Deze S-Klasse van Brabus heeft een joekel van een V12

Auteur: , 64 Reacties

Zoef.

Krabbelt de W220 langzaam op naar de fase waar het weer een gewilde auto wordt? Wat mij betreft zijn ze er nog steeds niet, maar goed, ik was dan ook nooit echt fan van de W220. Doe mij maar zo’n kathedraal.

Toch heeft de W220 ook zo zijn charmes. Het is bijvoorbeeld de laatste S-Klasse die geleverd is met een atmosferische V12 in de S600. En we weten wat dat betekent: tuners grepen de blokken bij de klauwen en pompten ze vervolgens flink op waardoor ze ontzettend groot werden.

Tegenwoordig is dat niet meer zo nodig, want dankzij turbo’s kom je met minder inhoud tot astronomische hoeveelheden pk’s. De meeste tuners nemen niet eens meer de moeite om de vijl erbij te pakken en de cilinderinhoud wat op te boren, want wat ECU-magie volstaat. Brabus is daar een uitzondering op. Je kan bij hen zelfs nog terecht voor een heuse atmosferische V8 met een inhoud van 6.1 liter. Maar ook de jongens uit Bottrop gaan niet meer zo ver als vroeger qua cc’s.

Het blok in deze S-Klasse is bijvoorbeeld maar liefst 6.7 liter groot en biedt 475 pk. Het specifiek vermogen is dus niet eens zo indrukwekkend. BMW en Honda deden dat destijds af fabriek al een stuk beter. Maar de straat door snerpen met 8.000 toeren per minuut daar is deze S-Klasse nooit voor bedoeld. Brabus snapte dat wellicht ook. Met 650 Nm is de toplimo ongetwijfeld een prettige bruiser cruiser.

De auto heeft 56.900 kilometer gereden en is origineel als Brabus SV12 geleverd in 2001. Behalve de motor heeft de auto ook andere Brabus-goodies zoals de bumpers, side skirts en de 20″ jetsers. Daarnaast zijn de remmen aangepakt door de tuner, niet onbelangrijk gezien het prestatie potentieel in combinatie met het gewicht. De ho-ijzers zijn geventileerd en meten 370mm vóór en 355mm achter. De lederen bekleding tenslotte is afkomstig van Brabus-koeien en gecombineerd met een felle kleur hout.

Tik jij deze rappe youngtimer op de kop voor 34.500 Euro?



64 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Dit is niet mijn links gedraaide yoghurt.
@noosaheads: non topic: woon je in Noosa?
@ferrari250gto: Nee, we wonen nog steeds in Amsterdam maar ik kom er zo vaak mogelijk.Emigreren naar Australië is namelijk wel een dingentje.In alle opzichten.
Mercedes van 35k met een uitstraling van 5k.
Hoop geld… Maar toch, je maakt er het hele kamp jaloers mee!
@mzonneveld: aan de andere kant, 56xxx km erop en dan net geen €35k. Voor een auto die nieuw zeker €350k Moest kosten. Bizar als je erover nadenkt toch?
@ghost: Zo bezien kom ik op zo’n €7,- per kilometer aan afschrijving. Dan hoef je in elk geval niet meer over de hoge kosten voor brandstof, wegenbelasting of onderhoud te beginnen!
@mout: best schappelijk, 7 euro de kilometer. Een ritje Amsterdam-Rotterdam (500€) krijgt een hele andere dimensie.
Kamp Oranjewoud?
Zoals getoond niet mijn cup of tea! Indien de km stand klopt, heeft deze auto potentie.

Standaard grille en originele velgen monteren en je hebt een prachtige auto.
@alloallo: en andere matten.
De atmosferische V12 klinkt sowieso mooier dan de biturbo variant. De biturbo is op zijn beurt weer een flink stuk sterker. De V12 van de W140 kathedraal heeft zelfs meer vermogen dan de atmosferische V12 van de W220.
@homer55: vermogen is maar een getalletje. Totaal niet van belang bij dit soort auto’s. De tuning van brabus is dan ook regelrechte onzin. Maar wel leuk.
@lekbak: Je bent toch autoliefhebber?? als je zo gaat redeneren als jij heb je ook genoeg aan een oude suzuki alto.
@oemliefhebber: dat heeft er helemaal niks mee te maken. Opgegeven vermogen is puur een getalletje en zegt helemaal niks. Net als koppel trouwens. Wat je in zo’n auto wilt is kracht en soepelheid en dat heeft helemaal niks met piekvermogen te maken. En al helemaal niks met liefhebberij te maken, in tegendeel. Mensen die zich blind staren op piekvermogen schaar ik juist onder de mindere liefhebbers omdat ze niet de moeite nemen zich erin te verdiepen.
@lekbak: Het zijn meer dan alleen getallen hoor. Als je een auto met 250Nm/150pk vergelijkt met eentje van 150Nm/250pk weet je dat de eerste een soepele motor is en de andere een toeren machine met waarschijnlijk korte verzetten.
Mooie vergelijking is een Golf GTi en Civic Type-R.
@homer55: elke atmosferische motor met veel vermogen heeft ook best een fatsoenlijk koppel. Zoek de s2000 maar eens op. Het koppel zit alleen zo verdomde hoog in de toeren.

Ik blijf erbij, alleen de piekvermogens of koppel doet er niks toe zonder de toerentallen te weten. Die toerentallen blijven essentieel. En eigenlijk heb je de grafieken nodig.
@lekbak: deels heb je gelijk. Maar zoals bij de s2000 als ik daar alleen het vermogen en koppel erbij haal zonder toerentallen weet ik al dat het een toeren machine is. 200nm bij 240pk. Meer vermogen dan koppel. Dan denk ik aan 7-8k toeren en dat klopt ook want een s2000 gaat tot 9000.
Jouw en mijn 2.3 hebben ook 200nm met maar 136pk. Meer koppelrijk en houd niet zo heel veel van toeren maken. Bij 6000 is het allang voorbij.
300nm bij 120pk lijkt me duidelijk een diesel.
Ik weet wel wat voor een soort motor het is bij alleen cijfers zonder toerentallen. Maar het zegt verder inderdaad niks als je niet weet wat het moet sleuren. Een ding van 1000 of 2000kg. Een ding van 2000kg met 200pk zegt niks, maar heeft het ook nog 500nm lijkt het me een mooie diesel waar je de toerentallen zelf kan invullen.
@lekbak: Dat heeft er alles mee te maken, mijn daily 258pk en 540nm bij 2000 toeren en mijn fun roadster 231pk en 300nm 3500 toeren rijden beide heerlijke soepel kan ik je zeggen.
Jammer van die Radio, wsslk japanse import
@rovadepo: Dan had het stuur aan de andere kant gezeten, lijkt mij.
@cvoo: heel vaak bij exclusieve autos niet, die zijn dan ook minder waard in Japan en komen dan weer terug.
@rovadepo: Maar bij deze klasse wel hoor ;)
@rovadepo: Dat is dus typisch duits…geen radio standaard meeleveren.
@rovadepo: dan zou dit exemplaar een US-spec achterklep hebben voor het kleine kenteken.
@e550: ik heb altijd Japanse autos geimporteerd.. vele luxe autos werden door rijke Japanners geimporteerd uit Duitsland.. dus stuur links en gewone platen.. kwam omdat ze toen pas later leverbaar waren met het stuur rechts… ( was wel 15 jaar geleden ) en die Radio navigatie werkte niet dus kreeg je een aftermarket. Standaard hadden deze wel Mercedes Radios. Kijk maar bij Youngtimer select in Alkmaar daar hebben de CL’s ook eem andere radio. Komen ook uit Japan. Vaak hebben die Japanners heel lage km standen en in uitmuntende staat. Ook kan je dat de btw terugvorderen omdat ze van buiten de EU komen.
Dik, alleen ik had de pre-facelift lampen erop gelaten. Daarnaast is echt mega lelijk. Een beige interieur zou veel beter passen icm zwarte exterieur. De afschrijving is echt wauw! Een compleet uitgevoerde S V12 ging weg voor rond 415k DM. Alleen de motor upgrade kostte 75k DM.
Deze generatie vind ik alleen als post facelift s65 mooi.
Dit ding klopt gewoon helemaal!

Foute uitstraling, verdachte kilometerstand, louche aanbieder…

En als je bijna denkt dat het niet fouter kan verkeerd de auto ook nog eens in goede staat…

Zo heerlijk fout dat het bijna te mooi is om waar te zijn.
via Android app
@moveyourmind: *verkeert. Zie je, iedereen doet wel eens iets “fout”.
@autodrop: ‘weleens’!
@autodrop: de quote is door moveyourmind overgenomen om aan te geven dat ‘verkeerd’ verkeerd is in dit zinsverband. Dus: goed lezen, lang en diep nadenken en pas als je zeker weet dat je het begrijpt: reageren …
@moveyourmind: Precies de spijker op zijn kop, kijk ook maar eens naar de stuurbediening, de coating van een van die knoppen laat los, dat is een teken dat er veel meer km’s gemaakt zijn, is een standaard kwaal bij deze jaren MB, een auto van 56000km heeft dat nog niet.
1 van de lelijkste ( ofwel dé lelijkste) S klasse generatie ooit. Bah..
Edit:fixed
Natuurlijk een beest van een auto maar er zijn zeker meer gewilde versies. Al worden ze wel steeds mooier (of worden de nieuwe lelijker?)
@peug206: vermits natuurlijk die velgen en zwarte grill plaats maken voor chromen orginele delen…
Geweldig! Kan direct in GTA5!
Het eerste dat mij opvalt is het aftermarket radiootje dat erin ligt, dacht dat deze generatie toch (standaard?) al wel over een ingebouwde unit met gps beschikte.
@kemi: Klopt deze wagens waren al voorzien van command navigatie, dit zaakje klopt niet.
De W220 is niet de mooiste S-klasse gemaakt inderdaad. Maar een originele en strakke S500/600 blijf ik prachtig vinden. Zeker eentje van na de facelift. Dat ding vind ik een mooi interieur hebben.

Dit exemplaar? Vreselijk. Alles is vreselijk met als dieptepunt het interieur en de radio.
De toerenteller gaat maar tot 6000
@mrrallycross: En?? Dit is geen sportwagen, wel een luxewagen.
@mrrallycross: grote motoren draaien doorgaans relatief weinig toeren, die moeten ’t hebben van veel koppel. En enkele sportwagen daargelaten. De 8 liter uit de viper, toch een monsterlijk ding, houdt ’t trouwens al ruim voor de 6000 toeren voor gezien.
Plak op zijn minst de typeplaatjes er recht op. Nu lijken het net Halfords plakkers.
@v8t6t5: volgens mij hangen die wel horizontaal, maar door de bolle lijn van de kofferbakdeksel, het een vertekend beeld geeft
@suheyl: Zoek maar een zelfde Brabus op. Zitten de plaatjes anders 😉
automatten.nl had zeker nog een paar rooie over.
Een Brabus koe? 😂 That I’ve got to see!
Wat zijn de interieuren van deze generatie mercedessen toch extreem lelijk. Deze spant de kroon. Zeker met die after market radio in een S(!). Ziet er niet uit.
Geen idee welke doelgroep je aan wil spreken als je in zo’n auto rijdt maar dit is echt te kansloos. Zelfs ik met mijn chevrolet kalos schaam me nu niet meer.
Mooie auto
En geeneens Command systeem aan boord maar een halffords rqdiootje?
Wist niet dat je ook paardenkrachten van Brabus kon gebruiken om leer te maken…
Is geen Brabus lijkt me, het belangrijkste laten ze niet zien de motor zelf,.
De Brabus heeft een andere afdekkap.
@oemliefhebber: Denk ik ook. Heb ze al twee keer om foto´s van de motor gevraagd. Nul op het request. Sowieso klopt de cilinderinhoud in de advertentie niet, 6990 ccm. Dat is 7 liter.
Hier gaat het over een 6,7 liter met 6610 ccm inhoud. En die had als S versie inderdaad 475 pk en 650 Nm. Maar meer gangbaar – en die zie je ook veel vaker te koop staan – was de 450 pk en 635 Nm versie.

Ik moet nog zien of dit een echte is!
@hartman: inderdaad, als je al geen reactie krijgt weet je direct al genoeg.
staat ook geregistreerd als S600, als het een echte Brabus was geweest had dat op het kenteken moeten staan.
@oemliefhebber: klopt voor nieuwe auto’s. Ik heb ook een Brabus gehad en dat stond inderdaad op het kenteken. In het merk en/of de handelsbenaming.

Maar ik weet niet hoe dat met achteraf geleverde zaken.
Ik mis een pedaal en dit soort auto’s zijn niet mijn ding
Bij Brabus staat toch ook het logo in de tellerklok?
@draadloos: klopt.
Wat is het meest linkse pedaaltje? Zit te ver naar links om een koppeling te zijn
@480turbo: handrem
Die rode matten, is daar al overheen gekotst? Anders kan ik wel namelijk.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).