Deze Volvo-occasion komt met een mooi verhaal

Auteur: , 49 Reacties

Praktisch en eerlijk een auto aanbieden doe je zo.

Een advertentie is zoveel leuker als de aanbieder een (klein) verhaal kan vertellen over zijn of haar bolide. Je komt meer te weten over het voertuig waardoor je sneller kunt oordelen of het de occasion van je dromen is. Bij sommige verhalenvertellers krijg je overigens eerder nachtmerries dan een goed gevoel, maar dat terzijde.

Deze Volvo 240 uit ’93 heeft (vermoedelijk) 291.000 gelopen en heeft dus genoeg van de wereld gezien. Dat wordt duidelijk uit het verhaal van de aanbieder. Het stuk blik op vier wielen en een kenteken komt een beetje tot leven wanneer de adverteerder over de historie schrijft.

Wij zijn de derde eigenaar. De eerste eigenaar -een arts- heeft 11 jaar in deze auto gereden. Volgens de nog aanwezige facturen en de historie middels de OVI, is de auto in Londen op naam gezet. Na daar enkele maanden te hebben rondgereden is overgestoken naar Nederland. De tweede eigenaar heeft 2 jaar met de auto rond en in Den Haag gereden.

De aanbieder blijkt nog goudeerlijk ook. Hij geeft toe dat de 240 niet in een beste staat verkeerd. Zo kom je niet voor vervelende verrassingen te staan bij een eventuele bezichtiging. Ook heeft de station wat deukjes opgelopen. “Had de auto maar geen Volvo moeten worden”, aldus de adverteerder. Over de huidige kilometerstand bestaan wat twijfels.

Ik denk dat er nu zo’n 3 ton opstaat. Op de teller staat 271000, maar het tandwieltje van de teller is -zoals bij de meeste 240’s- afgebroken. Vervangen schijnt niet moeilijk te zijn. Ik heb me er niet aan gewaagd….lees: twee linkerhanden….

Ook over de prijs heeft de aanbieder wat te zeggen. Hij nuanceert de vraagprijs van 2.000 euro door te zeggen dat het nog steeds een goede auto is. De auto gaat weg omdat deze naar eigen zeggen te weinig wordt gebruikt. “Dat scheelt ons weer zo’n 100 euro pm (wegenbelasting, verzekering en parkeervergunning…)”, schrijft de Volvo-rijder.

Met dank aan Henk Peter voor de tip!



49 reacties

zit er nou een dier achter de grille?
@arashrsf: Een eland
@arashrsf: een toeterolifant
Het is knap dat er zo lang mee gereden kan worden, maar het lijkt me echt niet meer aangeraden om met zoiets op de baan te rijden. Het zuipt gelijk zot, verschrikkelijk vervuilend, verouderde techniek, minder veilig(?).
@reaperunique:
Dat kan je over elke klassieker zeggen, lol heet zo iets, dergelijke mensen noemen hun eigen auto liefhebbers. En dan beginnen ze websites als autoblog om weetjes en nieuws te delen aan andere liefhebbers… Welkom!
@shiva: Daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht (met name omdat ik er zelf niet de lol van inzie, maar goed). Ieder zijn plezier en als de eigenaar hier plezier aan beleefd doet hij maar. Echter blijf ik me toch afvragen hoe het zit met de uitstoot van dit soort oudere wagens t.o.v. zeg maar een nieuwere Volvo type S60 of zelfs S90.
@reaperunique: Ga er maar eens mee rijden, het rijdt heerlijk.
Onthaastend, enorm overzicht, gevoel van degelijkheid. Iets dat in veel moderne auto’s mist.
@Tuono: zeer zeker
@Tuono: eens!
@reaperunique: Ik kan nog steeds niet geloven dat mensen veilig en vervuilend als argument hebben om een auto niet te kopen. Zuinig zal het niet zijn inderdaad, maar die verouderde techniek is relatief simpel en daarmee ook degelijk.
@reistje: Wat is daar moeilijk aan te begrijpen? Misschien wil iemand niet meteen met z’n gezin begraven worden als hij een ongeluk heeft? Wat is er mis met een nieuwere auto kopen vanwege veiligheid?

Nu zijn Volvo’s meestal wel relatief veilig voor hun tijd, maar voor dit geld kun je ook een nieuwere auto kopen die veiliger is (puur vanwege vooruitgang in tijd)
@reaperunique: Echt verschrikkelijk vervuilend ja. Bah. Zoals elke auto. Gelukkig hebben wij een leuke Batavus in de schuur staan.
@reaperunique: Niet mee eens. Best zuinig zoang je niet over de 120 gaat. Als je wilt kan je 10 jaar door karren zonder onderhoud. Scheelt weer een berg met geld. En deze auto’s blijven to ch wel rijden. Vervuilend zal niet veel meer zijn dan een moderne waggie als je er een hebt met KAT. De verouderde techniek is beter dan de nieuwe. Simpel en kan niet stuk. Gaat het toch stuk dan kan je zonder problemen gewoon verder rijden. Minder veilig? Bij mijn eerste 240 is een keer een ambulance met spoed naar binnen geklapt. Ambulance was compleet afgeschreven en mijn 240 had amper plaat schade en een afgeschreven bumper.

Kort om goeie deal! Kan nog makkelijk 3ton bij. En zo’n bak rijd echt zalig!, Ooust in een klap door naar Romen mee gereden. Niet 1 moment last van mijn rug of kont gehad. en echt een king of the road gevoel. Probeer dat maar eens te krijgen in een golf
@reaperunique: wat is veiligheid? Deze auto’s zijn zeer stevig gebouwd en je ziet alles. Dat laatste is nogal een dingetje bij moderne auto’s. Ik bots namelijk het liefst helemaal niet…
@reaperunique: Je kan het natuurlijk van veel auto’s zeggen, maar het is wel merkwaardig om het nu net van de 240 te zeggen. De 240 is namelijk de auto die zo’n goed veiligheidsconcept had, dat de Amerikaanse veiligheidswetgeving er jarenlang op is gebaseerd. Zaken zoals die lelijke bumpers die Europese merken moesten toevoegen bij export naar Amerika, maar ook de wegvouwende stuurkolom, de rol van het motorblok bij aanrijdingen (onder de inzittenden schuiven ipv erin), zichtbaarheid van opzij van richtingaanwijzers: Hier komen ze vandaan. Nog ergens rond 2010 had een verzekeraar uitgezocht in welke auto nu gemiddeld de inzittenden het minste medische schade hadden na een aanrijding, en kwam de 240 daar als eerste uit.
Tot vandaag toe mede om deze reden een populaire auto in de Zweedse rally-scene. Trek Volvo 240 crash maar eens door youtube.
Typische auto voor een roadtrip. Verder hoef ik er niets mee.
Rachid op Kerstverlof?
@thomasthomas: hij heeft 2 dagen vrij genomen.
@dirkiii: anticiperend op de naam @rachid, viert onze ‘marktplaats speurder’ misschien wel helemaal geen Kerst…

On topic: lompe bak, wegligging van een baksteen op een zeephelling. dito stroomlijn, 5 cilinder (lees: heerlijke roffel) onder de kap en gebouwd om een atoomoorlog te weerstaan. Kortom: (h)eerlijke kar. Jammer dat -ie al weer verkocht lijkt te zijn, want de advertentie is verdwenen.
@RRRobert: vijfcilinder? Nee, deze nog niet hoor… en verkoper gaf aan ‘m toch zelf te willen houden.
Ik.als volvo rijder (xc60 en nieuw xc90) blijf dit ding lelijk vinden…. maar wat een ooersterke auto die niet kapot te krijgen is.
@elemento: dan ben je geen echte volvo rijder
@elemento: hij heeft iets weg van het “countach-syndroom”: mooi van lelijkheid. Ik heb 3 240’s (245, 242 en 245) en afhankelijk van de hoek dat je naar de auto kijkt, zijn ze gewoon lelijk. Maar als je blijft kijken, kun je ook nog mooie dingen herkennen.
Is een eerlijke advertentie gelijk een mooi verhaal?
Kopen en nooit meer wegdoen.
Altijd fijn als mensen eerlijk zijn over het door hen aangeboden product! Deze Volvo occassie vond ik ook wel mooi: http://link.marktplaats.nl/m1118591075?utm_source=android_social&utm_medium=social&utm_content=app_android&utm_campaign=socialbuttons
@cvoo:

“VOL OPTIES” om vervolgens GEEN schuifdak te hebben ??

Charlatans dus ..
@lincoln: Hahah deze adverteerder is iets minder oprecht idd. De term VOL of FULL OPTIONS wordt naar mijn idee veel te vaak (onterecht) gebruikt…
Een 240 met ongeveer 3 ton op de klok. Gewoon kopen dat ding, je hoeft alleen even te checken voor roest en verder blijft dat ding toch wel lopen. Pure karakterbakken die dingen.
Zo zo .. een heuse arts nog wel ..
En een hele zwik documentatie waar je geen flikker mee kan ..

Yep .. hij weet donders goed dat Volvo kopers vermoeiende lui zijn ..
Zo, bod gedaan. Misstaat niet naast de V70R
@volvo-s60-adept:

Echt .. hoe moeilijk kan het zijn ??

Ga langs ..
Trap tegen de banden ..
Leg 15 bankies neer ..
Vraag daarna of hij de beleefdheid kan opbrengen om em vol te tanken ..
Drink nog effe een bakkie ..
Bedank voor de gedane zaken ..
En ga naar huis ..

5 minuten werk allemaal ..
@lincoln: heb jij een looie pijp?
@volvo-s60-adept: Heb ook een mooi exemplaar tekoop staan. Mocht je interesse hebben
@volvo-s60-adept: V70R, wat een prachtig ding is dat! zou ik graag als eerste auto willen, maar ik gok dat dat niet te verzekeren is door een 18 jarige.
@gwnbmw: als er al verzekeraars zijn die een 18-jarige met zo’n auto willen dekken. Maar doe een belrondje zou ik zeggen, maar reken op een torenhoge premie.
@volvo-s60-adept: verkoper meldt tot inkeer gekomen te zijn en de auto toch zelf te houden. Zonde, een leuke auto in het ‘voor-erbij-budget’.
@volvo-s60-adept:

Gewoon een slappe zakkewasser dus ..
Met precies zo een station over de kop geslagen, ik wist meteen waarom ze zo veilig zijn, dat heb je gruwelijk hard nodig wegens het gebrek aan wegligging.
Ik had vette pech met de donkergroene nagelnieuwe Zweedse, ik week op snelheid vrij heftig uit voor een voorligger, de kont kwam net uit een overdwarse hobbel omhoog en was te licht, ik met 140 dwars over de snelweg glijden en sturen waar ik heen wilde, het ging echt goed, alleen was de weg drie meter te smal, het rechtervoorwiel hapte de vette klei in de berm en ‘ t was beurt met de koopman.
Nooit meer een Volvo gekozen, maar gelijk voor een Laguna 2 liter gegaan en dat reed gewoon veel beter en was net twee weken op de markt. Je mag het niet zeggen, maar dat was gewoon een betere wagen dan die antieke Volvo met zijn dansende starre achteras.
@desjonnies: wegligging en 240 in één zin. Je ziet het niet vaak, ook al is het in negatieve zin. Nee, als je een relatief strak sturende Volvo wil ben je met een 850 echt beter af. Maar stevig joh, zo’n 240. Dat dan weer wel.
@ej20g: Met wat kleine aanpassingen is het een wereld van verschil. De mijne heeft een verlaging van 4 cm, plattere banden en stabilisatorstangen van een Turbo. Ik durf er harder te bochten mee om dan met veel modern spul.
@mr240: het hangt allemaal af van je referentiekader. Een vriend van mij heeft een 245 met ook een 4 cm verlaging en breder rubber. Dat rijdt inderdaad lang niet verkeerd, maar ik kom uit een 850 met schroefset, 17″ velgen, een veerpootbrug vóór en een chassisbrug achter. Geen vergelijk dus.

Ik ben er overigens zeker van dat het 240 chassis bakken met potentiëel heeft.
@ej20g: een 240 heeft achterwielaandrijving dus daar is altijd wel wat van te maken want je hebt een gunstiger gewichtsverdeling.
@desjonnies: paar onderdelen van de turbo eronder, en de wegligging is gelijk beter
Van een heuse arts!
Gelukkig maar, want als ie van een timmerman was had ik hem echt niet gekocht hoor…..
@Rob: ik juist wel. Ik heb graag een kofferbak vol met zaagsel en die helemaal is beschadigd door alle zagen, hamers, spijkers en wat al niet meer. De geur van zware Van Nelle lekker in de dakhemel icm de doorgezwete stoelen, heerlijk..
@Rob: groot gelijk. Die arts heeft het namelijk nooit nodig gevonden om met spoed en koude motor naar een patiënt te gaan. Die timmerman doet niet anders…
@rob:

Timmerlui hebben geen respect voor mechaniek ..
En artsen peilen altijd olie ..
Vreselijk hok, brrrr.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).