Dit ding heeft de grootste motor die Ferrari ooit bouwde

Auteur: , 17 Reacties

Het roemruchte Can Am kampioenschap bracht ons enkele van de meest brute racers die de wereld ooit zag. Deze Ferrari 712 is daar een fraai voorbeeld van.

Over de technische regels die golden in de hoogtijdagen van de Can Am racerij kunnen we kort zijn: die waren er eigenlijk niet. Fabrikanten kwamen met bizarre racers op de proppen. Denk bijvoorbeeld aan de Porsche 917/30 die tijdens kwalificaties goed was voor een slordige 1.500 pk! Volgens velen is dit dan ook de sterkste raceauto die ooit aan de start van een race verscheen, dragracers en andere exoten niet meegerekend.

Ferrari nam eveneens deel aan de Can Am en deze 712 was de auto die het de 917/30 en andere brute racers lastig moest maken. Onder de kap lag een vette 6,9 liter V12 zonder turbo’s. Daarmee wilden de Italianen het opnemen tegen het geblazen geweld van Porsche en de Chevrolet V8’s met een cilinderinhoud van ruim 8 liter. Je leest het goed: da’s meer dan een liter inhoud per cilinder.

Het chassis was iets minder exotisch. De basis van de 712 was vrijwel gelijk aan die van de meer bekende 512 racer waarmee bijvoorbeeld aan Le Mans werd deelgenomen. De V12 leverde ongeveer 750 pk (in 1971/’72, mind you), maar dat was helaas niet genoeg om het Porsche lastig te maken. Mario Andretti haalde er een vierde plaats mee in 1971 en dat was eigenlijk het enige wapenfeit van de Ferrari.

Een jaar later werd de 712 aan een privéteam verkocht. Porsche ging in de tussentijd echter volle bak door met de ontwikkeling van hun racebeest terwijl met de Ferrari amper was gereden. Het behoeft dan ook geen uitleg dat er geen aansprekende resultaten meer werden gehaald met deze bijzondere auto.



17 reacties

Wat zou zo’n klasse toch weer gaaf zijn. Helaas blijft dat denk ik bij dromen…
@gekkenhuis: dit weekend de historic grand prix op Zandvoort. Vorig jaar hadden ze die Porsche 917 daar. Erg gaaf!!
@matter: dit jaar weer, nu een in Gulf livery
@lotuselises2: het is niet de canam 917…er is wel een verschilletje
Het is ook wel een van de lelijkste racers die Ferrari heeft gebouwd. Maar wat een bruut!
Ah deze zat in de Forza serie, reed ik records mee in de R klasse.
Wel een beest! Maar ik blijf de Chapparal 2J toch wel een van de vetste auto’s die ooit heeft meegedaan aan de Can Am.
McLarens hebben ook geblazen gereden, mét achterlijk grote V8. Alleen waren het de begindagen van de turbo’s, en dingen bleven nogal wat druk leveren bij gas los, wat daarbij schijnbaar nogal wat onvoorspelbare gedrag opleverde…
Sidenote: ouwe BMW (M12?) motoren uit het F1 verleden schenen in kwalificatietrim ook 1500pk te leveren. Uit een blok van ik meen ca 1,8L oid…
@davelepeef: 1,5l, een de onderblokken ondergingen een bijzondere behandeling.
@posthumus:
Klopt, min of meer.
De blokken kwamen uit straatauto’s die er minstens een ton op hadden zitten.
Dan waren de gietspanningen namelijk uit de blokken verdwenen en kon het blok de enorme krachten aan.
@sabrerator: Inderdaad. Verder heb ik gelezen (MauritsH schreef het, dus het is waar) dat die blokken vervolgens buiten werden opgeslagen in weer en wind. De monteurs mochten er hun F185’je over doen om de blokken verder uit te harden.
De Ferrari 330 p3/4 is mijn favoriet.
Dus deze is sneller dan de TDi sjoemel versie van VAG.
Zo’n sjoemel klasse anno 2017…..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).