Deze klassieke Aston Martin V8 Vantage verdient ook liefde

Auteur: , 22 Reacties

Koop dan?

Hoewel de Parijse veiling van RM Sotheby’s pas begin februari van start gaat, staan er al genoeg wagens op de lijst. Zo ook deze Aston Martin V8 Vantage ‘Oscar India’, uit ’83. Deze uitvoering is bijzonder zeldzaam en is, in tegenstelling tot de nieuwe Vantage, veelal geliefd om zijn kenmerkende uiterlijk.

De ‘Oscar India’ verscheen in een tijd dat Aston Martin al een handvol jaren bezig was met hun V8-reeks. Omdat de wagens continu nieuwe upgrades kregen, betekende het dat vrijwel iedere klant een handgebouwd exemplaar voor de deur kreeg, waarvan de motor alsmaar sterker leek te worden. De constante updates gingen zo ver dat ongeveer iedere nieuwe bolide die op de weg verscheen ook direct de meest krachtige versie was, totdat er weer een voor een volgende klant werd gebouwd.

Tegen 1983, het modeljaar waaruit deze V8 Vantage stamt, kreeg Aston Martin het voortdurende bandenprobleem onder controle. In de jaren in aanloop naar de ‘Oscar India’ bleek het voor Pirelli te lastig om een consistente kwaliteit van hun rubber te produceren. Hierop besloot Aston Martin een jaar later over te stappen op de P7, maar ook deze bleek al snel niet aan de standaard te voldoen. De oplossing werd gevonden door er speciale velgen van BBS onder te monteren en de wielkasten te verbreden, zodat de grotere, bredere band genoeg ruimte kreeg.

Dit bleek niet alleen de wegligging te verbeteren, want naast het rijgedrag werden de nieuwe sportievere looks ook uitermate goed ontvangen. Deze nieuwe interpretatie van de V8 Vantage, samen met een handgeschakelde versnellingsbak die door velen werd begeerd, maakte de auto direct een smaakmaker. Het is dan ook niet gek dat er tegenwoordig een aardige som voor deze bolide wordt gevraagd.

Hierbij komt nog eens dat de V8 Vantage in kwestie, die grofweg 400 pk produceert, een linksgestuurde uitvoering is waarvan er in totaal slechts 41 in elkaar zijn gezet. Combineer dat met het feit dat dit fraaie exemplaar niet minder dan drie keer voor tienduizenden euro’s is gerestaureerd, en je zal niet verbaasd zijn dat er naar schatting zo’n € 250.000 voor betaald zal worden. Hoewel de prijs nog enigszins wordt gedrukt door de kilometerstand van 52.260, is het een behoorlijk bedrag voor een onwaarschijnlijk fraaie en vooral tijdloze klassieker.



22 reacties

Fraaie auto. Een combinatie tussen Brits en Amerikaans design. Mooie combi.
Zonder voorspoiler en verbrede wielkasten e.d. ziet hij er juist veel beter uit IMO.

http://wikicars.org/images/en/f/f5/Aston_V8rr.jpg
@rollingstoned: dat vind ik ook!
@rollingstoned: dat wou ik nou ook net zeggen… en dan inderdaad in donker groen :)
Geweldig! Ken in Nederland ook een V8 Vantage ‘Oscar India’. Die schijnt zelfs nog een upgrade te hebben gehad die intern bekend stond als ‘Super Vantage’.
Voorkant is gewoon lelijk op deze, zeker in deze kleur.
@luxaeterna:
Ik denk dan ook dat de meeste klanten deze wagen kochten omdat dit de snelste productiewagen ter wereld was toen.
Ze kochten hem zeker niet omdat’ie zo betrouwbaar was !
1983! Lol, ding ziet er uit als een midjaren, eindjaren 60 product….

In 1983 bouwde Chevrolet de C4, Porsche de 928, Ferrari de 400i en er was zoiets als een DeLorean DMC-12. Die laatste wil ik nog wel tijdloos noemen. Deze Aston Martin is gewoon Oud, met een hoofdletter O. Dat is ie nu anno 2017, maar was ie ook al anno 1983.
@rob: dat klopt ook, want de basis van de auto is de Aston Martin DBS uit 1967. De vergelijking die je maakt is in die zin ook ‘NIET EERLIJK!!1!’, omdat de 928 en C4 tot medio jaren ’90 gebouwd werden. Die waren in de vroege 80s dus weliswaar net nieuw, maar dat komt omdat de laatste jaren van deze V8 overlapten met de eerste jaren van die twee modellen.
@jaapiyo:
Laatste jaren? Ze gingen nog 6 (ZES!) jaar langer door met dit model.
In 1989 was Ferrari overigens al klaar met de 400 (412) en DeLorean was al 7 jaar failliet ;-)
Ik wist niet dat de links gestuurde zo zeldzaam zijn. Zal wel eens een foto maken van de gene die hier rondrijdt.
Volgensmij ook een links gestuurde
Hoewel dat niet hoeft is deze auto niet in concours staat. 3 restauraties voor ettelijke 10 duizenden euro’s…. Dan weet je dat de 4e 5e en 6e restauratie er ooit gaan komen. Hoewel ik het een prachtig beestje vind zou ik hier geen 2,5 ton in gaan stoppen.
Die mustangs met echt leder interieur hebben me nooit kunnen bekoren ondanks dat plug in James Bond.
Wat een prachtige auto. Een “echte” Aston Martin: want met de hand gebouwd en grrot en zwaar.
Dit is voor mij één van de mooiste Aston Martins ooit.
@jeroenwz: groot en niet grrot…
250k vind ik nog meevallen, als je de prijzen tegenwoordig ziet. Zeker als het zo’n zeldzaam model is.

En veel meer betalen omdat een auto weinig kilometers heeft gelopen vind ik altijd raar. Dan ga je er dus ook niet mee rijden: iedere extra kilometer is iets teveel afschrijving…
Deze generatie is in oktober 1978 geïntroduceerd. Nadat de zaak enige tijd ervoor voor de verandering een keertje failliet was gegaan, is er bij de herintroductie wat geld gestoken in een beetje verbetering. Vanwege de introductie in oktober (October Introduction = O.I. = Oscar India in fonetisch alfabet) werd deze generatie dus Oscar India genoemd.
In feite was het Series 4. Ze zijn te herkennen aan de power bulge op de motorkap in plaats van de scoop en een klein spoilertje in de achterklep.

De series 5 die erna kwam, had injectie en een zo goed als vlakke motorkap.
Series 1 was de 6 in lijn (omdat de V8 nog niet klaar was) die als DBS bekend stond.
Series 2 zag er gelijk uit, maar dan met V8
Series 3 had deze voorkant, maar dus met bonnet scoop in plaats van power bulge.

Als ik de centen had….
maar dan geen witte. Mooi Racing Green met cognackleurig leer. In Vantage uitvoering met dichte grille en een Nimrod spec motorblok, of de fabrieksupgrade naar 6.3 liter.
Liever 1 van deze, dan 10 van die nieuwe plastic gevallen. Ziet er bruut uit, bijna muscle car looks.
Destijds mijn jongensdroom. En 34 jaar later nog steeds. Ik heb alleen geen kwart miljoen op een plank liggen. Of 25 bitcoins…
Zou het goed doen bij mij op de oprit. Vroeger was ik al fan van deze vantage. In AMS werd deze auto vergeleken met de topmodellen van Porsche, Ferrari en Lamborghini. Aston is ook een heerlijk merk. Ik hoop dat het nieuwe management het succes krijgt wat ze verdienen. Als ze de business case goed rond krijgen verwacht ik dat ze een sterke partner vinden. Wordt het straks Mercedes of Tata die een meerderheidsbelang pakken in het bedrijf dat de dienstauto’s levert aan James Bond 007?
Paar jaar geleden raakte je deze dingen aan de straatstenen niet kwijt

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).