Deze Transporter T3 Synchro van Marktplaats is de bom

Auteur: , 29 Reacties

Nee stop met wegrennen! Niet een bom, dé bom.

Sorry voor de verwarring in deze barre tijden. Man, man, man, je hoeft maar ‘bom’ te roepen en iedereen begint te rennen. Maar laten we dat barre idee even loslaten en ons focussen op de betere zaken in de wereld, zoals deze Volkswagen Transporter T3 Doka Synchro.

De Transporter T3 is de laatste van de Type 2 Transporters. Wat? Ja, we zijn inmiddels al bij de zesde generatie Volkswagen Transporter aanbeland, een legendarische auto waar soms wel eens een agent in vast komt te zitten. De eerste drie generaties stonden bij Volkswagen echter intern bekend als de type 2.

Dat zit zo: onze nationale trots Ben Pon zag in de Volkswagen-fabriek transportwagentjes rijden op basis van Kever-techniek. Hij maakte een paar schetsen van een busje, liet die zien aan de VW-bonzen en die waren zo enthousiast dat ze naast de Type 1 (de Kever) Ben’s auto ook gingen fabriceren. Zo werd de Type 2 geboren. Collega @dizono wist je daar eerder al wat over te vertellen in dit relaas over een auto die absoluut geen Volkswagen Transporter is.

Waar er echter voor de T1’s en T2’s inmiddels ontzettend hoge bedragen neergeteld worden door oldtimers die terugwillen naar hun jeugd, kan je de T3 overal nog voor een appel en een ei oppikken. Eigenlijk heb je dan alle charme van zo’n type 2 bus met de motor achterin, maar zonder het absurde kostenplaatje. Ideaal.

Sterker nog, met zijn ronde koplampen, blokkige koets en dito lampclusters achter, is de T3 gewoon veel stoerder dan zo’n ronde T1 of T2. Kever-liefhebber @dizono vind deze T3 met Syncro dan ook helemaal de bom en dat ben ik volledig met hem eens.

De beschrijving van de auto op Marktplaats, heeft dan ook een gepast aantal uitroeptekens.

Te koop dikke T3 Syncro 2.1 benzine dus een echte 4 WD met verhoogde vering!!!
Nieuwe banden en velgen !!!
Schokbrekers en veren zijn nieuw ook hogere veren!!!!
Remmen nieuw voor en achter !!!
Uitschakelbare 4 wheel drive !!!
APK Nieuw
Hier en daar gebruikssporen en bijgewerkt.
Import uit Finland.
Loopt en rijdt goed .
Inruil Oldtimer VW mogelijk

Kijk, geen twaalf steden, dertien ongelukken maar wel tien regels en zestien uitroeptekens. Dat is er 1,6 per regel! Dat de auto dit verdient moge duidelijk zijn, want het is een epische kampeertrip op wielen. Bekijk de plaatjes van de lichtblauwe bus en droom vast weg over hoe jij wegrijdt uit het lieflijke grasland de modderige bende van die camping in de ardennen, terwijl de rest in hun Golf Slowmotions tot hun assen in de blubber zakt. De zekerheid dat je de juiste keuze gemaakt hebt, straalt van je gelaat. Onbetaalbaar.

Als we het toch hebben over geld, slechts 8.500 Euro wil de verkoper uit Alblasserdam hebben voor dit brute apparaat. De verkoper heet trouwens Ben. Toeval?



29 reacties

Ken een kerel die verzamelt deze T3 synchro’s; heeft er geloof ik wel een dozijn van in een loods staan. Leuke dingen, maar een T3 rijdt voor geen meter… heb er vroeger 1 gereden voor m’n werk, was blij dat ik er nooit de snelweg mee op hoefde, man wat was dat kreng langzaam.
@406_v6: een 1.6 dieseltje met rond de 50pk zeker. Een aannemer uit ons dorp heeft er tot tien jaar geleden nog mee rond gereden. Zelfs een dikke kar met puin erachter was nooit een probleem.
@lekbak: klopt, oersterk, maar niet vooruit te branden; en harder als 100 (als je dat haalde) was zweten; ding dweilde als een gek; heb nooit meer iets gereden wat zo’n ongevoelige besturing had, de 1e omwenteling gebeurde er voor je gevoel helemaal niks.
@406_v6:
ja, helemaal mee eens, wegligging van een blok ijs op een hellend vlak, meest zompige remmen ooit, en totaal geen vermogen. T1 is hoewel het nauwlijks voorstelbaar is nog erger. Geen idee waarom mensen zo’n ding kopen, om er mee naar zuid frankrijk (of nog erger; spanje) te rijden moet echt extreem vermoeiend zijn.
@super:
sorry, bedoel T3/T2, niet T2/T1.
@406_v6:
Een T3 stuurt normaal vrij goed. Als je zegt dat je kan sturen zonder dat je wielen bewegen is er een stuk van je stuur as versleten. Een vervangstuk hier voor kost 15euro, eventueel getril als je sneller dan 100rijd is hier ook door opgelost.
@shiva: jij dacht dat mijn toenmalige werkgever (25jr geleden) ook maar iets uitgaf aan onderhoud buiten de geplande beurten? No way… bovendien was die bus zo’n beetje de hoer van het bedrijf, alles en iedereen reed er in
@406_v6: tja kijk….. Een hoer heeft ook meer speling dan je eigen vrouw (naar ik mag hopen).
@lekbak: die 1.6 diesel was echt een lachertje. Zo uit de Golf gerukt en achter in de bus gepropt. Ze waren alleen even vergeten dat de Golf de helft van het gewicht had. Heb ooit een T3 camper willen kopen. Paar testritten gedaan met die 1.6. Verschrikkelijk, zeker met het extra gewicht van hefdak en camperinrichting erbij.
Vet ding maar kan niet tippen aan een T3 met Ford Cosworth V6 ?
T3 Oettinger zou ik heel graag willen.
Moest je bijsteppen op de invoegstrook?
@lekkerlinksrijden: zo’n 2.1 benzine is best ok en daarnaast uitstekend te tunen. Ligt praktisch in elke crosskever.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Mijn oom heeft er ook een aantal. In zijn bedrijfsbus ligt nu een Subaru 2.5 WRX blok en een T5 dashboard. Was te langzaam dus die is er inmiddels weer uit. Ben benieuwd wat er nu in komt, misschien een V8?
@sjoerdreverda: de motor waar ik nu mee bezig ben is een mild getunede 6 cilinder Subaru SVX motor Sjoerd?. Goed voor ca 275 pk.
Moet komende maand gereed zijn.
En inderdaad rijdt een goed onderhouden T3 verrassend goed op hoge snelheden en valt de zijwindgevoeligheid voor een auto met motor achterin best mee . (Met bredere banden)
Ik vind ze niet echt mooi, ze rijden helemaal niet goed en praktisch zijn ze met die motor achterin ook al niet. Toch hebben ze wel hun charme, het zal wel jeugd sentiment zijn. Zo’n awd is dan natuurlijk wel de uitvoering die je wilt.
@lekbak: rijden best goed en zijn verrassend ruim van binnen doordat ze zo vierkant zijn. Ik kan er grotere dingen in kwijt dan in de T5
Kwam laatst nog een leuk promo filmpje tegen van zo’n t3.
https://www.youtube.com/watch?v=Ukq-UUQAcZs
Ik ben ooit eens ingehaald door zo’n ding in Duitsland. Geen werkpaard als deze maar een hele sjieke (Caravelle?) uitvoering. In die paarsige kleur van de Golf 3 GTI. Liep goed hard, want ik reed 160km/h op dat moment. Lag ook mooi laag op de weg. Vind dit model eigenlijk leuker dan die oudere. Lekker vierkant, wel graag zo’n laatste serie met die dubbele vierkante koplampen. Mooi project spul volgens mij. Net lego.
@E34M5Touring: ooit eens het verhaal gehoord van een technicus die in zijn vroegere jaren voor een race team bij kluste. Men had toen een T3 die na het racen een trailer met Porsche meezeulde.. Een dag werd het voor het werkpaard teveel en stopte ermee.. Hij kwam op het idee om de motor vd Porsche en de T3 te verwisselen en zie hier een nieuwe niche, en de T3 scheen rete snel te zijn geworden… De beste man vertelde overigens het verhaal later op de avond na meerdere alcoholische versnaperingen en ik kreeg het verhaal nooit bevestigt… Maar blijft een geweldig idee en een sterk verhaal!
@josvanrey:
Doe mij maar een Porsche B32.
@bmwtouring: Er zijn momenteel veel busjes met 911 motoren erin. Vooral in Dld. Ga maar eens naar het Bulli treffen in Dld en je kijkt je ogen uit.
Persoonlijk heb ik voor de zescilinder boxer van Subaru gekozen. Geeft minimaal hetzelfde vermogen maar veel goedkoper en super bedrijfszeker
Ik dacht dat Finnen altijd met een boes doebelcabin reden, geen pickup.
@raymster: dubbele cabine is typisch nederlands.
Ze rijden niet goed? in vergelijking met wat? Ik heb er één en een nieuwe renault trafic. Ik zou elke dag de wegligging van de T3 nemen boven die van de Trafic. Oke hij is traag en vangt meer zijwind dan de Trafic maar daar eindigt het ook met de nadelen. Nog mee naar Denemarken, Croatie,… Gereden en nooit iets van het dwijlen gevoeld. En het feit dat het de laatste VW is met de motor op de JUISTE plaats is net waarom ik hem gekocht heb.
Nu is mijn exemplaar wel een Bundeswehr uitvoering die door onze duitse vrienden met andere veringen en remmen is voorzien dan die van VAG.
Altijd al een zwak gehad voor DoKa’s. T1, T2, T3, qua uiterlijk hebben ze allemaal zo hun charmes. Mijn opa had vroeger een eigen bedrijf en reed óók altijd met Transporters. Als klein jochie vond ik niks leuker dan een dagje mee op pad met dat ding. M’n opa is al bijna 40 jaar geleden overleden, maar de geur van skai en Ritmeester sigaren die het interieur ‘kleurden’, vergeet ik nooit meer.
Snel T3 kopen want ook die zitten in de lift qua prijs. Zeker een Syncro! Mijn maatje heeft een T3 met Subaru blok, compressor erop, compleet onderstel aangepast, remmerij, etc. Ding rijd fantastisch, op en neer naar de Ardennen met +160km/h makkie! Inclusief mountainbikes achterop… Maar hey het is een oude bus, ’t zal nooit rijden als een nieuwe, dus dat het kut stuurt, tja. Heb een T1 gehad, dat rijd helemaal ruk in het kwadraat, een T2 al een stuk beter, maar het blijft een oudje.
Leuke machine.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).