Dit kost de nieuwe Mazda3

Auteur: , 62 Reacties

Wat mogen we neertellen voor de interessante Japanse hatchback?

De nieuwe Mazda3 heeft wat reacties teweeggebracht. De Japanse autofabrikant kon over het algemeen op veel lof rekenen voor het feit dat ze het concept minimaal gewijzigd hebben. Het resultaat is een fraai getekende hatchback die niet misstaat op de oprit. Het model komt er ook als sedan.

De euro’s op de bankrekening mogen geteld worden, want Mazda heeft de Nederlandse prijs van het nieuwe model bekendgemaakt. Met de komst van de nieuwe Mazda3 neemt het automerk afscheid van de S, TS, TS+ en GT-M benamingen. In plaats daarvan kiest Mazda voor simpelere namen zoals Comfort en Luxury. De Mazda3 scoor je vanaf 27.160 euro. Voor dit bedrag krijg je de hatchback met een Skyactiv-G 122 benzinemotor, gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Zaken als een 8.8-inch infotainmentscherm, navigatie met Apple CarPlay en LED-koplampen zijn standaard. De sedan kost 500 euro meer. Wie een automaat wenst mag 29.660 euro aftikken bij de dealer. Dieselen kan met de Skyactiv-D 116 voor 31.590 euro.

In een later stadium komt de Mazda3 ook met de nieuwe tweeliter Skyactiv-X SPCCI benzinemotor beschikbaar. In maart komt het automerk met meer (technische) informatie over dit blok. Wel laat Mazda alvast weten dat de Skyactiv-X 950 euro duurder gaat worden in vergelijking met de Skyactiv-G 122. In maart staat de nieuwe Mazda3 bij de dealer. De Skyactive-X komt later en is vanaf juli leverbaar.



62 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Geen gekke prijzen. Maar zou je hem kopen als je het geld had?
@janjansen: idd niet gek maar voor bijna 30k koop ik wel een 2e hands (BMW M3 of een Audi S/RS5 of iets vergelijkbaars)
@kevindb: ik durf zomaar te gekken dat aspirant Mazda kopers inderdaad vaak die afweging maken ja..

Voor je die M3 of Audi (R)S koopt, check voor de gein even de prijzen van onderhoud en verzekering enzo. Ow, en verbruik! Kortom; heel ander verhaal dan een hagelnieuwe brave Mazda middenklasser.
@kevindb: Wat een vergelijking joh. Voor bijna 30k koop ik ook een flinke berg coke en een roedel hoeren.
@berlinetta: dan hoef je niet eens heel erg je best te doen om dat er in een week of drie doorheen te jagen…
@kevindb: Ja, want de runningcosts van dergelijke wagens zijn net zo laag als die van de Mazda…..
@kevindb: op de AutoRAI hebben de vergelijking gemaakt tussen een mazda 6 en een audi a4. Tussen de nieuwprijs zat 11.500 euro. Bij audi kreeg je een geblazen 1.4. De keuze voor de mazda was makkelijk vergeleken met de audi. Na 4 jaar kan ik concluderen dat de mazda goed is. (Geen vreemde reparaties, storingen en buitensporige slijtage)
@kevindb: ja dat klopt maar dan heb je een auto van tussen de 5 en de 10 jaar.
@cappie: eender tussen de 10 en 15 jaar oud
@JanJansen: deze worden vooral geleasd.
@ikleesookoverautos: alleen de diesel. De benzine is bedoeld voor een koperpubliek.
@xiran: tijden veranderen. Omslagpunt voor diesel rijden ligt, zeker voor de klasse, steeds hoger. Veel bedrijven zullen dus een toenemend aantal benzine wagens aanschaffen / leasen.

Ik hoop zo dat Mazda daardoor wat meer marktaandeel gaat scoren in deze klasse, deze nieuwe 3 js echt een plaatje!
@xiran: van mijn werkgever mogen geen diesels mee geleased worden. Alleen nog benzine, elektrisch of hybride. Oh ja, en de auto mag een maximale uitstoot hebben van 100 g/km…
@henrie: liandon? Klinkt bekend namelijk.
@xiran: Liandon? Dat bestaat niet mee, hè… ;-)
@ikleesookoverautos: Ik dacht dat Mazda gekocht noch geleased werd, zo weinig dat je ze ziet (helaas)
@JanJansen: Echt? Bij de grootste concurrenten: Golf, Megane en Focus krijg je een stuk meer power en koppel voor je geld… Dit wordt vast weer een zeldzaamheid op de weg, (helaas want, ondanks dat niet alle lijnen even mooi zijn toch best een leuke wagen om te zien).
@JanJansen: absoluut
Er klopt iets niet aan die kont, maar ben er nog niet achter wat precies.
@piquet1986: de achterraampjes stoppen veel te vroeg. Daarna alleen maar plaatwerk. Zicht naar achter zal wel knudde zijn. De sedan is mooier!
@wouth: dat is niet de kont maar het zijaanzicht en indd dat ziet er een beetje raar uit.
@ikleesookoverautos: het achterste deel van deze auto is zo bol dat het mij niet helemaal duidelijk is wanneer je nou precies van kont spreekt of juist van zijkant!
@piquet1986: mee eens, de lampen zijn opsich mooi maar ze spelen niet lekker met de rest. Wat wouth zegt klopt ook wel een beetje. Daar krijgt hij een beetje de lijnen van een schijtende hond van. De voorkant is prachtig btw.
@piquet1986: Die C-stijl is veel te dik. Die was bij de Kai concept ook dik, maar door de net iets andere proporties van de concept-car lijkt het minder op te vallen. Bij het productiemodel vind ik het er maar vreemd uit zien.
@berlinetta: idd de C-stijl klopt niet, alle elementen eromheen zien er verder goed. Dat er niemand tijdens de eindfase dacht:”mmm, die kont is een beetje vreemd zo”.Of is het wel opgevallen maar was het al te laat. Zoals Jeremy Clarkson ooit mooi zei: “Some German will be shot at dawn”. In dit geval een Japanner dan.
@piquet1986: wanneer een Japanner iets lelijk vindt dan ligt de rest rest van de wereld al lang kotsend in de goot. De Japanners brengen ons ook de Prius en Civic en hebben niet eens door hoe lelijk die zijn. Bij Mazda dachten ze: leuk karaktervol karretje met een dikkere C stijl dan de Golf, top!
@berlinetta:inderdaad een beetje zoals de aloude datsun 120 a coupé
@piquet1986: voor mij is het de C-Stijl die nét de teveel afloopt waardoor het er van boven nogal coupe-esque uitziet. Van de zijkant ook wel een beetje trouwens. Eigenlijk ben ik wel benieuwd hoe deze eruit ziet met de C-Stijl (en achterruit) van de oude 3.
@piquet1986: Veel te dikke C-stijl. Beroerd ook voor zicht naar achteren.
@piquet1986: Vernieuwing. Als BMW het doet is het gaaf, als Mazda het doet klopt het niet.
@piquet1986: te weinig achterraam. Ik vind de hatchback recht van achteren op A2-bumperkleefhoogte (waar ie het meest gezien gaat worden) niet zo fraai.
Misschien wel de mooiste in het segment, ook qua interieur.
@posthumus: De hatchback niet, die heeft meer iets weg van de klokkenluider van de Notre Dame.
@fordnut:

Of van de Brera
@fordnut: vind het eigenlijk wel stoer/gedrongen staan.
@posthumus: Ik vind ‘m ook wel gaaf. De sedan is wat sierlijker, maar ook wat saaier/zakelijker…
Als ik de mogelijkheid krijg om ‘m te gaan leasen (eind volgend jaar) dan is dit zeker een van de topkandidaten! Samen met de nieuwe Toyota Corolla, die vind ik ook wel goed gelukt…
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-

Met 122 pk in de sterkste motorisering is dit niet bepaald een model waar de gemiddelde Autoblog lezer op zal zitten te wachten. Kunnen die Jappen niet een motor ontwikkelen die boven de 200 pk zit. Dit merk is anders niet serieus te nemen voor de petrolhead.
@bmw335icoupe: ik blijf me ook verbazen over die slome atmosferische blokken van Mazda… vroeger hadden ze nog wat wagens met aansprekende cijfers, maar das al lang geleden helaas…
@punicaoase: ze hebben toch ook een 150pk 2.0 ltr
@lekkerlinksrijden: klopt, wel eens in gereden… maar voelt ook niet vlot aan… Hopelijk komt er weer een keer een MPS met 200+ pk en of een gave RX…
@punicaoase: Mps komt niet, er komt wel skyactive x met rond 180pk. Het zijn geen race autos, maar autos met welke kan je toch wel vlot met verkeer mee rijden. Maar waar zitten we te discussiëren, gemiddelde auto in Nederland is ene opgevoerde boodschap karretje met motor uit de grasmaaier
@punicaoase: voor 950 heb je vanaf de zomer een SkyActiv-X met rond de 180 pk. En dan krijg je er ook nog eens een erg luxe auto voor met een fraai interieur
@bmw335icoupe: Volgens mij heeft die skyactiv-x motor een supercharger dus bergen meer koppel onderin vergeleken met de NA 122 en 150pk motor. Pk’s komen op 180. Wel jammer dat de AWD modellen niet naar europa komen, net zoals de 2.5 turbo motor in de CX-5 en de Mazda 6, dat schijnen wel weer koppel beulen te zijn.
Bliksemsmooie wagens.

Voor mensen die niet per sé voor immerwieder Duits gaan.
Ik vindt die enorme C-stijl best wel leuk eigenlijk. En wat nou, zicht naar achteren – daar hebben we spiegels, sensoren en camera’s voor.

En bumpers.
@frank2b: kopen dan!!!
Doe mij die Skyactiv-X 950 maar! Ben benieuwd hoeveel duurder die gaat worden dan de Skyactiv-G 122
@gulli: Een euro.

Doemijdiemaar!
Prima prijzen. Goede uitrusting en de Skyactiv-X maar €950,- duurder. Nog even afwachten wat voor vermogens en prestaties die motoren bieden maar de huidige 120pk kun je wel lekker doorhalen in zijn versnellingen. Vooral in de 3e en 4e versnelling word het echt feest. Leuker dan die kortademige turboblokjes die op papier veel koppel/vermogen bieden maar dat dan weer in een veel te klein toeren gebied.
@azuli: En dan kom je achter een zelfrijdende Tesla terecht die heel logisch met versnellen en vertragen omgaat.
@wimof: Die kan je helemaal niet doorhalen door een gebrek aan verzetten. Ik heb nog nooit eerder zo hard geaccelereerd als met de tesla, ik heb ook nog nooit een saaiere beleving van acceleratie gehad. Dat klinische gedoe vind ik, en vele met mij, helemaal niks aan. Zelfs een cvt is nog leuker…
Ik hoop dat ze rond de motor een stofvrije ruimte bouwen, gewoon prachtig.
Wat een ontzettend mooie auto
Toch flink duurder dan een nieuwe Golf, Megane, 308 of Focus. Ben benieuwd wie voor de Mazda zal kiezen.
Nou… dat denk ik niet. Bij vw golf in r-line uitvoerig met 1.5 150pk motor plus opties zoals parkeer assist, start stop etc… wat overigens standaard bij Mazda zit kom je al snel bij net geen €38 000.
Als je alle opties bij andere merken zal afvinken die bij de Mazda standaard bij zitten kom je op hetzelfde bedrag of ruim bovenop
@seba: toch is een vanafprijs een belangrijke strategie om potentiële klanten “binnen te halen”. Iemand die in de markt is voor een nieuwe auto zal altijd eerst kijken naar de vanafprijs, en als als jij een paar modellen heeft uitgekozen, gaan kijken naar de uitrusting. Marketing les 2 of 3.
Mazda3 2.0 122pk: € 27.160
308 1.2 110pk Allure: € 27.630
Focus 1.5 120pk Trend Business: € 27.865
Astra 1.4 150pk Business Executive: € 27.974
.
Nou nou… duur hoor.. gewoon keurig geprijst want hij is standaard al erg compleet. Daarnaast een hoogwaardig interieur en voor 950 euro meer interessante techniek vanaf de zomer..
Om eerlijk te zijn ben ik meer benieuwd naar de skyactive-x motor.
Wellicht dat ik een wat vreemde smaak heb, maar ik vind de hatchback er tof uitzien. Korte dikke kont en een lange neus.
Tis in elk geval geen saai geval.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).