Deze 10 cabrio’s hebben de hoogste restwaarde

Auteur: , 57 Reacties

Het zal voor velen geen verrassing zijn dat de Lancia Flavia de allerbeste restwaa...haha, nee sorry. Die boot schrijft natuurlijk harder af dan een nieuwe S600. Na de breek lees je welke cabrio's juist wél hun waarde houden.

BMW M4 Cabrio

Tussen de huidige populaire cabrio’s met een gangbare motorisering zit erg weinig verschil in restwaarde, wellicht omdat een cabrio eerder door een liefhebber wordt gekocht dan door iemand die koste wat kost goedkoop per kilometer wil rijden. Daarnaast schijnt het niet heel veel uit te maken of je cabriolet een soft- of hardtop heeft.

Autotelex vergeleek de markt, en kwam met de volgende top 10, met kleine modellen als de 500C, dikkere cabrio’s als de 4 Serie, en verder alles wat daar tussen zit. De restwaardepercentages zijn gebaseerd op een leeftijd van 36 maanden en een kilometerstand van 60.000:

Plaats
Merk Model
Type
RW-
percentage
1Volkswagen Golf Cabriolet1.2 TSI BlueMotion60.6
2Mini Cabrio1.6 One Businessline60.4
3BMW Z4 Roadster1.8i Lim. Series59.4
4Fiat 500 C0.9 TwinAir T Cult58.5
5Audi A3 Cabriolet1.2 TFSI Advance58.1
6Audi A5 Cabriolet1.8 TFSI58
7Volkswagen Beetle Cabriolet1.4 TSI Trend57.6
8BMW 4-serie Cabrio428i Executive56.3
9Mazda MX-5 Roadster Coupé1.8 Hanabi55.9
10Opel Cascada1.4 Turbo EcoFLEX Cosmo54.6



57 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Ik had gehoopt mijn Saab 9-3 cabrio van 1999 hier te zien staan.

Another day, another disappointment….
@qashqow:

hebben idd een prima restwaarde ..
je koopt ze voor hooguit 1500 euro om vervolgens voor 1200 door te stoten aan de volgende pauperhipster die ook te arm is voor een nieuwe distributie ..

kost je een meiertje de maand dus ongeveer ..
@lincoln: Zitten distributiekettingen op, hoef je niet te vervangen…
@Svenska_Aeroplan_AB:

86+jes denken daar dus anders over ..
@qashqow: daar rijden er vrij weinig van rond van slechts 36 maanden en 60d km…
@MDA: op die fiets heb ik ook vrij weinig 428i van 3 jaar oud gezien.
knap dat ze die prijzen nu al allemaal kunnen bepalen……
@henkhupelschoten: knap maar niet onlogisch. Op basis van statistiek van het hele wagenpark kan je goed onderbouwde accurate voorspellingen van restwaarde doen. De hele lease branche hangt van deze voorspellingen aan elkaar.
De Lancia Flava Flav…Eerlijk gezegd was ik ‘m alweer volkomen vergeten totdat ik op de link klikte.
@jaapiyo: 1 voor de PE referentie ;)
een goeie golf 1 cabrio met GLI blok is anders ook nog gewoon 4k waard bij de dealer.. niet slecht voor een gebakkie waar er heel veel van gemaakt zijn en nog rondrijden… niet dat het een bijzondere auto is ofzo..
Leuk. Helaas ook de hoogste 2e hands prijs dus.
Nu ik het toch over 2e hands cabrio’s heb, ik wil nog steeds een Honda S2000. Ik denk niet dat die nog veel waarde meer verliezen tegenwoordig.
@trustmeiamanengineer: Wat voor nieuwprijs rekenen ze dan? Wordt er rekening gehouden met opties? …
@trustmeiamanengineer: LOL! Feit dat ze 2e hands het duurst zijn is omdat ze relatief langzaam afschrijven?
@lekkaah: in verhouding hé…. Voor zo’n tweedehands schraal uitgevoerde Golf mag je in verhouding (tot de nieuwprijs) dus veel meer aftikken dan voor bv een Lancia Flavia.
@trustmeiamanengineer: Gaat toch om afschrijving.. Boeit het aanschafbedrag nou, gaat erom wat je uiteindelijk kwijt bent.
@lekkaah: nou ja, is toch wel lekker als de eerste eigenaar 25K stukslaat op opties voor een 4 cabrio en je daar als tweede eigenaar effectief maar een paar K meer voor betaalt dan voor een kaal exemplaar toch?

Ik snap dat jij (misschien ook terecht) zult zeggen dat die 1ste eigenaar gewoon veel te veel heeft betaald in de eerste plaats maarreh…luxe went snel zeggen ze…
@trustmeiamanengineer:

Misschien even een serieus antwoord in plaats van de lolbroeken hier. De Honda S2000 lijkt in waarde lichtjes te gaan stijgen. Het is een auto die bereikbaar is, maar toch bijzonder. Uiterlijk kan nog steeds mee. En die motor natuurlijk. En de kosten vallen allezins mee.

Onder de 10 mille vind je er geen nette met het stuur aan de goede kant. Sla nu je slag dus!
@gtwillem:
Dat gaat met bijna al de liefhebbersauto’s zo (nee luitjes een Golf valt niet in deze groep), tot 10 jaar zakken ze in prijs, daarna gaat de prijs weer omhoog.
Dat was bij de Lotus ook zo, gek genoeg gaat dat ook op voor mijn roadster, die is inmiddels bij total loss een rug meer waard dan mijn aankoopprijs.

Dus ja, als je een beetje je verstand gebruikt hoeft leuk autorijden niet duur te zijn.
@jrk68: Als je een paar jaar terug een BMW Z1 had gekocht, had je nu ook leuk zaken kunnen doen. Er is een tijd geweest dat je voor 25k een goede Z1 kocht. Daar hoef je nu niet meer mee aan te komen.
De Z3M gaat ook in waarde stijgen, maar dan vooral de coupé.
@gtwillem: vraagprijzen zijn geen transactieprijzen!
@parker: vraagprijzen geven wel degelijk een indicatie. Ik kijk niet alleen in Nederland, maar ook in Duitsland (waar transactieprijzen bijna gelijk zijn aan vraagprijzen.)
@gtwillem: wat is dat voor een tegeltjeswijsheid? Ook in duitsland valt genoeg te onderhandelen, de marge daarin wordt nog altijd bepaald door vraag en aanbod en niet door de geografische ligging..Bij auto’s waarvan het aanbod klein is zoals de S2000 zeggen de vraagprijzen echt helemaal níks. Iedereen staart daarbij naar wat anderen vragen, maar dat er ook voor krijgen is een tweede..
@parker: Precies!
@parker: hahahaha! Altijd leuk om foutief verbeterd te worden.

1. In Duitsland is de markt een stukje groter dan in Nederland. Voor S2000’s ongeveer 2x denk ik.
2. Onderhandelen over de prijs is bij onze oosterburen not done. Als de vraagprijs je niet aan staat, moet je niet komen. Voor de formaliteit word de prijs vaak afgerond naar een rond bedrag. Als je in Duitsland een auto die 12.500 kost en je biedt 10.000, word je niet serieus genomen. Misschien 12 en een beurtje.
3. Bij Saabs Viggen of dergelijke zeldzame auto’s heb je een punt: daar staan er maar twee van. Alleen in Nederland staan al 17 S2000’s, en vast nog wel een paar particuliere aanbiedingen.
4. De prijs voor S2000’s is wel degelijk licht aan het stijgen. Mijn broer heeft een S2000 en moet hem eigenlijk verkopen (maar kan er geen afstand van doen want het rijdt zo leuk). Dus ik kijk geregeld hoe de markt is voor S2000’s.
@gtwillem: sorry hoor, maar de enige conclusie die ik hier uit kan trekken is dat je een slechte onderhandelaar bent…
@parker: heb ik de IVA voor niets gedaan ;-).

Je moet het anders zien: ik wil een goede deal. Zeker bij een gebruikte auto. Ik hoef niet het onderste uit de kan te hebben. Een grote beurt, vervanging van niet 100% onderdelen, nieuwe banden. Dingen die voor een dealer goedkoper zijn dan voor mij, maar waarvan ik de kosten wel tegen ga komen.

Onderhandelen puur op prijs is niet relevant, als de vraagprijs goed is, hoef ik niet alsnog heel erg veel korting, je moet elkaar wel wat gunnen. Ik heb jarenlang auto’s verkocht en heb de raszuivere onderhandelaars meegemaakt. Die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Prima, maar dan gun ik de verkoop niet. Simpel.

In Duitsland word zeuren om korting serieus niet gewaardeerd. Als ik een auto verkoop, is mijn veaagprijs de verkoopprijs. Ik ben best bereid iets tegemoet te komen, maar als ik 10% korting moet gaan geven maak ik mijzelf volkomen ongeloofwaardig.
Volvo C70, no?
Eindelijk eens een nuttig onderzoek. Restwaarde is wel het laatste waar de gemiddelde jan lul in Nederland naar kijkt, die staart zich blind op aanschafwaarde en de inruilprijs om vervolgens in een Kia afschrijvingsmonster te stappen dat zijn weerga niet kent.
@parker:
Die bekijken het dan slimmer dan jij.
De Kia rijder kijkt naar wat hij afschrijft in Euros, daar wordt hij immers in betaald, niet in procenten.
Daarnaast begrijpt hij dat onderhoud een significante hap uit je budget hapt als je voor Duits zou kiezen.

Maarja, die is nuchter en laat zich niet leiden door wat de pauper next door vindt dat hij moet rijden, hij laat zich niet gek maken door marketing gelul.

Ik zou ook geen Kia kopen maar dat ligt dan meer in het simpele feit dat ze geen mid-engined sportscar in hun line-up hebben….
@jrk68: Hahaha, wat een onzin, zoals je zelf al zei, als je je huiswerk doet kan je een stuk goedkoper rijden dan jan lul in z’n Kia, in een veel leukere/betere auto. Ook jouw Lotus bijv.
Ooit
Ome Piet
Ome Cor
Ome Leo
Hadden allemaal zo’n Kadett C waarmee met nat weer niet te rijden was.
Maar ja, die inruilwaarde he, en de Opel dealer was hun ‘vriend’

Dat ze in een doorgefourneerd hondehok reden met de wegligging van een zwangere eend en een interieur met één tellerS en één knopjeS, dat hadden ze niet eens door!
@desjonnies:

de Westlander kwekers kreeg je met geen zeis uit hun Monza of Senator ..

dat waren dan wel weer uitstekende karren ..
en o.k. .. die lui deden dan ook eerder aan “op het land laten wegrotten” dan aan inruilen ..
@desjonnies:

en idd .. die lui die “hun” dealer bij voornaam kennen zijn niet echt benijdenswaardig ..
@lincoln: Ik kende alleen maar die Jan met de korte achternaam heetten..
Dan doe ik het toch beter, kocht mijn cabrio voor 19k en verkocht hem na een paar jaar voor 21k.
Maar ja, Lotus is niet Duits dus wordt er hier niet gekeken hoe het met de afschrijving zit….
@jrk68: kan het zijn dat er te weinig van verkocht worden om enigzins betrouwbare statistieken op los te laten?
@escort77:
U is bekend met de volgende wetmatigheid?
Er zijn leugens, grove leugens en statistieken..
@jrk68: het boek “how to lie with statistics” mag wat mij betreft verplicht worden op elke middelbare school.

Maar on-topic: als het gaat om cijfers over dingen als restwaarde, ongevallen, technische problemen enz dan moet je wel een redelijk aantal verkochte auto’s hebben om er wat zinnigs over te zeggen.
Niet echt heel verrassend dit lijstje.
Waarom moet alles altijd zo goedkoop mogelijk. Opdonderen met deze met deze Jan Modaal mentaliteit en gewoon veel knaken verdienen, dan koop je na 2 jaar gewoon weer een verse.
@bartsmit: aan de “knaken verdienen” mentaliteit gaat de economie kapot. Ondernemers of bestuurders die veel te veel geld uit de onderneming trekken. Vakbonden die zoals in Duitsland vrij absurde looneisen stellen. Nee eigenlijk is “doe maar normaal, dat is al gek genoeg” mentaliteit een heel verstandige.
Edit. Met deze 1x
8 Duitsers, 1 Japanner en 1 Italiaan… Opmerkelijk dat juist deze auto’s hun waarde zo goed behouden dan. Ik zelf zou ook wel zo’n BMW Z4 willen maar dan liever de Coupé… En die is inderdaad nog steeds erg duur!
@mazdarx:

waar dan ??
ik zie alleen maar internationale toko,s ..
@mazdarx: Dit gaat om de nieuwe Z4, die bestaat niet als coupé.
@donvincenzo:
Wut, dat is een coupé, zelden tot nooit zie ik er eentje waarvan de eigenaar doorheeft dat het dak er toch echt af kan….
@jrk68: Ook goed. Dan bestaat-ie niet meer als cabrio.
Ik rij ‘m trouwens wel zoveel mogelijk met open dak.
Over het algemeen allemaal ‘versies’ met de bagger motorisering. Op die manier heb je toch geen ruk aan zo’n lijstje?
@gregorius: dat viel mij ook al op. De enige met een beetje motor is de Z4. De enige die echt leuk is zonder overdadig vermogen is de Mazda.
@lekbak: De Z4 in het lijstje is ook het exemplaar met de minst krachtige motor.
Leugen en bedrog lijstje..
Typisch Hollands lijstje, waar weinig waarde aan te hechten valt. Op de Z4, MX-5 & Cascada na zijn ’t geen echte cabrio’s, maar bestaande modellen die omgebouwd zijn tot cabrio. Trouwens vreemd dat de S2000 niet in ’t lijstje voorkomt, die zijn behoorlijk waardevast.
@miataman: Er bestaat geen S2000 van 36 maanden oud.
@donvincenzo: Helaas niet, had nog bij de stand van Honda op de AutoRAI nagevraagd, of hun iets meer wisten over ’n eventuele nieuwe S2000, men kon mij alleen maar wat vertellen over de S600 (Keicar waar ik al wat over gelezen had). [off-topic] Overigens zeer jammer dat de NSX er niet stond!
Veel vag meuk zeg!
Goed om te weten :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).