Deze E46 M3 had BMW zelf moeten maken

Auteur: , 54 Reacties

Van de voorkant lijkt deze auto op een standaard M3, maar dit is dus de Touring die er nooit is geweest.

De BMW E46 M3 is heel hard op weg een icoon te worden. Met zijn lekker snerpende 6-cilindergeluid, zijn 343 pk, zijn powerdome op de motorkap, en met zijn twee deuren. En juist dat laatste is iets waar niet iedereen helemaal blij mee is. Onder wie ondergetekende. Ik heb namelijk net als @willeme een behoorlijk zwak voor snelle stations en BMW heeft die nooit gemaakt.

Maar, een handige Hongaar liet zich daar niet door uit het veld slaan en besloot zélf een M3 Touring in elkaar te sleutelen. En dat ziet er gaaf uit. Ik weet, ik spreek mezelf nogal tegen met dit artikeltje, want hij heeft er gewoon de viercilinder van de donor-318i in laten hangen. Maar in dit geval vergeef ik hem dat!

Benieuwd geworden? Check de gallery . Wil je alle foto’s zien? dat zijn er wel een paar honderd, die kun je hier en hier vinden.

Met dank aan Rachid voor de tip!



54 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Hij ziet er wel strak uit, maar op de of andere manier vond ik hem geen M3 lijken. Ik mis wat, wat precies kan ik niet zeggen.
via Android app
@dieselpower: je mist de juiste motor.
@stfu: dit. Ik vind hem zonder M3 motor een beetje half werk.
@stfu: ja dit is ongeveer hetzelfde als naar een dame van lichte zeden gaan om er vervolgens alleen maar tegenaan te wrijven.

Je mist de actie.
@dieselpower: langere wielbasis, dat zou ook uit kunnen maken
@dieselpower: dat komt door de achterlichten
Nu nog een ander blok en dan is ie af!
Ik zou er 2JZ ofzo inhangen, gewoon omdat het kan ;)
@jasbelle: Nee. Gewoon niet. Doe dan iets sterkers van BMW zelf, zoals een dikke E92 V8 ofzo.
@denniss00: Misschien standaard qua Pk’s sterker, maar nooit zo sterk en betrouwbaar te maken als een goed aangepaste 2JZ, plus de sound is naar mijn mening vele malen beter.
@rb26dett: Misschien dat jij dit weet, mij is ooit verteld dat de krukas van de E46 M3 motor gelijk is aan die van de 2JZ. En dat dat een van de redenen is dat die motoren zo enorm veel power aankunnen. Mij is verteld dat de stock krukas 1000pk aankan.
@denniss00: nee doe gewoon de 6 cilinder van de echte e46 M3 erin. Dat is snel en mooi zat. Voor dit soort type auto’s lees:”uniek vanwege het feit dat het een e46 station m3 lookalike is” moet je gewoon dus dat blok er in gooien. Voor zo’n e92 m3 blok zou ik gewoon een e91? (Is dit het type 3serie station van die generatie?) gebruiken en daar lekker een unieke snelle stationbak van maken.
@jamesbond007: Precies, de generaties een beetje met elkaar overeen laten komen.
@jasbelle: eens! 2JZ met een big single turbo er op!
Met dakrails is die porno op wielen!
Ja, leuk gebouwd. Maar het is dus geen M3. Station of niet, maar dit is gewoon hetzelfde als een Coupe met M-badges.
@viezefreddyw: hoeft niet altijd. Mijn stiefpa heeft een E36 touring helemaal omgebouwd. Van onderstel tot aan de bumpers, er zat alleen een andere koets op dus. Nog langs Carly Motors geweest, 400 pk en ging 300 op de teller. Van buiten geen sjonnietjoening. Daarna ging die naar driftking.nl en die heeft ‘m helaas helemaal verkracht… ? zal eens een paar oude foto’s zoeken misschien.
@edjehaze: op één of andere manier haakt je reactie totaal niet aan op de post waarop ‘ie volgt… Wat bedoel je nou eigenlijk? Het punt is, zonder de hardware kan je het geen M3 “kloon” noemen ook al heeft ie de looks. Jij komt nu met een verhaal over een auto die wél de hardware heeft, maar niet de looks – begrijp ik?
@davelepeef: sorry, ik snap wat je bedoelt. Van buiten wel de M3 looks, maar dus óók de motor en het onderstel enz. In mijn ogen(!) vind ik dan wel dat zo’n auto de naam M3 mag dragen, ook al is het dus nooit op die manier geproduceerd. Echt alles was identiek, behalve de koets dus.
@edjehaze: mja, ik heb zoiets, als het resultaat in dezelfde geest is, is het in elk geval te verantwoorden. Weet niet of ik het label er ook echt aan zou hangen. Ik kan mijn Escort volledig als een RS2000 opbouwen, maar ‘m ook zo noemen is gewoon historisch niet helemaal correct. Als ik dan een 2,1 liter blok zou gebruiken, vind ik het juist weer geinig om er RS2100 van te maken – om maar een voorbeeld te noemen.
Overigens denk / hoop ik wel dat “echte” M-uitvoeringen ook aan de carrosserie bepaalde structurele aanpassingen hebben, die moet je dan natuurlijk wel overnemen anders telt het niet :)
M3netnie
Knakentuning dus.
Car Throttle liet ook al eens een E36 touring conversion. Deze keer wel met het exhte blokje: https://youtu.be/6A_24qCzDqQ

Halverwege het filmpje te zien.
@strijkijzer: Zo lijkt een E39 M5 Touring me ook wel leuk!
AMG plakker erop en klaar is ie ..

Vet bommetje ..
Geniaal ..
Held ..
Er staat een Oostblokfilmpje op Youtube van zo’n zelfde ombouw. Maar dan wel met de M3 motor en een setje turbo’s met anti lag. 800pks en een geluid waar je een oorlog mee wint.
De E46 had toch nog geen powerdome?
@donstil: Euh wel hoor
Vorige? week kwam hier op autoblog een link voorbij in de comments

Volgens mij van bimmerpost met een Engelse 3-serie die wel de hele ombouw achter de rug had…. inclusief voldoende vermogen. Kan alleen t. Linkje niet meer vinden: sorry
@crosscabouter: was van car throttle, is ook een e36.
@crosscabouter: dat was van een e90 generatie dacht ik
Tja als je zoveel moeite doet zoals de echte einddemper waardoor je geen spare wiel meer heb, waarom dan niet die heerlijke 6 in lijn erin ?!?
Autoblog, maak dan een artikel over deze volledig (incl motor) M3 sedan e46;

http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=578901

Of uit eigen land, een Nederlandse e46 met m3 blok;

http://www.bimmerportal.nl/forum/viewtopic.php?f=483&t=24354
@Jaapie: Maak jij hem even. Mijn dienst zit erop. Je kunt het artikel sturen naar [email protected] Succes!



Dit hadden ze ook moeten doen met de 5-serie F11
Er bestaat wel degelijk een E46 M3 Touring. Echter is het bij een concept gebleven en staat deze in de kelders van BMW M…
Jullie hebben er jaaaaren geleden zelf al eens over geschreven, maar BMW heeft zelf 1 E46 Touring gebouwd. Staat tegenwoordig stof te verzamelen in de ‘geheime’ kelder van M gmbh…

http://www.autoblog.nl/archive/2011/04/03/de-andere-bmw-m3-touring-die-er-nooit-mocht-komen
Prachtig gedaan kan niet anders zeggen, helaas niet de S54 zes lijn onder de kap.
Dan heb ik liever gewoon een 330 met mooie velgen.
Heel gaaf dit. Dit wil je toch hebben!
@dutchdriftking: met een fatsoenlijke motor wel ja…
@racerx: naja hij heeft ten minste geen M3-badges erop geplakt dus redelijk goedgekeurd.
@ghost: behalve in de roostertjes bij de voorwielen volgens mij.
@racerx: Ach, dat is toch gewoon de volgende stap?
Dus een normale bmw 3 serie met andere bumpers, ditjes en datjes wat er voor zorgt dat ie duur en snel lijkt en dan is t ineens fantastisch. Dus mijn corolla uitgevoerd met een wrc ombouw is dan ook ineens fantastisch ipv een auto van een petje hmmm oh nee want Dikke BMW….
Nooit snelle stations gemaakt?? Wat dacht je van de m5 touring!
@wrench: inderdaad…ik dacht precies hetzelfde…volgens mij is BMW zelfs één van de eerste geweest met een snelle station…de E34 M5.
Tuning zoals het niet! bedoeld is.
http://bimmersport.co.nz/topic/50043-e46-m3-touring-hellbm/?page=1 Deze heeft het wel gedaan zoals het hoort compleet met blok
Eigenlijk is dit dus knakentuning!
Gewoon even aanmelden bij de Ultimate Klasse Gruppe op Facebook. Komen geregeld van dit soort projecten voorbij, maar dan met de echte M3 motoren.
Ach miss waren de centjes op en is hij nu aan het sparen voor een M blok..
Ik heb wel een keer op een forum iemand voorbij zien komen in scandinavië die een E46 M3 sedan heeft gemaakt. Maar dan echt en niet alleen optisch. Motor, versnellingsbak, wielophanging, diffrrentieel, etc etc etc. Heel gaaf project was dat met een prachtig resultaat
Ja dus behalve de motor, ook de bak, achteras, vooras (onderstel dus), instrumentatie… Misschien was het geld even op, kan je later nog doen natuurlijk …
heb namelijk net als @willeme een behoorlijk zwak voor snelle stations en BMW heeft die nooit gemaakt…

Wat is dit dan
http://www.autoblog.nl/archive/2007/12/27/rijtest-bmw-m5-touring

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).