Dit is de dikste Alfa Romeo-occasion van ons land

Auteur: , 55 Reacties

Goedgekeurd door Nicola Larini himself.

Alfa 75 IMSA

Tot de komst van de Alfa Romeo Giulia was de 75 de laatste achterwielaangedreven sedan van het merk. Een sportieve wagen, die zich uitstekend leende voor het circuit. Vanaf 1987 was de Alfa Romeo 75 dan ook te vinden in diverse kampioenschappen. Van het WTCC en het Italian Superturismo Championship tot aan het Australian Touring Car Championship. Ook in Amerika deed Alfa Romeo mee in door het IMSA (International Motor Sports Association) georganiseerde series.

Om de auto te homologeren voor de Group A touringcars werd in 1987 de brute 75 Turbo Evoluzione op de markt gebracht in een oplage van 500 stuks. De hier aangeboden 75 Turbo Evoluzione IMSA, eveneens uit 1987, is zijn nog brutere broertje voor het circuit. Niet helemaal origineel overigens, want de brede body kreeg deze wagen volgens kenners pas begin jaren ’90. Daarvoor kwam de wagen met een smallere body uit in het CIVT. Onder de kap een 1800 met turbo, die goed zou moeten zijn voor circa 320 pk, al blijft dat met racewagens vaak een beetje gokken.

Alfa 75

Dit exemplaar is bestuurd door niemand minder dan Nicola Larini in het begin van zijn loopbaan, de begenadigde Italiaanse coureur die voor Alfa Romeo ook uitkwam in de DTM, enkele races in de Formule 1 reed en tot aan 2009 actief was in het WTCC. Of hij met deze heerlijke Alfa 75 ook triomfeerde vermeldt de advertentie niet, maar volgens aanbieder The Gallery is de racehistorie compleet en zuiver.

Vorig jaar nog is de auto volledig gereviseerd en dat weerspiegelt zich in een forse prijs. Liefst 148.000 euro moet je mee brengen naar Brummen om eigenaar te worden van deze heerlijke eighties racer. Behoorlijk aan de prijs voor een collectorsitem dat niet meer origineel is en ook prijzig om even lekker mee te gaan boenderen op het circuit. Dat laatste is overigens wel wat deze Alfa verdient, van stoffige racewagens die nooit meer het circuit zien wordt elke autoliefhebber verdrietig.

Alfa 75



55 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Geen 159?? :(
@parttimeautospotter: Juistem dik is de één na dikste..
@parttimeautospotter: Niet op marktplaats???
Mijn onderkaak staat nu ook op dezelfde hoogte als de bodykit. Wat een parel!
@henkhupelschoten: haha, een steentje op het circuit en je licht er af!
@pomoek: de koplampen zitten een stukje hoger ;)
@Thomas20vt: Oei, ik zie het nu ook, bruchklas spelvoutje…
@pomoek: wel een handig ding voor in de sneeuw
Hoe krijg je dat ding op de trailert dan? Best apart als het historisch verantwoord is vind iedereen het mooi maar als het een civic is dan is het petjes tuning. Moet je die spoiler zien nie normaal jongeh!
@redbee5: Je bedoelt, hoe hou je het heel als je met je subwoover op duizend de plaatselijk brink op rijdt!
Volgens kom je dat grindpad niet ongeschonden af met die voorbumper. Wel een bruut ding. Oldskool racers zien er altijd zo lekker asociaal fout uit.
Ach, auto’s met zekere pedigree én papieren voor evt deelname is historische raceklassen kosten nu eenmaal veel geld…
JAAA! JAAA! Een 75! Heerlijk, een ex-Heida auto. Zo vet…
@jaccovdzaag: Edit op bovenstaande. De auto is nog wel gereden de afgelopen jaren, met bijvoorbeeld Italiaanse dagen op de circuits, en de Alfa bijeenkomsten.
Wat een pracht ding.
Kopen en het circuit op met dit ding
@scottishcarspotter2000: om na 2 rondjes binnen te komen met panne!
Die dingen blinken nou niet echt uit in betrouwbaarheid.
@toniominestrone: Ah weer eens een ervaringsdeskundige op AB….
@deboes: tja, door schade en schande wijs geworden met Alfa’s in competitieverband, je hebt het dus bij het rechte eind.
Supercool
Ben benieuwd of Nico hier ook een stukje mee gaat rijden in dat tv programma!
Vorige week nog bij The Gallery geweest, stond deze ook, maar het lijkt alsof ie een probleem heeft met de vering want die bodykit hing toen op de grond.
@mercedesclk350: instelbare vering! Nee hij heeft een in hoogte en laagte instelbare bodykit
bruut apparaat maar veel te duur voor een niet originele versie. Dan liever een 155 dtm versie
http://bringatrailer.com/2014/01/11/ex-dtm-1995-alfa-romeo-155/
@maarten020: dat vind ik dus veeel mooier, deze en de voorganger van deze. Die rode uit 94/95 dat zijn de ultieme AlfaRomeo tourwagens.
@maarten020: ja hahaha, dit is ongeveer de mooiste Alfa van de afgelopen 30 jaar. Ook een heel stuk prijziger. Aan de andere kant is de 75 de laatste echte Alfa!
Bij Aaldering in Brummen moet je oppassen. Onze ouwe snoepert Nico en zoon Nick staan wel eens bekend om het verkopen van opgepoetste wrakken.

@bizzarrini: meningen verschillen daarover. Een klant van me heeft 4 auto’s daar gekocht. O.a. Een Maserati en een Ferrari. De beste man is er tot op heden erg gelukkig mee. Nooit wat mee gehad.
@bizzarrini: heb ik ook vaker gehoord, barels met wat wax en bandenzwart er op worden voor gerestaureerd verkocht.
Een klant gekocht die zijn Maserati na aankoop kompleet heeft moeten laten restaureren omdat hij anders van ellende uit elkaar viel.
@993c: Dan vraag ik me af he, heb je dan een bord voor je kop wanneer je zo’n auto gaat kopen?!
@r32t: (auto)Liefde maakt soms blind <3
@r32t: Dat vraag ik me ook af!
Heb je absoluut geen verstand van auto’s, blijf er dan af of breng iemand mee die het wel heeft!
@bizzarrini: ik geloof er niets van. Als je ziet waar hij begonnen is en waar hij nu zit en wat hij te koop heeft, houd je dat nooit vol. Het is een hele kleine wereld. De jaloerse geluiden hoor je veelal uit de hobbyisten die in de marge bezig zijn in klein clubverband en geen mint-uitvoering kunnen betalen en moeten sappelen om een onderdeel te kunnen kopen.
@bizzarrini: zeker, mijn bij the Gallery gekochte Super Seven vertoonde de nodige mankementen en bleek achteraf niet de juiste specificaties te hebben.
Komt ie nu mee, staat er al een tijdje hoor vriend…
Nondejus wat een heerlijk ding. Maar als ik voor een ex DTM’er zou shoppen zou het toch de 155 V6 Ti DTM worden.
Aardig vet ding, jammer dat je er volgens mij niet de straat mee op mag…

Overigens, als jullie een stukkie gaan schrijven over Seb Delanney’s gestolen Lotus, hij heeft ‘m al weer terug…

https://www.instagram.com/p/BEYmD7EThu4/?taken-by=sebdelanney
@Jochempie: Dat kapsel is niet om aan te zien, maar mooi dat hij hem terug heeft. Gun je toch niemand.
Ex van Douwe Heida. Als deze 75 stationair stond te draaien in de garage, kon je elkaar bijna niet verstaan.
@tazmania: Is dat de Heida van autobedrijf Heida in Bennekom?
@moveyourmind: Ja
@jaccovdzaag: Oké, wist ik niet dat hij racete…

Had wel altijd leuk spul staan toen hij in nog in het dorp zelf zat. Ooit een nieuwe 147 bij zijn bedrijf gekocht en vorig jaar de S-type bij hem aangeschaft.

Hij heeft regelmatig erg mooi spul te koop staan.
Ik wist niet dat Alfa ook sneeuwschuivers maakte?
Verhuisdoos met wielen. Wat lelijkk zegggg
Ook meteen de duurste?!
140000 euro …huh? Lires?
Alsk genoeg had liggen had ik het er nog voor over gehad ook! Met deze bak ben je pas écht het de alfaman! Heel gaaf
Ik vind de 75 een zeer fraaie Alfa. Heb er zelf een gehad in de jaren 90, een rode Indy. Maar deze doet me dan weer helemaal niets. En wat een geld zeg.
Sorry, maar ik vind hem niet mooi.
Ik snap al die plastic toevoegingen wel…. Dingen stonden bekend als roest-buckets! De manier om t te verhullen….:)
Dikke like! Zou ik graag zien vlammen op een circuit #thumbsup#
Rijden met dat ding en dan het liefst op de neurburg ring
WoW wat een geweldig mooi beest!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).