Niet misselijke prijzen.
Na jaren te hebben gewacht kwam Audi afgelopen september eindelijk met de SQ2 op de proppen. Daarmee kreeg de kleine stads-SUV, zoals we dat van de automaker uit Ingolstadt mogen verwachten, een fatsoenlijk, krachtig model. Inmiddels hebben de Duitsers de Nederlandse prijs van de auto uit de doeken gedaan.
Audi geeft de gloednieuwe SQ2 een behoorlijk prijskaartje van precies 61.110 euro. Daarmee schaart de auto zich enkele duizenden euro’s boven zijn (niet-)verhoogde concurrenten, zoals de S3, Golf R en Cupra Ateca. Deze auto’s worden ieder verkocht rond een prijs van 57.000 euro.
Voor het bedrag waartegen Audi de SQ2 in de prijslijst heeft gezet, krijg je de SQ2 in zijn enige, meest gepeperde configuratie. De rapste Q2 die Audi momenteel aanbiedt heeft een 300 pk sterke 2.0 TFSI-motor die gekoppeld is aan een zeventraps S tronic-automaat. Daarmee snelt de auto in 4,8 seconden naar de 100 km/u. Zijn topsnelheid is begrensd op een oer-Duitse 250 km/u. Het tamelijk sportieve karakter houdt daar niet op, want de SQ2 krijgt eveneens quattro vierwielaandrijving en een S-sportonderstel. Tevens benadrukt Audi het karakter van de auto door hem standaard 18″ velgen, S-accenten en sportstoelen te geven.
Wie zijn SQ2 nog duurder wil maken, heeft voldoende mogelijkheden. De auto kan namelijk nog uitgerust worden met het exterieur- én het interieurpakket. In beide gevallen mag er 2.500 euro worden overgemaakt naar Audi. Daarnaast kan het Pro Line Plus-pakket op de auto worden geplakt, voor nog eens 3.600 euro.
De auto is vanaf vandaag te bestellen en lang hoeft er niet gewacht te worden, want in januari staat hij al bij de dealer.
kempenaer zegt
Die prijzen accelereren ook flink richting de horizon in Nederlandje.
justsomebody zegt
@kempenaer: pcIies zolang heel nederland op groen links blijft stemmen of op die paardelul van een Rutte blijven auto’s hier duur, in duitsland zij. Het heel normale prijzen
laptom zegt
@justsomebody: Rutte heeft niets met Groenlinks te maken.
justsomebody zegt
@laptom: en bevalt het inmiddels om door Rutte genaaid te worden?
alfalfa zegt
@justsomebody: stem Duits!
justsomebody zegt
@alfalfa: zeker! Vanaf februari werk ik in duitsland succes met nederland wees er trots op
b2014209 zegt
Kleine tip voor de liefhebbers: op audi.de is ‘ie al te configureren.
gregorius zegt
SQ2? Dit had je 10 jaar geleden moeten zeggen. Moord en brand!
Maar tegenwoordig: ach. Precies zoals je m verwacht.
vagtroep zegt
Waarom brengen ze überhaupt zo een model uit? Ik denk niet dat mijn buurvrouw van 50 die een auto met hoge instap wilt ff snel denkt aan een SQ2 van 61k.
Kan ze ook een captur kopen van 18k zal ze vast denken.. en ik zie jongeren het ook niet kopen… iig niet voor 61k…
berlinetta zegt
@vagtroep: Je buurvrouw van 50 niet nee, maar je buurman van 50 wel. Hip, snel en een hoge instap. Het enige waarvoor je buurman moet oppassen is dat hij niet met z’n eigen pook zit te schakelen ipv met de autopook.
vagtroep zegt
@berlinetta: toevallig herft mijn buurman een c63 uit 2015 dus ik denk niet dat deze skoda yeti met 300pk hem wakker krijgt bij hem
ikleesookoverautos zegt
@vagtroep: deze worden niet gekocht maar geleasd. Door managers enzo
willeme zegt
@ikleesookoverautos: dan worden ze toch ook verkocht?
berlinetta zegt
@willeme: Maar de consument hoeft er dan niet in 1x 61k voor neer te leggen.
willeme zegt
@berlinetta: Ik heb jarenlang auto’s verkocht. Zelden meegemaakt dat iemand het hele bedrag direct pint of contant aflevert. Zeker bij nieuwe auto’s komt dat nooit voor. Er is altijd wel een financiering of lease constructie. Ook wel logisch, gezien de prijzen van auto’s dat je die kosten uitsmeert.
ikleesookoverautos zegt
@willeme: mijn punt is dat het gros gewoon een auto van de zaak zal zijn of een auto op de zaak is gekocht. Weinig particuliere verkoop al dan niet met financiering…
willeme zegt
@ikleesookoverautos: Maar dan wordt zo’n auto toch ook verkocht? Waarom zou je een SQ2 cash af moeten tikken?
hooesi zegt
@ikleesookoverautos: hahah…een manager in een SQ2…doei geloofwaardigheid
dondeboer zegt
Meer dan 60k voor een sjieke Polo GTI op stelten. Ik snap dat autorijden geld mag kosten, maar dit slaat nergens meer op.
goodvibrations zegt
@dondeboer: die polo GTI is wel geslaagd overigens.. Maar ik begrijp Audi/vag wel. Mensen die (veel) meer willen betalen voor 5 ringen moet je wel in de gelegenheid stellen als ze dat willen! ?
goodvibrations zegt
@goodvibrations: ehmm 4️⃣☺️
dondeboer zegt
@goodvibrations: Ik geef ze bij Audi helemaal gelijk, ik zou ’t ook doen. Ik zou denk ik een Giulia Superveloce in donkerblauw met 18″ en gele remklauwen bestellen en de 10k die je dan overhoudt apart zetten voor benzina en onderhoud. Of een Swift Sport met chippie en Bilstein onderstel. Hou ik 35k over om 10 jaar lang elk jaar een vette road trip te gaan maken.
goodvibrations zegt
@dondeboer: helemaal eens mbt de Giulia! Pracht auto voor echte petrolheats.. Mogelijk dat ik daar ook nog voor ga.. Vind het wel jammer dat ze bij Alfa niet de moeite hebben genomen om qua interieur & afwerking richting Duits niveau te gaan. De rest van de auto verdient het. Ik zou hem er overigens niet voor laten staan.. Maar wel een beetje een gemiste kans..
karaya zegt
@goodvibrations: Als je daar van wakker ligt moet je geen Alfa kopen.
menaz zegt
@dondeboer: Polo? Q2 is MQB, niet MQB A0.
dondeboer zegt
@menaz: De q2 valt qua formaat en bruikbaarheid in het b=segment. Dat ze ‘m op het mqb-platform hebben gezet is misschien wel des te erger, want dat is zwaarder en duurder. Je koopt dus in feite een gekrompen golf op stelten.
menaz zegt
@dondeboer: een R8 is nog minder bruikbaar. Is dat dan een opgevoerde Up!?
dondeboer zegt
@menaz: als ik een premium auto wil uit het B-segment, kan ik bij Audi kiezen uit de A1 of de Q2. De A1 is in feite een Polo, dan is het toch niet vreemd dat mensen de q2 gaan vergelijken met de Polo? Voor veel consumenten is het platform irrelevant, en doet alleen formaat en functionaliteit ertoe. En dus nee, de UP is geen R8, want de UP is kleiner en functioneler.
ghost zegt
Mijn vermoeden is dat de nieuwe Audi S1 (Sportback) ook om en nabij dit bedrag gaat kosten in de basis. Anyhow, ik vind het te veel, maar ja zing meer mee:
WLTP, Ooolaadiejeee.
kareljansen zegt
@ghost: eh? Jij denkt dat de nieuwe S1 4k meer gaat kosten dan de S3? Apart..
ghost zegt
@kareljansen: huidige S3 gaat al een tijdje mee dus ja, ik vind 60k voor de nieuwe S1 niet ondenkbaar.
RiKe zegt
En in Duitsland €44,500. Wat zijn ze goed in Den Haag zeg (met het vermoorden van de auto-industrie)
quincy zegt
@rike: Den Haag wil vooral een bepaald deel van de auto industrie vermoorden en dat ze goed af op deze manier. Niet dat ik het er mee eens ben hoor, absoluut niet. Maar het doel wat Den Haag zich heeft gesteld wordt op deze manier wel behaald.
karhengst zegt
@quincy: Een nog kleiner verschil tussen werkenden en profiteurs, en een nog groter verschil met het buitenland?
Nog tien jaar door op deze manier en de Poolse gastarbeiders rijden er rianter bij dan Jan Modaal.
RiKe zegt
@quincy: Door de wat leukere auto’s de nek om te draaien halen ze de targets inderdaad, wat ze zich niet realiseren is dat ze die Gameboys wat ze auto’s noemen totaal onbetaalbaar zijn voor de massa. Plus dat je er niet mee op vakantie kan, als ik naar Oostenrijk rij dan doe ik dat in 1 dag, met zo’n GroenLinks eco-terror zwakstroom hok doe ik er 2 dagen over
jack_abarth zegt
Quattro ja? Zal wel gewoon het haldex principe zijn zoals de rest van z’n tweelingen.
boomhauwer zegt
@jack_abarth: psies, nep Quattro
ikleesookoverautos zegt
Dan heb ik liever een S3 met wat extra goodies van goede tuner.
bimmerfan zegt
In het nardo grey met rotor velgen alstublieft
Dutchdriftking zegt
Mag een gewone S3 ook?
Jochempie zegt
@dutchdriftking: Zeker!
autodrome zegt
Een verhoogde en opgesoepte Polo, 61.000 euros en san komt de optielijst nog. Het was al doorgeschoten bij VWAG, maar dit is echt compleer vs pot gerukt … Tijd voor benzinegate …
brera22 zegt
Dit slaat nergens op in Duitsland va 44.5K…Op deze auto zit ruim 20K Bpm….Het moet niet gekker worden,,,,
Dit koopt niemand meer ..
2 jr wachten en dan importeren ,scheelt 40-45 %
civicfk3 zegt
@brera22: Tja op een Hyundai i30N zit ook 14.000,- eu bpm vergeleken met de zuiderburen. Daar betalen ze “maar” 35.000,- voor de meest luxe uitvoering en wij 49.000,- en dan heb je niet eens 0 nullen in de grille.
ghost zegt
@brera22: na 6 maanden scheelt het je al 35%, als je handig bent met invoer en de juiste wegen bewandeld.
thomasthomas zegt
Vind hem wel erg gaaf, leuk kleurtje er op… maar ja dan wil ik nog het virtual cockpit en de 19 inch rotors en en en… dan ben ik al ver over het budget laat maar dan.
roadster1976 zegt
Nu kan ik eindelijk rustig kerst vieren
basr32 zegt
Stem AUB niet meer op VVD of een van de andere co2 obsessie-partijen. Stem op Forum voor Democratie. Baudet heeft al vaker aangegeven dat hij niets ziet in de bpm.