Deze Audi R8 doet werkelijk alles fout

Auteur: , 24 Reacties

Fout x fout = Goed? Mwah, in dit geval niet.

Het is 1 september 2018 en ineens vragen we ons af: wat moeten we eigenlijk met de Audi R8? Aan de ene kant is het een godsgeschenk van Audi. Een sportwagen met atmosferische middenmotor. Dus met alle drama en kakofonieën die je je maar kunt wensen. Bij Ferrari, McLaren, Mercedes of Porsche hebben ze dat gewoonweg niet (meer) in de showroom staan. Dus dat Audi dit tussen de A3 Sportback en A6 Avant neer durft te zetten is bijzonder gewaagd. De eerste generatie heeft het merk geen windeieren gelegd. Het is vooral dat we een beetje ‘problemen’ hebben met de tweede generatie.

Dat heeft met name te maken met de propositie. Bij de eerste generatie kon je kiezen uit een geweldig klinkende V8. Bij de tweede generatie (een derde gaat er niet komen) zijn er enkel tiencilinders leverbaar, alhoewel een basis-uitvoering op de planning staat. De V10 Plus is met zijn 610 pk een absoluut kanon, kijk deze rijtest er maar op na. Het grootste probleem is niet zo zeer de Audi R8 V10 Plus, dan wel de Lamborghini Huracan. Dat is in principe dezelfde auto met min of meer dezelfde specs en ongeveer dezelfde prijs.

Audi R8 V10 Plus '18

Wat je natuurlijk kan doen, is de Audi R8 V10 Plus iets bijzonderder maken. Dat kan vanaf nu ook bij het bedrijf Strasse Wheels, Amerikanen vinden het geweldig om Duitse woorden te gebruiken in hun naam. Bij Strasse Wheels vonden ze het een goed idee om de auto te voorzien van ‘Satin Black’ lakwerk. Wij noemen het matzwart en het is al een jaar of 10 een foute trend. Matte lak is echt te 2009, dat kun je niet meer doen op een moderne supercar. De nieuwe splitter, grotere spoiler en extra aangezette diffuser moeten zorgen voor meer visueel drama, wat op zich wel gelukt is.

Audi R8 V10 Plus

Hoofdattractie zijn de velgen, een setje SV10M Deep Concave FS velgen met een hooglans zwart veldbed en koolstofvezel finish. Waarschijnlijk is het geen echt carbon. Dat is iets lastiger te vormen. Op dit moment zijn koolstofvezel velgen zeer zeldzaam. Bij Koenigsegg (One:1) en Ford (Shelby Mustang GT350 R) kun je ze nog krijgen. Wat het gaat kosten is nog niet bekend, maar iets vertelt ons dat dit een vrij prijzige exercitie gaat worden. Dus ga je voor een Audi met alle foute tuningtrends uit 2009 of toch een nieuwe Lamborghini Hurucan? Ondergetekende speelt vals en gaat voor deze.



24 reacties

Als we dan toch vals spelen: doe mij maar een handgeschakelde r8 v8.
@rrvliet: Net terug van een (zeer) lang weekend Duitsland (o.a. langs Audi en BMW museum) en Oostenrijk in een R8 V8 manual (van en met mijn vader, die de auto bijna 8 jaar heeft), blijft een geweldige auto. Feit dat je zelf moet schakelen zorgt voor een veel hogere fun factor en bevrediging dan de “computerspel” automaten.

De v8 is veel minder snel dan deze nieuwe v10’s (maar doet alsnog 300+ op de teller ;)), maar de vraag is hoeveel meer fun je er van hebt… Ook opvallend veel reacties/bekijks nog met een oudere R8 in een stad als München!.

Zou overigens wel een rondje met de nieuwe willen rijden, helaas is de dealer niet erg gul met testritjes…
@Rudy: ergens deel ik je mening, omdat in jouw generatie R8 de automatische koppeling niet denderend is. Maar voor de nieuwe DSG generaties zou ik nooit de handbak kiezen. Zelf flipperen is net zo leuk als schakelen en geeft minstens zo veel voldoening. Maar dat geldt alleen voor dit caliber autos; In een Golf ga je je DSG paddles nimmer gebruiken.
@stefje: Met een Golf GTI kun je toch prima lol hebben wanneer je de flippers gebruikt op een bochtige weg?
@phaeton: ik kan je uit persoonlijke ervaring vertellen dat ik ze nooit gebruik :)
Op dat matte na kan hij wel door de beugel hier 😄
@italianmacchina: u woont in 2009?
Dan zou ik toch voor de Lambo gaan.
Ik was even bang dat het een voorwiel aandrijver was geworden.
Fout + fout = goud! Is toch gewoon een dikke bak dit!?
@964yellowbird: deze slogan hanteer ik ook met mijn Prius!
@toyotaprius: heb jij een Prius!?
Wat moeten we eigenlijk met de Audi R8? Ja in Nederland niet veel nee met al die drempels en snelheidsbeperkingen. Maar dat geldt natuurlijk voor alle supercars
@jwcroy82: Precies. Dus wat deze opmerking nou toevoegt op een site vol autoliefhebbers…
Velgen zul wel in een hydro dip badje met nepcarbon gelegen hebben. 2 minuutjes werk per velg, even aflakken en klarie.
Satin black is simpel vertaald gewoon zijdeglans zwart. Dus geen matzwart. Is toch wel een groot verschil
Deep concave wielen? Is niks dieps aan, en ik vind de 1e generatie met v8 ook veel toffer.
Doe mij maar n mooie blauwe.
Wat een geweldige bak! Mat zwart is niet helemaal mijn ding, maar wat is dit een plaatje!
De R8 (beide generaties) heb ik nooit mooi gevonden. De verhouding van de voorkant, tov de rest van de auto, is te kort en daardoor niet in balans. Dit zie je met name bij en profil foto’s.
@willeme: volgens mij maakt Donkervoort ook velgen van carbon.
Supercar ? Bij de meeste mensen roept hij dat gevoel echt niet op.
Is qua styling simpelweg te gewoontjes hoe raar dat ook mag klinken.
Natuurlijk een prachtige wagen maar zet hem naast een beetje Ferrari maar vooral Lamborghini en dan is het opeens een Audi.
Niks mis mee maar in het ‘super’ segment mist hij duidelijk wat.
Carbon velgen wordt toch vaker gedaan? Bij de Koenigsegg is het zo speciaal omdat de velgen hol zijn
Dit is mijn ogen gewoon een dikke R8, maar ik ben dan ook pro Duits😏

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).