Voor wie geen idee heeft wat Cw-waardes zijn; check dit artikel en je bent weer helemaal bij. Wie geen zin heeft in een lang artikel met een hoog geekgehalte, moet effe het volgende onthouden. Cw-waardes (weerstandscoëfficienten) geven aan hoe “makkelijk” een oppervlak door een stromend medium (lucht) beweegt. Hoe hoger de waarde, hoe meer luchtweerstand, hoe hoger het verbruik, hoe lager de topsnelheid, enzovoorts.
Fabrikanten doen er dus veel aan om de Cw-waarde van hun modellen zo laag mogelijk te houden. Bij de auto’s hieronder lukte dat het beste, maar houd in je achterhoofd dat de Cw-waarde an sich nog niet zoveel zegt over de luchtweerstand die een auto ondervindt. Om dat te berekenen heb je immers ook nog het frontaal oppervlak nodig en dat getal is per auto niet zo makkelijk te vinden.
Genoeg tekst, it giet oan!
12. Jaguar XE, Cw-waarde 0,26
11. BMW i8, Cw-waarde 0,26
10. Mazda3, Cw-waarde 0,26
9. Mercedes B-klasse Electric Drive, Cw-waarde 0,26
8. Nissan GT-R, Cw-waarde 0,26
7. Alfa Romeo Giulia, Cw-waarde 0,25
6. Opel Insignia, Cw-waarde 0,25
5. Mercedes S-klasse (W222), Cw-waarde 0,24
4. Mercedes C-klasse (W205), Cw-waarde 0,24
3. Tesla Model S, Cw-waarde 0,24
2. Tesla Model X, Cw-waarde 0,24
1. Toyota Prius (2016), Cw-waarde 0,24
UPDATE
De nummer 1 had de Audi A4 B9 moeten zijn. Foutje, moet kunnen!
1. Audi A4, Cw-waarde 0,23
* Bonus * zo kan het ook!
Mercedes G-klasse, Cw-waarde 0,54 (wel een fijne kampeermobiel, zo’n G55 AMG.)
Formule 1-auto, Cw-waarde van 0,7 tot 1,1, afhankelijk van de vleugelafstelling
74 reacties
Mooi om te zien.
http://www.autoblog.nl/nieuws/opel-insignia-facelift-rijtest-en-video-61886
Zie je nou wel… Die Mercedes-en zijn zo lastig van elkaar te onderscheiden..
Dus echt kloppen doet dit lijstje niet.
http://bmbc.mercedes-benz-clubs.com/documents/14_16_nl_1.pdf
Net na de G klasse kan men de 2CV zetten met 0,50!
volledige formule is overigens 0.5*rho*Afrontaal*Cw*v^2 maar rho (luchtdichtheid) en v (snelheid) zullen hetzelfde zijn tussen de vergelijkingen.
Wel grappig dat modellen als de i8 en de Prius zo slecht scoren. Dus ik wil dan wel eens de echte rede weten waarom de Prius zo oeverloos lelijk is….
ik vermoed dat je bij kleinere autos moeilijker lagere cw waardes haalt omdat je minder mogelijkheid hebt om gunstige lijnen te kiezen. Overigens vind ik de cw waarde van de prius niet heel slecht.
Vanaf 84/85 al leverbaar.
CW 0,25
En de calibra al eerder genoemd vanaf 91
cw 0,26