Deze Nederlandse E-Type is fantastisch in al zijn roestigheid

Auteur: , 30 Reacties

'Te koop, stilgestaan sinds 1977 en in te restaureren staat.' Technisch in orde maken en het uiterlijk zo houden, als je het mij vraagt. Wat een bruut ding!

Ik heb een haat liefde verhouding met de E-Type. Soms vind ik hem schitterend (dat zijn dan vrijwel zonder uitzonderingen de Series 1), soms vind ik het een overdreven en vreemd geproportioneerde auto. Dit exemplaar, dat momenteel geveild wordt bij BVA, is weliswaar een Series 1 uit 1966, maar ook de weinig populaire en veel minder mooie 2+2, met hoger dak en langere wielbasis. Een automaat ook nog nota bene. En toch vind ik hem fantastisch.

Dat heeft alles te maken met de huidige staat van de auto. Deze heeft sinds 1977 in een schuurtje staan slapen en was waarschijnlijk al niet in al te beste optische conditie toen hij werd weggezet. Veel schuur- en plamuurplekken, maar dat is natuurlijk beter dan roest dat al sinds 1977 zijn gang kan gaan. Het interieur ziet er behoorlijk netjes uit en kan vooral wel een stofdoekje gebruiken.

Natuurlijk, je kunt de E-Type weer helemaal in oude glorie herstellen, maar dat zou niet mijn keuze zijn. Technisch weer tip-top maken en de carrosserie conserveren in de huidige staat. Heerlijk, dat bruin met die plekken, de uitgerolde (voor) en verbrede (achter) wielkasten in combinatie met de diepe stalen velgen. Alleen die spiegeltjes mogen wat mij betreft plaats maken voor dof chromen exemplaren op de voorschermen.

Met nog een ruime week te gaan is er momenteel nog maar 1 bod van 14.600 euro. Helaas dus nu al buiten het bereik van ondergetekende, maar wie weet heb jij net een leuke dertiende maand gehad?



30 reacties

Leuk project. Maar ben benieuwd of je er winst uit zou kunnen halen.
@philipf: of winst uit wilt halen….

Deze autos worden toch steeds meer waard, dus wellicht dat ze nu niet met winst verkocht zullen worden.

Maar misschien over 10 – 20 jaar?
Een barnfind, het blijft toch iets magisch. Op de uitgerolde wielkasten na erg mooi.
Aandrijflijn reviseren, nieuwe bandjes eronder, ramen lappen, spiegeltjes inderdaad vervangen door chromen gevalletjes, en die antenne kan ook écht niet.

En dan…. GOAN!
-edit: nutteloze bijdrage-
Was ie in Cabrio en zonder automaat, dan had ik het wel een interessant project gevonden. Wieweet was er dan ook al wel een bod wat hoger was.

Maar goed, mijn lege parkeerplaats is weer vol. Dus deze laat ik staan.
@gregorius: Het zal sowieso een flink project worden, dus een versnellingsbak-swap kan er dan ook wel bij. Al zou het dak afzagen een minder goed idee zijn ;)
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ik heb de hele Jaguar E-Type hype nooit begrepen.
Waarvan akte.
@riddertevoet: beaam ! Zijn toch rollende worstjes op wieltjes…beetje zoals mijn eerste dinkytoy auto eruit zag nadat mijn dikke ma erop ging staan..
@riddertevoet: de coupe heeft inderdaad wat vreemde proporties (die raampartijen zijn gewoon raar) maar een series I cabrio is echt bloedmooi. Maar een XK120 is natuurlijk nog mooier.
Clearcoaten, V12 met een paar brulpijpen, handbak erin en verder zo laten. En dan elke Jag meeting af.
@E34M5Touring: zo’n V12 is overrated. Dit is het blok dat in de C-Type en D-Type lag. Die klassieke XK-motor klinkt ook lekkerder dan een jag V12.
@Dizono: Dan heb je de juiste Jag V12 nog niet gehoord. De 6 pitters rijden veel beter en zijn niet langzamer maar in dit specifieke geval zou ik me niet drukmaken om restauratie. Dit ding vraagt gewoon om een HotRod treatment vind ik. Jag V12 met open kelken en een lekker uitlaatsysteem klinkt echt lekker. Andere auto maar deze V12. https://www.youtube.com/watch?v=70nyn9LH_bQ
Het is absoluut een heel gaaf ding, maar niet mijn auto.
@dutchdriftking: Helaas ook niet van mij, maar van wie dan wel??
@alcantara: Van iemand die allang naar de eeuwige jachtvelden is…
De barnlook werkt op werkauto’s, net zoals de racelook (remstof, battlescars gare slicks etc.) werkt op een raceauto.

Voor mij past dit niet bij deze auto.
@thijse:


Zo’n coupe is bijna een shootingbrake dat is bijna een station wat dan weer bijna een busje is, zie het gewoon als werkauto, of als GT, maar sowieso niet als racewagen.
De wielkasten… Ziet er naar mijn mening niet uit. Moet aardig wat aan versleuteld worden voordat deze weer in originele staat is.
Ik behoor tot de (zeldzame) groep personen die de E-type niet mooi vind. Een icoon is het wel, maar wat mij betreft een lelijkerd. Sorry liefhebbers.
Ik vind ze allemaal mooi… En een ratrod look Jag?waarom niet…
Thnx Dinozo, nu wil ik zo’n e-type hoewel ik er niet de tijd en plaats in de garage heb om zo’n ding fatsoenlijk te verzorgen.
In tegenstelling tot anderen hier vind ik de E-type juist een ontzettend mooie auto (smaken verschillen, gelukkig. Wat zouden we anders een saaie wereld hebben). Ik zou er dolgraag een keer eentje bezitten/opknappen als hobby project. Helaas zijn de prijzen de laatste jaren net nu mijn budget een klein beetje begint te klimmen de pan uit aan het rijzen en lijken voorlopig nog niet aan hun plafond te zijn. En 20k euro stukslaan op een hobby auto is er voor mij voorlopig niet bij.
@thisguy: ik wil je pret niet bederven, maar een auto grondig en gedetailleerd restaureren kost al snel 15.000 euro. En dan heb je nog maar een gewone burgerbak, iets wat meer speciaal is zoals een e-type kost al snel een aantal keer dat bedrag. En dan heb ik het dus niet over aanschaf maar alleen over de restauratie die je nagenoeg helemaal zelf doet. Dat was jaren geleden ook al zo dus je budget van minder dan 20k was toch al niet voldoende.

Mijn tip: vraag @desjonnies wat een leuke betaalbare roadster is en koop er één in prima staat. Lekker rijden en ondertussen de auto in zeer goede staat brengen, zonder dat het persee nodig is.
@lekbak: Dat 20k niet voldoende is voor een restauratie ben ik me terdege van bewust. Met die opmerking bedoelde ik meer dat 20k voor de aanschaf uitgeven er niet in zit, laat staan alle kosten die er daarna nog op volgen.

Lastige is een beetje dat ik pas de laatste paar jaar een beetje begin rond te kijken wat voor leuks er allemaal in de auto wereld te krijgen is, ben in mijn “jeugd” nooit zo’n petrolhead geweest. Zou niet weten wat er verder op de markt is te krijgen aan leuke roadsters die wel betaalbaar zijn en een beetje aan mijn smaak voldoen.

Ben wel al scheef aan het kijken naar een Landrover Series of ander off-road voertuig (een VW/Bombardier Iltis lijkt me ook erg leuk) nadat mn broer een Series 2 heeft opgeknapt en dat toch ook wel erg leuk spul is.
Ik vind het wel wat hebben die wielkasten achter. Maar als je hem aan zou geven had ik hem weer zwart gemaakt.
Het lijkt erop dat de wielen en banden afkomstig zijn van een XJ, want ze zijn veel te breed om voor origineel door te kunnen gaan. Daarom zijn vermoed ik ook de achterste wielkasten uitgebouwd. Misschien is die verandering wel de reden dat de E-type in een schuur is beland.
Ik weet niet of ‘conserveren’ überhaupt nog wel een optie is. Bij dit soort auto’s zit de ware ellende vaak verborgen onder dicht gesmeerde (of zelfs dubbele) dorpels, binnen in (A-)stijlen, achter de wielkasten en binnenschermen en noem verder maar op. Maar zou (met de nadruk op zou) deze auto onderhuids inderdaad nog ‘hard’ zijn, dan is conserveren in combinatie met de totale revisie van de techniek zeker een te overwegen optie.
De E-type Eagle is wel erg geslaagd! Zwart met rood leren bekleding.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).