Dit is de snelste manier om je voorruit ijsvrij te maken

Auteur: , 78 Reacties

Het is weer die tijd van het jaar. Tips!

S63 AMG is ijskoud

Op dit moment zit Nederland in een regelrechte 50/50 situatie. Van Zuid-Limburg tot ongeveer Utrecht merken we er weinig van, maar koning winter gaat aardig tekeer in het noorden van het land. Ongelukken, schaatsende mensen op straat en scholen die worden gesloten. De Uni van Groningen is trouwens gewoon open, hoe je daar komt moet je zelf maar uitzoeken.

Voordat het complete land bevangen wordt door de kou, hebben we alvast een paar (preventieve) tips voor je. Want hoe maak je die verdraaide voorruit nou zo snel mogelijk ijsvrij? Ieder lijkt zo zijn eigen techniek toe te passen. Deze Pool gebruikt bijvoorbeeld een hamer. Anderen staan te krabben voor het leven met een draaiende motor. Effectief, maar heel snel? Meh. Je kunt natuurlijk ook een emmer met lauw water over je voorruit gieten. Kost tijd. Hebben we niet.

Wie écht geen seconde heeft te verliezen dient een auto met een standkachel aan te schaffen. Voor het minder bedeelde volk kwam een YouTubert met een onderzoekje. In zijn anti-condens video kwam hij tot de volgende conclusie:

1. Zet de blazer op de meest herriemakende stand
2. Zet de AC aan
3. Zet de luchtcirculatie uit
4. Zet de ramen op een kiertje

In het filmpje legt hij uit waarom je juist deze specifieke handelingen moet doen. De vier ingrediënten moeten tot een zo snel mogelijk resultaat leiden. Een andere preventieve tip is om de avond van tevoren een deken over de voorruit te leggen. Of gewoon al je ramen openzetten. Scheelt toch weer gauw twee tot vier ruiten.

Fotocredit: S63 covered in ice, via Autojunk



78 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Ik zet de standkachel aan terwijl ik m’n ontbijtje naar binnen schuif…
@406_v6: Gelukkig heeft mn pickup een raam oppervlakte van 4m2 haha. Ben mega warm van het krabben als ik eenmaal in de cabine zit. Verwarmen doet ie toch pas na 15km rijden. Whoohoo Murica Machine.
Vrouw naar buiten met een krabber, koffie drinken, vrouw naar binnen, en wegrijden maar.
@scharrenberg: mijn auto gaat keihard piepen nadat ik m slot doe met mijn krabbende vrouw erin.
@gregorius: beter smeren ;)
Een fles of emmer met lauw water is nog altijd sneller….
@Senne: beter met koud water…Warm bevriest sneller..
Het lauwe water verhaal kán verkeerd aflopen; vrienden van m’n ouders waren in de jaren 70 geëmigreerd naar Down Under, daar vroor het een keer iets; iedereen naar buiten met pannetje water; afijn de Carglass Down Under had het druk daarna 😂
@406_v6: yeah but that’s just down unda mate
@406_v6: Dit is niet alleen down under gaande denk ik. Mijn zus dacht ooit eens slim te zijn om er kokend water overheen te gooien. Ik zei nog tegen d’r: “Doe nou niet, naast je eigen ster heeft je voorruit er ook al eentje!”
Zoals bij vrouwen wel vaker het geval wou ze niet luisteren en werd haar sterretje in haar voorruit een heel groot rondje. Vervolgens kreeg ik het om de oren dat ik haar moest tegenhouden… Vrouwen…
@viezefreddyw: dit verhaal klopt meer dan veel plusjes kunnen bevestigen :)
standkachel staat ingesteld en wanneer ik in de auto stap is het daar volop zomer…
En voor de gevallen dat ik tussendoor een ritje maak zet ik gewoon mijn voorruit verwarming aan..
Vroeger gooide ik koud water over de voorruit heen..
Ik heb gewoon een spuitbusje met van dat spul erin wat het ijs laat smelten. Kan weinig anders, wonen helaas autovrij…
@ej20g: werkt alleen bij lichte vorst. Ik heb het ook maar het is net als ruitensproeier, zodra het matig vriest heb je alsnog ijs op je raam.
Auto starten, bakkie koffie binnen. En gaan met die banaan.
Mijn auto staat in een verwarmde garage, nooit last van!
Dat ik 2km moet fietsen om bij m’n auto te komen laat ik maar even achterwege… :-D
Of je drukt even het knopje van de voorruitverwarming in. 30 seconden wachten… klaar! Aan gloeidraadjes onder de ruitenwissers is ook gedacht. Heerlijk zo’n Focus ST met winterpack… Sommige Volvo’s schijnen het ook te hebben.
@bastiaangt: Ford had er een patent op die in 2010 verlopen is geloof ik. Veel ex-Ford merken hebben ze. Volvo, Jaguar en mijn Land Rover bijvoorbeeld. VW bood ze ook aan na een deal met Ford. Raar dat ze niet populairder zijn want het is een super optie.
@sketcher: ik vind het super met kou, ook met rijden tijdens sneeuw. Nooit meer sneeuw aan je ruitenwisser want het smelt er af.

Maar… Ik vind het ook onrustiger in het donker en als de zon erg laag staat. Net alsof je raam altijd een beetje smerig is. Je ziet die verwarming streepjes toch een beetje.
@sketcher: Blij van, en nog belachelijker dat ze bij veel merken automatisch in je auto zitten als je ook stoelverwarming wil, vanwege mindere rug en vriendin is dat voor mij een vereiste. Maar ik krijg waanzinnig koppijn van dat raster in die voorruit verwarming. Probeer maar een Focus te bestellen zonder die akelige voorruit en met stoelverwarming, gaat gewoon niet… Mijn auto staat toch behoorlijk beschut, die paar dagen in het jaar dat ik moet krabben doe ik dat wel gewoon.
@bastiaangt: Dat, inderdaad. M´n vriendin keek me raar aan, dat bij de aanschaf van m’n ”nieuwe” Focus voorruitverwarming een harde eis was. Nu weet ze wel beter. :)
@joostm91: Mijn Fiesta heeft het ook, en toen ik onlangs een lease-auto uit mocht zoeken, was het voor mij ook (bijna) een harde eis. Het is een Volvo V40 geworden met, inderdaad, voorruitverwarming. Vanochtend in no time het ijs van de voor- en achterruit. Ondertussen even de zijruitjes (wat zijn die eigenlijk klein bij een V40!) krabben, instappen, even de ruitenwissers aan en je hebt goed zicht rondom… :)
@henrie: de v40 staat nou niet bekend om z’n goede zicht rondom…;)

Weetje waarom? Kleine ruitjes…^^
@bastiaangt: m’n focus uit 2001 heeft het al, voor Ford niet bijzonder. Mensen die klagen over de draadjes; stoor je je ook zo aan het montuur van een (zonne-)bril? Ook dat zit in je beeld. Kwestie van wennen, je focus (no pun intended) ligt toch ruim verder dus zou je het amper zien.
Bij Volvo en ik dacht Audi zie je wel weer verwarming bij de achterste zijruiten.
@davelepeef: dat is vaak ook wel de antenne in het raam verwerkt. Ziet eruit als verwarming
@rossi46audi: hmm dat zou dan best kunnen. Ziet er wel grof uit namelijk…
Ik heb voorruitverwarming dus geen probleem
Voorruitverwarming FTW 💪
@blacksquad: nu las ik “voorhuidverwarming Fuck The Wife”
wist niet eens dat voorruitverwarming bestond..oeps
@janmetdelangeachternaam: Te herkennen aan hele dunne draadjes in het glas. Erg goed te zien op mijn dashcam want die focust er regelmatig op grrr.
@janmetdelangeachternaam:
Grondige hekel aan voorruitverwarming. Licht van tegenliggers verstrooit er ook op. Geeft net zoveel verblinding als flinke regen op de voorruit.
@Original_Arnoud: Zowel in mijn Ford Focus als nu in mijn Discovery nog nooit last van gehad. Gecombineerd rij ik al 8 a 9 jaar met voorruitverwarming en heb er alleen maar voordelen aan gehad.
@Original_Arnoud: Nou, dat valt reuze mee. Ja, je kunt, als je er op let, een beetje verstrooiing van het licht zien. Maar echt lang niet zo veel als met druppels op je ruit.

En dat mensen zich storen aan die lijntjes van de voorruitverwarming snap ik al helemaal niet. Je focus ligt toch een stuk verderop?
@Original_Arnoud: nah. Is niet zo. 1e twee weken was het beetje wennen maar daarna zie je draadjes niet meer (nb: heb Jag xf)
@Original_Arnoud: Dat probleem had ik in het begin ook.. Maar de achterliggende oorzaak waren niet de draadjes en het licht.. Maar mijn ogen die toe waren aan bril/lenzen.. Nadien dus geen probleem meer mee gehad..
Zo’n ijsmat, met een glimmend kantje om in de zomer de zon buiten te houden.

Wel duur hoor, iets van €2,50
@volvo-s60-adept: Dat werkt prima, ja. Toegegeven, het is even wat werk om zo’n ding ’s avonds uit te vouwen en ’s ochtends weer op te vouwen, maar voor die €2,50 heb je een hoop plezier.
@volvo-s60-adept: Mijn S40 kan zo’n deken op de voorruit niet hebben, gaat het alarm af… :/
Koop een Ford, druk op de knop van de voorruitverwarming, wacht 10 seconden, zet de ruitenwisser aan, rijd weg.
@jochempie: dus om je voorruit ijsvrij te krijgen moet je een Ford kopen??
@Jochempie: Dat licht er wel aan wat er op de voorruit licht.
Vandaag wat het met 10 seconde nog niets te merken van smelten ijs en ook na de tweede keer aanzetten was de ijslaag nog zo dik dat er met de krabber haast niet door te komen was. Na 10 minuten zaten er nog plakken op de ruit die de wissers niet weg kregen.. Bij beslagen ruiten werkt het doorgaans wel snel en doeltreffend.
Is airco aan terwijl het vriest wel verstandig?
@f0rza: Volgens mij werkt de AC niet eens onder temperaturen onder de 4 graden.
@sketcher: 3 graden. ;-) Maar idd, de meeste AC’s werken dan niet (ter bescherming van de pomp).
@e1000bmw523i: Volvo doet wel kort de airco aan om de ruiten bij lage temperaturen wel te ontwasemen. Maar dan heb je het over een korte periode voordat de pomp daadwerkelijk bevriest.
@sketcher: Ze werken wel. Maar zullen niet veel kouder worden. Het helpt nog prima tegen beslagen ramen dus.
@f0rza: nee die werkt niet eens als het vriest
@f0rza: een beetje climate control weigert de airco aan te zetten bij temperaturen richting nul, ongeacht of je het knopje wel of niet hebt ingedrukt.
Kijk dit is dus zo’n moment waarop het erg vervelend is dat de app reacties niet altijd allemaal toont
@knipperlichtje: Ja dynamische weergaven zou goed zijn, dus dat tijdens het lezen van het artikel de reacties blijven updaten. Een edit knop of verwijder knop zou ook handig kunnen zijn. Dan kun je je eigen reactie verwijderen zolang dat er geen reacties op geplaatst zijn natuurlijk.
Leuk filmpje maar dat gaat over beslagen ruiten. Niet over bevroren ruiten.
@mobieler: Precies, en de airco doet het ook niet bij temperaturen vanaf 3 graden en lager. Exact dezelfde post stond gisteren op Jalopnik, en daar werd het ook al verward met ijs op de ramen.
Ik zal wel iets missen hoor. Maar als ik ’s morgens de ruiten krab, zit de rijp toch echt aan de buitenkant van de auto.

In het filmpje gaat het over (bevroren) condens aan de binnenkant van de auto. De recirculatiestand of een raam op een kiertje zal weinig effect hebben op het ijs aan de buitenkant. Sterker nog, met een beetje vorst zal je best moeite hebben om dat raam in beweging te krijgen.

Je kunt dus best de handelingen doen die worden voorgesteld in het filmpje, daarmee voorkom je bijvoorbeeld dat de ruiten meteen beslaan als je in de auto gaat zitten. Maar je zult toch nog steeds iets anders moeten doen om de ruiten aan de buitenkant ijsvrij te maken.
Gewoon een Willy’s Jeep kopen. Klap je de vooruit zo om, kun je per direct wegrijden! Wel een sjaal en een setje handschoenen kopen.
@Rob: heb ik eens gedaan. Als tiener mocht ik eens meerijden met iemand verderop in de straat die een jeep had (iets nieuwer dan de willy’s, maar wel klapbaar voorruit). Ik moest de ramen ff krabben dan zou hij daarna wel naar buiten komen. Ik dus het raam plat gelegd (ging nog moeilijk ook door de vorst) en de buurman geroepen. Na een halve km stonden we langs de weg en had ik de krabber alsnog in mijn handen en de voorruit weer omhoog. Lesje geleerd, de sjaal en muts was bij lange na niet warm genoeg! Sowieso was het een koud ritje zo zonder dak en deuren, maar wel onvergetelijk!
@lekbak:
Hehehe, ja je krijgt de volle laag ;-)

Ik dacht ook wel een keertje te kunnen sneeuwscooteren op een bevroren meer. Ergens bovenin Finland. Met -15, wellicht -20 graden. Ik dacht wel genoeg te hebben aan een goede sjaal en muts. Mijn gezicht was er na twee minuten vrij letterlijk afgevroren. Toen had ik toch maar even wat speciale kledij gecharterd ;-)
Als het gevroren heb mag ik blij zijn dat ik m’n auto open krijg met m’n coupédeuren😱
Of je gebruikt gewoon de lifehammer. Ook razendsnel. Wel even een abonnement bij Carglass afsluiten
Ik stuur m’n vriendin naar buiten en draai me nog een keer om….
Allemaal experts uit de randstad hoor ik wel. Nou niks helpt, alleen een dekentje.
Ik heb zo’n parkeerkachel ding op de 1er, die ik kan programmeren. Mocht de hel hier ook overvriezen zal ik hem eens aanslingeren voor de Misses.
En mijn batavus heeft geen voorruit, gelijk met een wheelie de schuur uit!
@koeckenbacker: en dan plat op je bek op de bevroren ondergrond hahaha
@rossi46audi: niet te hopen! Mn broodddoosje heeft al een verspreid over de parkeerplaats gelegen… :)
Het hele jaar door 30-35 graden. Nooit krabben, ongeacht wat voor snufjes er wel of niet in je auto zitten. Kan het iedereen (zeker in de wintermaanden) aanraden.
Krab wel ramen schoon die 2 weken dat het nog winter wordt
Een beetje faalhaas geeft geen fuck en gaat gewoon rijden.
Koop een ford!
Optielijst even voorruitverwarming aankruisen en met de winterdagen even knopje indrukken en na enkele seconden rijden! Ideaal!
Ik laat mijn motor gewoon draaien en ga dan rustig de hond uitlaten. Dan zijn de ramen ontdooid plus de binnentemperatuur is aangenaam.
Auto starten van uit me slaap kamer. Bakkie doen n gaan
Je kan ook zon jeep kopen waarvan je het raam naar beneden kan klappen ,hrb je ook geen last van sneeuw
Gewoon altijd een huis met garage kopen. Nooit krabben.
Helaas schakeld mijn airco niet in onder de 5 grdn. Zoals bij veel auto’s iets met beveiliging te bevriezing van het ac systeem. Dus AC aanzetten is zinloos(bij mijn auto dan)
In veel auto’s kun je de AC niet aanzetten onder een bepaalde buitentemperatuur. Van mijn auto was de buitentemp. sensor kapot, die gaf altijd -20 aan dus ook in de zomer geen airco. Heb de stekker van de sensor gehaald en nu kan ik de AC ook met temperaturen onder 7 graden aanzetten.
@danielj: Vreemd.. Normaal gezien ziet de software dit als open circuit en dan schakelt de pomp sowieso niet in..
Mijn auto staat in de verwarmde garage thuis, ik heb een winterpakket en ik heb standverwarming. Ik ben eigenlijk een Tukker want ik houd helemaal niet van koud weer.
Mijn vorige auto had een standkachel, was echt ideaal. Deze helaas niet dus gaan we met de ruitenontdooier aan de slag. Werkt ook prima. Helaas geen voorverwarmde auto meer…
Wat een gedoe allemaal. Gewoon kannetje koud/lauw water er overheen, keertje wissen (vooral bij flinke vorst) en klaar is Kees.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).