Dit is de goedkoopste BMW 1M van Marktplaats

Auteur: , 50 Reacties

Sla je slag voordat de prijzen de pan uit rijzen.

We moeten het tegenwoordig stellen met de BMW M2. De 1M Coupé is en blijft echter in mijn ogen het lekkerste moderne bommetje van BMW. Dit heeft te maken met een aantal ingrediënten: de aanwezigheid van het speelse en eenvoudig te chippen N54B30TO-blok. De looks die de auto compact en snel doen ogen, zonder dat het schreeuwerig wordt. En als laatste: de rijeigenschappen. Dit laatste is op basis van alle positieve verhalen die er over gesproken en geschreven zijn. Ondergetekende heeft helaas nog nooit gespeeld met een 1M.

Daarnaast schopte de 1M nét tegen de grens van het probleem dat vrijwel alle M-producten van BMW momenteel hebben: obesitas. Neem nu de M2. Op de website van de Duitse autofabrikant staat het volgende:

De compacte M 6-cilinder-in-lijn van de BMW M2 Coupé bewijst dit op zeer indrukwekkende wijze: deze krachtbron katapulteert de 1.570 kg lichte auto met 272 kW (370 pk) moeiteloos naar een maximale 250 km/h.

1.570 kg en ‘licht’ in één zin noemen. Je moet het maar durven. De 1M heeft daarentegen een gewicht van 1.470 kg. Ook niet slankste van de klas. De compacte coupé blijft daarmee wel onder de grens van 1.500 kilo.

Terug naar de occasion. Het betreft een witte 1M uit 2012 met 81.912 km op de klok. Rij er geen 300.000 kilometer mee en de waarde blijft stabiel. Zet je ‘m weg in een schuurtje dan maak je er in de toekomst zelfs dikke winst op. Dat doen met een 1M is echter een hoofdzonde en moet je gewoon niet willen. De coupé wordt aangeboden in Zwaag, Noord-Holland voor 51.950 euro. Door het ontbreken van een typeaanduiding oogt deze 1M nog eens extra clean.



50 reacties

Een 1M hoort de kleur Valencia Orange te hebben. Blijft een schitterende verschijning en een toekomstige klassieker!
De vraag is, zou je hem nog wíllen chippen? Discuss.
@breakingpoint: Het antwoord is, Ja!
@breakingpoint: Lijkt mij van niet, dan doe je het alleen ter compensatie van je kleine piemel.
Auto heeft vermogen zat, bovendien zul je de auto nooit altijd op de limiet rijden waarbij de voordelen van een vermogensupdate voor mij al teniet gedaan zijn.
@breakingpoint: nein. Met het oog op een potentiële klassiekerstatus en dito waardevastheid lijkt me dat funest voor diezelfde waardevastheid
@alassad: een chip kan er ook weer gewoon uitgehaald worden, lijkt me.
@breakingpoint: een gebruikte wagen chippen is voor mij vragen om problemen. Alles is op elkaar ingelopen en wordt daarna anders en zwaarder belast, extra slijtage is dan gegarandeerd. Chippen doe je in de eerste week, maar liever helemaal niet (houdt de wagen origineel) en al helemaal niet zo’n wagen die al veel vermogen heeft.
Clean of niet, deze kleur wit schrééuwt wat mij betreft om een mooie blauw-paars-rode Motorsport striping over de motorkap en flanken.
@rrrobert: ff zien of linken naar een afbeelding werkt:

http://www.bmw.nl/dam/brandBM/common/zso/products/f32/f32_m_performance_motorsport_stripes_pn2287159_id9658_c.jpg.resource.1430903347504.type2.jpg
@RRRobert: woow door de toevoeging van een paar simpele strepen lijkt die in een klap een klasse hoger. Op die manier zou ik altijd voor extra snelheidverhogende strepen gaan….
@RRRobert: jij bent gek…
@unknown32: mijn dank ook voor de onderbouwing…
@RRRobert: haha!:-D
Ik vind die striping ontzettend johnny! Lelijk dus…
@unknown32: en schelden zonder inhoud is geen tokkie gedrag? Man man man…
Dat gewicht van 1.470 kg voor een auto uit het onderste segment. Lijkt wel of deze uit lood is opgebouwd om een kernaanval te doorstaan.
@erik2907: het is idd wel erg veel voor zo’n betrekkelijk kleine auto. Motor is potent genoeg alleen een afslankcursus zou m wel erg goed doen. Als ze daar nog een 150 kilo vanaf krijgen heb je een heel andere auto. Alleen wat haal je er af? Of zou het met lichtere materialen haalbaar zijn?
@erik2907: het is M3 techniek in een 1-serie. En de zes-in-lijn weegt meer dan de V8 uit de E9x… het formaat van de carrosserie is minder van invloed op het gewicht dan je misschien denkt. Al met al vind ik het niet vreemd.
@jochempie: kan wel zijn, maar het blijft belachelijk een gewicht van 1.470 kg.
@jochempie: Zijn er nog meer redenen te verzinnen om iets slechts om te praten in iets goeds?

Het is WEL vreemd en het heeft WEL invloed. Een auto van dit formaat moet gewoon rond de 1200 kilo zitten. Ook de 1m is gewoon een fatsig varken, en de M2 helemaal.
Persoonlijk vind ik de 1M een stuk mooier dan de M2. Het lijkt mij een heerlijke auto en ook een goede investering. Al weet ik niet of ik met de kleur wit zou kunnen leven.
Vinden jullie het erg dat ik liever voor de M1 ga?
@desjonnies: Nee, terecht ook! Ik vrees alleen dat je geen 1M gaat vinden voor dat geld.
@desjonnies: Mee eens. Ik heb de eer gehad met beide te rijden. 1M Coupé is gaaf maar M1 is pure sensatie
@desjonnies: Ik bedoel natuurlijk een M1…
749 kg is licht, alles met een 1 er voor vind ik zwaar
@lotuselises2: 6,4 kg is licht. Alles daarboven is te zwaar.
@jochempie: ik hoop dat je vriendin niet meeleest.
@janjansen: Ik ook.
Wel even British racing green spuiten.
@dutchdriftking: want dit is natuurlijk een Britse auto en BRG staat fantastisch op een compacte auto…
Er kwam hier laatst nog een groene M3 op die klassieker beurs voorbij, zag er niet uit.
Eigenlijk is dit lelijke eendje een ontzettend sexy machine om te zien, ik vind de achterkant van het dak voor geen hout kloppen, de koplampen loensen een beetje, het interieur is doodsaai en ontieglijk vevelend zakelijk maar ow ow wat hebben ze het allemaal fantastisch goed bij elkaar geraapt, knap gedaan om het toch een eenheid van te maken.
Ik zou de 1m denk ik niet boven een M2 kiezen.
Niet normaal wat ze qua prijs doen. Heb de mijne (Valencia orange) 1,5 jaar geleden gekocht voor ongeveer de huidige vraagprijs van deze witte 1M….maar km stand is nu nog slechts 50dkm en bouwjaar 2012.

Des te meer rijplezier zo, als het geen bakken afschrijving per jaar kost!
Wat een ontiegelijk saai interieur eigenlijk … grijs-op-grijs :(
@dawwg: Zeker als je bedenkt dat ze dat slechts vier jaar geleden dierven verkopen. Maarja, aan de andere kant, als je op de startknop duwt maakt het interieur allemaal niet zo veel meer uit.
Ik vind een M2 wel mooier en vooral het interieur daarvan is stukken beter. Maar ondanks dat weet die 1M mij meer te raken. Ik vind de M2 ook fantastisch, maar die 1M wordt met de jaren alsmaar lekkerder.
Moet zeer veel fun met zich mee brengen, enkel dat kleur https://www.youtube.com/watch?v=SZrrTUsccjE
Kwa motorisering vind ik de E92 M3 eigenlijk veel boeiender.
Compacte V8 van 200kg. Oke, de Amerikaanse equivalenten zijn én krachtiger én lichter (wel wat “ouderwetser,” maar maakt dat uit?), maar toch: vind het een mooi stukje techniek van BMW. Zouden ze moeten verkopen als crate engine…..
@Rob: een LS is goedkoper, lichter, krachtiger, zuiniger en betrouwbaarder. Dan zou je dus die motor alleen aanbieden omdat het dan iets anders is…
@lekbak:
Klopt, maar LS of de nieuwste LT motoren zijn wel degelijk anders kwa techniek. De M3 motor kun je beter vergelijken met de Ford Coyote, gaan wat liever de toeren in. De één prefereert de LS, de ander de Coyote. Zijn blijkbaar “anders” genoeg om beide bestaansrecht te geven.

En stel je begint aan je BMW custom project, dan is het toch gewoon mooi dat je er een BMW motor in kunt stoppen? Zelfde als dat je in een custom Mustang een Ford blok wil hebben. Tenminste, dat zou ik vinden.
@rob: ik snap het wel, maar ik betwijfel of er genoeg idioten zijn die het ook snappen. Zo wil ik ook nog graag eens een 6.2 AMG motor in een w123 stoppen. Daar kan echt geen ‘niet mercedes’ in natuurlijk.

Maar je kunt geen businesscase maken voor een handjevol potentiële kopers. Die LS is zoveel aantrekkelijker als je geen principes hebt dat het lastig concureren is.
Klassieker in de dop, en ook nog bij een adresje waar ik met plezier een auto zou kopen. Lekkerrrr!
Ik heb bij deze auto toch altijd die keer in mijn achterhoofd zitten dat ie bij Top Gear in een slip raakte bij die dragrace tegen een Golf.
Een witte zou ik niet zien zitten…
En 1470kg is wel veel. Daar had zeker 100kg van af gemogen.
Mijn Impreza wrx vroeger woog maar 1400, met 4 deuren…
1470 en geen ruimte.. zelfs 100kg zwaarder dan mijn station. Wel erg lomp voor zn afmetingen. Schijnt wel heel bruut apparaat te zijn, nog nooit zelf in gereden helaas
Wel saai zo in het wit, wrapje eroverheen.
Wegzetten in een schuurtje voor gegarandeerde dikke winst? Waar kan ik tekenen?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).