400 euro en dan krijg je een rekening van 800 . Om gek van te worden. Prijzen rijzen soms echt de pan uit.
@schellekens006: bracht laatst de E93 weg bij de BMW dealer. Vond vrouwlief een fijn idee; eerste beurt bij de dealer. Dealer zei: ongeveer 300 als ze niks geks vinden.
Ik rekende dus met 600.
Kreeg een rekening voor 220. Ergste: ik geloofde dat ze een fout maakte. (Heb snel betaald en naar huis gegaan :) ).
Het is toch heel logisch dat de dealer zo duur is en u dus zoveel betaalt, u stapt zelf een paleis binnen met een prachtige showroom en werkplaats en die word maar door 1 iemand betaalt en dat is de klant. 1 en 1 = ….
Wie premium wil rijden zal dan ook premium betalen.
Ik tik 240 euro af voor een groot onderhoud met alle filters en ik kan er weer tegenaan voor een tijdje.
Het is dan ook een Toyota. Niet hip, niet premium, maar wel een steengoede kwalitatieve auto!
Zal toch wel meevallen, eens moeten die mensen toch komen lijkt mij
Probleem zit hem ook wel bij de specialisten lijkt mij. Laatst 2massa vliegwiel en koppeling laten vervangen, waarvoor ze bij de dealer zo’n 1700 euro vragen terwijl de specialist (met meer kennis kan ik je vertellen) daar aanzienlijk minder voor rekende. Keuze was dan ook snel gemaakt.

Ter illustratie: de dealer dacht dat het ‘wat koppelingsslijtage’ was, terwijl de specialist binnen 2 minuten kon zeggen dat het vliegwiel om zeep was. Toen die eruit kwam, was het ook meteen duidelijk dat de specialist aan het juiste einde had getrokken. Qua kennis en diagnose, heb ik het persoonlijk niet op de betreffende dealer. Bovendien 68,33 ex btw voor het installeren van een armsteun (gaat hier om een seat) vind ik echt van de zotte als je bedenkt dat het ding maar 4 schroefjes vastzit.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).