Dit is de nieuwe Mercedes Sprinter*

Auteur: , 44 Reacties

1 apr.... wacht, wat?

GAZ Mercedes Sprinter Classic

Voor de handige Harry’s onder ons was het een aantal maanden geleden feest: jullie ouwe trouwe werkbus van Mercedes is vernieuwd. Generatie nummer drie van de Sprinter staat binnenkort in de showrooms en die lijkt nogal op de vorige generatie. Laat dat je niet misleiden: het is wel gewoon een geheel nieuw model, die weer lekker in lijn is met de huidige Mercedes-huisstijl. Fris en fruitig: hoog tijd dus voor een nieuw model. Huh?

Oké, de vork zit anders in de steel natuurlijk. Deze ‘nieuwe’ Sprinter is niet voor ons, alleen Rusland krijgt de GAZ Mercedes Sprinter Classic. Mercedes mag dan in 2007 de eerste generatie Sprinter met pensioen gestuurd hebben, de Russen hadden belang bij de bus en het concern GAZ kocht in 2013 de rechten om de Sprinter in Rusland te bouwen, met als naam Sprinter Classic. Het kan eigenlijk niet simpeler: een bestelbus gebruik je. Deze Sprinter benadrukt dat als geen ander.

Het is bijna onmogelijk om een bestelbus als iets anders te zien dan een gebruiksvoorwerp. Het is gewoon een gemotoriseerde kofferbak die veel spullen van A naar B brengt zonder dat daar emotie of rijplezier aan te pas komt. Bij een bestelbus wil je dan ook dat er geen onnodige zaken op zitten, dat hij blijft rijden en voornamelijk dat het weinig kost. Met die kosten zit het wel snor: een Sprinter Classic kost zo’n 23.000 euro. Ter vergelijking: de Sprinter II is ook verkrijgbaar in Rusland, voor zo’n 35.500 euro. Dat scheelt toch weer een hoop.

Mercedes GAZ Sprinter Classic interieur

Overigens is de bus vervolgens completer dan je denkt. Goed, je blijft vastzitten aan de motoren van de Sprinter I, variërend van vier- tot vijfcilinders en van 128 tot 156 pk. Je krijgt wel een nieuwe handgeschakelde zesbak en een opgewaardeerd exterieur en interieur. Geen radicale ingrepen in de styling, enkel aan de nieuwe voorbumper met mistlampen kun je de nieuwe Sprinter herkennen. Maar ook elektrische ramen, armleuningen en zelfs stoelverwarming.

Busjes kunnen een statussymbool zijn maar de Sprinter Classic is een op en top werkpaard. Plannen om de bus verder te krijgen dan Rusland zijn er niet. Jammer, want het idee is eigenlijk heel goed. Oké, het is niet uniek, maar nu kan je in plaats van een neppe Transit met niet-bijpassend frontje je ook weer in de jaren ’00 wanen en de binnensteden onveilig maken in de enige echte Ursprinter.



44 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Niet alles jatten hè team autoblob ;)

edit: het ‘nieuws’ staat ook gewoon op diverse Russische sites
@mikje90: autoblog
@mikje90: ik stem voor autoblob
@2wheeler: Autoblob for president!
@denniss00: wat vind @autoblobber hiervan?
@mikje90: autoflop?
@mikje90: en niet van autofabrikanten en Reuters en Trump’s twitteraccount enzovoorts!
Dat het busje niet verder komt dan Rusland, is geen verlies. Laat die Russen maar eens kennis maken met staal dat je voor je ogen ziet roesten en de slechtste elektronica sinds Renault de Laguna 1 op de markt heeft gebracht.
@simonmc: ’t was blijkbaar de 2de generatie Laguna’s die zo geplaagd werd door elektronische problemen ( sorry Renault).
@simonmc: En dan was het feest helemaal compleet als je er eentje met automaat had.
Nu kunnen ze hem gaan maken met staal van goede kwaliteit. Niets houdt ze tegen om zelfs de boel te verzinken.

Als ik naar de vermogens kijk dan gok ik dat het cdi motoren worden. De oude lijnpomp moteren zou nog beter zijn.
@tstile: de achterdeuren aan de onderzijde en bij de schanieren daar begon het altijd.
Zat toevallig een paar weken terug eens te kijken naar die Russische sprinters. Prima idee zo, maar de bussen zijn nog wel fors duurder dan de eigen GAZ Gazelle NEXT, al vermoed ik dat die net wat minder strak in elkaar steken. Als ze nu die roestpreventie maar onder controle hebben bij de Sprinter…
@dizono: En die nieuwe Gazelle Next zijn best moderne bussen om te zien trouwens, een stuk frisser dan die bolle Transit-klonen die ook nog steeds gemaakt worden.

http://prioslav.com/wp/wp-content/uploads/2016/01/%D0%93%D0%B0%D0%B7%D0%B5%D0%BB%D1%8C-Next-14.jpg
@dizono: In ik geloof India kan je de ouwe trouwe 207 nog krijgen. Das pas vet! Wel vet met een hele lelijke facelift trouwens…
@lekbak: In India barst het van oude Mercedes techniek, en dan allemaal net effe iets gaarder gemaakt. Ook een oude G klasse en wat vrachtwagens (die niet als Mercedes te herkennen zijn door het coach building)
Volle bak door de milieuzone met je nieuwe ouwe Sprintahhh.
@E34M5Touring: Ik vraag me toch serieus af hoe dat zou gaan als deze bijvoorbeeld in Duitsland geleverd zou worden. Ik lees dat ze daar ook auto’s op bouwjaren verbieden. Maargoed dit is technisch gezien een 2007 (Hooguit) maar op kenteken 2018..
@simonferrari: Puur op motorclassificatie volgens mij hoor. Moet aan bepaalde emissienorm voldoen
@simonferrari: Gaat om bouwjaar op de papieren inderdaad.

Dan kun je denken dat je een milieuzone in kan, maar het gaat al eerder mis, je krijgt dit apparaat niet eens geregistreerd omdat hij niet aan de (emissie) eisen van zijn bouwjaar voldoet.

Net als dat het niet zal lukken om een (vrij) nieuwe VW T1 bus uit Zuid-Amerika hier te registreren.
* waar verwijst de asterisk nou naar? Zit al een kwartier te zoeken…
@svenska_aeroplan_ab: rusland al 5 jaar
@svenska_aeroplan_ab: sterretje staat verkeerd. Moet staan bij ’t woordje ‘nieuwe’, en ’t moet geen asterisk zijn, maar twee accolades.
Zal NOG sneller roesten met het russische klimaat en strooizout.
Ik zie die dingen altijd met deuken er in rijden. Het verbaasd me dat ze zo niet in de showroom staan. In Rusland zou dat geen bezwaar moeten zijn voor de verkoop. Daar kent het merendeel toch al een deuk.
Bij een scherpe prijs zou ik ze zo weer aanschaffen. Waren voor ons probleemloze bussen. (Mits handgeschakeld, die sprintshifts waren waardeloos)

@phevtreb: probleem zat hem in de schakelbal daarna was het probleem weg.
Roest!
130 pk is meer dan genoeg voor een bestelwagen, Mercedes zal GAZ verboden hebben deze in Europa te verkopen.
Ik vond dit Mercedes laatste fijne en goeie bestellert, zijn opvolger vond ik kwalitatief zeer slecht.
@desjonnies: Deze oude generatie heeft wel wat problemen gehad. Zoals hierboven al vermeld, roest, elektronica, en bijna gegarandeerd problemen met de automaat als je die had.
Het leek mij dat de nieuwe generatie minder problemen zou hebben, maar wellicht zit ik er naast.
@fanboy: huidige v6 met 7 traps automaat is echt heerlijk om mee te rijden.
@dailydriver: Heb je het dan over de diesel of de benzine versie? Want de benzine versie (denk ik alleen zinnig met gas) heeft ook wel een lekker vermogen en wordt misschien wel alleen maar met automaat geleverd?
Voor 23k raak je ze hier ook makkelijk kwijt
Heb er eentje gehuurd een tijd geleden.. wat een gaar hok was dat zeg.. 30.000 km op de teller en het voelt alsof die bus aan het dertiende rondje om de wereld bezig was.
De fijnste bus die ik heb gereden (los van een oude LT35 met die fijne zes in lijn diesel) was een Peugeot J5 2.5 turbo diesel.. verhoogd, verlengd maar wel gewoon 160 aantikken zonder veel moeite. De nieuwe bus van een kennis is overigens ook wel prima een twin turbo diesel. Loopt akelig hard dat ding.
Tja, mooi is anders.
Lekker interessant zo’n hok… Sowieso ALLE auto’s op grijs kenteken beperken tot max 100 km/u en de rechter baan.
@kukuk: want een 2250 kg zware Range Rover of 1850 a 2250kg bus maakt een wereld van verschil natuurlijk.
@dailydriver: dat is een wereld van verschil.
@dailydriver: Een weeeeereld indd
Het meest interessante hieraan is dat de originele motoren nog gemaakt worden. Dit betekend dus dat ze voordelig nieuw of jong gebruikt te vinden zijn. Altijd goed om te weten natuurlijk want het zijn sterke machines en niet al te elektronisch. Ideaal voor een restomod van iets.
@lekbak: Bedoel jij dan niet die jaren 90 motoren? Die zijn zo simpel en relatief groot.
Vanaf ’99 o.i.d. kwamen de CDI’s met meer elektronica en kleinere motoren.
@fanboy: De sprinter had toch nog die ouwe motoren? Want die bedoel ik wel. Nou zijn de meeste cdi’s ook erg goede motoren maar inderdaad iets te elektronisch.
@lekbak: Nee vanaf 2000 allemaal de nieuwere CDI’s met kleinere motoren.
Heb wel eens naar gekeken om 4×4 camper van te maken voor echt lange reizen waarbij je de oude diesel zou willen, simpeler = beter. CDI’s zullen wel aardig zijn hoor, maar vond het toch niet aantrekkelijk.
Maar het aanbod van de krachtige benzine V6 in de nieuwe (samen met meer binnenruimte) is toch ook wel mooi. Jammer dat 4×4 altijd een beetje lastig verhaal is (tenzij je geld genoeg hebt, dan bel je gewoon dat Duitse bedrijf)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).