Deze BMW E30 op Marktplaats heeft 300 pk en is fatoe

Auteur: , 34 Reacties

Dit gebeurt er als je vaak naar de gym gaat maar daarnaast ook ontzettend veel chocolade en chips eet.

Prima combo trouwens, zwarte chocolade en paprikachips, maar dat terzijde. Laten we het over deze dikke BMW hebben. De basis van dit gele gevaarte wordt gevormd door een mix van een E30 cabrio en een 5-serie. Op het oog lijkt ‘ie het meest op een E30 cabrio, maar de verkoper meldt dat het onderstel, de remmen en het differentieel afkomstig zijn van een BMW 5-serie. Dat lijkt ons nogal een boude claim, maar sommige onderdelen zullen vast van de 5-serie afkomstig zijn.

Dat geldt in ieder geval sowieso voor de motor, want die komt uit een BMW 535i. Het gaat daarbij niet om het moderne N54 of N55 blok, maar om de oude vertrouwde M30B35 van vroeger. Dat wil zeggen een heerlijke atmosferische zes-in-lijn met een inhoud van 3.5 3.4 liter. Ook toen sjoemelde BMW al een beetje met de type-aanduidingen, zij het een stuk minder dan vandaag de dag. De motor is nog wat extra gekieteld door Limpex en voorzien van een spaghetti-uitlaat. Het resultaat is zo’n 300 pk en ongetwijfeld een prettig geluid.

Qua looks is de auto een allegaartje van verschillende elementen. De uitbouw komt van Folger, maar daarnaast zit er ook nog een strip op de neus die de zwarte koplampen boos laat kijken en een enkele ruitenwisser voor het betere DTM-gevoel. Tevens wordt de auto geleverd met een hardtop van Wiesmann, die helaas wel in een andere kleur gespoten is dan de gele carrosserie. De velgen tenslotte komen van BBS.

Nu we het toch hebben over de velgen: ze meten slechts 15″ in diameter, maar er zitten banden op in de maat 285/40 vóór en 345/35 achter. Zodanig dikke walsen dat een cement wals er nerveus van wordt dus. De auto heeft 96.000 kilometer gelopen en de vraagprijs van het bijzondere ding bedraagt 29.595 Euro. Dat is overigens twee keer zoveel als hetzelfde ding in 2013 op moest brengen. Maar goed, prijzen van gewone E30 cabrio’s zijn in de tussentijd ook verdubbeld in waarde zullen we maar zeggen…

Bedankt Tristan voor de tip!



34 reacties

Knap spruitstuk om even 80 pk oid erbij te toveren…
@senne: ik heb ooit een sticker op mijn motorkap gehad en die gaf toch ook al een goede 50pk extra!!
Dit doet pijn aan de ogen. En dat komt niet per se door de kleur.
300 pk uit een na M30b35? Dat gaat zo maar niet.
@rrvliet: even opgezocht, de s38b36 (eerste generatie E34 M5) maakt krap aan 315 pk met 4 kleppen, meer slagvolume en itb’s etc. Gaat de M30b35 niet redden.
@rrvliet: het ding is 3,4 liter groot, daar moet makkelijk 300pk uit te halen zijn met de juiste ingewanden. Het lijkt me duidelijk dat er ooit best wel geld in deze auto is gestoken dus alles is mogelijk.
@lekbak: De kop is het probleem. 2 kleppen per cilinder en een hele slechte flow. Daarnaast heeft deze motor een hele lage compressie. Je schijnt max 230 / 240 pk er uit te kunnen halen NA. Hij is ideaal voor een turbo setup door diezelfde lage compressie. BMW deed het zelf al in de E23 740i.

Als je daadwerkelijk 300pk wil kan je beter een S38B36 er in hangen. Dit is achterlijk duur maar nog altijd goedkoper dan een M30b35 richting de 300pk helpen. Vandaar dat ik niet geloof dat deze auto dat heeft. Dan was het een internetfenomeen op de BMW fora, en dat is het niet.
@rrvliet:

Hartge, Schnitzer en Alpina wisten er rond de 244/ 245 pk uit te halen (H5S, B9, Schnitzer benaming weet ik niet)
Later is Alpina nog naar de 260 pk NA gegaan. 300 PK dan hebben we het over een Alpina B7 Turbo of 330 pk met de Turbo S. Ik deel dus je mening, deze auto heeft never nooit niet 300 pk. Staat al heel lang te koop overigens.
@ericbmw2000: Mooie info, de b9 is helemaal nieuw voor me. Lees dat ze de kop hebben aangepast, hoge compressie zuigers er in, agressieve cams en een aanpassing aan de motronic. Leuke auto om te ontdekken!
@rrvliet: Ik ontdek mijn B9 nog regelmatig op de oprit of in de garage, zeer zeker een leuke auto om mee te rijden!!
@ericbmw2000: Het verhaal wordt steeds mooier. De reden dat ik het blok een beetje ken is omdat ik lang getwijfeld heb tussen een E34 535i en een e28 m535i om uiteindelijk in een Ibiza 1.9 TDI te eindigen. Waar is het mis gegaan? Mooie bak kerel, dat je ervan mag genieten (Y)
@rrvliet: nieuwe zuigers, nokkenas, wellicht klepveren voor hogere toeren, vloeistoffen wat sneller rond pompen, spruitstukken en een passend mengsel en je kunt uit de meeste motoren wel richting de 100pk per liter halen.

Maar jij kent deze blokken en de communitie ongetwijfeld beter dus je zult wel gelijk hebben. Jammer want het is juist gaaf om lastige motoren toch snel te krijgen.
Tenenkrommende titel @jaapiyo, laten we dat in het vervolg gewoon maar niet doen. Iedereen weet dat je een keurige staatsburger bent. Het komt nogal geforceerd over, net als m’n pa met z’n nike air max
@deuxmillecinqcentetcinq: dank, sahbi.
@jaapiyo: geen dank broer. Of moet ik zeggen brada? 😉
@jaapiyo: ik krijg hier jnoen van!
Met rieger bodykit uit de jaren 80 proud to be fout
@rob5nismo: Rieger! Toen ik het verhaal las zat ik al hard te denken welk bedrijf de bodykit maakt.
Ding staat er ook al 300 jaar te koop op marktplaats.
Mijn straattaal loopt wat achter, iemand een idee wat nu weer fatoe is?
Deze auto heeft een uiterlijk waar alleen een moeder van kan houden …
Is dit nog origineel te maken?
Idd… fatoe…. dit soort stoeptaal vind ik echt vreselijk. Verder is deze bmw behoorlijk ranzig.
Fuck it.
Ik vind ‘m gewoon vet. Period correct over de top getuned kan hij best hebben zo te zien. Zo is een getunede E-klasse van deze generatie ook erg fout, maar daarom juist zo tof.
@2wheeler: ik ben het volledig met je eens! Erg dik!
Das wel een hele dikke joenit. Mag je zelf invullen of dat positief of negatief is.
Dit is echt zo’n wagen die je alleen mag rijden als je een bontgekleurd trainingspakkie draagt, gouden ketting om je nek hebt hangen en een matje hebt.
Worden er in 2017 nou nog dikke BMW grappen gemaakt?
Alleen een Altrecht patiënt zou dit kunnen kopen…
Das wel een deja-vu gevoel. Vroeger (eind jaren 80) reed onze conciërge op de camping ook met dezelfde bodykit maar wel op een dichte bmw en doeme dat was een graaf machien. Heb eigenlijk nooit geweten welk type bmw het was aangezien hij tussen de 3 en 5 serie zat. De achterlichten waren wel net wat meer 5 dan deze;-) maar uitgevoerd in netjes bordeaux was dat een wagen waar iedereen jaloers op was…op de camping ;-)
“en is fatoe” .. vorige week stond er ook al iets als “en gaat kablabber”..
Het gaat hier steeds meer op ‘Autobahn’ lijken qua taalgebruik.. en dat is alles behalve een compliment.
Geen wonder dat dit ding al jaren te koop staat, wie wil dit nou kopen voor dat geld??
Zou dr niet in gezien willen worden

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).