Deze Audi RS6 op Marktplaats heeft 950 pk

Auteur: , 67 Reacties

Ja, je leest het goed, negen-honderd-vijftig.

Liefhebber van grote toeren Jeremy Clarkson zou met recht ‘powahhh’ zeggen als hij het gaspedaal van deze RS6 naar de vloer zou trappen. De standaard al niet bepaald trage witte Avant van generatie C7 is namelijk een beetje gekieteld en levert nu 950 pk. Navraag bij de verkoper leert dat dit is gebeurd bij de jongens van Essing in Venray die zich eerder ook al vergrepen aan de voorganger van de C7.

De titel van de de advertentie ‘Audi RS6 Avant 4X4 V8 950PK Akrapovic Carbon B&O VOLL’ doet vermoeden dat er een uitlaat van Akrapovic opzit. En misschien hier en daar ook wat carbon, bijvoorbeeld in de wielkasten in de vorm van remmen. Een audio-installatie van Bang & Olufsen zou ook wel eens aanwezig kunnen zijn. En kennelijk wordt de auto vol verkocht, dus waarschijnlijk inclusief vijf mensen en een labradoodle achterin. Apart.

Het blijft toch mooi die stereotypes die we vaak zien in advertenties. Enfin, de 2.010 kilo zware opper-station is optisch ‘unverbastelt’ en heeft 39.556 kilometer achter de kiezen. Je kan de auto ophalen in Veghel, als je het eens bent met de vraagprijs van 119.790 Euro die verkoper BAS Trucks graag voor de auto wil zien. Die verkoper handelt zoals de naam al doet vermoeden trouwens ook in trucks, wat in dit geval handig is. Op hun website kunnen we zodoende namelijk onder de specificaties zien dat de Audi ook na de tssssjoenering nog steeds maar één benzinetank heeft. Dat wordt dus vrienden maken met de lokale pomphouder.

Zie jij deze praktische straatraket wel zitten, stuur dan even een mailtje naar de verkoper. Of zou een beller sneller zijn?

Bedankt Rachid voor de tip!



67 reacties

Snelste auto op marktplaats? ?
POWERRR!

Wat een monster zeg. Wat is wel gaaf vind is dat hij er nog lekker basic uitziet.
@clarkson: 950 pk powerrrrr waar je in NL helemaal geen drol aan hebt. Lekker 130 rijden met de trajectcontrole en 100 tussen 06.00 – 19.00 uur. Heb je ongeveer 750 pk teveel. Wat je 90 procent niet met een gerust hart kunt loslaten.
@vagtroep: Nou dan gaat iedereen toch in een Fiat Panda twinair rijden?

Nee. Wat een onzin zeg. Het is niet overal trajectcontrole. En misschien wist je het nog niet, maar er zijn ook mensen die zich niet altijd aan de max.snelheid houden. Dit is gewoon gaaf.
@vagtroep: ik denk dat je bij die snelheden nog ongeveer 880-900 pk over hebt haha
Edit: is gefixt

Bij dit soort auto’s ben ik altijd benieuwd wat de eigenaar nu rijdt.
@escort77: Ik denk een Alfa 159
@cliosport2000: Nee een fiets, Hij zal zijn rijbewijs wel kwijt zijn
@escort77: een FH12 globetrotter?
Als die bij Essing getuned is, weet je zeker dat ‘ie het niet lang uithoudt. Die kerel heeft al meerdere auto’s helemaal in de soep laten lopen. Praatjes tijdens het tunen en als er een probleem is, is niemand thuis. Echt een kwakzalver van de bovenste plank. Ik heb dit helaas zelf aan de lijven moeten ondervinden…
@bobroog77: enkele voorbeelden: rs4 af laten branden, x5m alle aandrijfassen eronderuit gereden, Abarth 500 overtuned waardoor er scheuren in het blok ontstonden….
@bobroog77: Welke auto heb jij daar dan laten tunen en wat is er mis gegaan? Ben benieuwd naar je verhaal.
Overigens die RS6 C6 was ook een prutswerk van Essing. Dat blok heeft het niet lang volgehouden…. hoe ik dat weet? Ik heb die auto gekocht bij domeinen nadat hij is beslag was genomen…. na aanschaf heb ik er een nieuwe(lees andere) motor ik kunnen hangen. Turbo’s waren echt helemaal gaar, ketting opgerekt etc etc. prutswerk 1e klasse. Diverse onderdelen zoals dynamo waren beschadigd, motorsteunen met te weinig bouten vast, spruitstukken met kapotte bouten, bedrading beschadigd (brandplekken) etc etc.
@berlinetta: die abarth was van mij.. hij was toen bezig met die ‘monster x5m’ en achteraf heb ik gehoord dat hij die ook gesloopt heeft. Essing zei dat uit mijn Abarthtje met standaard hardware makkelijk 220 pk gehaald kon worden. Standaard is 135 pk. Ik vroeg aan hem, omdat ik zelf geen genie ben op het gebied van tunen, of de turbo en alle andere hardware het aankon en zijn antwoord was: ja zeker weten, geen enkel probleem. Ik vond het een gigantische vermogensupgrade dus ik zei tegen hem dat 200 pk genoeg was.

Vanaf het moment dat mijn abarthtje getuned was heb ik 5 verbrandde bougies gehad, bijna iedere week motorstoring, bobines vernield en op het laatst zaten er letterlijk scheuren in het spruitstuk omdat hij blijkbaar te heet werd.

Achteraf bleek dat er echt maximaal 170 pk uitgehaald kon worden omdat de hardware niet meer trok.

Daarna proberen Essing te contacteren, en daar was toen heel toevallig iemand de hele tijd afwezig. Meneer Essing zelf.
@bobroog77: Lekker dan zeg. Flutbedrijf dus. Hopelijk is je Abarth ondertussen weer in orde.
@berlinetta: Abarth is toen gerepareerd en verkocht. Rij nu een andere auto!
@bobroog77: Vervelend, maar sorry hoor;
1. Ik heb nog nooit van Essing gehoord, zou sowieso nooit een ‘onbekende’ partij aan mijn auto knoeien. (in any case niet zonder enig research)
2. Je krijgt kennelijk geen garantie of iets waardoor hij achter ZIJN producten staat?
3. Als je gaat ‘overclocken’ (lees: tunen) moet je begrijpen dat je dus gaat prutsen aan het werk van een gigantische fabrikant met engineers die alles op elkaar hebben afgesteld tot een eindproduct. Leuk en aardig 1000 peekaas maar dat rijdt zeker lang niet zo goed als af-fabriek. Maar dat is een persoonlijke voorkeur, eerlijk is eerlijk.
@lekkaah: ik kende Essing ook niet. Ben geadviseerd door iemand die daar wél een goede ervaring heeft gehad. Waarschijnlijk een van de weinige…

Ik vind het woord ‘prutsen’ een beetje kort door de bocht als we het over tunen hebben. Er zijn tuners die met de grootste passie en respect aan andermans auto’s werken. Dit zijn echt geen prutsers naar mijn mening. Maar je hebt natuurlijk ook klapharken zoals Essing. Die verzieken het eigenlijk voor de tuners die echt met beleid een auto tunen en hem beter proberen te maken dan standaard en niet alleen maar sneller proberen te maken ten koste van alle andere onderdelen. Dit bezorgt de goede tuners helaas ook een slechte naam denk ik..
@lekkaah:
fabrikanten bouwen om verschillende redenen marges in, bijvoorbeeld omdat een onderdeel meerdere generaties (en grotere vermogens) mee moet kunnen, en omdat belastingen niet in een deterministisch model passen. Je kunt door “tunen” dan wat van die marges gaan gebruiken, maar je verhoogt dan natuurlijk de kans dat het eerder kapot gaat (uiteraard hebben alle autoblok lezers getuned wagens met probleemloos 6ton op de teller) maar het lijkt me heel handig als je er niet door trial and error er achter moet komen wat die marges precies waren.

zie zelf het nut van tunen ook niet zo, je kunt als tuner toch nooit op tegen al de analyses/informatie die de fabrikant heeft. Als het harder moet kun je ook gewoon een snellere auto kopen.
@bobroog77: Er is wel meer veilig uit te halen andere downpipe/cat en goede software op maat van savali.
De motor /bak kan met gemak die 220pk hebben, maar dan moet je wel iemand hebben die weet wat hij doet.
Zonder verdere aanpassingen en enkel alleen software en luchtfilter is het idd 170pk.
@bobroog77: Je moet ook altijd naar een merkspecifieke tuner gaan. In het geval van jouw Abarth had je bijvoorbeeld naar Squadra Tuning kunnen gaan. Die tunen een Abarth 500 van 135 pk naar 165 pk met chip en luchtfilter en dat blijft gewoon heel.
@bobroog77: grappig. 2 man die binnen 20 minuten na het plaatsen van het artikel al roepen dat deze tuner prutswerk levert.
@gregorius: Dan zal er wellicht een kern van waarheid in zitten…
Toen ik de auto heb laten onderzoeken (ivm motorstoringen, drukverlies e.d.) bleek dit zogenaamde 950PK blok nog geen 450 PK meer te leveren.
EDIT: is gefixt.
Ik ben beniewd hoe ze die extra power eruit hebben gekregen en vooral wat er is aangepast om alles heel te houden. 390 pk erbij is niet niks. Mits het goed is gedaan, heb je natuurlijk wel echt een raket. Kun je R8’s gaan pesten.
@berlinetta: r8’s pesten doe je met een stage 1 ook al.
@sebasjuhh: Ik ga er even vanuit dat een Stage 1 ongeveeer 650 pk oplevert. Daarmee kun je het een R8 moeilijk maken op de tussensprintjes. Voor de rest denk ik dat je het toch nog aflegt.
Zegmaar een net niet uitvoering. Wit en zwarte wielen, het moet je ding zijn. En wat die 950 pk betreft, toppers als JD en MTM komen niet verder als 850pk, en daarvoor zitten er dan al weinig originele onderdelen meer op. (denk aan zeer asociale turbo’s) Dus ik betwijfel het vermogen.
Ik wordt altijd blij als ik mijn naam zie op Autoblog.
Jullie ook bedankt!
@rachid: https://youtu.be/wtNTWOvDH3s
@janmetdelangeachternaam: Met dat nummer heb ik een positieve beeld gelaten in het bedrijfsleven.
Echter pesten sommige collega’s mij nu wel.
Vind Akrapovic niet zo geweldig klinken op de rs6. Milltek was wellicht beter geweest.
Ik zeg een TDI badge achterop en A6 bumpers en velgen met doppen en gaan met die banaan!
Dikke bmw ahum audi
Ik zie hier een nieuw artikel aankomen zoals die van de rs3 van laatst. Met als titel: Essing, het nieuwe Jet cars?
@janmetdelangeachternaam: Nou niet helemaal. Jet Cars is geen tuner. Dat is gewoon een autohandelaar die je bezeikt waar je bijstaat. Essing suggereert een tuner te zijn. Toch wat anders dus. Ze hebben blijkbaar wel gemeen dat ze oplichters zijn.
@berlinetta: ze leveren dus beide foute producten
@berlinetta: Het Jetcars van de tuningsbedrijfen* Zoiets dan misschien?
@kilum: Zou kunnen! Helaas zijn er meer tuningsbedrijven die onzin claimen. Ziptuning is ook zo eentje volgens mij. Wil je je Veyron laten tunen? Geen probleem. Een 335i naar 387 pk met enkel een chipje? Allemaal mogelijk.
Gigantische upgrade van het aantal PK’s. Vraag me dan of fabrikanten zo grote marges aanhouden met motoren.. anyway als ik bovenstaande reacties lees is het beter om deze te skippen.
Ik vraag me toch of of die feestjes waar je met een gewone RS6 maar een sloeber bent en je een getunede RS6 nodig hebt om mee te doen eigenlijk wel echt zo leuk zijn.
Ik heb eer lijk gezegd nog nooit van Essing gehoord. 950 pk uit een V8 is niet moeilijk: de draait gewoon de turbodruk op. Maar om het rijdbaar te houden is een ander ding. Het motorkarakter veranderd compleet. Ik zou in elk geval hard weg lopen. Toptuners als B&B, MTM en Sportec halen er ongeveer 700 tot 800 pk uit. Ook al idioot veel. En dan wordt zo’n blok voor 50-60 mille compleet opnieuw opgebouwd met nieuwe cats, hybride turbo’s, idoot grote intercoolers, andere elektronica, grotere injectoren. Bijna alles is dan custom made. Met standaard Akropovic’-jes ga je het niet redden.

Daarbij moet je je afvragen of de RS6 wel meer vermogen nodig heeft… In pirncipe is een eenvoudige kuur voldoende om 650 pk op te wekken. Meer dan zat. Ik zou het zoeken in onderstel, remmen, gewichtsbesparing, aandrijflijn. En dan trouwens op een technisch bijna identieke S6. RS6 is een beetje ordinair.
@willeme:
je kunt met wat hulp van dr. ferrari ook makkelijk 1x de tour de france rijden.
@super: Als we die parallel trekken. Ja, je kan een fitte, slanke atleet met grote conditie met wat hulpmiddelen een tour laten uitrijden.

Trek je dat door naar het automobiele euquivalent ben je bezig een GT3 naar RSR specificatie te brengen. Ofzo. Een RS6 naar 950 pk geven is hetzelfde als Ton Elias vol stoppen met cortisonen ;)
@willeme: uit mijn ervaring is 730pk de grens. Daarboven krijg je het niet meer goed op de weg.
@willeme: Chiptuning is echt wel wat meer dan ‘gewoon de turbodruk opvoeren’……..
@willeme: En hoe weet jij dat die tuners die jij noemt zo geweldig zijn? Die MTM pakketjes worden door heel veel bedrijven ingebouwd, dat is juist allemaal standaard meuk, helemaal niet custom made. Gewoon powerbox en uitlaatje en klaar.
@crackdavid:

1. Ik heb nergens beweerd dat chiptuning alleen de turbodruk ophogen is.
2. MTM en B&B zijn al decenia lang specialist op het gebied van Audi tuning. Die weten wel waarmee ze bezig zijn. Natuurlijk hebben ze ook gewone software paketten die door derden geinstalleerd kan worden. Maar voor de volle 800+ pk worden alle standaard turbo’s verwijderd, het gehele uitlaatsysteem, injectoren werkelijk alles aangepast.

Mocht je bij Essing werken: excuses voor het ongemak ;)
Hier hoef je geen circuit mee te gaan doen.
Dat ding glijdt alleen maar over de voorwielen weg in de bochten.
@rufctr01: was dat niet met zijn voorganger, de neuszware V10 voor de vooras? Volgens mij is dit sterk verbeterd. Maar goed, wanneer kom je hiermee op een circuit?
@maarten123: M5, E63, RS6, XFR, CTS-V, GS-F: eigenlijk allemaal hopeloos op een circuit. Zijn ze ook absoluut niet voor gebouwd en ontworpen.
@rufctr01: met de RS4/6 kun je best lekker dwars gaan. Uit ervaring. Dus niet zomaar iets doms roepen.
@stfu: s4 cabrio v8 en vochtig wegdek. Vier wiel driftje bij een scherpe op of afrit is goed te doen!
Lief dagboek,

De afgelopen week heb ik geleerd het volgende te vermijden:

De remmen van een Audi RS3
Essing uit Venray
Wat een drama, gewoon lekker origineel laten en voor mij sowieso geen witte.
Nee, want ouwdie, nee want 950PK is echte overkill voor alles wat in de aandrijflijn zit. Bespottelijk ding, meer kan ik er niet van maken. Eindigt vast ergens uitgebrand, tegen een boom of voortijdig in de shredder.
Nu nog een TDI plakkertje!
Die uitlaatpijpen zien er ook wel heel smerig/vettig uit. Die zal al heel wat litertjes olie hebben uitgespuwd, wat overigens niet vreemd is natuurlijk voor een Audi :-)
diverse reacties hierboven gaan uit van 950, vermeld in de advertentie. Ik zou hem eens op een goed bank zetten… het zou me verbazen als er meer als 750pk uitkomt.
@TDI-goeroe: idd goede, ze kunnen er natuurlijk alles bijzetten. K ben ook benieuwd hoe die het houd als je even flink gaat stampen….
@3246cm252kw: ik zie op hun site dat ze een 4WD rollenbank hebben tot 650pk.

Die laatste 300 paardjes zijn schitterend tunerslatijn :-)
Essing is dus de Jet Cars onder de motor tuners. Ben nu wel benieuwd wat voor tegeltjes er in de garage liggen.
Tja, 950 is toch net geen duizend, beetje jammer.
Ik denk dat de titel van marktplaats een maximaal aantal woorden toelaat. Vandaar ‘voll’ in de titel. Ze bedoelen waarschijnlijk volledig leder, maar dat paste niet meer. Misschien is het wel ironie van de schrijver, maar anders is het niet zo snugger.
Ik vind dat gechip zowiso allemaal een beetje risicovol en kansloos
voor hetzelfde kan je in veel gevallen gewoon zelf een simpele boostcontroller er tussen knopen en zelf aan de gang
volg je het nu al niet en ben je alleen cijfergeil dan heb je gewoon te weinig kennis in auto’s
uit eigen ervaring weet ik dat ik met mijn auto bij 1,1 bar op moet houden wat ongeveer resulteert in 300-315pk
en je koeling wat nog het aller belangrijkste is en moet in orde zijn dus een (grotere) olie koeler is ook wel wenselijk
Rachid was een nieuwe auto aan het zoeken voor de komende plofkraak ?

*sorry flauw grapje
@mastemaker: wat ben jij origineel zeg!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).