Deze 9 toppers kwamen onder Marchionne op de markt

Auteur: , 33 Reacties
Sergio Marchionne waardeert Ferrari op 12 miljard

Onder het bewind van Sergio zijn er hele gave wagens verschenen.

Het kan je bijna niet ontgaan zijn: FCA-topman en Ferrari-voorzitter Sergio Marchionne is overleden. De Italiaan is slechts 66 jaar oud geworden en vanaf het moment dat er bekend werd dat hij ziek was heeft het nog maar vier dagen geduurd. Zo snel kan het helaas gaan.

Je kunt de man bestempelen als ‘degene die FCA om zeep heeft geholpen’, omdat merken zoals Lancia er niet meer zijn, maar het is beter om te kijken naar wat Marchionne tijdens zijn lange zit wél heeft bereikt. Want FCA is en blijft een wereldconcern, dat zichzelf uit de problemen wist te redden met behulp van Sergio. Ook wist het merk een hoop interessante auto’s te brengen in de lange tijd dat Sergio de leiding heeft gehad. Daarom zetten we de 9 beste ‘Marchionne-producten’ op een rijtje.

Alfa Romeo 4C
We beginnen in Italië. Specifieker: Alfa Romeo. Een merk met een moeilijke periode achter de rug. Waar het merk in 2000-2005 nog een sterk gamma heeft met auto’s zoals de 147, 156 en 166, verdwijnen er door de jaren heen steeds meer modellen. Een aantal jaar had Alfa Romeo zelfs maar twee auto’s in haar arsenaal: de MiTo en de Giulietta. In 2014 komt er een derde bij: de 4C. Een kleine coupé waar eenvoud de basis vormt. Geen rijhulpjes (niet eens stuurbekrachtiging!) en de ‘frunk’ zat hermetisch gesloten. Alles aan de 4C is bedacht om zo licht mogelijk te zijn. Dat is gelukt: hij weegt net geen 900 kg. Daarom komt er ‘slechts’ 240 pk uit de 1742 cc grote viercilinder, waarvan je elke pk kunt benutten. Het is een opvallend verschillende auto vergeleken met de twee hatchbacks van Alfa, maar hij past zeker in het straatje van het Italiaanse merk.

Het hele AR-gamma in 2014

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio
De Alfa Romeo-revival was echter nog niet compleet. In 2015 komt Alfa Romeo namelijk met een middenklasse sedan met de historisch verantwoorde naam Giulia. Deze moet het leven zuur maken voor de grote namen zoals 3-Serie, A4 en C-Klasse. Om het sportieve karakter van de Giulia (rijtest) te benadrukken, komt eerst de Quadrifoglio-versie. Al heet het sportlabel niet meer QV (Quadrifoglio Verde, klavertjevier), het driehoekige logo bleef. De auto kreeg een 510 pk sterke 2.9 liter V6 van Ferrari. Flinke cijfers van flinke namen. Het resultaat is een sportsedan om van te smullen.

Giulia

Fiat 124 Spider
Een ietwat controversiële keuze, deze ‘Fiata’. Op papier is de Fiat 124 Spider namelijk een geniale auto: een eerbetoon aan de Fiat 124 Spider van weleer. En qua styling hebben de jongens van Fiat hun best gedaan om de auto een paar van die ouderwetse styling cues te geven. Voeg daar de proporties van een soort kleine Dodge Viper aan toe en je hebt een guitige roadster.
De auto is alleen geen daverend succes. Ik noemde net al de Fiata, de bijnaam van de auto vanwege de auto die als basis diende: de Mazda MX-5 (ook wel Miata genoemd). Die is ten opzichte van de Fiat iets goedkoper terwijl de Fiat niet veel beter is qua prestaties. In ieder geval niet zodanig dat mensen massaal de Mazda laten staan voor een Fiat. Jammer, want de auto was op papier zo’n goed idee.

Fiat 124 Spider

Fiat 500
Koop je een auto met je hart, dan is de kans heel klein dat je op een Fiat 500 uitkomt. Het is namelijk een sympathiek wagentje, maar echt snel of uitdagend (Abarth versies daar gelaten) is hij niet. Toch is het wel degelijk een topper. Het volk, met name de vrouwelijke kant, is lovend over de kleine retromobiel. Zo lovend dat er sinds 2007 al zo’n 2.000.000 van de band zijn gerold. Ook is er, met behulp van een kleine facelift, in basis weinig veranderd aan de auto sinds zijn introductie, terwijl hij er nog best fris uit ziet. Een gouden zet, die voor Fiat zelfs een hele 500-serie in gang zette. Over desbetreffende modellen zijn we wat minder te spreken, maar goed.

500 facelift

Chrysler Pacifica
We steken over naar Amerika, waar we de nasleep van de Chrysler Town and Country (bij ons Voyager) in de spotlights zetten. De Voyager heeft het bij ons prima gedaan, met uitzondering van de laatste generatie. Die is als Lancia Voyager nog geprobeerd aan de man te krijgen, maar het bleek het einde te zijn voor Lancia. Dat komt omdat het concept ‘minivan’ hier niet (meer) zo goed werkt. In de VS daarentegen werkt het prima. En zodra FCA de stekker uit de T&C/Voyager trekt en de minivan voortaan als Pacifica door het leven gaat, is het best een tof ding. Goed, ook dit zal meer een rationele keuze zijn vanwege gezinsstructuur dan een auto die je echt wilt hebben, maar als je geen keus hebt, biedt de Pacifica precies wat je wilt. En ook het ietwat suffe uiterlijk van de Voyager wordt vervangen door een, wat ons betreft, hele strakke smoel.

Chrysler Pacifica

Dodge Challenger Hellcat/Demon
Wat in de VS ook nog kan: muscle cars aan de man brengen. FCA doet hier met Dodge gelukkig nog aan mee. De historisch verantwoorde Challenger is de belichaming van Bang for your Buck, zoals collega @willeme ooit overzichtelijk maakte. De in basis uit 2008 stammende Challenger mag dan qua styling een beetje een verouderd ding worden (vind ik zelf meevallen): technisch blijft hij up to date. Zo kwam in 2015 de Hellcat, de ultieme Challenger. Een gigantische ‘analoge’ 6.2 liter grote supercharged HEMI V8 die zo’n 707 pk produceert. Dat is an sich al gaaf. Totdat Dodge in 2017 met de Demon kwam. Die peutert gewoon nog even wat extra paardjes eruit, in totaal 840. Al is het alleen maar lol voor een recht stuk baan, op dat rechte stuk domineert de Demon.

Dodge Challenger SRT Hellcat

Jeep Grand Cherokee SRT Trackhawk
Het voordeel van veel merken in je concern hebben is het beschikken over vele toepassingen voor één aandrijflijn. Zo werd de 6.2 HEMI V8 van de Hellcat niet alleen bewaard voor Dodge, maar ook Jeep kreeg de 707 pk sterke atoombom. Ze stopten hem in een Grand Cherokee SRT om zo de Trackhawk te creëren. Nodig? Niet bepaald. Leuk? Heel erg. Van 0 tot 96 km/u in 3,5 seconden in een SUV moet een gaaf gevoel zijn. Als je echt dedicated bent kun je de auto kopen in Nederland, mits je er het dubbele voor over hebt van wat hij kost in de VS.

Jeep Cherokee Trackhawk

Jeep Wrangler
Naast de Grand Cherokee is Jeep nogal aan het veranderen. De normale Cherokee, Compass en Renegade zijn leuke auto’s, maar het gros van de onderdelen komt uit Europese schappen en wordt steeds meer deel van de SUV-hype, in plaats van rasechte terreinwagens. Wat dat betreft is er nog één klassieke Jeep over: de Wrangler. Ook die had een commerciële auto kunnen worden, maar dat gebeurde niet! Hij bleef trouw aan het originele concept van de Willys Jeep, wat door middel van kleine ‘easter eggs’ steeds terugkomt. Sterker nog: in trouwe historische stijl kan de voorruit neer worden geklapt. Het is een toffe wagen die de wortels van Jeep duidelijk weergeeft en van Marchionne mag hij, mits er wat LED-jes in de koplampen komen, gewoon blijven.

Wrangler 2018

RAM Power Wagon
De laatste is een guilty pleasure van ondergetekende. FCA moet als half-Amerikaans concern natuurlijk ook meedoen met de populaire trend der pick-up trucks. Daarvoor stond ook een icoon al jaren klaar: de Dodge RAM. Omdat de RAM toch een vreemde eend in de bijt werd voor Dodge werd het in 2013 een zelfstandig merk. Het duurde tot dit jaar tot de RAM weer compleet vernieuwd werd, van 2013 tot 2018 was de RAM niet meer dan een gefacelifte Dodge-versie uit 2009. De auto bleef FCA geen windeieren leggen, logisch, want pick-ups doen het goed in de VS. De gaafste RAM kwam in 2018: de Power Wagon. Een topversie van de RAM 2500 die voor niks anders bedoeld was dan offroaden. Een hele stoere auto. Lees de Amerikaanse RAM-website maar eens, alles wat er aan opties en features op staat is stoer. Alleen voor de uitstraling, met de zwarte sierdelen en Power Wagon-stickers is hij al retegaaf. Motorisch is er niks veranderd, wel zijn er extra offroad-goodies toegevoegd zodat je nooit stil komt te staan op onverhard terrein.

RAM Power Wagon



33 reacties

De man heeft een mooi legaat aan ons nagelaten. Goed artikel AB!
Ben heel benieuwd wat er nu met Alfa gaat gebeuren..
@shibby: dat blijft als een kleverige drol in een pot heel langzaam naar beneden glijden, tot iemand wijselijk besluit de gore boel door te trekken…
@davelepeef: leuke bedacht dat moet ik je nageven;) Maar toch even serieus, laten we met z’n allen hopen dat dit scenario niet gebeurt. Gelukkig zijn er veel liefhebbers. Alfa is de reden dat ik van auto’s ben gaan houden en het is een merk met zo’n rijke geschiedenis. Als autoliefhebber wil je dat niet (misschien op een enkeling na).
Linkjes in de tekst bij de Ram en Cherokee staan niet helemaal lekker @720s
@thomcarspotter: Dat ging inderdaad mis om redenen die ik zelf ook niet helemaal begrijp ;) het is gefixt, though.
Best wel aardig wat automotive snoepjes als je het mij vraagt
Waarschijnlijk een interessant artikel, maar ik ben gestopt met lezen bij “deaud”
Jammer…
@Hubert: Idd jammer, want het leest heerlijk weg.
@hubert: @berlinetta: sorry guys. Onfortuinlijke woordkeuze is onfortuinlijk, heb m aangepast. Veel leesplezier :)
@720s: Ik bedoelde dat het jammer is dat hij niet doorgelezen heeft ;) ik stoorde me er niet aan en vond het een heel leuk stuk.
@berlinetta:

Mij ging het om de “geenstijl-spelling”.
Die komt puberaal en kinderachtig over.
En de 8 floppers: (1) De Fiat 500 L op de markt brengen, (2) alsof dat niet erg was volgde er nog een XL, (3) als kers op de taart kwam er nog een X, (4) geen opvolger voorzien voor de Punto, (5) het ooit zo roemrijke Lancia laten doodbloeden, (6) het Amerikaanse Chrysler naar de zak helpen, (7) Dodge, SRT en Ram uit elkaar trekken en (8) Fiat naar de US laten vertrekken met alle gevolgen van dien.
@citrofieleviltwin: Te snel geweest. Flop nummer (9) Dodge modellen verkopen onder Fiat badge (Freemont) en Chryslers als Lancia.
@citrofieleviltwin: de L verkoopt in zuid Europa heel goed, zonder Chrysler / Jeep zou de hut niet meer bestaan hebben; mooie geschiedenis maar muv in Italië kocht niemand een Lancia.
De beste man heeft het concern (opnieuw) bij de afgrond weggehaald. Of het levensvatbaar is? Ach Alfa is in haar meer dan 100 jarige bestaan vele malen bijna overleden ….. mijn zege en steun hebben ze; het is zeker niet perfect maar lekker anders, beetje eigenwijs en geeft een ok gevoel.
@spideriv: Vermoed dat eerder de Tipo goed verkoopt in zuid Europa maar daar wordt geen opvolger voor voorzien en idd. Het concern bestaat idd nog dankzij de subsidies die de beste man kreeg van de Amerikaanse overheid om het boeltje recht te houden. Buiten de Pacifica heeft Chrysler nog weinig bestaanrecht terwijl je enkele jaren ervoor nog de Sebring, PT Cruiser, 300C, Voyager, … had die niet onaardig verkochten en je hier zelfs regelmatig zag rondrijden zn dan heb ik het voornamelijk over de PT.
@citrofieleviltwin:
Aaaaa-zijijijn…
@ja jammer van Lancia. Maar toen er nog een hele line-up was van Ypsilon, Delta, Thesis, verkocht het ook niet buiten Italië. En ik zelf koos ook altijd net voor iets anders.
Je noemt Lancia “roemrijk” , dan ben ik benieuwd of je teruggaat naar de jaren 60 of ga je maar terug tot de tijd van de Stratos en Delta? En de rest van je lijstje snap ik sowieso al niet, maar dat zal aan mij liggen.
@citrofieleviltwin: Van de 500L zijn er al meer dan een half miljoen verkocht…
Thanks voor de 4C en de 500 Abarth, ome Sergio! En rust zacht.
vriend van me in amerika is afgelopen week 16 geworden, en heeft voor zijn verjaardag een 2013 dodge ram 1500 gekregen. wat een bizar apparaat, en het is daar een dood normale auto…

rust zacht, sergio.
Wat betreft de powerwagon: het is een Ram 2500 chassis, en zeker geen concurrent van een raptor. Het is werkelijk een totaal andere auto. Die met een andere filosofie is gebouwd. Het idee van een raptor is, is om een soort baja racer te zijn, die van de Powerwagon, is het zijn van een goede offroader. Hij heeft gewoon een standaard 6.4 liter motor. die op elke 2500 wel te bestellen is. Wat wel tof is: hij is uitgerust met difflocks op de vooren achteras, afkoppelbare stabilisatorstang, en warn lier af fabriek gemonteerd.
@ultimora: Da’s vreemd, ik ben altijd onder de indruk geweest dat het een 1500 was. Dan gaat die Raptor vergelijking idd minder op. Zal het even aanpassen, thanks!
@720s: er is natuurlijk ook nog de 1500 Rebel. Naar dat is een gewoon wat ruigere 1500, met bilstein dempers, toyo open country banden en andere voorbumper. maar zonder extra vermogen (395pk). Er is ook nog een Trx concept geweest op basis van de 1500. Die moest de Raptor tegenhanger worden, maar is nooit in productie gegaan.
@720s: onder de indruk?
Met als absoluut hoogtepunt de Fiat 500E. Verkooptopper en absolute cashcow…

Zonder gekheid. Er is toch wel wat goed gegaan binnen het concern sinds zijn aantreden. Wel moet er nog het een en ander gebeuren (lees meer modellen toevoegen) om het merk weer aanzicht te geven. Toch heb ik daar wel vertrouwen in.
“Je kunt de man bestempelen als ‘degene die FCA om zeep heeft geholpen’, omdat merken zoals Lancia er niet meer zijn,”

Wat een belachelijk ‘stom schrijven’; merken = meervoud en dan er maar één opnoemen; ‘Lancia’. Het is maar goed dat dit stukje het voor de rest wel een eerbetoon is aan de prestaties van deze man, anders zou ik bijna denken dat ‘de televaag-mindset’, ook autoblog heeft bereikt…
@lithiumion: Menneke @720s vergeet ook dat Quadrifoglio Verde dus groene klavertjevier betekend…
Rekenaar (ex-accountant) Sergio heeft het FCA-concern overeind gehouden en een gedurfde samenwerking gezocht in de VS. Dat mag je hem nageven. Maar na zoveel jaar als topman is dat rijtje auto’s eigenlijk erg mager. De laatste 5 uit de VS neem ik voor kennisgeving aan, dus dan blijven er maar 4 over uit de koker van het Fiat-concern. De Fiat 500 is een zeer succesvolle retro-auto, zeker. De 4C is superleuk en hielp Alfa door een aantal magere jaren heen als beurslokkertje, maar het merk kon er niet van eten. De Giulia en Stelvio mogen er zijn maar kwamen 5 jaar later dan oorspronkelijk aangekondigd. Er kwam geen opvolger voor de Alfa 166, geen nieuwe GTV en Spider, geen 5-deurs MiTo, geen GTA-versie: allemaal door Sergio aangekondigd tijdens jaarlijkse persbijeenkomsten. De stekker ging te vroeg uit de Brera, 939 Spider en de 159, juist toen dat model na een afslankkuur en passende 1750TBi-motorisering eindelijk op orde was. Dus ontstond er jarenlang een gapend gat en liepen veel Alfisti weg naar de Duitse concurrentie. Jammer allemaal. Een groot merk als Lancia ging helemaal ten onder, je mag hopen dat dat met Alfa niet ook gebeurt onder leiding van een Amerikaan. Rekenaar Sergio heeft in financieel opzicht veel goed werk gedaan, maar zijn Italiaanse merkportfolio verdient een bestuurder met passie aan het roer. Zullen we het maar niet meer hebben over de beschamende viering van het 100-jarig bestaan van Alfa Romeo? Van de doden niets dan goeds. RIP, Sergio.
De man deed rare half bakken dingen. Maar van de zijlijn is het altijd makkelijk roepen. Wat Fiat nu nodig heeft is focus. Dus concentratie op Fiat met interessante vervanger van de Punto en als luxe merk Alfa met alleen auto’s in het hogere segment. En dat amerikaanse spul lekker laten voor wat het is.
Met de Trackhawk laatst op het circuit gereden, ding tart echt alle natuurkundewetten. Wat een beestachtige auto.
Het zou wellicht wat zijn als het hele zwikje door het VW-concern wordt opgekocht en Alfa dan onder auspiciën van Porsche komt te hangen, het eigen karakter behoudend alleen dan met Porsche-kwaliteit. Ferrari kan de broek zelf wel ophouden en voor de rest valt ook wel wat goeds te bedenken.
Fraai gezicht trouwens, de trui van Marchionne tussen die ballen met hun vlinderdasjes.
Tuurlijk, wij weten het allemaal beter hier op Autoblog.
Inmiddels is FCA zo goed als schuldenvrij (!) en is daarmee de weg vrij voor nieuwe investeringen. Dat dit niet zonder offers kon is duidelijk maar niets is onomkeerbaar.
Vergelijk dat eens met 14 jaar geleden.
Gelukkig is de wereld groter dan Autoblog & Nederland.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).