
Kijk, zo kan het ook. De Defender 30th Anniversary Edition is een Defender zoals het heurt.
De Land Rover Defender is een geweldige interpretatie van het origineel. Ja, er zullen ongetwijfeld diehards zijn die alle Land Rovers na 1949 handtasjes vonden. Net als het origineel is ook deze generatie een populaire auto onder de veredelaars. Diverse tuners hebben hun visie erop laten zien. Helaas kozen ze allemaal voor de zelfde weg: veel te veel extra plastic, te veel kitsch en te grote wielen, zoals deze Gucci Defender.
Land Rover laat met de Defender 30th Anniversary Edition zien hoe het werkelijk moet. In plaats van de meest wanstaltige opties en vreemde versiersels, heeft Land Rover het bescheiden gehouden. Het is een eenvoudige uitvoering, maar dat is dus juist het hele punt.

De auto moet refereren aan de Defender van dertig jaar geleden, die toen voor het eerst in de VS en Canada werd geïmporteerd. Toen was er een serie ‘First Editions’ en die waren ook allemaal wit met witte wielen.

Fuji White
Want de Defender 40th Anniversary is altijs ‘Fuji White’ met witte ‘steelies’. Er zijn wel extra stoere items, zoals een bullbar en treeplanken. Ook is er een roofrack aanwezig voor de betere kampeeractiviteiten. Om aan te tonen dat dit geen gewone Defender is, is er een heuse badge op de bips van de auto.Daarop is te zien dat het een van de 500 exemplaren is. Dan weet je meteen hoeveel van deze speciale Defenders er vervaardigd gaan worden.



De motor is ook eenvoudig gehouden. De Ingenium-viercilinder heeft een vermogen van 300 pk en een koppel van 400 Nm. Deze is gekoppeld aan een achttraps-automaat (van ZF). Daarmee kun je in 8,1 seconden naar de 100 km/u sprinten en een topsnelheid halen van 191 km/u.


Verbruik Defender 30th Anniversary Edition
Ter vergelijking, de originele Defender had een 3.5 V8 onder de kap liggen. Deze leverde 135 pk en 253 Nm. Niet echt denderend. De prestaties waren dat ook niet: 0-100 km/u duurde 14,7 seconden en de topsnelheid was 144 km/u. Vroeger had je dus de prestaties van een viercilinder, gecombineerd met het verbruik van een twaalfcilinder.


Volgens Land Rover kon je er 1 op 5,5 mee rijden als je voorzichtig deed, aanzienlijk dorstiger dan de 1 op 9,9 die deze Defender 30th Anniversary gemiddeld verbruikt. De Defender 30th Anniversary Edition komt niet naar Nederland. De P300 is hier niet leverbaar, maar de P400e (plug in) wel. Die kun je aankleden met dezelfde opties.
Meer lezen? Dit zijn 9 legendarische offroaders op een rij!
Zeer gave uitvoering. Maar ook weer weinig bijzonder als je hem zelf exact zo kan samenstellen.
Valt me op dat je de nieuwe defender best vaak tegen komt, lijkt een behoorlijk succes
Het blijft een retrokitsch badkuip.
@harrie: 😉
Ze maken iets wat er uitziet als een trendline basis model maar het is een speciale uitvoering. Het is een rare kitch wagen zijn waar ze zo veel marketing voor inzetten dat die marketing mensen het ook niet meer weten.
Het blijft eruit zien als een plastic fantastic nep-terreinwagen. Hij zal ongetwijfeld zijn mannetje staan in het terrein, maar de doelmatigheid van het exterieur en interieur is zo ver te zoeken dat dit gewoon geen waardige opvolger is van de Land Rover Defender.
Wel een mooi ding om al die andere ‘Land Rover’-modellen (op de Range Rover na) overbodig te maken trouwens.
Dit kun je toch geen kitsch noemen? Het is juist een behoorlijk moderne terreinwagen met een originele vormgeving, alleen een beetje jammer dat het qua stijl net de blokkendoos-Discovery is van een jaar of tien terug, maar dan nog wat gladder om het verbruik minimaal beter te krijgen. Het is wat erg aan de luxe kant en heeft niks te maken met het ongeciviliseerde dat de Defender eens had. En er rijdt natuurlijk fout publiek in; yuppen die peentjes zweten als ze hun duur betaalde truck de berm in moeten sturen, omdat er op een smal weggetje in het buitengebied een tegenligger aankomt.
De solide, praktische en pretentieloze terreinwagen bestaat niet meer. Bij geen enkel merk. Dat is ergens jammer, maar scheelt nochtans een pak CO2-uitstoot.
Geen kitsch? Dit ding heeft plastic traanplaat op de motorkap…
De nieuwe Defenders die heb zien rijden reden op grote wielen, met allerlei sier frutsels (die aanplak broodtrommel aan de zijkant is wel het meest belachelijke) en met dit formaat (de wagen is veel te groot) is het gewoon een karikatuur van een Defender. Kitsch met een grote K.
Eens, maar toch, die overdreven opsmuk komt door het foute en te rijke publiek dat voor de Defender valt. De auto kan er best knap uitzien en is dan qua ontwerp bij de tijd, maar inderdaad, te groot en vrij nutteloos. In de omgeving waar ik kom hebben ze trouwens geen “broodtrommel” op de zijkant, want de mensen gaan daar uit lunchen.
De Defender op de foto’s is het wat mij betreft net niet, liever een simpele metallic kleur (ik denk dat ik daarmee standaard zilvergrijs bedoel).
Bestel maar! Levering in 2028 of zo 👍🏻