Zie hier! De Fisker EMotion in al zijn glorie

Auteur: , 46 Reacties

Wordt dit dan Tesla-killer? Waarschijnlijk niet, maar hij is wel héél mooi.

Afgelopen week liepen we er alvast een beetje warm voor, maar vandaag is het dan eindelijk zover. De Fisker EMotion is gepresenteerd en kan van alle kanten worden bekeken. Dat is wel fijn, want écht duidelijke beelden van de EMotion waren eigenlijk het laatst ontbrekende stukje van de puzzel. De meeste informatie lag al op straat.

Hoewel Fisker de EMotion voor het eerst in zijn volledigheid aan het publiek toont, houden ze de zeer specifieke informatie nog even tot zichzelf. Om deze reden is het nog niet duidelijk hoe de aandrijflijn eruit gaat zien, al wordt er gek genoeg wel al gesproken van een topsnelheid. Volgens Fisker zou hij zo’n 161 mp/h moeten kunnen halen, omgerekend een kleine 260 km/u.

Op het gebied van rijbereik is het een sterke speler. De EMotion rijdt naar verluidt op een enkele lading bijna 650 kilometer ver. Dit is echter niet alles, want volgens de geruchten werkt Fisker aan een manier om zelfs 800 kilometer ver te komen en de solid-state batterijen in één minuut op te laden. Het lijkt haast ondenkbaar, maar wie weet lukt het ze.

Afgezien van wat de auto nu wel of niet kan presteren, is het interessanter om te kijken naar de tastbare dingen waarvan we zeker weten dat ze ook daadwerkelijk bestaan. De Fisker plaatst zichzelf vooralsnog in een select groepje van high-end elektrische auto’s. De EMotion moet er aanvankelijk in een relatief kleine oplage komen, maar voor minimaal 129.000 dollar krijg je aanzienlijk waar voor je geld.

De EMotion zit vol luxe opties, zoals een enorm 27″ gebogen scherm achterin, een fraai panaromadak en een binnenzijde waarin zoveel mogelijk leer is gepropt. Voor de herbivoren schijnt er *gelukkig* ook een veganistische optie op de markt te komen.

Henrik zelf was er in ieder geval lyrisch over.

“With the EMotion, we’re introducing edgy, dramatic and emotionally-charged design/proportions complemented with technological innovation that moves us into the future. We’ve also made the seemingly impossible, possible with our scientists spearheading the breakthrough in flexible solid-state battery technology, which is the next generation in charging everything from your personal cell phone to enabling mass adoption of electric vehicles due to unprecedented ranges and lighting fast charge times.”

Nou, maak waar dan!



46 reacties

Dit word denk ik geen tesla killer maar wordt meer gefocust op bruikbaarheid en afstand. En vooral het snelle opladen.
@toyotavenray: Ehm. Precies de onderdelen die verbeterd moesten worden bij elektrische autos dus.
Waarop killen ze Tesla nu niet volgens jou?

Als je nou had gezegd dat ze ‘m net iets boven de P100D in de markt geprijst hebben en zich luxer willen profileren dan Tesla had ik je punt nog gesnapt maar nu niet echt.
@torsen: hahaha ik sluit me helemaal bij je aan. Daarnaast lijkt het mij een hele fraaie wagen, alleen die voorkant ben ik niet zo’n fan van.
@torsen: Waarom killen ze Tesla nu niet? Eh heel simpel, omdat dit ding pas ergens in 2020 gekocht kan worden, en zal dan nog steeds niet de solid state accu hebben met 1 minuut laden.
Dus nee, NU killen ze Tesla sowieso niet.

Het hele solid state verhaal is mooi, ook door Toyota aangekondigd (in 2022). Misschien wel sneller laden dan je nu benzine tankt. Maar het is nog niet volwassen.
Een Tesla 100D kun je nu kopen en overal in (West) Europa komen middels Supercharger netwerk.

En waar we behoefte aan hebben is een EV voor 30K, niet 130K
@fanboy: Volgens mij begrijp je me verkeerd. Het was puur een reactie op de post van @Toyotavenray omdat ik zijn beredenering niet snap waarom hij het geen Tesla killer vindt.
@fanboy: Qua infrastructuur lijkt het me ook nog een interresante. Er zullen vast gespecialiseerde laadstations komen waarbij je met dat soort snelheden kunt opladen maar thuis kun je dat wel vergeten lijkt me.
Zeker als elektrisch rijden populairder zal worden en de halve straat vol staat met elektrische auto’s.
Nu is dat niet zo’n praktisch probleem gezien je niet zo vaak een tussenstop thuis zult plannen.
Maar wel interressant.
@torsen: Ging mij specifiek om het woordje “nu”
Want er is wel meer luchtfietserij met Tesla concurrenten.

Thuis kun je straks met 22KW laden met 3 fase aansluiting (dat wordt ook steeds normaler, ook vanwege all-electric woningen). 22KW is geen laden in minuten nee, maar waarschijnlijk goed genoeg. Dan laad je grofweg 100km rijbereik per uur.

Laden in minuten zal nooit thuis gebeuren. Dat vereist een dermate hoge hoeveelheid stroom, dat zelfs de laadstations langs de weg wat zullen moeten bufferen om het net niet teveel belasten.
@fanboy: Snap ik. Maar ik doelde meer op welk punt de andere poster zijn uitspraak nu baseerde.
Het staat er ook niet echt duidelijk als ik het zo teruglees.

Maar ik hoop eigenlijk dat het geen luchtfietsen betreft.
Ongeacht de fabrikant.
@fanboy: met de huidige staat van ontwikkeling in solid-state accu’s klopt je rekensommetje niet helemaal, die 22kW wordt namelijk in de huidige Lion uitermate inefficiënt omgezet tijdens het laden en ontladen. Dit zorgt ook voor het probleem warmte ontwikkeling en temperatuur gevoeligheid in de huidige generatie. Bij Solid State accu’s afhankelijk van het type (momenteel zijn er geloof ik 8) is er door een veel efficiëntere architectuur van de accu, beter anode en kathode constructie en heel belangrijk het feit dat er niet meer met vloeistoffen gewerkt wordt maar met vaste bestanddelen (solid-state) een veel efficiëntere energie opname en afgifte mogelijk . Daarnaast hebben de huidige accu’s gemiddeld een energie dichtheid van ongeveer 180 wH de verwachting is dat dit zal oplopen met solid state tot wel 1000 wH. Bij de huidige stand van de techniek kunnen dus solid states 2x zo klein worden bij een beter vermogen opname en afgifte zonder warmte ontwikkeling waar koeling voor nodig is.
Ik heb zelf een tijdje in een vol-elektrische BMW 1 serie proefgereden die had een bereik van ongeveer 240 km , leuk voor in de stad, maar in de winter was dat nog maar 85 km. Een probleem dat er vandaag ook nog is als er niet “bijverwarmd” wordt. Daar hebben de nieuwe generaties ook geen last meer van door het gebruik van vaste andere materialen werkbereik buitentemperatuur ongeveer -25 t/m 100 graden celsius. Dus aan het einde werkt de efficientie aan een geweldige gewichtsbeperking ook nog mee!
@justsomebody: typo de bmw kwam niet verder als 140 km
@torsen: haha inderdaad! Dat wanneer je thuis in 1 minuut oplaad je alle huizen om je heen donker ziet worden. Maar thuis heb je ook geen fast charge nodig. Maar 1 minuut vol laden dat gaat echt nog niet lukken in 2020.
@torsen: Als je in een laadstation in 1 minuut kan laden, ga je natuurlijk thuis niet meer gaan laden. Net zoals niemand thuis een voorraadje benzine opslaat, want je tankt toch vol op 3 minuten in een tankstation.
@futse: waarom zou je ergens gaan laden als het thuis spot goedkoop kan.

100 kWh binnen een minuut leveren vereist een gigantisch doorsnee kabel en ook de infrastructuur om dit keer op keer te leveren kost een fortuin.
@flutterby: klopt, als het thuis veel goedkoper is, verandert de situatie natuurlijk. Benieuwd hoe de electriciteitsprijs gaat evolueren trouwens. Vraag en aanbod en zo…
@torsen:de snelle 0 tot 100.
@toyotavenray: Zou een bewuste keuze kunnen zijn van Fisker maar dat moeten we afwachten denk ik. Maar gezien hier een accupakket in zit dat hogere stromen aankan dan de huidige accupakketten is het vrij simpel om het ding ook belachelijk snel op te laten trekken.

Maar zoals @fanboy al terecht aanhaalt. Wanneer komt die solid state techniek.
Gezien de berichten rond de Tesla Roadster zal Tesla ook al bezig zijn met vergelijkbare techniek en zal het voordeel wat Fisker nu al claimt straks niet meer opgaan.
@torsen: je hebt helemaal gelijk. In sommige dingen zijn ze beter. En andere dingen moeten ze beter ontwikkelen.
Ik vind hem echt mooi. Vooral in dit kleurtje.
Kek ding.
Sow, waar moet je dat tv scherm laten als je het niet gebruikt?!
Ik vrees met grote vrezen dat het met Fisker niets gaat worden.Spandende deuren gaan daar ook niet aan helpen.
Ik vind alleen dat grille-achtige ding op de neus niet echt mooi. Verder is het echt een plaatje, zowel van buiten als van binnen. Ik ben vooral benieuwd naar de prestaties, en of men ook een beetje in de buurt gaat komen van die 800km en snelle laadtijd die in het geruchtencircuit rond gaan.
@Edge: Dat grille-achtige ding zal waarschijnlijk de radar en andere sensoren bevatten. Mooi is anders, dat wel.
Kijk Tesla, zo maak je dus een mooi interieur.
De concurrentie in dit segment lijkt nu eindelijk langzaam een beetje op gang te komen, en er zitten zonder meer spannende dingen aan te komen. Porsche komt met de Mission E, Polestar is ook goed bezig en Tesla zit zelf natuurlijk ook niet stil. Deze Fisker is een mooie toevoeging, hoewel ik betwijfel of ze ooit echt grootschalig succes gaan beleven.
Mooi? Nja, ik weet het niet. Indrukwekkend is hij wel en beduidend anders dan wat er maar ook bestaat. Dat kan ik wel weer waarderen.
Ik vind hem erg fraai! Ben sowieso wel fan van zn auto’s. Vind de Karma ook erg mooi. En als die laadspecs en range echt kloppen, kom maar op.
Van binnen ziet het er goed uit. Maar het exterieur van de Karma is toch een stuk mooier wat mij betreft.
volgens mij zijn die velgen ook 27″… veel te groot en uit verhouding daardoor. Niet mooi. Next!
@misterpepper: 24″ volgens de website.
@misterpepper: nog te groot. :-) Thanks!
De buitenkant is echt ongelofelijk inspiratieloos. Alsof ze het kleimodel van een model S gepakt hebben en er wat meer afgeschaaft hebben. Wat chroom erbij. Kekke lampjes a la 3200GT, verfrommelde Daewoo grille op de voorkant en klaar is Henrik.

Pas bij de binnenkant zijn ze hun best gaan doen zo te zien. Dat ziet er best gelikt uit. Zeker de zwevende eenheid in het midden.

Maar wat er natuurlijk echt interresant is, en niet alleen voor Fisker, is de accutechniek.
@torsen: Renault Laguna GT/Coupé kontje bedoel je?
Echt mooi! Van de zijkant beetje maserati granturismo lijn. Vind wel dat die dashboards/middenconsoles van de vmn. de electrische autos een aangenaam jaren 80 sfeertje uitademen, simpele rechte lijnen en weinig clutter, nu doordat alles op één scherm geregeld wordt, toen omdat de opties er simpelweg niet waren.
Extreem mooie auto …en als ze deze specs waar kunnen maken ,een unieke electrische auto…
Voorkant heeft idd iets Chinees achtigs…..verder lekker dik !
800km range en in 1 minuut laden?
@dutchdriftking: hmhmm mensen die wel eens een slechte startkabel hebben gebruikt weten wat er dan gebeurt :)
Wauw, wat een mooie body.
Alleen nog een Alfa-badge erop, dikke V8 voorin en de nieuwe 8C is klaar.
(en het interieur van een beetje meer karakter voorzien).
Zou meneer Fisker er nog steeds nauwe banden op na houden met Aston Martin? Dat design van de achterkant is een regelrechte kopie van de nieuwe V8 Vantage..
Jammer dat er niet iets meer designdetails van de Karma zijn overgenomen, waarondrt de gril. De Karma was en is nog steeds een serieus mooie auto, en een nekkendraaier eerste klas.
Het is allemaal erg spectaculair. Maar deze deuren lijken me ook spectaculair onhandig. Veel ruimte nodig om ze te openen en alsnog moet je onhandig bukken bij het instappen en ben je verzekerd van hoofd stoten bij het uitstappen. Het zal ook wat kracht/energie kosten om de deuren zo te openen. Dat kan slimmer.
Die kont is wel bizar erg Vantage-esque. Voor de rest een leuke revival van Fisker.
Hij oogt beter dan de vorige Fisker
Het is mph, niet mp/h. De p staat immers voor “per”
Ik ben benieuwt hoe de auto zal zijn en hoe Fisker het gaat doen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).