‘Te koop, stilgestaan sinds 1977 en in te restaureren staat.’ Technisch in orde maken en het uiterlijk zo houden, als je het mij vraagt. Wat een bruut ding!
Ik heb een haat liefde verhouding met de E-Type. Soms vind ik hem schitterend (dat zijn dan vrijwel zonder uitzonderingen de Series 1), soms vind ik het een overdreven en vreemd geproportioneerde auto. Dit exemplaar, dat momenteel geveild wordt bij BVA, is weliswaar een Series 1 uit 1966, maar ook de weinig populaire en veel minder mooie 2+2, met hoger dak en langere wielbasis. Een automaat ook nog nota bene. En toch vind ik hem fantastisch.
Dat heeft alles te maken met de huidige staat van de auto. Deze heeft sinds 1977 in een schuurtje staan slapen en was waarschijnlijk al niet in al te beste optische conditie toen hij werd weggezet. Veel schuur- en plamuurplekken, maar dat is natuurlijk beter dan roest dat al sinds 1977 zijn gang kan gaan. Het interieur ziet er behoorlijk netjes uit en kan vooral wel een stofdoekje gebruiken.
Natuurlijk, je kunt de E-Type weer helemaal in oude glorie herstellen, maar dat zou niet mijn keuze zijn. Technisch weer tip-top maken en de carrosserie conserveren in de huidige staat. Heerlijk, dat bruin met die plekken, de uitgerolde (voor) en verbrede (achter) wielkasten in combinatie met de diepe stalen velgen. Alleen die spiegeltjes mogen wat mij betreft plaats maken voor dof chromen exemplaren op de voorschermen.
Met nog een ruime week te gaan is er momenteel nog maar 1 bod van 14.600 euro. Helaas dus nu al buiten het bereik van ondergetekende, maar wie weet heb jij net een leuke dertiende maand gehad?
philipf zegt
Leuk project. Maar ben benieuwd of je er winst uit zou kunnen halen.
dragonforce zegt
@philipf: of winst uit wilt halen….
Deze autos worden toch steeds meer waard, dus wellicht dat ze nu niet met winst verkocht zullen worden.
Maar misschien over 10 – 20 jaar?
Design_Driven zegt
Een barnfind, het blijft toch iets magisch. Op de uitgerolde wielkasten na erg mooi.
potver7 zegt
Aandrijflijn reviseren, nieuwe bandjes eronder, ramen lappen, spiegeltjes inderdaad vervangen door chromen gevalletjes, en die antenne kan ook écht niet.
En dan…. GOAN!
500sel zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
gregorius zegt
Was ie in Cabrio en zonder automaat, dan had ik het wel een interessant project gevonden. Wieweet was er dan ook al wel een bod wat hoger was.
Maar goed, mijn lege parkeerplaats is weer vol. Dus deze laat ik staan.
kapitein zegt
@gregorius: Het zal sowieso een flink project worden, dus een versnellingsbak-swap kan er dan ook wel bij. Al zou het dak afzagen een minder goed idee zijn ;)
ar156sw zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
riddertevoet zegt
Ik heb de hele Jaguar E-Type hype nooit begrepen.
Waarvan akte.
Megakix zegt
@riddertevoet: beaam ! Zijn toch rollende worstjes op wieltjes…beetje zoals mijn eerste dinkytoy auto eruit zag nadat mijn dikke ma erop ging staan..
mashell zegt
@riddertevoet: de coupe heeft inderdaad wat vreemde proporties (die raampartijen zijn gewoon raar) maar een series I cabrio is echt bloedmooi. Maar een XK120 is natuurlijk nog mooier.
E34M5Touring zegt
Clearcoaten, V12 met een paar brulpijpen, handbak erin en verder zo laten. En dan elke Jag meeting af.
Dizono zegt
@E34M5Touring: zo’n V12 is overrated. Dit is het blok dat in de C-Type en D-Type lag. Die klassieke XK-motor klinkt ook lekkerder dan een jag V12.
E34M5Touring zegt
@Dizono: Dan heb je de juiste Jag V12 nog niet gehoord. De 6 pitters rijden veel beter en zijn niet langzamer maar in dit specifieke geval zou ik me niet drukmaken om restauratie. Dit ding vraagt gewoon om een HotRod treatment vind ik. Jag V12 met open kelken en een lekker uitlaatsysteem klinkt echt lekker. Andere auto maar deze V12. https://www.youtube.com/watch?v=70nyn9LH_bQ
Dutchdriftking zegt
Het is absoluut een heel gaaf ding, maar niet mijn auto.
alcantara zegt
@dutchdriftking: Helaas ook niet van mij, maar van wie dan wel??
e1000bmw zegt
@alcantara: Van iemand die allang naar de eeuwige jachtvelden is…
thijse zegt
De barnlook werkt op werkauto’s, net zoals de racelook (remstof, battlescars gare slicks etc.) werkt op een raceauto.
Voor mij past dit niet bij deze auto.
Hupke zegt
@thijse:
Zo’n coupe is bijna een shootingbrake dat is bijna een station wat dan weer bijna een busje is, zie het gewoon als werkauto, of als GT, maar sowieso niet als racewagen.
potjak zegt
De wielkasten… Ziet er naar mijn mening niet uit. Moet aardig wat aan versleuteld worden voordat deze weer in originele staat is.
berlinetta zegt
Ik behoor tot de (zeldzame) groep personen die de E-type niet mooi vind. Een icoon is het wel, maar wat mij betreft een lelijkerd. Sorry liefhebbers.
norge zegt
Ik vind ze allemaal mooi… En een ratrod look Jag?waarom niet…
Hupke zegt
Thnx Dinozo, nu wil ik zo’n e-type hoewel ik er niet de tijd en plaats in de garage heb om zo’n ding fatsoenlijk te verzorgen.
thisguy zegt
In tegenstelling tot anderen hier vind ik de E-type juist een ontzettend mooie auto (smaken verschillen, gelukkig. Wat zouden we anders een saaie wereld hebben). Ik zou er dolgraag een keer eentje bezitten/opknappen als hobby project. Helaas zijn de prijzen de laatste jaren net nu mijn budget een klein beetje begint te klimmen de pan uit aan het rijzen en lijken voorlopig nog niet aan hun plafond te zijn. En 20k euro stukslaan op een hobby auto is er voor mij voorlopig niet bij.
lekbak zegt
@thisguy: ik wil je pret niet bederven, maar een auto grondig en gedetailleerd restaureren kost al snel 15.000 euro. En dan heb je nog maar een gewone burgerbak, iets wat meer speciaal is zoals een e-type kost al snel een aantal keer dat bedrag. En dan heb ik het dus niet over aanschaf maar alleen over de restauratie die je nagenoeg helemaal zelf doet. Dat was jaren geleden ook al zo dus je budget van minder dan 20k was toch al niet voldoende.
Mijn tip: vraag @desjonnies wat een leuke betaalbare roadster is en koop er één in prima staat. Lekker rijden en ondertussen de auto in zeer goede staat brengen, zonder dat het persee nodig is.
thisguy zegt
@lekbak: Dat 20k niet voldoende is voor een restauratie ben ik me terdege van bewust. Met die opmerking bedoelde ik meer dat 20k voor de aanschaf uitgeven er niet in zit, laat staan alle kosten die er daarna nog op volgen.
Lastige is een beetje dat ik pas de laatste paar jaar een beetje begin rond te kijken wat voor leuks er allemaal in de auto wereld te krijgen is, ben in mijn “jeugd” nooit zo’n petrolhead geweest. Zou niet weten wat er verder op de markt is te krijgen aan leuke roadsters die wel betaalbaar zijn en een beetje aan mijn smaak voldoen.
Ben wel al scheef aan het kijken naar een Landrover Series of ander off-road voertuig (een VW/Bombardier Iltis lijkt me ook erg leuk) nadat mn broer een Series 2 heeft opgeknapt en dat toch ook wel erg leuk spul is.
clarkson zegt
Ik vind het wel wat hebben die wielkasten achter. Maar als je hem aan zou geven had ik hem weer zwart gemaakt.
joosstra zegt
Het lijkt erop dat de wielen en banden afkomstig zijn van een XJ, want ze zijn veel te breed om voor origineel door te kunnen gaan. Daarom zijn vermoed ik ook de achterste wielkasten uitgebouwd. Misschien is die verandering wel de reden dat de E-type in een schuur is beland.
Robert zegt
Ik weet niet of ‘conserveren’ überhaupt nog wel een optie is. Bij dit soort auto’s zit de ware ellende vaak verborgen onder dicht gesmeerde (of zelfs dubbele) dorpels, binnen in (A-)stijlen, achter de wielkasten en binnenschermen en noem verder maar op. Maar zou (met de nadruk op zou) deze auto onderhuids inderdaad nog ‘hard’ zijn, dan is conserveren in combinatie met de totale revisie van de techniek zeker een te overwegen optie.
pinut187 zegt
De E-type Eagle is wel erg geslaagd! Zwart met rood leren bekleding.