Deze auto’s werden deze week geveild voor grof geld

Auteur: , 55 Reacties

Klassiekerbubbel? Welke klassiekerbubbel? Ik zie geen klassiekerbubbel...

Krijgt collega @casperH dan toch gelijk? Waar ondergetekende al een paar jaar zit te wachten op het onvermijdelijke klappen van de klassiekerbubbel als ware het een te ver opgevoerde Bubblicious kaugombel, blijven de prijzen voorlopig de pan uit rijzen. In het tiende jaar dat RM deze veiling organiseerde in Londen, werd er zo’n 21 miljoen Pond binnengeangeld. Het hoogste bedrag tot nu toe. En dan zijn het ook nog eens vooral Casper’s geliefde platgeslagen Kevers ‘Neun-Elfers’ die de headlines pakken…

Maar wacht even, er zou toch de klad in komen als de economie weer aan zou trekken en inversteren in klassieke financiële instrumenten weer zou lonen? Getuige de resultaten die veilingkoning RM Auctions gisteren behaalde in Londen is niks minder waar. We dansen nog gezellig even door op de rand van de afgrond.

Dit waren afgelopen woensdag de toppers van de avond, in het geval van de 993 GT2 ook nog eens uitgevoerd in dezelfde kleur als het pak van die andere ‘toppers’. De bedragen zien er wellicht een beetje raar uit, maar dat komt omdat we de ponden even omgerekend hebben in ‘sensible money’.

Aston Martin DB4 GT (1960): 2.844.991 Euro
DB4
Het is niet eens een DB4 GT Zagato, maar ook de gewone GT vereist tegenwoordig een goed gevulde portemonnee.

Porsche 911 GT2 (1995): 2.183.365 Euro
993-GT2
Kennen we deze nog? De blauwe smurf schiet door het platfond.

Ferrari 250 GT Pininfarina Cabriolet Series II (1960): 1.521.739 Euro
Fezza
Dit soort bedragen worden al enige tijd neergelegd voor deze auto, de grootste stijging lijkt er voorlopig uit te zijn.

Alfa Romeo 6C 2500 Sport Cabriolet by Touring (1939): 1.124.764 Euro
Alfa-6C
Auto’s van voor de tweede wereldoorlog, persoonlijk is het niet helemaal mijn ding. Deze Alfa is echter schitterend.

Aston Martin DB4 Series V Convertible (1963): 1.124.764 Euro
DB4-cab
Lijkt eigenlijk best veel op die Ferrari cabrio.

Porsche 911 Turbo S Lightweight (1993): 1.151.501 Euro
964-Turbo-S
De modernere 911 in speciale uitmonstering gaat loeihard, ook qua waardeontwikkeling.

Ferrari F40: 1.091.682 Euro
F40
Collega @dizono moet nog ongeveer drie maanden doorsparen.

Mercedes-Benz 300 SL Roadster (1957): 926.276 Euro
300SL
De definitie van ‘purple swag’. Desalniettemin geldt ook voor deze auto dat ze al wel eens voor meer verkocht zijn.

Maserati Mistral 4.0 Spyder (1967): 873.552 Euro
Mistral
Een frisse wind tussen het Duitse Porsche-geweld.

Porsche 911 Carrera RS 3.8 (1993): 847.081 Euro
964-RS
Tsja…

Het is dus vooral opvallend wat die modernere Porsche’s momenteel doen. Vooral ook gezien het feit dat ook de voormalige heilige 911-graal tweemaal onder de hamer ging. Deze 911 2.7 RS-jes haalde echter beide maar een tonnetje of drie op. Een Audi Sport quattro uit 1986 werd wél afgehamerd op een kleine vijf ton. Schuift de markt langzaam op naar moderner spul?



55 reacties

Nog een aantal jaren en dit soort auto’s mogen de wegen niet meer op. Sta je dan met je klassieker die niet meer mag rijden. Weg poen.
@sracert: daar ben ik nou dus zo bang voor inderdaad…
@sracert: Ik denk niet dat de waarde van bovengenoemde auto’s samen hangt met de vraag of je er een rondje in mag rijden op de openbare weg.
@karaya: ik denk het wel, we zullen zien
@karaya: lijkt me wel. Want als je er niet mee mag rijden maakt het een nutteloos object. Dus geen drol meer waard.
@raym: Kunst kun je ook alleen maar ergens neerzetten of hangen en is toch veel geld waard. Zo moet je deze auto’s ook zien. Het is waard wat de gek er voor geeft en zolang de auto’s zeldzaam zijn en als kunst gezien worden, blijft het waarde houden.
@sleurs: en wat als je schilderijen niet meer mag ophangen??
@raym: Zou je denken?


Een 250 GTO voor minder dan een drol?

Hoe dom ben jij?
@karaya: kunst is gemaakt om aan de muur te hangen auto’s om in te ongeacht wat voor auto. Dus stel je er niet meer me mag rijden maakt het zo’n auto waardeloos naar mijn mening
@sracert: dan gaan we met alle autobloggers een opstand beginnen… want ik kan sws de komende 10 jaar nog geen elektrische auto betalen ivm andere prioriteiten. En ik denk met mij vele anderen die dat niet kunnen/willen ophoesten.
En dan? Met de huidige generatie studenten die over een paar jaar een huis willen kopen, bijna onmogelijk een lening kunnen krijgen en ze ook nog een ‘dure’ elektrische/waterstof/ autonome auto door de strot duwen? Gaat niet gebeuren.
@peug206: Tegen die tijd zijn er natuurlijk ook de elektrische kiloknallers op de markt. Je hebt nu ook gebakjes vanaf 11/12 K nieuw in NL incl. belastingen. komt wel goed.
@sracert: ik heb nu een auto. Ben 20, thuiswonend en student, werk 14 uur per week om de auto te kunnen betalen (benzine/wegenbelasting/verzekering) daarnaast betaal ik 2000 euro aan school, (stufie + zorgtoeslag).
Waar moet ik 11/12k weghalen om een auto te halen? Zodra ik klaar ben en een 25/32 uurs contract binnen mijn opleidingsgebied heb wil ik uit huis. Dan mag ik nog bijscholen, en ga maar door. Die 1500 die ik heb stukgeslagen op een auto was mijn spaargeld van een bijbaantje. En met mij zullen er velen hetzelfde hebben gedaan en in hetzelfde parket komen te zitten als dat zo is.
@peug206: haha woon je nog bij papa en mama. schattig. misschien je prio’s ff omdraaien?
@esprit84: Hij is 20. Studeert wat al duur genoeg is. Lekker thuis wonen, kost je geen drol. De was wordt voor je gedaan, eten gekookt, voor je gezorgd. Naarmate je bent afgestudeerd en een mooie baan hebt kan je nog uit huis.

Ik juich het juist toe wat hij doet. In plaats van in een krakkemikkig studentenhol te gaan zitten waar je je ook nog eens scheel aan betaald per maand, lekker thuis zitten en van je spaarcentjes een autootje halen.
@viezefreddyw: mijn dank is groot freddy!
@viezefreddyw: ach, het is maar wat je belangrijk vindt. Ik heb ook even gedacht dat een auto belangrijker is dan het krijgen van vrienden voor het leven. Dat kan alleen als je je intensief het studentenleven instort en dat kan alleen als je op kamers woont. Maar ja, dat was in 1897. Misschien dat het nu anders toegaat.
@esprit84: maak eens een rekensom. 4 jaar uit huis, kamer van 500€/maand, studiekosten, zorgverzekering, sport, eten enz. Ik heb het gedaan, en moest 50.k lenen om dat te kunnen betalen.

Dat jouw lieve pappie en mammie geld te veel hadden en het zo aan jouw gaven en je dus niets hebt geleerd om überhaupt zo’n berekening te maken zou ik eerst eens proberen in te leven.

En dan het volgende:
@peug206: als je het al doet, betaal je tot je 50’ste geld terug. Probeer eens een lening voor een huis rond te krijgen als je een studieschuld hebt van nog 40+k. Dat lukt je nergens meer.
@peug206: mooie gouden 206 trouwens whahah
@peug206: Duo is de beste plek om een lening te hebben. Na 15 jaar wordt het kwijtgescholden en ze kijken naar je salaris en aan de hand daarvan wordt een reëel percentage nomen. Lening bij DUO wordt niet geregistreerd in het BKR en je bent niet verplicht om het aan de bank te melden. Zorg er gewoon voor dat je meerdere inkomst bronnen hebt en betaal van die ‘zij inkomsten’ je lening. Dus stressen om een lening bij DUO moet je nooit doen.
@peug206: ik heb alles zelf betaald. heb die auto er pas bijgenomen toen ik m daadwerkelijk nodig had en kon betalen.

en uit huis gaan is onmisbaar voor volwassen worden, gelukkig wonen er genoeg meisjes op zichzelf dus kun je daar gewoon lekker tekeer gaan.
@esprit84: als jij dat kon betalen met een fulltime studie ernaast werk en uitgaan dan vind ik dat heel knap. Maar uit huis gaan om volwassen te worden? Belachelijk. Dank voor het compliment op de auto trouwens, heb het plaatje wat het meest op die van mij leek opgezocht ;)
@esprit84: er zijn ook ouders die iets om z’n kinderen geven en er alles voor over hebben om ervoor te zorgen dat hun kroost niks te kort komt… Als jezelf thuis niet gewenst was wil natuurlijk niks over andere zeggen
@tragepater: Er zijn ook ouders die kinderen leren met geld om te gaan en op eigen benen te staan. Mijn ouders betaalden het collegegeld voor de eerste 4 jaar, verder mocht ik het (naast de minimale uitwonende studiebeurs) zelf bijeen sprokkelen. Sta ik nog steeds achter.
@peug206: die autootjes kun je dan ook als occasion op de kop tikken he
@sracert: deze zat een kapot 1.1 blok in, zelf 1.6 erin gelegd met 120pk, en lichter als een gti dus pk/vermogen is gelijk als een 2.0 met 120pk. Kan ik ook bijhouden zonder problemen dus geen occasie deze.
@peug206: dan ben je hoogstwaarschijnlijk in overtreding?, ben je al langs de RDW geweest voor een herkeuring? het kan namelijk erg gevaarlijk zijn alleen het blok (zwaarder) te vervangen
@sracert: nee ik van binnen de marge van 30% vermeerdering. (Die ene pk die ik eroverheen zit is al weg als ik 95 tank ipv 98)
@sracert: In Europa misschien, maar elders in de wereld lopen ze niet zo vooraan en hard qua milieuvriendelijk regeltjes geneuzel.
@sracert:
Ergens vrees ik dat je gelijk hebt hoe wel ik ergens ook nog blijf hopen dat via een oldtimer regeling je wel zal mogen blijven met klassiekers rijden. Zelfs nu is er in alle milieu zones een regel waar autos mogen blijven rijden indien ze een bepaalde leeftijd hebben. In België kan je zelfs zo goed als alle rijtaks omzeilen als je auto 25jaar oud is en je hebt een andere daily. Ik zie die dingen niet direct verdwijnen. Je daily zal wel een ecobakje moeten zijn dat wel.
@shiva: ja dat denk ik ook. Momenteel zijn er nog tussenregelingen van toepassing totdat… er def. een streep doorheen gaat denk ik.
@sracert: gebeurt niet, en indien wel de milieulichters de baas worden komen hier altijd regelingen voor!

Bosbranden zijn het CO2 kwaad!
Mensen moeten elkaar niet zo napraten en luisteren naar de wetenschappers die niet zo nieuwsgeil zijn.
@ff40: Heb je wel eens met je neus aan achter een diesel of benzine auto gesnoven? Daar is een bosbrand niets bij, puur natuur gebeurd al miljoenen jaren. het is alleen die chemische rommel die wij als mens de lucht in blazen met onze industrie maar ja je hebt ook genoeg mensen die lokaal an het badzout hangen etc, etc.
@sracert: wetenschap: op 1 flinke bosbrand kwa CO2 uitstoot betreft in bv Portugal kan geheel Europa 5 jaar tegen autorijden!

Maar nogmaals praat elkaar liever na!

En btw ik lig graag achter mijn F40 te snuffelen en ik rij er ook zoveel mee
@ff40: Smakelijk dan! en wetenschappers lullen elkaar ook maar tegen op vele vlakken. De blinde maakt….
Wat moet het heerlijk zijn dat geld geen rol speelt, je decadent je handje op steekt en een paar miljoen op een auto stuk slaat terwijl je jezelf vol laat lopen met champagne en kaviaar!
Snap dat die db4 zn geld waard blijft. Maar die verrekte kevers…. tja t is maar waar mensen waarde in zien. Maar veel mooier dan zo’n Aston gaat het imho niet worden.
@peug206:

Die GT2 mag je van mij voor de deur zetten.
@karaya: zolang ik de db4 mag… mag jij die kever hebben ;) wel zelf het geld verdienen om te kunnen bieden :p
@peug206: ach, ieder z’n meug. Vind persoonlijk het hele rijtje niet onaardig. Maar nou heb ik ook geen last van een aangeboren afkeer tegen Duitse (of gelijk welke herkomst dan ook) auto’s.
Pff wat een geld! Zeker ook het prijsverschil van 1,300,000 tussen een 993 GT2 en de RS. Niet normaal!
De 300SL. Man, zo veel elegantie in een roadster heb ik nog nooit eerder gezien toen meneer de eigenaar naast me kwam te staan om hem te vullen met brandstof. Het was een rustige, zonnige zondag. Meneer was heerlijk aan het cruisen en dan komt het wel eens voor dat je eventjes moet tanken. Tanken was iets wat hij met enige regelmaat heeft gedaan met deze auto. Het ding had bijna 300.000 kilometers gelopen, prachtig! Het ding was in absolute topstaat, ik heb uitvoerig met deze man gesproken over zijn auto. Bijzonder vriendelijke peer, heel erg toegankelijk. Uitgebreid de tijd mogen nemen om de auto te mogen bekijken. Hoe meer je kijkt, hoe mooier de details uitvallen.

Briljant was het om de auto te mogen zien, voelen, ruiken. Het gesputter bij het starten en het wolkje uit de uitlaat. Één van de auto’s die echt wat met ome Fred deed.
Men koopt vaak auto’s uit hun jeugd vandaar dat je ziet dat moderner spul aantrekkelijker wordt. De rijke worden jonger of in iedergeval de geboortejaren stijgen ;)
voor mij graag de DB4 GT, Alfa 6C, F40 en die Gele Porsche. de rest mogen jullie verdelen.
Dit bericht laat me weer inzien dat ik niet voor niets mn cuore netjes moet bijhouden. One day…
Die gele 964????? zo mooi!
De F40 en de 964 turbo S in het geel aub. De rest mogen ze eerlijk verdelen.
De Enzo werd niet eens verkocht voor een bod van 1,1 miljoen. Rare jongens, die rijke lui… Gaaf om live te volgen via youtube!
@peugeotgti: Een Enzo wordt momenteel voor minstens het dubbele aangeboden. Dan is 1.1 miljoen dollar/pond/euro peanuts..

OT: Ferrari 250 GT Pininfarina Cabriolet Series II voor mij. Geezus Gristus wat een mooie auto.
Krankzinnige prijzen. Met name de genoemde Porsches zijn absurd.
Altijd al geweten: Porsche..
Uiteraard, de krenten uit de pap.

Persoonlijk ben ik helemaal weg van de Lancia Aurelia. Zo subtiel, zo ontzettend stijlvol! En uit de tijd dat Lancia nog “echt” Lancia was en hun producten buitengewoon goed in elkaar zaten.

http://rmsothebys.com/lf16/london/lots/1951-lancia-aurelia-b20-gt-series-i-speciale-by-pinin-farina/1082184
Wat een mooie auto’s!
Zo, die GT2 brengt gewoon even fors meer op dan een F40! Niet verwacht dat dat ooit zou gebeuren!
Deze week is er ook een sportquattro geveild voor €450.000

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).