Dit is één van de lichtste raceauto’s ooit

Auteur: , 16 Reacties

Je dacht dat een F1-auto licht is? Think again!

Dit is één van de lichtste raceauto's ooit

De Porsche 909 Bergspyder uit 1968 was namelijk nog veel lager. Deze auto gaat niet de boeken in als de meest succesvolle race-Porsche in de historie van het merk. De 909 was gebouwd met het oog op hillclimb-wedstrijden en juist voor dat soort wedstrijden komen kleine, lichte auto’s goed van pas.

In die tijd was de heuvelklim zeer populair en Porsche won vele races met onder meer de 906 en de 910. Er gingen echter geruchten dat Ferrari op de proppen zou komen met een zeer snelle auto en als reactie daarop startte Porsche de ontwikkeling van de 909, uiteraard onder leiding van Ferdinand Piëch.

Deze Porsche-nazaat was later onder meer verantwoordelijk voor de legendarische 917 en wist dus hoe je een snelle auto in elkaar schroeft. Uiteraard zat er ook weleens een mispeer tussen en de 909 kunnen we helaas in dat rijtje scharen.

909

Zoals Piëch wel vaker deed (denk aan de Phaeton of de Veyron) stelde hij extreme eisen aan de 909. Dat leverde een auto op die slechts 375 kg woog. Een flinke motorfiets à la Harley Davidson komt aardig bij dat gewicht in de buurt! Naar verluidt liep Piëch de koets van de auto na met een magneet. Zodra het ding bleef plakken moesten de ingenieurs op zoek naar een lichter materiaal om dat deel van het bodywork verder af te laten slanken.

De auto kreeg een achtcilinder boxermotor met ongeveer 275 pk en 0-100 km/u was mogelijk in 2,4 tellen! Het ding is slechts 710 mm hoog, waar we wel bij moeten vermelden dat de helm van de coureur een stukje boven het bodywork uitkomt.

Het gewicht bleef extreem laag dankzij het aluminium chassis, de titanium veerpoten en andere exotische materialen. Bovendien werd de brandstoftank (gemaakt van titanium en rubber) onder druk gezet met lachgas. Op deze manier was een brandstofpomp immers overbodig en dat scheelde weer gewicht! Later bleek dit systeem niet lekker te werken en kregen de 909’s alsnog een brandstofpomp, maar toch.

Van de 909 werden twee exemplaren gebouwd en in het jaar 1968 scoorden deze auto’s in totaal twee podiumklasseringen. Uiteindelijk werd dit het laatste échte hillclimb-wapen van Porsche, aangezien de fabrieksrijders toch de voorkeur gaven aan de iets minder extreme 910. Zonde voor de 909, maar het blijft een zeer interessante klassieker.

PS: Meer gave foto’s van dit apparaat vind je HIER, met dank aan @stephane8200!

909



16 reacties

Ook al uitgerust met actieve aero zo te zien, gaaf bakkie.
Deze hoeft wel veel minder stevig te zijn dan een F1 auto: er is namelijk bijna geen aero aanwezig. Het lijkt nog het meeste op een kart, maar dan met een 8cilinder achterin.
Ik moet zeggen dat ik op de Brennerpas in Oostenrijk met een maximaal geldende snelheid van 120km/u ook iedereen helling op voorbij ging in de wrc. En dat dan ook nog gewoon in de 6de versnelling zonder terug te schakelen. Idee van dit lage gewicht is dus zeker niet gek.
Gaaf! Maar wel gehoorbeschadeging met die V8 30cm van je oren af.
Lijkt me heerlijk om eens een keer mee los te gaan. Al moet ik wel zeggen dat ik denk dat ik het dun in mijn broek zou doen… Als je de foto’s bekijkt van als de body eraf is zie je pas echt wat voor ‘zeepkist’ het is.
Ah, de ‘plastic Porsche’, zoals hij genoemd werd. Zonder twijfel dat deze auto overwinningen had kunnen boeken. Potentie zat namelijk. De bestuurder van dit ding, de Duitser Rolf Stommelen, had namelijk veel last van een gebroken arm die hij eerder had opgelopen.

Is trouwens best een interessante vent, die Rolf Stommelen. De beste man haalde de Formule 1 en had een flinke crash in de jaren ’70 in Spanje. Zijn achtervleugel brak af en vloog met zijn auto het publiek in. Ik geloof 4 toeschouwers die omkwamen en hijzelf liep een beenbreuk op. In de jaren ’80 komt hij uiteindelijk te overlijden tijdens een race. Gek genoeg brak toen ook zijn achtervleugel en crashte hard tegen een betonnen muur. Dit keer kon hij het niet navertellen…

Maar goed, leuk ding hoor, zo’n 909. Ik ben in het verkeerde tijdperk geboren.
@viezefreddyw: man wat weet jij toch veel
@deef: Ik? Valt mee hoor. Zeker in vergelijking met onder andere de heren @desjonnies, @willeme, @rob en @lincoln. Ik durf te wedden dat ik nog geen 10% weet van wat zij weten.
Wat een baas weer die Piëch. Altijd op zoek naar het beste, snelste of lichtste in dit geval.

Wat is het lichtste wat Chapman ooit op de weg heeft gezet? Want die zei ooit: Adding power makes you faster on the straights. Subtracting weight makes you faster everywhere.”
Zo licht mogelijk proberen te maken, maar dan wel een 8 cilinder? Is een 4 cilinder dan zo veel zenuwachtiger, of is het verschil in gewicht verwaarloosbaar?
Ik heb deze een paar maanden geleden in het Porsche museum zien staan. Echt een gaaf ding en mijn soort auto, als in licht en wendbaar. Heb ook nog wat foto’s er van. Zal ze op Autojunk uploaden als dat gewenst is maar ik weet niet of dat de bedoeling is?
@stephane8200: zeker, heel graag!
@mauritsh: ik heb ze net ge-upload. De livery is wel anders dan de hier afgebeelde foto’s trouwens.
@stephane8200: Hartstikke mooi, bedankt! Je vindt ze hier: http://www.autojunk.nl/2017/03/porsche-909-bergspyder en ik zal ook even een linkje in het artikel zetten.
@MauritsH: graag gedaan en leuk om een bijdrage te kunnen leveren.
Wouw! Vet

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).