Jaguar gaat opgeknapte E-Types verkopen

Auteur: , 30 Reacties

De Britten brengen een nieuw initiatief onder de aandacht.

Jaguar heeft 10 oude E-Types onder handen genomen, om deze vervolgens gereed te maken voor de verkoop. Eentje is klaar en nemen ze mee Techno Classica in Essen. Het zijn niet zomaar 10 willekeurige exemplaren, maar E-Types die door de Britse autofabrikant onder het Jaguar Classic E-Type Reborn initiative zijn opgeknapt.

De modellen werden oorspronkelijk geproduceerd tussen 1961 and 1968. Onder andere de body, motor en versnellingsbak werden in het nieuw gestoken. De Series 1 E-Types hebben een 3.8 liter zes-in-lijn onder de kap met 265 pk. Schakelen gaat met een manuele versnellingsbak met vier verzetten. De sprint naar de honderd is in zo’n zeven seconden gedaan en de topsnelheid bedraagt 241 km/u.

De 10 E-Types die Jaguar gaat opknappen zullen allemaal te koop worden aangeboden. De prijs is afhankelijk per model, al weet het merk te melden dat de goedkoopste opgeknapte E-Type niet weggaat voor minder dan 285.000 pond. Omgerekend 333.000 euro.

Op wens van de klant kunnen er nog extra aanpassingen worden gedaan. Zo is het mogelijk om remklauwen van de Series 2 te laten installeren. Ook verbeterde koeling en een gesynchroniseerde versnellingsbak behoort tot de mogelijkheden.

De E-Type die Jaguar meeneemt naar Essen is het eerste exemplaar die helemaal klaar is. Het gaat om een Opalescent Gunmetal Grey-exemplaar uit 1965. De E-Type werd in dat jaar naar Californië geëxporteerd en heeft 78.000 mijl op de teller staan.



30 reacties

Dit is natuurlijk schitterend spul, het ziet er echt heel goed uit. Maar eigenlijk is het mij wat té gerestaureerd. Ik vind het veel mooier om te zien als de auto er zeer netjes bij staat zonder roest, maar dat er wel sporen zichtbaar zijn die de afgelopen 50 jaar de auto hebben achtergelaten.
@viezefreddyw: als je goed in de slappe was zit dan ga je daarna gewoon in zo’n ding rijden en komen er vanzelf weer gebruikssporen op. De meeste mensen die zo’n auto kunnen betalen zetten het weg als investering en gebruiken het niet waar het voor gemaakt is.
@rufctr01:
het type “investeringen” zonder enkel maatschappelijk nut, behalve dan dat fabrikant van soeperkars aanspoort om allerlei special edition badges te bedenken om hun massaproduct toch nog de schijn van exclusiviteit te geven.
Zo’n series I is een vrachtwagen om mee te rijden, koud schakelt het bijna niet het ding is claustofobisch klein en laag, de 6 cilinder is nukkig en wil afslaan, kortom een echte fantastische auto, zonde om zo’n ding te willen ‘verbeteren’ , die dwarse bokkige kuren horen bij zo’ n ding, de Series III met V12 en automaat is een droom in de omgang vergeleken bij de Series I.
@desjonnies:
Tja, Serieus I vs III… Zo is het vaak in het leven, mooi maar nukkig of vlot en pretentieloos maar…
Ik vind dit soort dingen fantastisch! Het is alsof je een gloednieuwe auto koopt zoals je hem 50 jaar geleden in de dealer kocht. Kost alleen bakken met geld
@eferrari: Voor die ervaring moeten ze ook echt all the way gaan. Showroompje inrichten zoals ze er in de 60’s uitzagen, verkopers in typische jaren 60 pakken met bijbehorend strak kapsel. En uiteraard handgeschreven orderbonnen.
@edge: Vergeet het pijproken niet.
@edge: Als je hier naar op zoek bent, Ga in september naar Goodwood Rivival. Het is alsof je in een tijdmachine stapt.
@bizzarrini: Ben jij daar al eens geweest? Zo ja, hoe gaat het daar allemaal en kan je een beetje schappelijk en makkelijk aan een hotel komen? Lijkt mij erg gaaf om er heen te gaan.
@viezefreddyw:
Ik ben er twee keer geweest.
Naar mijn bescheiden mening het meest fantastische autofeest op deze planeet. Tenzij je een hekel aan klassiekers hebt. Dan is het een nachtmerrie.

Vanaf het moment dat je de poort doorstapt, uiteraard in “period dress”, ben je door een tijdmachine gegaan. Ineens is het 1966.
Er is van alles te doen, niet alleen races kijken. Er zijn tentoonstellingen, winkels, bandjes treden op, van rock’ n roll tot jazz, er wordt gedanst, gezongen en gefeest, en alles geheel in de stijl van vroeger.
Op een paar nooddienstvoertuigen na is alles oud. De laatste keer dat ik er was, was er een Rolls-Royce dealerschap nagebouwd waar de in smoking geklede verkoper mij uitermate beleefd aansprak om mij een model te verkopen.
In een paddock stonden toen een stuk of 15 (jazeker) Ferrari GTO’s klaar om de baan aan te vegen. En dat gaat dus serieus hard.
Ondertussen brullen niet alleen Ferrari V12’s, maar ook de Rolls-Royce Merlin V12’s. En die zitten dan in de ca. 5 Spitfires en Hurricanes die samen met een P51 Mustangetje of 2 rondvliegen vanaf het WO2 vliegveld dat in het middel ligt. En elke dag even de Battle of Britain Memorial: een formatievlucht (laag) van een Lancaster bommenwerper met Spitfire en Hurricane. Kippenvel in het kwadraat.

En dan de races. Dát is pas racen! Allerlei klassen, van oude Formule 1 tot de klasse met de GTO’s en de Lightweight E-Types etc. En de toerwagens. Mini’tjes die het uitknokken tegen grote Jaguars en andere exoten. En dat er regelmatig een de vangrails ingaat mag de pret niet drukken.
Oh, oordoppen zijn soms aan te raden. Zeker met de motorraces.

Dan hebben we de stalletjes nog niet eens gehad, met de kleding etc. die je daar kan kopen. Als je de behoefte hebt je in een Brits luchtmachtuniform te hijsen, is het daar je kans.

Breng vooral tijd door op het parkeerterrein van de klassiekers. Het zijn maar een paar voetbalvelden. Ik kan me niet voorstellen dat Paleis het Loo een betere show is dan de parkeerplaats bij Goodwood.
Daar is ook een geweldig leuke kermis, ook weer volledig jaren ’30 tot ’60. Inclusief voorstellingen van steile wand motorrijden en zo.

Voor mij is het drie dagen ontsnapping aan de moderne tijd.
Mijn idee van de Hemel is een eeuwigdurend Goodwood.

Nou, beetje een indruk?
@sabrerator: En of ik een beetje indruk heb gekregen. Mooi verhaal heb je er van gemaakt en het heeft me erg geïnspireerd om te gaan. Ik vrees alleen dat ik in mijn eentje moet maar dat mag de pret niet drukken. Bedankt!
@viezefreddyw:
Tijdens de Revival hebben ze ook een livestream op YouTube. Gratis.
Kun je vanuit huis meegenieten.
Je krijgt dan live alle races met commentaar.

Ik heb eens een uur op mijn stoel zitten stuiteren tijdens een regenrace waarbij uiteindelijk een Aston Martin Developement Prototype ( een van de drie DP’s ooit gemaakt, ik meen DP-3) won.
De eerste keer dat die auto ooit iets won.

Een paar jaar eerder, toen ik er bij was, was die Aston nog aardig in de vouwen gejaagd.
Let wel, dit is een absolute one off van Aston Martin. Er is er dus gewoon maar 1. En die jaag je de vangrails in. Tijdens een race met het mes tussen de tanden.
Dat is Goodwood.
@viezefreddyw:
O ja, als je er in september dit jaar heen wilt, zou ik nú beginnen met een hotel te zoeken. Misschien is er nog iets op een kilometer of 30 vrij.
@sabrerator:

Tis wel niet aan mij gericht ..
Maar moet echt effe zeggen dat je enthousiasme heel aangenaam overkomt ..

Dikke vette thumbs up ..
365.000 euro achterlaten bij het Porsche Classic Centre om een Speedster uit 1957 te benmachtigen klinkt opeens niet meer als een koopje waar je maar once in your lifetime tegenaan loopt…

Tien keer liever deze Jag waarin je het unieke gevoel kan beleven dat de eerste eigenaar ooit ook gehad moet hebben in zijn nieuwe E-type. Gewoon heel erg fraai hoe ze dit exemplaar in nieuwstaat is gebracht.
@moveyourmind: is = hebben in de laatste zin
Een E-type vind ik wat overroepen eerlijk gezegd. Toch wel zeer mooi, maar de proporties kloppen niet echt, en ik ben niet gek op de kont… Zwaar controversiele mening denk ik, maar het moest er eens uit.
@breakingpoint: Eens, als cabrio is het nog wel te doen, de 2+2 ronduit lelijk vanwege de door jou genoemde achterzijde.
@pallas:
2+2 :
https://www.carpixel.net/w/1a0cadfef2ede2e162161114beea959e/jaguar-e-type-2-plus-2-coupe-wallpaper-hd-35247.jpg

Coupé :
https://staticassets-hrd.appspot.com/gw3mjijn1s/710x360_crop.jpg

Er is een duidelijk onderscheid tussen de 2+2 en de Coupé, de eerste heeft een veel hogere daklijn en is herkenbaar aan de verchroomde streep onder de zijruiten, voor de V12 is overigens als Coupé altijd de 2+2 carrosserie gebruikt, de lagere carrosserie was niet leverbaar.
Vandaar dat de 2+2 veel ruimer van binnen is.
@pallas:
de 2+2 hopelijk plakt ie nu wel :

http://chuck.goolsbee.org/images/2+2/2+2.jpg
@desjonnies: Helder, de lage veel mooier dan die gebochelde. Rijden ze eigenlijk een beetje lekker? Reed ooit eens in een jaren ’70 XJ, viel een beetje tegen om eerlijk te zijn.
@pallas: ik zie nu dat je dit een paar posts naar boven al hebt uitgelegd.
Wat een parel!
Doe mij maar een Eagle E-type mocht het schip met geld binnen varen.

http://www.eaglegb.com/156/what-do-eagle-etypes-do
De mooiste auto ooit geproduceerd! Zeker de Series 1 cabrio.
Dus van een originele US-spec, hebben ze nu een UK-spec van gemaakt?
241 km/h met zo´n klassieker, best pittig!
De E-Type. Wat een schoonheid. Enzo Ferrari noemde het de mooiste auto ooit.
Maar ik zie liever een E-Type met patina dan zo’n overgerestaureerd apparaat.
@RubenPriest misschien een idee voor een volgend techniek-artikel? Verschil tussen gesynchroniseerde en niet-gesynchroniseerde bakken

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).