Deze roze rijstroken zijn alleen voor vrouwen

Auteur: , 38 Reacties

Na de speciale parkeerplaatsen voor vrouwen, heeft een Britse autoverzekeraar bedacht dat de dames toe zijn aan aparte rijstroken. Met een roze tint. Dolletjes.

Uit cijfers van het Britse Department for Transport (DfT) over 2012 blijkt namelijk dat er in Groot-Brittannië 114.190 ongelukken gebeurden waarbij mannen betrokken waren, tegenover 70.470 crashes waar een vrouw het stuur vasthield. Toch raakte 53% van de vrouwen bij ongelukken zwaar gewond, terwijl dit percentage bij de testosterondragers op 38% ligt.

De oplossing om vrouwen te onttrekken van deze grote boze mannenwegen vol misogyne haatchauffeurs: maak op elke weg minstens één rijstrook roze. Speciaal voor vrouwen, want die hebben daar volgens verzekeraar Sheilas’ Wheels recht op. Het zou hun veiligheid aanzienlijk vergroten. En de verzekeraar is bloedserieus: “Als de leidende Britse verzekeringsmaatschappij voor vrouwelijke bestuurders meent Sheila’s Wheels de oplossing te hebben voor het creëren van veilige wegen.” Om daar nog even subtiel aan toe te voegen dat mannen vier keer vaker een verkeersovertreding begaan dan vrouwen.

Sheilas’ Wheels geeft toe dat hun genderongelijkheidvergrotende idee voor roze weggetjes wel duur is. Ze komen uit op £250.000 per km als ze het complete snelwegennet van Groot-Brittannië een likje roze verf geven. Een totaal van £880 miljoen, ofwel €1,1 miljard. Maar hé, dan heb je wel een roze asfalthemel. Of je als vrouw nou van roze en segregatie houdt of niet.

Maar nee, dit plan gaat er nooit komen. Vrouwen rijden (én parkeren) namelijk al beter dan mannen. Daar hebben ze geen geen gekleurd feministenasfalt voor nodig. De photoshops van Sheilas’ Wheels geven wel een aardige indruk van hoe de wereld er in hun utopie uit komt te zien.

Wij vragen ons vooral af: hoe veilig is het om met een roze auto op deze Pink Lanes te rijden?



38 reacties

Goh, is het al weer 1 april?
En ik maar denken dat vrouwen gelijke rechten willen…
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: klopt ook wel, maar niet als dat gevaarlijker is.
@2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel: dan moeten ze eerst hun borsten laten zien!
Idioot idee zeg..
Ja maar, ja maar, vrouwen willen toch gelijk behandeld worden….? Of geldt dat alleen als het vrouwen toevallig uitkomt…?

Trouwens wel een kek roze kleurtje, fleurt die verdomd saaie snelwegen een beetje op ;-)
En -nog een bijkomend voordeel- tijdens een file weet je in ieder geval zeker dat je naast een vrouw staat. Handig voor de professionele fileflirters onder ons…
Alsof het College voor de Rechten van de Mens hiermee akkoord zou gaan in het kader van de wet van de gelijke behandeling. Discriminatie ten top
Fijn. Nog minder rijstroken beschikbaar.
Dus omdat die vrouwen zich zodanig gedragen dat ze ernstiger gewond raken, krijgen ze als bonus vrij baan? Sure…
Ook voor Gordon?
Jeetje. Ik heb vrouwen altijd horen zeggen dat ze gelijke rechten willen, maar soms lijkt het dat dat natuurlijk een uitzondering is wanneer het in hun nadeel komt….

En het was toch crisis in Engeland? Dan is het niet verstandig om zo’n dure uitgave te maken alleen omdat een statiek zegt dat er meer vrouwen gewond raken bij auto ongelukken. En als ze het toch doen moeten ze het niet op de fast-lane zetten, anders ga ik er toch doorheen…
@marussia: Ik zie niet echt in hoe het maken van aparte rijstroken, als gelijkbehandelend gezien kan worden. Dit is pure positieve discriminatie voor de vrouwen / negatieve discriminatie voor mannen, daar zit ik even vast. Maar er is inderdaad geen twijfel dat dit wordt opgenomen als een belediging i.p.v. een bevoordeling.
Sheilas’ Wheels, verzekeraar die zich blijkbaar speciaal op vrouwen richt….
Ik had verwacht dat er een één of andere “sterke en zelfstandige powervrouw” aan het roer zou staan, maar blijkbaar een ene Stuart Vann….

Anyway, krankzinnig idee…
En als het wereldwijde kalifaat een feit is wordt het vrouwen überhaupt verboden nog langer auto te rijden :)
Rijstroken voor de vrouw en de kringspiermusketier bedoelen ze…
betekent dat ook dat ze dan niet op de zwarte stroken meer mogen komen?

ga ik toch twijfelen…
Ik heb langs het aanrecht zo’n strook lopen.
@tomr: rofllol! Thanks for that
“… er in Groot-Brittannië 114.190 ongelukken gebeurden waarbij mannen betrokken waren, tegenover 70.470 crashes waar een vrouw het stuur vasthield.”

En dat was dan gerekend over 100 miljoen ritten door mannen en 1 miljoen door vrouwen? :P
@kees66: Precies. En er waren precies nul ongevallen waarbij zowel mannelijke als vrouwelijke bestuurders bij betrokken waren. In vertrouwde Franse traditie worden die subiet als ‘mannelijke ongevallen’ geregistreerd.
Scheelt wel flink in de filetijden voor mannen, geen vrouwen die nog even compleet ergens anders mee bezig zijn. Nu zeg ik niet dat dit alleen bij vrouwen gebeurt, het valt mij alleen op dat dit vaker vrouwen zijn dan mannen die gigantische gaten laten vallen in files.
@mclarenf1lm: Koppeling sparen heet dat.
Een land waar ze links rijden kan sowieso niet serieus nemen.
@toniominestrone: dus Japan ook niet. Die mensen zijn super serieus!
Mss Brisbane rijdt in haar Corsa OPC Nurburgring Edition,de Ferrari’s en andere exoten van de zaak,mijn Insignia of andere auto’s die ik weleens mee heb probleemloos.Het maakt haar echt geen malle moer uit.Mijn blonde sloper rijdt in alles en heeft geen aparte parkeerplek of rijstrook nodig.

Die aparte parkeerplek komt hopelijk pas over een jaartje of 50/60
De vraag of mannen of mannen of vrouwen beter rijden is extreem lastig, zo dan niet onmogelijk.

Je moet een definitie van “wat is het beste rijden” hebben. Is dat wie het snelste een rondje op de ring rijd? Die de minste verkeersongelukken maakt? De minste overtredingen maakt? De beste voertuigcontrole?

Waarschijnlijk een combinatie van veel dingen. Als je per ongeluk per geslacht kijkt is dit niet volledig, mannen rijden immers gemiddeld meer. Kijk je per kilometer? Vrouwen rijden meer op bepaalde wegen waar mannen weer minder op rijden, die wegen zijn weer gevaarlijker of juist niet. Vrouwen rijden vaker kleinere minder krachtige auto’s. Waarschijnlijk rijden ze ook nog op verschillende tijden.

En al maak je de omstandigheden zo gelijk mogelijk en meet je duizenden parameters en test je met miljoenen mensen, een geslacht zal altijd voordelen hebben. + Dan gaat het nog steeds om de definitie van “wat is het beste rijden”.

Conclusie: Vrouwen zijn vast ook beter in bepaalde dingen van het verkeer, maar aan de hand van dit soort simpele onderzoeken kan je geen conclusies trekken.
Dit is toch je reinste discriminatie?! Ze kunnen beter gewoon rijtesten afnemen en de mensen die minder dan 3/4 van de score halen moeten verplicht rechts rijden en zwaar beboet worden als ze links gaan rijden.
Dat mannen meer betrokken zijn bij ongelukken is niet waar, deze cijfers zijn gebaseerd op kentekens en niet op de bestuurder. Auto’s staan vaker op naam van een man dan een vrouw.

Dus als vrouw/vriendin/moeder/dochter/schoonmoeder met jouw auto brokken maakt, wordt er een man als brokkenpiloot geregistreerd. Dus ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de echte cijfers.
@gop1: Komt nog bij dat er altijd meer mannen op de weg rijden dan vrouwen. Die ratio is ook wel groter dan 114.190 : 70.470 vermoed ik zo. Emancipatie is leuk enzo, maar in de praktijk is bijna elke chauffeur, koerier en/of vertegenwoordiger nog man.
@Dev: En met het gezin op weg is het ook meestal de man die rijdt.

Statistiek hé…
En dan op het plaatje ook meteen de ‘snelste’ rijstroken toewijzen aan de dames :)
Dus die moeten invoegen, zich door de ‘mannen-rijbaan’ heen worstelen en dan lekker de snelste banen bezet houden.. Top idee, NOT!
“Het zou hun veiligheid aanzienlijk vergroten.” LOL! Uiteraard, maar het zou ook de veiligheid van de mannelijke chauffeurs aanzienlijk vergroten denk ik ;)
Van mij mogen ze dit invoeren, een rijvak voor prutsers en ééntje voor mensen die kunnen autorijden zoals het moet (zal niet al te snel een file zijn op dat vak).
Als je de veiligheid van vrouwen op die snelwegen wilt vergroten kun je beter wielgoten zoals in de wasstraat aanleggen, zodat ze ongestoord op hun smartphones kunnen facebooken, make-up checken en met hun bijrijders kunnen beppen.
ze kunnen beter gewoon lopend naar de supermarkt
Ze weten zelf ook wel dat dit onzin is.

Ze weten ook dat dit onzinbericht viral gaat.

Free publicity *ding ding ding*
Maar ik hou niet van roze.
Mag ik dan gewoon op de mannenbaan rijden?
-edit: nutteloze bijdrage-
Saoedi-Arabië heeft ook lage ongevalscijfers voor vrouwelijke chauffeurs…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).