Dit 1350 pk motorblok gaat de Veyron verslaan [updated]

Auteur: , 56 Reacties

Wel of geen record als Bugatti de Veyron SuperSport alleen met begrenzer verkoopt? Het maakt allemaal niet meer uit. Nog even en dan is de SSC Tuatara echt af. Een 1350 pk supercar met het vizier scherp op 440+ km/u gericht.

Zojuist heeft SSC een reeks zenuwslopende motor-tests afgerond. Met succes. Exacte resultaten gaan niet de deur uit, wel is alles heel gebleven onder volle belasting. Met ‘gewone’ Amerikaanse 91-octaan brandstof (ongeveer Euro98) halen zij 1350 pk en 1740 Nm uit een volledig nieuw ontwikkelde 6,9 liter V8 twin-turbo. Een mooi midden tussen de 8 liter W16 van Bugatti en Koenigseggs 5 liter V8.

Op racebrandstof (iets met hogere klopvastheid) zijn zelfs vermogens tot 1700pk haalbaar. Opvallend zijn verder de gespiegelde turbo’s. Waar tot nu toe bijna ieder motorblok gelijke turbo’s aan beide zijden heeft, gebruikt de Tuatara een speciale linker en rechter turbo. Dat maakt een beter/mooier/sterker ontwerp van in- en uitlaat mogelijk.

SSC Tuatara blauw

Geen bijzondere hybride aandrijving voor deze Amerikaanse supercar (hypercar?). Wel wil SSC de brute prestaties in dit ‘hoogste segment’ herdefiniëren. Dat lijkt ze in ieder geval een stuk beter te gaan lukken dan kitcar-bouwer John Hennessey. Wel zal Shelby Super Cars nog een flinke kluif hebben aan het vinden van een passend setje banden. Rubber dat heel blijft tijdens de klim naar en op de topsnelheid van 440 km/u.

UPDATE: een video van de geweldenaar op het altijd prettige Youtube-kanaal van Nelson Racing Engines. Hetzelfde blok met in dit geval iets andere tuning (nog maar 1200pk).

SSC Tuatara firebreather



56 reacties

V12 van bugatti??? Naar mijn weten een W16 quarto turbo.
@martijnb11: dat dus ;-) thanks en aangepast.
8 liter V12? Was toch een W16 die de Veyron aandrijft…
OT: waar houdt de topspeed challenge ooit op..?
@Basnov: ik gok als er priussen zijn die 1000 kunnen
@koenh: laferrari komt in de buurt…..
@mightymike: Van de top speed? Volgens mij haalt die de 400 km/u niet. En op die snelheid is de luchtweerstand zo hoog dat 10 km/u een wereld van verschil betekent.
@Jochempie: als de vorige al 400+ kan zal deze het ook wel kunnen.
Ik denk dat ze wel genoeg simulaties en windtunnels gedaan hebben
@trolle: Lezen. Ging over LaFerrari.
Wat een mooie wagen! Hij lijkt een beetje op die p4/5 competizione, alleen die ruitenwisser is niet echt mooi zo.. nog eens over nadenken denk ik
@kjeld: Inderdaad, als het ware een kruising tussen die P4/5 en de Maserati Birdcage 75th.

Heel erg gaaf ding. Laat maar komen. En dan een keer een acceleratie en topsnelheidtest met de drie contenders(Bugatti, Venom en SSC) op Ehra Lessien. ;-)
@lemans96: erm, Agera R/S ook graag. Als ik er één de winst gun…
@kjeld: Zelfde ontwerper meende ik ergens gelezen te hebben.
@kjeld: zelfde ontwerper hé ;)

Allebei van Jason.
Mooie dingen!
3.5 V12, 8.0 W16, dat zijn de meest recente Bugatti’s…
Alwéér 1tje… zucht
Ik ben benieuwd. Het klinkt allemaal heel mooi en aardig, maar aangezien de kleinere autofabrikanten het niet makkelijk hebben (zie Fisker) wacht ik wel even met juichen tot een rijdende Tuatara ook die 440+ heeft gehaald.
@Edge: de power is er.. en als je dan weet dat de auto aerodynamisch stabiel is tot zeker 440km/u dan is de rest een kwestie de banden en vooral een geschikte baan…
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
nu alleen nog een gek die acgter het stuur gaat zitten.
@jens28: de Ultimate Aero heeft destijds zijn record (ong 409km/u) gezet met een bejaarde (not a fuck given) achter het stuur, op de openbare weg notabene.
Allemaal typische amerikaanse grootspraak. Die gasten staan al sinds 2010 te schreeuwen maar ik heb tot nu toe nog nooit een rijdende uitvoering van die Tuatuatartua gezien. Time to put their money where their mouth is.
@rooster: je bent even vergeten wie het wereldsnelheidsrecord van de Veyron 16.4 aan gruzelementen reed?
@w0o0dy: Dat was in ieder geval NIET dat Tuatatratatata ding.
Oh en hou een opmerking als “je bent even vergeten dat…” alsjeblieft voor je ja. Ik ben niks vergeten en ook al was dat wel zo dat kun jij daar geen weet van hebben en derhalve geen uitspraak over doen.
@rooster:

je bent alleen vergeten dat VW 5 jaar lang heeft lopen leuren met de Veyron voor dat ie uitkwam ..
@lincoln: 5 maar? volgens mij duurde het een jaar of 8
@rooster: 1 als je onzin de wereld in slingert dan kun je daar op aangesproken worden.
2 als je niet normaal kunt reageren blijf dan gewoon weg.
3 wat denk je te bereiken met je onbeschofte reactie?
4 laat een reactie maar achterwege, wat mij betreft is dit einde ” discussie”
@rooster: want in 3 jaar bouw en ontwikkel je zeker een wagen…
@rooster: Hahaha
Wat een grap…Hoeveel keer heeft Bugatti/Vw die Veyron uitgesteld? En hoeveel jaar heeft dat geduurd?
Tom Nelson van Nelson Racing Engines bouwt deze motoren!
Hij heeft patent op de gespiegelde turbo’s.
@vtecrider: aight
@applewesp4491: gadverdamme. Dat woord…
Waarom zelf een motorblok ontwikkelen?
Het is al voor handen, en nog eens veel krachtiger ook :)
Amerikanen willen toch alleen maar power, niet?

http://www.autoblog.nl/one-v8-to-rule-them-all-104-liter-twinturbo-2000-pk
Blok ziet er jaren 70′ uit, maar goed, goede prestaties.., Dan komt Bugatti met 1500pk blok, 450+km/h, en zo (strijd) zal door gaan…
@mark88: dat is nou eenmaal wat er onder al die plastic troep schuil gaat… ook bij moderne(re) motoren.
Zit er veel verschil in Race brandstof en Gewone Euro 95?
@rsvbf1:
Ja, veel minder de neiging tot “pingelen”, waardoor de turbodruk verder opgevoerd kan worden met beperking van risico’s.
Ik voorzie met name problemen t.a.v. turbolag. Grotere turbo’s, hogere druk, meer lag en vooral minder lineariteit. Als je al zoveel vermogen hebt is het schier onmogelijk te beteugelen met slechts RWD, voeg daar bovenstaande 2 factoren aan toe en je hebt ongeveer rook aan, rook uit. Daar verandert electronica weinig aan.

In zo’n geval zou juist de hulp van een electromotor bij lage toerentallen en tijdens opspoelen een enorme dienst kunnen bewijzen. Zie ook (de veel minder extreme) P1.
@macready: Dat is juist het leuke van die twin-turbos. Een voor de lage toeren en een voor de hogere toeren. Dus veel meer turbo druk over het hele bereik.
@kjeld: In dit geval niet, hier bedient de ene turbo de linker vier cilinders en de ander de rechter 4 cilinders. De turbo’s zijn beide dus gewoon even groot…
@kjeld:
Een twins-croll systeem zou ook helpen maar dat is dit niet. Dit zijn twee turbo’s zo groot als meloenen… Ga er maar vanuit dat dat onder de 2500 tpm niet echt thuis geeft en even nodig heeft om op stoom te komen.
Wat een prachtige auto. Gelukkig dat record van Bugatti eens uit de boeken dan.
en kan die ook een bocht nemen ??

want die Veyron kan allemaal rechtdoor ..
100 pk is ook snel hoor
@redneckdarian: Zeker op een Twizy’tje!
@Yeelen: zeker. Mijn prelude weeg +- 1000kg, en ik kom ook aardig vooruit.
@redneckdarian: weegt uiteraard*
Volledig nieuw ontwikkeld? volgens mij werd er in de video gezegt dat het om een LSx ging, of ben ik nou gek?
Gespiegelde turbos dacht ik gelijk al aan nelson, blijkt het nog zo te zijn ook :).
Tja veyron motor is standaard en deze is getuned door Nelson. Als een goede tuner de w16 onder handen neemt is die weer sneller maar buiten dat blijft dr standaard motor langer heel. Dump test geeft helemaal geen weerstand dus in praktijk gaar het erg tegenvallen.
@dahlback: normaal ben ik het redelijk met je eens maar hier moet ik je even verbeteren. NRE maakt weliswaar (onder andere) aangepaste en verbeterde LSX-motoren, maar ze hebben ook een lijn volledig zelf ontwikkelde motoren waarvan alleen een standaard (en vervolgens volledig aangepast!) onderblok wordt gebruikt zoals de MDD Twin Turbo Daily Driver Series. Het ligt dus wel even anders dan een standaard opgevoerd motorblok van Chevrolet of iets dergelijks.
@dahlback: Ik denk dat je even het woord “tunen” op moet zoeken in een woordenboek.
Typisch amerikaans, een auto voor enkel rechtdoor. Bovendien is deze wagen al enkele jaren geleden aangekondigd en van het vorige model zijn er 3 gebouwd. Weinig succes vol dus.
LaFerrari en P1 rijden dit ding op een circuit zoek. Ook qua technologie mijlen ver achter beide nieuwe “iconen”.
@ericc: al die aannames ineen post. Hoe weet jij nou dat dit ding alleen maar rechtdoor kan? Heb je erin gereden? Heb je hem zien rijden? Of geloof jij nog in al die clichés.
En waarschijnlijk rijdt laferari hem zoek op een circuit, maar daar is deze auto ook niet voor ontwikkeld. Dit betekend nog niet dat hij geen bochten kan nemen. Een veyron wordt waarschijnlijk ook zoekgereden door een p1 op de baan.
1 probleem: de duitsers maken een bugatti die als een straaljager gaat en het rijd nog een soort van lekker, ik zag het van Topgear met James May die met de supersport 414 volgensmij reed en hij had nergens last van. Amerikanen daar tegenover (denk aan een ssc ultimate aero) trillen uit elkaar als je over de 370 gaat. Nou is hier de volgende poging, weer een opgefokte super amerikaanse hypercar die ongezond hard gaat, maar t zal zeker niet zo lekker rijden als de bugatti verwacht ik.
Nu nog een paar banden…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).