Deze 14 automerken maakten/maken óók vrachtwagens

Auteur: , 64 Reacties
Fiat

We kennen Volvo, Renault en Mercedes-Benz als fabrikant van zowel personenwagens als vrachtauto's, maar die lijst is vele malen langer.

Kijken we naar het huidige aanbod van vrachtwagens in Europa, dan is het aanbod beperkt. Behalve bovengenoemde merken heb je verder nog DAF, MAN, Scania en Iveco. In de Verenigde Staten zijn er nog merken als Kenworth, Mack en Freightliner, maar het merkenaanbod is nog een stuk kleiner dan bij personenauto’s. Niet vreemd, als je bedenkt dat ook de afzetmarkt een stuk kleiner is, terwijl de ontwikkelingskosten voor vrachtwagens de afgelopen decennia alleen maar zijn gestegen door technologische ontwikkelingen. Veel vrachtwagenmerken maken tegenwoordig dan ook deel uit van een groter concern. Volvo AB is bijvoorbeeld de eigenaar van Renault, Mack en Volvo, Paccar heeft Kenworth, Peterbilt en DAF, terwijl Scania en MAN onder de vlag van Volkswagen AG vallen. Mercedes Benz lijkt nog de enige écht zelfstandige vrachtwagenfabrikant.

Vroeger was dat heel anders. Niet alleen waren er veel meer automerken, veel van deze merken hadden ook een of meerdere vrachtwagens in het assortiment. Van lichte trucks van Citroën tot aan het gamma zware trekkers van Alfa Romeo en Lancia. Daarnaast zijn sommige fabrikanten die wij enkel kennen van personenauto’s op andere markten ook actief in de vrachtwagenbranche. Zo verkoopt Volkswagen in Zuid-Europa de Constellation en kun je in Zuid-Korea nog altijd een Daewoo-trekker krijgen.

Onderstaand overzicht is overigens verre van compleet, maar laat vooral een aantal bekende automerken zien. Er waren ook veel kleine en minder bekende fabrikanten die zowel personenwagens als vrachtwagens bouwde. Denk bijvoorbeeld aan Tatra, Delahaye, Hotchkiss, Unic, Pegaso, Horch, Panhard en Morris. Een bijzondere vermelding voor de hieronder getoonde Ford Transcontinental. Deze werd ontworpen door Ford Europa en behalve in Engeland ook in eigen land gebouwd. Mocht de truck je bekend voorkomen, Ford bouwde de Transcontinental vrijwel volledig uit bestaande onderdelen, waaronder een cabine van Berliet, die ook door Renault gebruikt werd.

Alfa Romeo
Alfa Romeo Mille

Austin
Austin

Chevrolet
Chevrolet

Citroën
Citroen

Daewoo
Daewoo

Fiat
Fiat 682

Ford
Ford Transcontinental

KIA
Kia

Lancia
Lancia

Mazda
Mazda Boxer

Mitsubishi
Mitsubishi

Nissan
Nissan Diesel Condor

Toyota
Toyota

Volkswagen
Volkswagen Constellation



64 reacties

Wauw die Chevy!
@autodrop: geweldig ding idd. Ik zag dat model voor het eerst in de game Mafia II. Lijkt alsof ze de stuurcabine van een ’30´s pickup hebben gepakt en verticaal hebben uitgerekt. :-P
@autodrop: Heel gaaf. Mijn werkgever heeft er één. Gewoon, voor de lol. En staat vooral stof te verzamelen in een loods bij een vestiging van ons. Helemaal fris, alsof ie net uit de fabriek is gerold. Een stoffige fabriek, dat wel.
Volvo?
@blacksquad: Heb je de tekst (of tenminste het intro) gelezen toevallig?
@dizono: lezen? Wasdat?
@MauritsH: Zolang Casper gevraagd wordt om de videos te presenteren mag je van de lezers ook geen perfectie verwachten..
@blacksquad: Maar jij bent zo te zien helemaal geen lezer?
@MauritsH: Auw! Sinds dag 1 al trouw fan van de site..
@Dizono: Excuus over de eerste zin heen gelezen ? Neemt natuurlijk niet weg dat ze er gewoon als bonus bij mochten Dinozo!
@Dizono: volvo staat er in,maar Iveco ? Gaaf artikel verder ;)
@blacksquad: Das het beste!!!
Die Ford’s werden destijds geassembleerd in Amsterdam.
@406_v6: en die Fiat’s zag ik in m’n jeugd ook nog wel eens rijden
@406_v6: Ik vond de velgen van die Fiat vrachtwagens er altijd fraai uitzien.
@toniominestrone: Dat was voor menig chauffeur / monteur onderweg ook heel fijn, die zware Trilex velgen… Verder een erg leuk artikel!
@toniominestrone: ja die hadden hele aparte opbouw.
Kijk, nog een echte ouderwetse trucker achter het stuur van de Ford!
Wat een gedrocht die VW! Totaal uit proporties, lijkt eerder of ze maar wat hebben gedaan.
@vonklausenburg: Kan je nagaan, dit is nog één van hun betere trucs…
Voordat het werd opgenomen onder de FIAT/Iveco vlag had je ook nog het Italiaanse merk OM.

OM bouwde zowel vrachtauto’s als (race)auto’s.

Hoort ook tussen deze lijst vind ik.
@sportevo: Goeie. Tijdens de Mille Miglia mag traditiegetrouw een OM als eerste starten omdat dat merk afkomstig is uit startplaats Brescia.
@Dizono: iveco is volgens mij een samengaan van Fiat, OM en het Duitse Deutz en volledig in handen van de Fiat groep. Als ik kijk naar die Alfa vrachtwagen, zou het mij niet verbazen als die ook gewoon door Fiat werd gebouwd met een ander grilletje.
Iveco is eigenlijk de ‘opvolger’ van Fiats eigen vrachtwagenactiviteiten, gecombineerd met die van Alfa Romeo, Lancia, OM, UNIC, en Magirus-Deutz. Dus in zekere zin maakt Fiat nog steeds vrachtwagens, alleen dan onder een andere naam.
@LaLancia: ben vorig jaar bij magirius geweest, worden nu alle brandweer wagens gebouwd. Heel mooi om te zien.
Merkwaarde verkwanselen ..
Dat is het ..
En niet anders ..
Isotta Fraschini.
Kia kan niet eens auto’s maken, laat staan een vrachtwagen…
-edit: je hebt gelijk, maar het mag wel wat subtieler-
Rijdt/reed die Volkswagen ook echt rond?
@monte: ik heb die krengen zelfs een keer in Duitsland zien rond rijden.
@monte: voornamelijk in Zuid Amerika, voor die markt zijn ze toen der tijd gecreëerd.
@jimyb: Yupz, deze Constellations rijden in Argentinië en Brazilië e.d.
Tata is ook een grote vrachtwagen bouwer tegenwoordig. Waren jullie even vergeten erbij te melden
@thefmanl: Tata of Tatra?
@simonmc: Tata. Tatra is allang niet meer groot. Gebruiken Renault- en DAF-cabines tegenwoordig, want die dingen zagen er echt oubollig uit tot een paar jaar geleden…
Kamaz en Tatra zijn hier vast wel te krijgen, maar niet gemakkelijk.
@jeppie: vooral Tatra tegenwoordig. De nieuwe Phoenix bestaat bijvoorbeeld uit een Tatra chassis inclusief assen, maar de aandrijflijn en cabine van een DAF CF. Deze auto’s zijn hier in de buurt bij menig grondwerker al in gebruik genomen.
Die alfa ziet er lekker uit zeg. Ik zou dat best willen hebben en ombouwen tot camper.
Mooi verhaal. Overigens doet Volvo naast vrachtwagens en personen auto’s ook in schepen, graafmachines en shovels, dumptrucks en landbouwtrekkers…..
@dutchdriftking: Volvo maakt geen schepen maar levert slechts de motoren. Heel veel zelfs..
@pinut187: maar goed, dat doet MAN ook, en dan meestal voor van die oceaanstomers
@dutchdriftking:
Volgens mij zijn trekkers verleden tijd bij Volvo,
dit overgenomen door de Agco groep, waar Fendt, Massy Ferguson, en Valmet deel van uitmaken.
Hyundai bouwt ook zelfstandig trucks, komen zelfs naar Europa….
Ford heeft gewoon nog nieuwe vrachtwagens rijden. In Turkije heb ik ze gezien maar waar ze nog meer te koop zijn weet ik niet.
http://news.via-mobilis.com/news/new_actu/39868_1_610.jpg
@serkanrots: daar rijd er iig 1 van rond in Nederland/België, een paar keer zien rijden op het stuk tussen Tilburg en Antwerpen
Chevrolet’s mooiste truck vind ik toch deze!
http://www.autosupermarket.it/magazine/wp-content/uploads/2015/01/224951.jpg

@e34m5touring: Die lijkt zo uit de wereld van Fallout te zijn ontsnapt. Heeft het toevallig een kernreactor als motor?
Isuzu?!?!
De Constellation wordt in Zuid Amerika verkocht, niet in Zuid Europa. Ik mis trouwens Mitsubishi, Isuzu en Opel. Die maken/maakten ook vrachtwagens en personenwagens.
@sjoerd95: Mitsubishi staat erin..
@pinut187: je hebt gelijk! Ik bedoelde Hyundai ipv Mitsubishi:-)
Britisch Leyland, opgekocht door DAF!?
Cool! Die Ferrari truck can de coverfoto heb ik op schaal. Schitterend ding.
SKODA ook, nog steeds. Staat alleen tegenwoordig los van de auto divisie: http://farm3.static.flickr.com/2246/1564744191_4212ccb25b.jpg SKODA
Opel blitz tijdperk. Ford heeft zelfs ook kort trucks geleverd in de jaren 80 a 90 jaren. Helaas was het geen succes.
Tatra
Pegaso
Leyland het latere British Leyland
Talbot (de eerste serie Peugeot J5/Citroën C25/Fiat Ducato) werd in het Verenigd Koninkrijk onder de Talbot naam verkocht
Panhard
Hotchkiss, zie het artikel van @Rob over Grégoire
Daihatsu (Daihatsu Delta, eigenlijk een omgekatte Toyota)
Hino. Onder andere Hino Dutro. Hino had ook Renaults in licentie gebouwd.
Tatra mercedes samsung der zijn er nog wel een paar
Waaw, die Citroën is zo episch lelijk dat ik ‘m wil. Alleen Citroën slaagt er in om een product zo visueel interessant te maken.
VW-trucks in Brazilië vallen tegenwoordig onder MAN, dus is mogelijk dat de VW-badge uiteindelijk verdwijnt.
Kia maakt nog steeds trucks, maar alleen voor militaire doeleinden. Ook hebben ze nog de Kia Retona, jammerlijk (na slechts 2 jaar denk ik) van de markt verdwenen omdat mama Hyundai vond dat de Sportage beter zou scoren. Ze hadden gelijk natuurlijk, maar dan nog, de Retona was er eentje zoals een ouderwetse Jeep moest zijn. Het was dan ook de opvolger van een in licentie gebouwde CJ-something.

http://motoburg.com/images/kia-retona-06.jpg

Nissan Diesel, later Nissan UD (van Uniflow Diesel), tegenwoordig UD trucks, is tegenwoordig deel van Volvo.

Ook leuk, maar geen automerk, CAT aka Caterpillar doet ook trucks sinds een paar jaar. En die zijn nog niet eens zo lelijk. De CT660 en 680 zijn Amerikaans, en de pakken elegantere CT610 en 630 zijn Australisch. Worden gebouwd door Navistar.
http://www.cat.com/en_US/products/new/equipment/on-highway-trucks.html
http://www.cattrucks.com.au/trucks/

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).