Dít zijn de nieuwe Porsche Boxster & Cayman 718 GTS

Auteur: , 29 Reacties

De variant waarvan je wist dat 'ie ging komen, maar heeft deze dan wél die lekkere zescilinder?

Volgens kenners is het dé variant die je wil hebben in het oerwoud van diverse Porsches: de GTS. Uitstekend te gebruiken voor elke dag, maar wel met dat sportieve randje dat hem afmaakt. Niet zo ridicuul snel (of duur) als de Turbo modellen en niet zo hardcore als sommige GT-varianten. Ok, bij de Boxster en Cayman zijn er geen ‘Turbo’-modellen, maar toch waren de Boxster GTS en Cayman GTS van de vorige generatie bijzonder fijne auto’s.

Dan komen we tot het nieuws van deze dag: ze hebben een opvolger gekregen. Het recept van de GTS is vrij eenvoudig en misschien daardoor wel briljant. De GTS-modellen zijn gebaseerd op de ‘S’-modellen, maar je krijgt net even wat meer uitrusting (die je eigenlijk toch wel wilt). Als kers in de appelmoes zijn de GTS-modellen voorzien van extra vermogen en koppel. En volgens de wet van @Wouter: meer vermogen en koppel is altijd beter.

Om met de uitrusting te beginnen, dat is niet verkeerd. Standaard krijg je namelijk het Sport Chrono pakket, Porsche Torque Vectoring (PTV) met een mechanisch sperdifferentieel en Porsche Active Suspension Management (PASM). Verder kun je de GTS aan de buitenkant herkennen aan de donkere achterlichten, Sport Design voorbumper, zwarte dubbele centrale uitlaten, 20″ satijnzwarte velgen en de ‘GTS’-logo’s onderaan de deuren. In het interieur is er kwistig gebruik gemaakt van alcantara. Het zitvlak van de sportstoelen, het stuurwiel, de middenconsole en de armsteunen zijn met dit materiaal bekleed.

De nieuwe 718 GTS modellen krijgen ook meer vermogen. Nu de Boxster en Cayman modellen ‘718’ heten, is er geen verschil meer in vermogen tussen de open (Boxster) of gesloten (Cayman) variant. Het slechte nieuws: de GTS-modellen hebben ditmaal geen zescilinder motor, maar een viercilinder. Het is echter nog wel een boxermotor met turbo, net als de Boxster S en Cayman S. Dankzij een nieuw inlaattraject en geoptimaliseerde turbo levert deze motor nu 365 pk en 430 Nm. Voor de context, de 718 S heeft 350 pk, de vorige Cayman GTS had 340 pk en de vorige Boxster GTS had 330 pk. Net als voorheen is er de keuze tussen een handgeschakelde zesbak of een PDK-automaat. Met de PDK haal je de 100 km/u in 4,1 seconden, terwijl de topsnelheid 290 km/u bedraagt.

Dan rest alleen nog de prijs. De goedkoopste is de 718 Cayman GTS met PDK, deze kost 107.300 euro. De Boxster GTS met PDK kost 2.000 euro meer. Zelf schakelen kan ook, maar is een prijzige aangelegenheid. De Cayman GTS met zesbak kost 112.565 euro. De Boxster-variant is wederom 2.000 euro duurder. De 718 GTS modellen zijn per direct te bestellen. De eerste exemplaren worden in Januari 2018 geleverd. Een video van beide auto’s zie je op autojunk.nl.



29 reacties

Dan heb ik toch liever een kale 911 Carrera.
↑ dit

Zoveel geld voor een 4-cilinder … ‘kweet het toch niet hoor.
Is de levensduur van zo’n 4-cilinder, met even veel pk’s als een 6, korter?
@e550: of zelfs langer, met minder onderdelen kan er immers ook minder stuk. Ook is de koeling van een kleiner blok in een krappe motorruimte beter te regelen. Maar onderaan de streep kun je niet zeggen of een 3,4,5 of 6 cilinder betrouwbaarder is, dat hangt vooral af van de kwaliteit van de materialen en toleranties die de fabrikant gekozen heeft.
@mashell: ik geloof niet dat een turbo 4 cylinder minder onderdelen heeft dan een atmospherische 6 cylinder. Maar porsche kennende is de betrouwbaarheid prima in orde.
@ko4n: Daarbij komt dat de koeling van een turbo blok juiste moeilijker te regelen is in een krappe motorruimte….
@straatzakelijk: Dat is dan ook de reden dat er bij de vorige generatie geen 6cil. Turbo in gezet kon worden; vanwege koelings issues.
Oeh, erg fraai zo in t rood!
Ik vind de vorige Boxster en Cayman mooier dan deze. En dat komt niet vanwege het gebrek aan 2 cilinders.
@viezefreddyw: Grappig, ik vind het huidige model mooier dan de vorige. Ik zou alleen altijd de vorige kopen vanwege het gebrek aan 2 cilinders.
Ik zie de nieuwe 718’s bijna niet rijden (terwijl ik veel op de weg zit), blijkbaar ben ik niet de enige die het vierpittertje geen adequate sportwagen motorisering vindt…
@racerx: Ik zie de Boxster en Cayman, zowel de oude als nieuwere generaties, überhaupt veel minder rijden in vergelijking met de 911. Met name de 991 zie ik vaak, gelukkig ziet ie er wat spannender uit dan een Golf.
Weinig positieve reacties boven mij, maar ik heb liever een Cayman GTS dan een kale 911. Meer dan genoeg power, lichter en meer opties.
@2wheeler: en een beter chassis

*duikt weg
Mooi is hij in iedergeval wel.
Elke 718 is dus een turbo 😉👍🏻
Denk dat Toyota en BMW wel enthousiast zijn over deze 4 cilinders van meer dan 100.000 euro! Laat lekker wat ruimte voor de Nieuwe Supra en de Z4 (met 6 in lijn).
De auto, maar die trend met donkere wielen op de snelle modellen is mij iets te cheesy
Voor een cabrio zie ik de meerwaarde niet echt, die gebruik je meestal om relaxed mee te rijden. Ik zou dan geen gts nemen
Alle grappen terzijde ik dacht serieus dat dit de persfoto’s waren van de vorige “generatie” boxter en cayman GTS
Ik ben groot fan van de Cayman, maar meer dan 100k vind ik toch wat te gortig. Zeker als je bedenkt dat het instapmodel onder de 70k zit.
Complete mislukking van een auto, waar de Boxster en Cayman briljant waren. Voor mij is ie dood, next.
Wat een geld zeg, het zijn leuke wagens maar die vierpitter blijft jammer…. Een vorige generatie GTS op de kop tikken met die heerlijke flat six, dat zou ik doen. En de rest van je leven bewaren.
Hier ook een grote Boxter fan. Maar toch ff een paar kritiekpuntjes. Met name of eigenlijk alleen maar als het gaat om het interieur. Het navigatiesysteem ziet er behoorlijk aftermarket uit met zijn grote grijze vlakken aan alle kanten van het scherm. Een beetje 2-din. Nu weet ik dat er veel fans zijn van gewone klokken, maar er valt denk ik veel te zeggen voor een digitaal klokkenspel voor je neus (als ik het goed zie heb je rechts een klein lcd schermpje maar dat is het dan ook. Voor een auto die meer dan een ton kost vind ik dat wel erg 2006.
Grote bottleneck is toch de prijs. Niet dat Porsche er wat aan kan doen maar de overheid snoert dit soort leuke wagentjes gewoon de kansen volledig. In DLD heb je er een voor iets van €65k.
Zelfde geldt ook voor auto’s als een RS3 ofzo, compleet nonsens in Nederland met een vanafprijs van €81k terwijl men in Duitsland met €54k kan instappen.

Als Rutte hier meeleest; je maakt als kikkerland geen enkel verschil terwijl de yanks in V8’s blijven dieselen en China niet eens een roetfilter kent. Kap der nou mee man!
@ghost: het gaat jokkebrok Rutte en die Haagse kliek niet om ‘het milieu’, maar gewoon om het geld.
@flipje911: is dat diezelfde Rutte die aan iedereen €1000 “beloofd” had?
Eigenlijk is het simpel, het land is klein, dichtbevolkt, we zijn relatief rijk. Autorijden moet dus wel duur zijn om niet een totaal verkeersinfarct te creeëren. Niet leuk, maar wel begrijpelijk en verdedigbaar. Rutte wijkt in dit beleid ook niet af van Balkenende, Kok, Lubbers en andere regeringsleiders.
@mashell: wat maakt het uit qua “verkeersinfarct” of je in een Golf rijdt of een Boxster GTS? Die extra CO2-tax heeft daar weinig mee te maken.
Er worden relatief minder km gedraaid met duurdere sportwagens, maar toch betaal je enorm veel extra tax. Wat dat betreft is een km-heffing eerlijker, hoewel dat erg big-brother is. Gewoon wat extra accijns op de brandstof, dan betaalt degene die in een zuipert rijdt of hard racet daar extra voor, of degene die veel km draait.
@hotze: Dat is meer een kwestie van de hogere klasse betaalt meer belasting. Als jij een auto hebt die de meeste uitstoot heeft ter wereld, maar die wagen maar eens in het jaar rijdt, dan moet je dokken omdat het een kostbare wagen is. In The Netherlands it’s all about the money

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).