Dit is de duurste 911-occasion van Nederland

Auteur: , 87 Reacties

Zorg dat je zit voor je verder klikt.

U zit? Mooi. Voor niet minder dan € 569.900 is deze 993 Turbo S uit 1998 de jouwe. Deze ultieme uitzwaaiversie van de 993 (of de ultieme versie van de luchtgekoelde 911, zo u wilt) kreeg evenveel pk’s mee als de beruchte 993 GT2 en doet ’t dus met 450 stuks. Het koppel piekt op 585 Nm.

Wat de ‘S’ zo bijzonder maakt, is dat er slechts 345 stuks van zijn gebouwd. Dat verklaart de prijs dan ook voor een groot deel. Verder heeft deze zwarte parel 54.143 km aan levenservaring, wat natuurlijk alleszins bescheiden is. Toch hebben we ergens zo’n flauw vermoeden dat ruim een half miljoen euro wel héél erg aan de prijs is voor een 993 Turbo S.

Porsche 993 Turbo S

Overigens is de ‘S’ te herkennen aan de dubbele luchthappers in de heupen. Grotere turbo’s vragen immers om meer lucht. In de eerdergenoemde GT2 werd dat probleem ondervangen met de karakteristieke gaten in de enorme achterspoiler, maar in deze versie is dus voor een meer discrete oplossing gekozen. Ook de gele remklauwen en de dubbele uitlaten aan weerszijden zijn bijzonder aan de Turbo S.

Grote vraag: zou u dit forse bedrag over hebben voor zo’n gerse youngtimer, of koopt u voor dit bedrag toch wat anders? Niet vergeten trouwens, de 991 Turbo (S) is onlangs van een update voorzien.

Dank aan Pieter voor het tippen!



87 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Autoblog-Advies: de leukste tweede auto voor 570 mille
@thomasthomas: nee, waarom keuze dan komen ze met waarschijnlijk allemaal nieuwe concurrentie
@thomasthomas: spreek voor je zelf
Lekker dik hebbe hebbe
Nobrainer: nee veel te duur.
Damn, wat is de 993 toch een heerlijk mooie auto. M’n buurman heeft er eentje (Carrera 2s volgens mij) in een paarsrode kleur. Staat de auto echt prachtig. En dan dat geluid als ‘ie weer eens gaat toeren.. Hij rijdt er nooit mee in de regen, te staartlastig vindt hij!
Zo’n Turbo S is natuurlijk helemaal niet te versmaden… Met bijpassend prijskaartje.
Nog een import ook. Een hoop geld. Maar wel een erg mooie bak.
De velgen zitten er verkeerd om op
@ettie: Zitten goed, alle vier velgen zijn hetzelfde waardoor het aan de linkerzijde er anders uit ziet dan aan de rechterzijde.
@potjak: aha, dank voor de opheldering! Dat was bij mij niet doorgegaan als ik de ontwerper was.
@ettie: zo jammer is dat! Ontwerpen ze prachtige velgen, spiegelen ze die niet waardoor ze de ene kant beter staan dan de andere
Ja hij is goddelijk, maar de prijs blijft maar stijgen zeg. Paar jaar geleden kocht je ze nog voor 150k als ik me niet vergis.
@roberto: Nee de prijs stijgt niet, de Vraagprijs echter wel.
@roberto: dat komt omdat er, vooral in Nederland, een paar hier goed bekende handelaren zeer actief bezig zijn met het opzoeken van de grenzen van de prijselasticiteit van steeds meer klassiekers.
Denk aan de Carrera GT, de M3 CSL, de 997 GT3 RS en recent de E34 M5 touring. Maar zolang de klant blijft betalen is dat natuurlijk alleen maar begrijpelijk.
Mooi maar er is maar één èchte Turbo…de 930. En dit is natuurlijk veel te veel geld, gaat nergens meer over. Ook al is het een 993, het is maar wat de ‘gek’ er voor geeft.
Ik vinnum zo mooi. 993 is zo lekker sierlijk en rustig. Gek die dit geld er voor geeft maar erg mooi.
Nieuwe turbo s + panamera turbo s voor mij dan! Volgens mij houd ik nog wisselgeld over ook…
300k is al goed betaald. Deze beste man was niet helemaal helder toen hij deze prijs bedacht.

Vragen wat de gek er voor geeft kan altijd…echter loopt deze gek voor dit bedrag niet rond op deze planeet.
Geef me een miljard dan koop ik hem en zeg dat het niet duur is…
@norge: Noem de helft van je vermogen maar ‘niet duur’.
@phaeton: een miljard is toch 1000 mijoen?
@norge: Ho, excuses. Ik las miljoen.
@phaeton: Aah, nee dan zou het te duur zijn…..
Toen ik de prijs zag, dacht ik dat de stand onder de 10.000km zou zitten. Bij de vrinden van Gina Classics staat een 993 Turbo met 49.000km voor letterlijk de helft van de prijs. Nu is de S speciaal, maar de dubbele prijs bij zo’n klokstand… nee.
De 993 Turbo S had volgens mij een andere vleugel standaard?
Hmm dit of een Singer 911?
@tvklarenbosch: singer.
Nu is het nog de duurste, maar niet voor lang,/a>…
@e1000bmw523i: Hm, verkeerde link gepakt…
Ik zou sowieso voor de 993 kiezen, want ik kan gewoon niet warm worden van hedendaagse Elfjes. Los van de 997 Sport Classic.

Maar in plaats van een investeringsobject te kopen, zou ik met een simpele Carrera 2 in een fris kleur al tevreden zijn.

En als ik dan een ‘bijzondere’ 993 zou willen, zou ik dan datzelfde 993 C2 naar RWB brengen.
Waarom zien we maar 1 kant van deze waggie :-?
Gvd… ik had de tissues niet bij de hand grrr.. Mooiste 911 ooit. 993 Turbo S hemels!!!
Lekker! Alle luchtgekoelde 911 Turbo’s kunnen mij wel bekoren wat dat betreft.
Lovely
Volgens de advertentie is het in ieder geval een ‘verry good investment’
Is ie zeker waard. Misschien niet nu, maar over een paar maanden / jaren zeker wel. Tijd is de verkopers grootste vriend op dit moment bij dit soort auto’s.
In Nederland doen sinds de Euro alles keer twee,

Compleet doorgeslagen idioten!

Maar vragen mag altijd.
@csx3000: Ja en sinds het paard en de kippen alles maal 10.000. Leer het af, echt.
Ken iemand die er een had en niet veel later verkocht.. Wat een spijt moet hij hebben nu
Er zijn mensen waarvan dit bedrag hun maandsalaris bedraagt, dan zou ik het toch echt wel weten. Na een Singer natuurlijk :)
Kras op het dashboard, pookknoop toont slijtsporen. Hulde dat ermee gereden is maar dit is echt over de top. Vast genoeg “liefhebbers” die het ervoor over hebben.
@danmar: *pookknop
@danmar: zo’n versleten pookknop is natuurlijk ideaal om er nog 50 euro extra af te lullen!
Wat een onzinbedrag. Ja, het is een mooi ding, maar er zijn genoeg andere mooie 993’s te koop voor veel minder. Ik snap dat mensen het oude model mooi vinden, maar voor dit geld koop je de allernieuwste 911, die sneller is, luxer, beter, fijner enz.
@stfu: Luxer, beter en fijner…

Daarom wil je nou juist de oude… Vanwege dat rauwe ongepolijste karakter.
@moveyourmind: sure, maar niet voor dat geld :’)
En terecht, wat een brute bak!
via Android app
Tjaa, 345 stuks is ook wel extreem weinig..als je 5 ton bied heb je m
@991gt3rs: dan wordt een A1 Quattro straks ook onbetaalbaar?
Geen marktplaats linkje?
Ik denk dat hij zo gewoon perfect is. De perfecte porsche. Veel beter kan het echt niet worden. Het is veel geld. Maar je hebt dat ZEKER wat!
Schitterende auto, maar inderdaad te prijzig. Staat ook al een poosje te koop, dit ding.
Voor dat geld zeker niet. daar koop ik liever een SLS black voor, het liefst in het geel.
Gekkenwerk! Helemaal gestoord hoe de vraagprijzen voor 911jes de laatste jaren gestegen zijn.

Daarnaast is de 993 voor mij de minst mooie 911 na de pre facelift 996. Iedereen is gek op de luchtgekoelde mythe, maar ik vind die platte neus helemaal niets.
En ik ben eigenlijk ook nooit fan van de turbo’s met die grote walvisspoilers.

Nee, doe mij voor dit geld maar een Singer. En daarnaast een simpele 911 3.2 sc (g model), zonder spoiler uiteraard. En dan ook nog een 997 carrera 4s graag.
Voor de helft heb je ook een 993 Turbo S, met minder kilometers. Dus deze prijs is waarschijnlijk een typo. Of ze proberen maar wat. Maar een half miljoen voor zo’n opgetuigde kever is gewoon te veel.
Mijn ultieme droom Porsche, helemaal perfect. 993 Turbo S. Al zou ik zelf het liefst een gele of een rode willen. Maar hoopte ik 5 jaar geleden dat deze misschien eens lekker zou gaan dalen in prijs, dan kom ik nu toch van een koude kermis thuis. Wat een geld!

Maar o, wat is dit lekker!
@dutchdriftking: Voor 2,5-3 ton heb je een perfecte 993 Turbo S, exact hetzelfde als deze. Maar dan in een betere kleur. Deze prijs is gewoon belachelijk. Voor dit geld heb je een 993 Turbo S én een 991 Turbo S voor door de week. Echt bizar gewoon. Ik weet niet welke komiek deze prijs bepaalt heeft, maar dit is gewoon lachwekkend.
@gtwillem: Die komiek is Porsche Centrum Gelderland, vandaar dat we ‘m ook de moeite waard vonden om mee te nemen. Kans op een typo is ook niet zo groot dus.
@gtwillem: klopt, maar een aantal jaar geleden hadden we niet gedacht dat de bubbel zo ver zou oplopen. want de bedragen die jij noemt zijn nog altijd erg hoog. Ik had toen deze uitkwam nog de droom dat het ooit als oud beestje een betaalbare auto zou worden. Die vlieger ging natuurlijk niet op…..
@dutchdriftking: ok, dat hadden we allemaal gehoopt ;-). Maar vergeet niet dat een turbo S nieuw al dik twee ton kostte, dus dan vind ik 2,5 ton nu voor een keurige Turbo S in dit ‘bubbeltijdperk’ nog enigszins te begrijpen, net als alle andere handelaren die er dat bedrag voor vragen blijkbaar ook vinden. Maar meer dan het dubbele kan ik niet begrijpen. Ik snap niet wat er aan deze bijzonderder is dan die andere. Als het nou een eenmalige Targa Turbo S was met RWD ofzo misschien wel, maar dit is wel heel erg hoopvol.

Aan de andere kant: als Porsche Centrum Gelderland het er voor vangt, dan is het precies de goede prijs ;-).
@gtwillem: Eens. En zo`n prijs genereerd natuurlijk ook gewoon een berg aandacht…
@gtwillem: Staat overigens bijna al een half jaar te koop.
Uitlaat is te iel. Niet in verhouding.
De aller mooiste ooit gemaakt. Voor mij mijn absolute droom auto. Mooier wordt het niet.
en wij maar denken dat de prijsbubble op knappen staat… en de prijs? ach hij hoeft niet weg waarschijnlijk…maar ja als 500k wisselgeld voor je is dan kan het maar zo zijn dat…
345 gebouwd omdat er weinig vraag was? Of een andere rede zoals exclusiviteit of niet bij elke dealer te bestellen. Ik kan mij herinneren dat Seinfeld een smurf blauwe had 😍
via iPhone app
@e550: dat aantal klopt volgens mij niet eens. Als ik mij niet vergis heeft Porsche Exclusive, niet Porsche zelf, er 156 van gebouwd. Moet het even opzoeken. Daarbij heeft de Turbo S weliswaar 450pk, maar was dat gewoon een optie ‘pack’. Niet geheel gelijk aan de 911 GT (GT2 is de foute benaming, alleen de racers heetten GT2, de straatauto’s 911 GT).

Het maakt niets uit, deze prijs is bizar en ridicuul voor en 993… Zo bijzonder is ie ook weer niet!
@gtwillem: Aantal klopt volgens mij wel hoor, zou het kunnen dat die 156 stuks door Exclusive de latere ombouw naar WLS 2 betreft van de reguliere Turbo? Exclusive kon de “gewone” Turbo namelijk naar wens ombouwen naar Turbo S specs.
@CasperH: zou goed kunnen! Daarom had ik erbij gezegd: ik moet het even opzoeken (in de Porsche Bijbel ;-))

Die WLS II upgrade is inderdaad bijna exact hetzelfde.
@gtwillem: Volgens mij is het voornaamste verschil dat ‘ie geen extra gaten in z’n spatborden nodig lijkt te hebben :)
http://www.ginaclassics.com/porsche-911-993-turbo-wlsii-1995-polarzilver-92m/
@CasperH: klopt! En de dubbeldeksspoiler zat er niet standaard op.
Prachtig! Dit vind ik persoonlijk de mooiste Porsche die er is. Ben geen Porsche fan maar hier word ik wel erg hebberig van.
@woot: Gelukkig dat smaken verschillen…ik hou juist meer van de rechtopstaande lampen dan deze platgeslagen neus. Vanaf de 993 tot de 996 ging ’t voor mij mis, daarna werden ze weer bekoorlijk. Doe mij maar een 964, 930 of een 2.7 RS.
@skinnybmw: Ieder zijn ding, zo houden we een beetje variatie op de weg :)
Als ik een porsche zou willen, dan zou ik deze willen.
Prachtig! Zelf het genoegen om een 993 cabrio te hebben en af en toe te kunnen rijden. Maar dit is nog wat anders! Pure beleggingsobjecten. Te duur?! Over 15jr betaal je het dubbele!
Wat een heerlijke auto…
Wat een gek eraan wil geven… of wat een gek ervoor wil krijgen.
Ervanuitgaande dat het geen manier is om wat eurootjes van de een naar de ander te versluizen als bedankje voor het een of ander.

Punt is wel dat deze wagen er een stuk beter uitziet dan die nieuwe 911jes.
Ook al een moderne ophanging heeft (dus geen kever spul meer).

En dus wrs echt wel het beste is wat er te krijgen valt op 911 vlak.
Doe mij maar een 964.
Prijs slaat helemaal nergens op, helemaal losgeslagen die bubbel van de luchtgekoelde 911`s. Eerder stonden op mobile.de een paar GT2`s te koop voor de helft en die stonden dan jaren te koop. Deze turbo S modellen waren tussen de 80 en 120K en gewone turbo kon je oppikken voor rond de 60/70k.

Het is allang geen liefhebberij maar puur speculeren en investeren. Als zo meteen de (spaar)rente bijvoorbeeld omhoog schiet of er gebeurd iets anders vergelijkbaars dan weet iedereen niet hoe snel ze hun geld moeten vrijmaken om het ergens anders in te investeren en dan ploppen deze prijzen als een zeepbel. Is gewoon terugkerend iets wat in het verleden ook gebeurd is met auto/klassieker prijzen.
1. Staatsloterij winnen
2. Afleveren bij Nakai San
3. Meest brute 911 ever
4 haters gonna hate
Hebbehebbehebbe
Mooi ding. Maar zie eigenlijk liever mijn eigen 964 Carrera 2 Manual in Schiefer Grau. Zeker minder zeldzaam en exclu. Maar wel puurder en evenwichtiger qua proporties. Mijn kind mooi kind ;-)
Mmh, zoveel geld voor een opgeleukte kever met het blok op de verkeerde plek. No way!
evo3: helemaal mee eens

Volkomen belachelijk die prijzen voor dit saaie oude modelletje, dat nog steeds aan een ordinaire oude kever doet denken. Die porsche ontwerpers hebben totaal geen fantasie. Geef mij maar een mooie Jaguar E-type of een F-type R, vele malen exclusiever en stijlvoller en met deze prijzen nog veel goedkoper ook.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).