Sommige auto’s hebben een legendarische status. De Lancia Thema in principe niet zo’n auto. Het was een grote sedan, ontwikkeld in conjunctie met Fiat (Croma), Alfa Romeo (164) en Saab (9000). Gewoon een keurige Berlina, zoals er rond die tijd wel meer waren. Denk aan de Rover 800, Peugeot 605 en Nissan Maxima. Je kon de Thema krijgen met diverse vier- en zescilinder motoren. In 1987 kwam daar een hele leuke variant bij, de 8.32.
De Thema 8.32 was het absolute topmodel. Zoals de naam suggereert is de motor een 8-cilinder met 32 kleppen. Inderdaad, de 3.0 V8 was in basis dezelfde als die in de Ferrari 308 en Mondial. Je leest, in basis. De motor was niet geheel gelijk. De krukas was van het crossplane-type in plaats van een flatplane. Ook waren de kleppen kleiner en was de ontstekingsvolgorde anders. Het vermogen lag rond 215 pk, terwijl het maximum draaimoment 285 Nm bedroeg. Daarmee was een sprint van stilstaand naar 100 in 6,8 seconden mogelijk. Voluit moest je er 240 km/u mee kunnen halen. Twee jaar later kreeg de motor een katalysator, waardoor de Thema 8.32 ietsje langzamer werd.
Maar de prestaties zeggen maar een gedeelte van het verhaal. De 8.32 had meer te bieden. Wat dacht je van een uitschuifbare spoiler? Lancia was destijds de eerste. De 8.32 moest niet zozeer snel zijn (een Mercedes 500 E was veel sneller), dan wel stijlvol en exclusief. Dat zag je aan het interieur, dat (optioneel) bekleed was met Poltrona Frau leder en fraai hout. De Lancia Thema 8.32 was een vrij zeldzame auto. Van de eerste serie (1987 – 1989) zijn er 2.370 gebouwd en van de tweede serie (met katalysator, 1989 – 1992) rolden er 1.601 exemplaren van de band. Het complete verhaal van deze bijzondere auto kun je hier lezen. Bijna alle exemplaren waren sedans.
Bijna allemaal? Ze zijn er toch alleen geweest als sedan? Dat klopt. De 8.32 kon alleen besteld worden als vierdeurs. Speciaal voor Il Commendatore Agnelli werd er een stationwagon-variant van gebouwd. Dat soort projecten kwamen destijds vaker voor. Zo kreeg hij ook al eens een cabrio-versie van de Lancia Delta HF Integrale Evo. Die auto staat achter slot en grendel, maar het heeft ertoe geleid dat mensen zelf aan de slag zijn gegaan met de Thema 8.32. Zo ook de aanbieder van de auto op de foto’s. Het is een project waarbij gebruik gemaakt is van enkel originele Lancia-onderdelen, afkomstig van vier verschillende Thema-donorauto’s.
De auto stamt uit 1989, alhoewel diverse onderdelen waarschijnlijk een andere leeftijd hebben. Maar ja, laten we eerlijk zijn. Dat is toch bij elke auto van die leeftijd? Alle onderdelen bij Patricia Paay zijn ook niet meer van dezelfde leeftijd. Vergeeft u mij de zouteloze opmerking. Terug naar de 8.32 SW. De Nederlandse eigenaar heeft zo te zien alles redelijk netjes gedaan. En als stationwagon heeft de 8.32 nog meer cachet. Op dit moment staat de Thema 8.32 SW te koop. De auto heeft iets meer dan een ton gelopen en kost 29.500 euro. Dan heb je wel een stationwagon met een échte Ferrari-motor. De advertentie kun je hier bekijken.
44 reacties
Zo jammer dat Lancia er niet meer is. Ik mis de Kappa SW met heerlijke vijfpitter die mijn vader jaren geleden had nog steeds.
Je wordt bedankt @WillemE!
Bijna 30k vind ik best wel fors, ja, het is bijzonder maar wel een hobbyproject.
Ik zou liever een sedan willen hebben, want de uitschuifbare spoiler.
Het zag er leuk uit, klonk ook mooi die V8, maar dat was het dan ook wel.
Ik kan me niet voorstellen dat hier iemand meer dan 20k voor neertelt.
De Lybra, alhoewel door mij zeer gewaardeerd, heeft toch iets niet kloppend. De Lybra is ook oorspronkelijk met een andere voorkant ontworpen. Toen het design goedgekeurd was, hebben ze toch nog het front veranderd. Hierdoor klopt deze niet geheel. Hetzelfde met de Mercedes E-klasse uit die tijd. Ik weet de W-serie niet, maar degene na de W124 met ronde koplampen. Ook deze is, nadat hij klaar was, aangepast door de op dat moment mogelijke techniek van verlichting. Hierdoor stonden de koplampen te rechtop. Bij de facelift is dat verbeterd. En deze klopt ook.
Maar deze Lancia kan me simpelweg niet bekoren qua styling. Ik vind het eigenlijk gewoon geen mooie auto…
Al zit de echte schoonheid onder de kap… Maar vooral ook in het interieur. Dat was bij de gewonere versies van de Thema al erg smaakvol, de 8.32 heeft een interieur zoals alleen de Italianen dat kunnen:
https://i1.wp.com/www.classicitaliancarsforsale.com/wp-content/uploads/2012/09/Picture-25.png
Maar dat interieur is dan wel weer onwijs mooi, toegegeven!
Zet hem eens naast een 300 E of 528 i uit die tijd en dan blijkt hij prima mee te komen.
Vervelende aan deze auto zijn de korte onderhoudsintervallen in combi met lastig te bereiken distributie, erfenis van de Ferrari layout. Maakt het aan de andere kant weer een waar exoot. Heeft ook een prachtige, significant andere dashboard dan degangbare Thema’s. De Lancia Thema was trouwens een belangrijke auto. Bestseller, deed het ongelofelijk goed vooral op de thuismarkt (toen thuismarkten nog de belangrijkste markten waren, de goede oude tijd)
de Thema in LX uitvoering had ook het afwijkende dashboard. Was dus niet alleen voorbehouden aan de 8.32.
De LX was, volgens mij, alleen leverbaar als 3.0 V6 en 16V Turbo.
En dat ligt niet enkel aan het ontbreken van de automatische kofferbak spoiler.
Zeker voor zijn tijd, maar om hier 30k voor over te hebben moet je wel een enorme liefhebber zijn met de nodige reserves ook.
Een gewone Lancia Thema was toen al iets bijzonders, laat staan deze uitvoering. En naarmate de tijd verstrijkt worden typische jaren ’80 auto’s als de Thema weer echt cool.
Net als de Saab 9000 (liefst een CSE,), de Citroën XM, een Renault 25 (je zou nog maar een Baccara vinden in goede staat), de Alfa 164, de Peugeot 605, Volvo 740/760 en natuurlijk de Mercedes W124 en BMW 5 uit die tijd…
En dan ben ik er nog een paar vergeten… Ik droom weer helemaal weg… Net als toen ik als jochie die advertentie van Lancia zag…
Maar ja het is weer een oude Lancia en dan wordt het hier vaak opgehyped, je had die tijd mee moeten maken zeker?
Koopje.
Vergelijk deze Lancia dan met Cindy Crawford. Die is net als deze Thema 8.32 stijlvol en mooi oud geworden.
Een Ferrari blok kost ook klauwen vol geld aan onderhoud, en dat heb ik het alleen voor over als om een Ferrari blok een Ferrari carroserie zit.
Maar inderdaad, een revisie is een duur geintje. Hoewel het in vergelijking met hedendaagse computer gestuurde turbo motoren alsnog relatief goedkoop is.