Dit kost de nieuwe Seat Leon

Auteur: , 6 Reacties

De vernieuwde Seat Leon staat binnenkort bij de dealer en zojuist zijn alle prijzen bekendgemaakt.

Uiteraard is de nieuweling afgeladen met moderne veiligheidssystemen en is het infotainmentsysteem op punt gezet, want dat is anno 2016 nu eenmaal de norm. Zo is de Leon uitgerust met Adaptive Cruise Control, Lane Assist en Traffic Jam Assist en in het interieur hebben de ingenieurs en ontwerpers ruimte vonden voor een 8 inch scherm.

Door naar de prijzen! De nieuwe Leon is te bestellen vanaf 21.900 euro voor de 5-deurs 1.0 TSI Reference. Het dieselaanbod begint met de 1.6 TDI Reference, die 28.550 euro kost. De meerprijs voor een ST stationwagen bedraagt 1.000 euro. Overigens is momenteel nog niet bekend wat de 3-deurs versies gaan kosten.

Wel weten we dat de Leon Business Intense vanaf 24.500 euro bij de dealer staat. In dat geval krijg je de 1.0 TSI onder de kap, maar deze variant is speciaal bedacht met het oog op de zakelijke rijder. Zo krijgt deze versie Park Distance Control voor en achter, licht- en regensensor, DAB+ digitale radio, getinte ruiten achter en keyless entry/go.

Ook introduceert Seat binnenkort de sterkste Cupra ooit. De Leon Cupra SC (driedeurs dus) krijgt namelijk de beschikking over niet minder dan 300 pk. Optioneel is deze versie uit te rusten met 4Drive AWD. Prijzen zijn momenteel nog niet bekend.

De nieuwe Leon staat vanaf januari bij de dealer, de Cupra volgt een maandje later.



6 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Op de foto’s ziet het er goed uit, maar met Seat is het toch weer afwachten hoe ze er ‘in het eggie’ uitzien. Vooral het interieur van de vorige generaties viel mij altijd tegen: een fraaie klokkenwinkel uit de schappen van Audi, en verder voornamelijk harde plastics. Qua uiterlijk is het geen lelijk eendje, maar echt een koppendraaier is het ook niet; er hadden evengoed Koreaanse of Japanse badges op kunnen zitten. De 1e generatie kreeg, als moderne interpretatie van de Alfasud, wat dat betreft de handen meer op elkaar.
Dodelijk saai
@dunhozzie: zeker omdat het geen premium merk is
@huracan: ja en nee. Ik ben zeker fan van de niet-VAG premium merken, met name Jaguar natuurlijk.

En ik ben niet een standaard VAG tegenstander, die VAG haat omdat het VAG is zonder ooit in een VAG auto serieuze kilometers te hebben gemaakt.

Sterker nog vanwege het VAG only beleid vanuit onze verhuurder, rij ik al 4,5 jaar x 55000km p/j niet anders (een aantal Golfjes (variant & GTE), een Polo en een Superb). En daarvoor heb ik van 2009-2011 een gechiptunde Leon diesel gereden. Plus ik rij ook regelmatig mee in de Audi’s en Tiguan’s van collega’s. OW en mijn pa heeft nog 2 x 4 jaar Audi 80 gereden – maar dat is ouder dan oud. Dus ik ken het mainstream aanbod van het merk redelijk goed vind ik.

En op basis van die ervaring kan ik oprecht zeggen dat ik Seat, Skoda, Volkswagen en Audi dodelijk saai vind qua uiterlijk en – op Audi na – vind ik het interieur ook saai.

Maar het hoeft niet perse premium te zijn hoor. Qua uiterlijk zijn er merken die de een stuk spannender zijn dan VAG: Mazda is goed bezig, Opel ook, Ford is wat op retour maar toch, etc. En minstens net zo goed zijn als alle niet-Audi VAG merken qua interieur, of iig dichtbij.


Die USB aansluitingen zien er een beetje ” ohja, waar proppen we die nu nog ff snel bij ” uit. Gelukkig zijn ze nog niet zo bij de tijd dat ze voor één usb-c aansluiting kiezen, én is er gewoon een 3,5 mm jack plug. Eat that Apple.
Jammer dat de business uitvoering niet met een diesel motor te bestellen is… wat zou de reden zijn?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).