Dit is de eerste auto die op Le Mans 300 km/u haalde

Auteur: , 31 Reacties

En er zijn er maar vier van gebouwd, allemaal met een 4.0 dry-sump V12 onder de kap. Is het een 250 GTO?

Neen, helaas. Het betreft de Ferrari 330 LM Berlinetta en het is zo mogelijk een nog specialere auto dan dan die GTO waarvan je je af kunt vragen wat er eigenlijk zo bijzonder aan is (zoekt dekking). Enfin. Er gaat dus zo’n 330 LM Berlinetta onder de hamer, wat ons een fraaie gelegenheid leek om er wat aandacht aan te besteden. Je ziet immers niet elke dag een auto die als eerste 300 km/u haalde op Mulsanne Straight, het beroemde rechte stuk op Le Mans.

Zoals je waarschijnlijk al vermoedde is deze 330 technisch gezien geavanceerder dan de 250 GTO waar ‘ie verdacht veel op lijkt. Onder de kap ligt een 3.967 V12 met enkele bovenliggende nokkenas, zes dubbele Webers en goed voor ruim 400 pk bij 7.500 rpm. De handbak telt slechts vier verzetten, maar de auto is dan wel weer voorzien van remschijven rondom.

Overigens heeft de 330 LM Berlinetta onderhuids meer gemeen met de 250 Lusso dan met de GTO, ondanks wat je op basis van het uiterlijk zou vermoeden. Helaas heeft de 330 niet zo’n rijke racegeschiedenis als veel van z’n tijdgenoten. Ferrari zat in een soort transitieperiode naar sportwagens met middenmotor en dus werd de 330 LM Berlinetta al snel overbodig. Desalniettemin is het een bijzonder fraaie auto die ongetwijfeld vele miljoenen op gaat brengen. Het zou per slot van rekening niet de eerste klassieke Ferrari zijn die dat doet. Meer info vind je hier.



31 reacties

Prachtige wagen! Voorzijde als de GTO, achterzijde (“klepjes”/luchtinlaat?) onder zijruitjes en achterlichten zijn anders. GTO is naar mijn idee nog steeds de mooiste Ferrari. Hier een clipje om te bewijzen dat deze auto, ondanks zijn marktwaarde van € 25 miljoen of meer, door sommigen nog steeds wordt gebruikt waarvoor hij gemaakt is.
https://www.youtube.com/watch?v=ewQaikxTUJs
@jeroenwz: Dat zijn verhogingen in het plaatwerk, zodat de wanneer de auto veert de banden niet tegen de wielkasten schampen.
@jeroenwz: filmpje bekeken en genoten. Meer dan geweldig, dank je wel.
@jeroenwz: ik hoorde iemand in een filmpje op goodwood vertellen dat je nooit meer dan 2 miljoen schade kunt hebben aan zo’n auto, omdat dat blijkbaar de kosten zijn om er 1 te bouwen. blijkbaar betaal je 23 miljoen voor het chassisnummer
Wat er zo bijzonder aan is? Wil u solliciteren bij Kerk en Leven aub! Dat noemt zich petrolhead. Ga in het klooster, man!
@ericc: het is een mooie auto, maar ik vind het ridicuul om 40 miljoen euro te betalen voor een stuk blik.
@MauritsH: Volledig eens. Geen enkele auto is dat waard.
@viezefreddyw: Het blik is het niet waard inderdaad, maar het verhaal erachter is onbetaalbaar
@f40racer: verhalen kosten niks. 250 gto is een machtige auto. Rijke historie maar de waarde is de prijs de het ijzer mometeel waard is. Dat er zulke bedrag en voor betaald worden is gewoon omdat mensen met geld ze willen hebben. En dan krijg je vraag en aanbod.
@raym: Rijke historie ja. Dat is het verhaal waar ik het over heb wat de waarde zeker wel beïnvloed. Met alleen ijzer kom je nooit aan 40 miljoen.
@f40racer: leuke verhalen lees je ook vaak genoeg op autoblog en dat kost je niks!
@viezefreddyw: Blijkbaar wel want het wordt betaald.
@MauritsH: maar tussen 40 miljoen en ‘meh’ zit toch een redelijk groot grijs gebied, zou je denken.
Mooier dan de 250 GTO… Ik dek met u mee @MauritsH
Dat moeten vedomd lange versnellingen zijn!
Er zijn meer Ferrari’s die unieker zijn dan die 250 GTO maar hey heiligschennis om dat te roepen natuurlijk
Dat “4.0 V12” had het voor mij al verraden dat het geen 250GTO was… 250×12=3000 niet 4000
@niekie1999: maar er bestaat ook een 330 GTO ;)
Prachtige elegante raceauto zeg en die oude foto’s graag meer.
Mooi om te zien dat het ook echt gebruiksvoorwerpen waren.
400pk in die tijd……..
Ferrari heeft echter ook 330 GTO’s gebouwd. Ze hadden namelijk nog een drietal chassis’ en body’s, hier werden vervolgens 4 liter blokken uit de 400 superamerica in gehangen.
Deze werden eigenlijk uitsluitend door Ferrari zelf gebruikt om te testen maar later ook verkocht aan privéteams.

Ditzelfde trucje haalde ze uit bij de toen net uitgebrachte gt lusso en de 330 lmb was geboren!

Deze heeft in 1963 nog meegedaan aan de 24 uur van Le Mans. Niet uitgereden overigens, na 75 rondjes was het over en sluiten voor de #9 Ferrari 330 LMB. Dit exemplaar is ook niet door Ferrari zelf ingezet, maar door de Belg Pierre Noblet, die hem samen met een fransman bestuurde.
Van de andere 330 LM Berlinetta’s haalde er ééntje de finish: De #12 met Jack Sears en Michael Salmon achter het stuur. Hoewel de 330 LMB superieur moest zijn aan de 250 GTO, wisten er toch twee 250 GTO’s voor die 330 LMB te finishen. Niet alleen de 250 GTO’s waren sneller, ook de 250P’s met middenmotor waren sneller. Lorenzo Bandini -naar wie de prijs die Max Verstappen onlangs in ontvangst mocht nemen is vernoemd- won samen met Ludovico Scarfiotti in zo’n 250P. Hoewel de 330 LMB geen succes werd, was 1963 wel een absoluut topjaar voor Ferrari. De eerste zes plaatsen werden bezet door drie verschillende Ferrari-modellen.

Leuk detail: Er deden dat jaar best wel wat mensen mee die (later) in de F1 hebben gereden. Denk aan mensen als Dan Gurney, Pedro Rodríguez, John Surtees, Graham Hill, Phil Hill en Bruce McLaren. Maar ook Nederland was dat jaar goed vertegenwoordigd. Zowel Ben Pon als Carel Godin de Beaufort deden mee met een Porsche 356B. Beide heren haalde de finish echter niet. Voor Carel Godin de Beaufort zat de 24 uur van Le Mans er na 94 ronden op, en Ben Pon kon na 115 rondjes weer naar huis.
@Edge: Mag ik jou alvast de @willeme van de autosport noemen?

Ik lees jouw informatieve reacties altijd erg graag.
@berlinetta: Dankjewel! Fijn om te lezen dat ik ze niet voor niets schrijf!
@Edge: Dat bedoel ik maar Edge, ik zei het laatst ook al tegen je. Als het aankomt op autosport en met name de Formule 1 ben je misschien wel de grootste kenner van ons allemaal. en volgens mij ben je jonger dan ik met mijn 24 lentes jong. Een buiging.
@viezefreddyw: Het scheelt niet veel, ik ben 22. Ik ben groot liefhebber van de sport, en wanneer vriendinlief naar haar werk/stage is duik ik graag de F1 en autosportarchieven in. Aangezien zij HBO-V doet betekent dat dat ze regelmatig avonddienst draait, terwijl ik gewoon overdag studeer/werk, en dan heb je toch wel met regelmaat een avondje vrij voor de autosport. Die MasterCard Lola die gisteren voorbij kwam heb ik bijvoorbeeld nooit “live” meegemaakt, maar als je een beetje zoekt op de wondere wereld van het internet kun je alle volledige races van de F1 seizoenen vanaf pakweg 1970 terugvinden, en je komt natuurlijk ook wel eens hier en daar een leuk verhaaltje of anekdote tegen.
Heerlijke auto. Liever deze dan een GTO. De naam alleen al…

Maar 40 miljoen is overdreven. Zou het er nog niet voor over hebben als ik miljardair was.
40 miljoen voor een Alfa 159. Dat zou ik wel snappen.
Ferrari blijft magisch. En als de markt er x voor betaalt, is hij dat waard op dat moment. Zelfde geldt voor schilderijen of, ik noem maar wat, een concert van de Toppers in de Arena.

Heb een Maserati met Ferrari-techniek. Briljant en betrouwbaar ding. Maar ik denk dat ik er minder krijg dan wat ik heb betaald. Ook dat is de markt.
@alfablog: als je maar lang genoeg wacht wordt hij vanzelf meer waard, wel goed onderhouden en waar nodig opknappen.
Een Ferrari zoals je een Ferrari wil zien. En natuurlijk, iemand moet de eerste zijn die 300km/u aantikte op Le Mans. Ferrari dus. Ere wie ere toekomt.

Maar eerlijk gezegd vind ik het nu niet de meest boeiende Le Mans racer. Ik ga een jaar verder en noem de Panhard CD (= Charls Deutsch = genie) LM64. Met een pietluttig 850cc motortje met liefst 78pk. Maar het ding liep doodleuk 220km/u! Het neusje van de zalm kwa aerodynamica. Een auto die niet gebouwd werd op gevoel, maar met wiskunde en natuurkunde. Dat zette de toon, meer dan deze Ferrari, kan ik u zeggen….
http://www.ultimatecarpage.com/images/car/5854/CD-Panhard-LM64-45887.jpg

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).