Dit is de lelijkste Porsche 959 ooit

Auteur: , 19 Reacties

Maar hij wist in handen van niemand minder dan Jacky Ickx wel twee keer in de top 10 van Dakar te eindigen.

Dat Porsche heeft meegewerkt aan de ontwikkeling van de Lada Samara, dat wist je natuurlijk al. En anders lees je daar hier alles over. In het kort: officieel bleef de inmenging volgens Lada beperkt tot de motor, maar vermoedelijk was de rol van Porsche tijdens de ontwikkeling van deze door mij zo geliefde Russische Golf-concurrent veel groter.

Nu maakt wat Zuffenhausense inbreng een Lada nog geen Porsche, net zo min als dat de eerste generatie Opel Zafira een Porsche is. Laat staan een Porsche 959. En toch is dat wel degelijk het geval met deze Lada Samara T3. Het merk uit de Soviet Unie wilde namelijk laten zien ook op sportief vlak mee te tellen en dus werd de Samara klaar gemaakt voor de rallysport.

Aanvankelijk ontwikkelden ze zelf een rallywagen met middenmotor. De met een turbo opgepepte 1.8 viercilinder uit eigen stal was goed voor 300 pk. De auto moest gaan deelnemen in de befaamde Group B, maar zover kwam het nooit. In 1986 kwam Group B tot een dramatisch einde en dus werd het project stopgezet. Zonde, anders was de wereld 200 verplichte straatlegale homologatiemodellen rijker geweest. Nu moeten we het doen met een tweetal prototypes.

Lada Samara Group B
Een van de twee gebouwde Samara Group B-prototypes

Dakar-avontuur

Met Group B ter ziele richtte AvtoVAZ haar pijlen op Dakar. De even beroemde als beruchte rally is natuurlijk hét evenement waar je kunt laten zien hoe snel en duurzaam je producten zijn. In 1987 wint Peugeot die rally met de 205 T16, een Group B-rallywagen. Toch kan Lada niet voortboorduren op haar eerder ontwikkelde prototypes, omdat de organisatie van de rally besluit turbomotoren te bannen.

Daarom worden de vrienden van Porsche benaderd. Zij wonnen de rally in 1986 met een 959, terwijl ze in 1984 wonnen met een 911 die dezelfde specificaties had als de 959. Van die supercar waren op dat moment namelijk nog niet de 200 homologatiemodellen gebouwd en dat was wel een verreiste om met een Group B-auto aan de start van Dakar te verschijnen. Anyway, Porsche wist hoe je Dakar moest winnen en dat sprak de Russen wel aan. En de Fransen, want het is het Franse Lada-Poch dat de ontwikkeling van de Samara T3 op zich neemt.

Vering, besturing, remmen en het 4×4-systeem komen rechtstreeks uit de Dakar-spec 959, maar de 2.9 turbomotor kan omwille van de nieuwe regels niet worden gebruikt. In plaats daarvan wordt gekozen voor een atmosferische 3.6 uit de 911, die na aanpassing door een Amerikaanse specialist goed is voor 300 pk. Zoals het een Porsche betaamt ligt het blok achter de achteras. In een Dakar-auto niet eens heel verkeerd, aangezien de auto volgens Patrick Tambay minder de neiging had om met zijn neus in het zand te duiken na een sprong over een duin.

Lada Samara T3

Niet alleen de auto is goed voor elkaar, achter het stuur komen we namelijk een aantal klinkende namen tegen: onder andere Jacky Ickx en de eerder genoemde Tambay. Van de drie gebouwde exemplaren wijkt die van Tambay overigens iets af van de andere twee; zijn Samara heeft een sigarettenaansteker omdat zijn navigator niet drie weken zonder zijn peuken kon.

Bij zijn debuut in 1990 wordt de Samara T3 zevende, een jaar later zelfs vijfde. Een betere klassering was zeker mogelijk geweest als de organisatie van Dakar niet onder druk van Peugeot het verbod op turbo’s had ingetrokken. Peugeot won in 1990 met de op de 205 T16 gebaseerde 405 T16 en een jaar later won Citroën met de ZX, die onderhuids niks krek eender was aan de Peugeot van een jaar eerder. Vriendjespoltiek en/of commerciële belangen doen de ‘Lada 959’ uiteindelijk dus de das om.

Sportieve wraak

Gelukkig heeft Lada onlangs nog sportieve wraak genomen op PSA door in het door Citroën gedomineerde WTCC de twee races in Moskou te winnen, waarbij het tijdens de tweede race onze eigen Nicky Catsburg was die zijn Lada Vesta als eerste over de streep stuurde. Nastrovja!



19 reacties

Lekker leesvoer weer @dizono goed bezig!
Hé jongens! 2x top 10 zeg, wauw!
Hadden Porsche en Lada daarvoor ook al een band? De Niva’s van voorgaande edities stonden op Fuchs velgen. Toeval of werden er toen al onderdelen van Porsche gebruikt?
Volgensmij mist @dizono z’n Lada Svetlana ;)
Ik vind alle 959’s lelijk…
Ik vind hem wel stoer!
Gaaf weer wat geleerd!
huh, dacht echt even dat het een peugeot was
Porsche heeft een beetje aan elk merk meegewerkt ..
Zelfs aan de imitatie FIAT Regatta van Seat ..
Toch @mout !!

Wel de lekkerste stoelen ooit ever ..
@lincoln: Luister nou ‘ns goed, mijn jong. Er zijn dingen waar ik niet aan herinnerd wens te worden. Spaans onderstuur in een lelijk jasje is er daar bepaald een van!
Ja, de kwaliteit van de stoelen, zeker in de GLX, was opvallend.
Al waren die in de XM nog wel een paar treetjes beter.

In dat opzicht valt de 245 me trouwens tegen. Die stoelen zijn toch min of meer legendarisch; Als eerste mede ontworpen door chiropractors en ergonomen, meen ik me te herinneren.
Wel, as-we-speek ligt de mijne bij een stoelbekleder om er eindelijk wat fatsoenlijks van te maken.
@mout:

Hey wat leuk ..

En tja .. En van mensen die “lekker zitten” tot een vak verheffen kan je niet verwachten dat je ooit nog eens lekker gaat zitten ..
Je hebt nu iig plek voor een zitzak ..
@mout: ergonomen moet je ook geen stoel laten maken. Als je in alles gemiddeld bent zit het perfect. Ben je afwijkend dan zitten al die ergonomische hobbels en kuilen in de weg. Zelfs het Nederlandse ov is de afgelopen jaren naar ergonomische gegaan waardoor er bussen rijden waar ik letterlijk na een minuut zitten voor een week rugpijn heb. Gewoon knap, van die ergonomen! Een stoel moet groot en zacht zijn, maar niet te zacht, zodat die naar ieders lichaam kan vormen.
Wederom een leuk verhaal. Ik vraag mij wel af hoe dit soort contacten zijn gegaan ivm het IJzeren Gordijn.
Blift leuk om over Lada’s te lezen. Al helemaal als @Dizono t heeft getikt. * niet slijmende deed
@toyotafortuner: hielenlikker. lada opnautoblog schande
2 overwinningen van lada in rusland? Ik heb de races helaas niet gezien maar dit riekt ergens naar..

Leuk stuk voor de rest ;)
@koeckenbacker: Ja, en met een aardige voorsprong ook (aan de resultaten te zien). Normaal gesproken zijn het dit jaar de Civic’s die altijd een stuk sneller zijn als de Lada’s. Ook de Citroens zijn geregeld een stuk sneller.
En ik zie dat er dit jaar maar 16 auto’s mee doen. Lekker kampioenschap zeg.
Een goed verhaal, top

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).