Deze Lister-Jaguar XJ-SC 7.0 had de jouwe kunnen zijn

Auteur: , 32 Reacties

Vanmiddag werd deze fantastische Jag met enorme V12 door Bonhams afgehamerd op 92.145 euro. En da's eigenlijk geen geld voor zo'n exclusieve open Jag.

Vergeet Brabus, TechArt en Mansory, in de jaren ’80 maakte het Lister het pas ├ęcht bont. Een dikke bodykit, inclusief massive spiegels, velgen die rechtstreeks uit een waterkrachtcentrale lijken te komen en een ouderwets opgeboorde 7-liter V12 in het vooronder. Over vermogen wordt niet gerept (ga uit van 600+ pk), maar 0-100 zou zo’n 4,5 seconden in beslag moeten nemen en 320 km/u moet mogelijk zijn. Een stuk dikker dan het origineel, deze Lister, maar wel een stuk smaakvoller dan de creaties van Koenig.

Meestal bouwde Lister zijn creaties op basis van de XJ-S Coupe, dit zeldzame exemplaar is een XJ-SC. Deze targa-uitvoering was tot 1988 leverbaar, toen er eindelijk een ├ęchte convertible van de XJS kwam. Hoewel nooit een groot succes is de XJ-SC wat mij betreft de lekkerste uitvoering. Zeker als V12, de meeste exemplaren kwamen als zescilinder uit de fabriek. Of de combinatie van Lister en XJ-SC heel geslaagd is…? Oordeel zelf!

Voor de Ikea-junkies onder ons, op dezelfde veiling ging ook een Lynx Eventer onder de hamer, een shooting brake op basis van de Jaguar XJ-S, die voor net geen 54.000 euro weg ging.



32 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Ja ach, het stuur zit aan de verkeerde kant.
De zin “over het vermogen wordt niet gerept” is gebaseerd op het kenteken?
@lucas23: nee, op de catalogus van Bonhams. Verschillende bronnen reppen over verschillende vermogens, al hebben ze gemeen dat het meestal om 600+ pk gaat. Vandaar =)
Wij hebben een stock XJ-SC V12 gehad, beest van een motor. Helaas was ie wel wat te potent voor een cabrio. Tordeerde als een gek, zelfs als je in de P of N gas gaf bewoog de hele auto. En schuin over drempels hoorde je de dakplaten verschuiven. Zullen ze vast wat aan gedaan hebben bij deze, hoop ik. Anders kon zoveel pk/koppel nog wel is teveel zijn.
@E34M5Touring:

Goed om op te leten als je zo’n ding van dik 30 jaar oud koopt. Kan je eens goed gaan kijken of er nog geen sprake is van vermoeing in het chassis.
Ongelooflijk wat is dat ding bruut!

(En lelijk…!)
0-100 in 4.5 seconden met zo’n prehistorische jag automaat? Amai, zeker in die tijd halucinante cijfers.
@Hupke: haha lol
@Hupke: 3 bak automaat loopt over de 100 in de eerste versnelling. Als je dan 2x zoveel vermogen hebt dan stock gaat het hard!
@E34M5Touring:

Kan zijn, maar wat had het ding gedaan met een manuele 6 bak of zo’n moderne 8traps DSG oid. ?

Want je gaat me niet vertellen dat een zo’n prehistorische automaat de meest optimale overbrenging is.
@Hupke: Schakeltijd is verloren tijd dus of het zo enorm veel sneller is durf ik niet te zeggen. Het feit dat je niet hoeft te schakelen scheelt toch, zowel bij handbak als automaat. Met DSGachtig systeem durf ik het niet te zeggen maar qua handbak en conventionele automaat denk ik dat het niet heel veel scheelt.
@Hupke: met het koppel dat een 7-liter V12 levert is maar 3 versnellingen geen probleem.
Nooit eerder gezien, maar ik heb er een droomauto bij!
Was niet mooi en is niet mooi….wel gaaf..
Wat een monster! Laat maar doorkomen hoor.
Wat een heerlijke foute monsters bouwde Lister. Ik heb de XJ-SC nooit mooi gevonden, maar een Lister XJ-S is erg welkom in mijn schuur. Staat mooi naast bijvoorbeeld een W124 Hammer of een Koenig Ferrari Testarossa bi-turbo.
via iPhone app
De motorische tuning kon ik altijd al waarderen. Het uiterlijk minder. Maar de XJ-S is wel zo’n auto die pas later ‘mooi’ begint te worden. En Lister was eenngaaf bedrijf met hun creaties. Niet enkel dikke bodykits. Maar zeg nu zelf, dit was de opvolger van de legendarisch elegante E-Type; wel een beetje ordinair geworden.
@gtwillem: Wellicht is dit meer up your street dan!

http://www.hemmings.com/classifieds/carsforsale/jaguar/xjs/1675275.html

Goed in de performance goodies (incl handbak V12) maar zonder de bodykit!
@E34M5Touring: dank u! Mijn dag is weer helemaal goed. Ben al druk aan het sparen ;-)
Wat een verschrikkelijk bruut aparaat! Doet de de kater eer aan!!!!
Zeker in het zwart Vetter dan een flinke kwak mayonaise.
Wat een dik ding man…. Letterlijk en figuurlijk een bazen auto.
was het niet Lister die later de cilinderkoppen van de AJ6 motor op de V12 gezet heeft?
door bij een kop de voorkant en achterkant eraf te zagen en van plaats te laten wisselen……
@bozothenutter:

Dit verhaal is mij niet bekend, maar zou het graag willen weten. Kan je het verhaal iets specifieker omschrijven? Lijkt me erg leuk.
De betrouwbaarheid van een xjs kan er zo toch niet beter op worden?
@series2:
Het kan ook niet veel slechter toch!
@mgmgb: zit wat in!
Wat een ontzettend gaaf beest. Ik wil het niet in een donker steegje tegenkomen, maar op klaarlichte dag wil ik er wel een dagje mee spelen.
Hahahahaha die Jag lijkt nu ineens op zo’n uitgebouwde Eupel Manta.
Wat sluiten die naden en die body kit mooi aan?
De mussen zullen blij zijn: genoeg ruimte voor een nestje!
B r i l j a n t, jaar of 30 geleden test in sport auto gelezen. Na koude start rammelde de zuigers in de cilinders en spuugde de uitlaat pure olie, totdat blok opgewarmd was. Verbruik van 1 ltr olie op 500 km was normaal….
Was dit bij de oxford veiling van 7 dec?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).