Dit zijn 8 van de mooiste motorblokken ooit

Auteur: , 133 Reacties

Op de redactie kraakten hersens, werden boeken doorgespit en motorkappen open getrokken, met dit lijstje als resultaat. Maar is de lijst compleet? Dat is aan jullie!

Auto Union V16

We hebben het hier over mooie motoren in productiemodellen. Visueel gezien dus. Een Bugatti W16 is technisch indrukwekkend, maar niet per se een mooie motor om te zien. Net als veel hedendaagse motoren trouwens, die schuil gaan onder saaie plastic afdekplaten. Zonde, want als autoliefhebber willen we gewoon zien waar die paardenkrachten tot stand komen, waar de turbo’s hun plekje hebben en wat voor soort brandstofsysteem er op zit.

Niet voor niks zijn onderstaande krachtbronnen vrijwel zonder uitzondering motoren waarin die techniek niet aan het oog onttrokken wordt. Motoren waarvan je zin krijgt om ze in de toeren te jagen. Grote vraag is natuurlijk, zijn jullie het met de lijst eens? Of hebben we steken laten vallen door net jouw favoriet te vergeten? Na dit lijstje is de beurt aan jullie, en vergeet daarbij vooral de plaatjes niet!

Alfa Romeo Busso V6

Alfa Romeo ‘Busso’ V6
Ligt in: Alfa Romeo 156 GTA, 147 GTA
Cilinders: 6, in V
Slagvolume: 3.2l
Vermogen: 250 pk

Jaguar E-type

Jaguar XK6
Ligt in: In dit geval Jaguar E-Type, verder o.a. in XK120, C-Type, D-type en Mk II
Cilinders: 6, in lijn
Slagvolume: 3.8 en 4.2l (E-Type)
Vermogen: 265 pk

BMW S14B23
Ligt in: BMW M3 Evolution II (E30)
Cilinders: 4, in lijn
Slagvolume: 2.3l
Vermogen: 220 pk

Ferrari Tipo 128 (Colombo)
Ligt in: Ferrari 250 TR
Cilinders: 12, in V
Slagvolume: 2.95l
Vermogen: ca. 300 pk

Bentley V8

Bentley 6.75 V8
Ligt in: Bentley Brooklands
Cilinders: 8, in V
Slagvolume: 6.75l
Vermogen: 537 pk

Pagani Zonda

Mercedes-AMG M120
Ligt in: Pagani Zonda
Cilinders: 12, in V
Slagvolume: 6.0, 7.0 en 7.3l
Vermogen: 400-800 pk

Maserati Quattroporte

Ferrari-Maserati F136 Y
Ligt in: Maserati Quattroporte, GranTurismo, GranCabrio
Cilinders: 8, in V
Slagvolume: 4.2l
Vermogen: ca. 400 pk

Chevrolet 327 L79 Small Block
Ligt in: Chevrolet Corvette C2 Stingray
Cilinders: 8, in V
Slagvolume: 5.4l
Vermogen: ca. 365 pk

There you go, acht van de mooiste motoren die ooit hun weg vonden naar een straatauto. En de foto boven het artikel? Dat is een V16 achterin een Auto Union Typ C. Schitterend, maar wel een racewagen.



133 reacties

Ligt die Ferrari Tipo 128 niet ook in de 250 GTO?
@danmar: Nee, dat is de Tipo 168. Dat is vrijwel dezelfde motor trouwens, ook een Colombo V12 met 2953cc. De Testa Rossa motor is te herkennen aan de rode kleppendeksels, die de wagen ook zijn naam gaven (testa rossa betekent zoiets als rood hoofd).
@dizono: Ah, parate kennis, respect! Ik wilde die van de 250 GTO opnoemen, omdat die me die nog zo goed kan herinneren die ene keer ooit dat ik er een in het echt gezien heb. Onvergetelijk, dat rijtje “kachelpijpen”. Bij het zoeken van een plaatje ervan viel me de gelijkenis met de Tipo op.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
-edit: Oeps, die was er even tussendoor gegelipt, thanks voor het melden-

Verder weer erg vermakelijk om te lezen
Dat zijn aardige blokjes ja.
En ik heb ze allemaal gereden
@mab: i call bullshit.
@mab: Forza of Gran Turismo?
@mab: in mijn dromen
Ben persoonlijk een groot fan van de early hemi’s.
Ik kan dus stiekem best genieten van het enigeering wonder van de Ford 1.6 ecoboost motor. http://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/ford-16l-ecoboost-growl-explained-31181_1.jpg Ik vind het knap men daar zoveel power uit krijgt, machtig imo!
Ook het 2CV citroen motortje is zo iets moois. Het hoeft niet altijd zo groot te zijn.
@kjeld: de bwm boxer is de voorloper van die in de eend. Ik heb nog een mono staan. Mooi blok inderdaad.
Het ongeblazen 2 liter blok uit de Honda S2000. Een viercilinder VTEC die 241 pk levert bij maximaal 9000(!) toeren per minuut. En dat, vóórdat de tuners er zich nog mee gingen bemoeien…

Bring it on!
@RRRobert: is dat geen 2.4?
@almera-ga16det: 2.2 toch ?
@mauricerma: 2.0 in Japan en Europa, later in de US met een 2.2.
@almera-ga16det: Nee, 2.0. In Amerika werd volgens mij een 2.2 geleverd met lagere redline.
@RRRobert: Die motor is toch helemaal niet bijzonder om te zien? Het gaat hier om hoe de motor eruit ziet, niet hoe goed die is
@Joerek: kun je nagaan hoe veel ik om het uiterlijk vertoon onder de motorkap geef. “Echte schoonheid zit vanbinnen”.
@RRRobert: Hij krijgt dan ook pas bij 6000(!!!1!!!1) toeren een beetje vermogen…
Waarom is voor de s14 gekozen en niet voor de m88 die gewoon de 6 cilinder uitvoering is van de s14 en ook nog ouder is. En mooier loopt
@undifined1: Omdat de S14B23 in de Evo II een kleppendeksel heeft in Motorsportkleuren. Hoe cool is dat? Het gaat dan ook om mooie motoren, niet om goede, zoals vermeld in het artikel.
@dizono: sorry mijn fout. Had het artikel niet goed gelezen. Maar om dat circis kleppendeksel nou mooi te vinden? Doe mij maar gewoon zwart met blanke letters
@undifined1: apart is het wel. Ik heb zelf een Evo2 en iedereen is er verbaasd over als ze de motor zien. Hoeveel auto’s hebben een ‘gekleurde’ motor? Overigens hebben de Cecotto/Ravaglia edities de motor in de carrosserie kleur. En de Sportevo had hem in het rood als je een zwarte editie hebt.
Luchtgekoelde 6 cilinder boxer?
@axel968: mag het ook een motorfiets zijn? Cbx 1100 is geen boxer maar wel een erg mooi luchtgekoeld 6 cilinder blok.
@lekbak: EENS!
Geen Volkswagen 2.0 TDI?
BMW 5.0 V10. Dank u.
@str8six:
Niet mooi. Je ziet alleen maar lelijke plastic afdekkappen.
@Hubert: tja het oog wil ook wat. Maar ben meer van techniek en sensatie. Het zit toch onder een motorkap.
@str8six: dit artikel ging ook alleen over de looks ;)
@str8six: haha, ik dacht precies hetzelfde. Past misschien in het volgende artikel “motoren met het mooiste geluid” of “motoren met de meeste beleving”
Om138. Altijd mooi om te zien zo’n oude diesel.
http://images.thetruthaboutcars.com/2010/05/CC-103-028-800.jpg
Beste motor ooit…
@norge: de beste is de redblock serie van volvo. Met als goede 2e M102 van mercedes. Overigens geen mooie motoren om te zien. Net als die Toyota motor.
@lekbak: B23 E dan ..
@norge: 4AGE, right?
Ik mis er nogal een aantal

lambo V12
bmw V10
Hemi V8
BRM V16
@MrSkyline: helemaal mee eens en het bmw m10 f1 blok 👌🏻
RB26DETT, enough said
Oh ja, de Alfa Romeo ‘Busso’ V6 zat volgens Wiki ook in de Lancia Thesis en de auto die op nr 1 op mijn verlanglijst staat, de Alfa GT. Daar heb ik wel een huwelijkscrisis voor over ;-)
@danmar: ik heb sinds kort een GT met de 3.2, aanrader. Briljant mooi. Fantastische motor, lust wel een paar druppels. En veel praktischer dan ik had verwacht, kunnen gewoon twee volwassenen achterin en de kofferbak is best ruim. Gelukkig staat het weekend weer voor de deur :)
@danmar: Klopt, die motor is er ook in meerdere varianten zoals de 2.0 Turbo, 2.5, 3.0 (12v en 24v) en de 3.2. Ze zaten ook in de GTV en Spider. Heb zelf een tijd met de 2.0 Turbo gereden.
Hmmm, zo lekker de m136. Met goudkleurige inlaatbuizen in de Maaerati Coupé en Gransport eigenlijk nog mooier dan afgebeelde zwarte.
Alfa 105 “nord” twin cam :

http://www.formulagt.de/files/fxc_teile/img_gross/94294_DSC07465.JPG
@desjonnies: klopt! Wat aan het markante geluid te danken zijn waren de afzonderlijke stalen zuigerhuizen die ‘los’ in het aluminium onderblok liggen. Daar kon koelwater langs in de brede kanalen, wat deze blokken ook zo betrouwbare maakten en een hoog specifiek vermogen mogelijk maakten.
Er staan een aantal mooie motoren bij, maar de S14B23 van BMW vind ik nou niet bovengemiddeld mooi. Niet mooier dan Honda’s F20C of SR20 van Nissan.

Nog een aantal blokken die ik zou willen nomineren: BMW’s S54B32, Nissan’s RB26DETT (prachtige, glooiende lijnen en ITB’s), Volvo’s B8444, Mercedes-Benz’s M156 en Porsche’s 5.7-liter V10.
Bugatti, misschien wel de aller aller mooiste motoren ooit, van Ettore wel te verstaan :

http://medias.forum-auto.com/uploads/200307/hamannn_0701200340_moteura1928.jpg
537 pk in een granturismo of quattroporte? Heb ik wat gemist
@maseratizzzzzzzz: dacht ook, klopt niet.
BMW m3 csl, met zn dikke carbon airbox.
DEZE DUS :

http://www.arnoldfey.de/NSU%20RO80%20Engine.jpg
@desjonnies: vind de techniek wel gaaf maar ziet eruit alsof het van dat ouwe technische lego is gemaakt
@desjonnies: liever de 13b van mazda :)
Volvo 5 cyl. Audi rs4 2.7 bit. Cosworth 2 ltr turbo
@prop: Volvo 5 cylinder altijd +1
Of dit Maybach blok (uit de Zeppelin DS8):

https://c1.staticflickr.com/5/4132/5098741386_5dd4fe880c_b.jpg
Prachtig…. En wie weet in welk merk auto deze schoonheid ligt?
http://cdn.barrett-jackson.com/staging/carlist/items/Fullsize/Cars/137870/137870_Engine_Web.jpg
@w0o0dy: issota fraschini ;)
via iPhone app
@dizono: wist je dat ze halverwege de jaren 90 ‘doorstartplannen’ hadden? Beetje zoals Spyker. Totaal andere organisatie, zelfde naam.

Op basis van de Audi A8/S8 bouw Isotta Frachini de, ehh, T8. Een soort Audi S8 Cabrio, gecombineerd met de looks van een K Coupe. Mocht je je eens vervelen: Google ;-).
@gtwillem:
Ha, leuk weetje Willie ;-)

En ik moet eerlijk zeggen, nog niet eens heel slecht eigenlijk…. Achterkant is best leuk. Voorkant is dan weer een beetje speelgoed-achtig.
http://www.italiaspeed.com/prototypes/proto_isotta_fraschini_t8.html
S14 !!
Moet het blok er alleen mooi uitzien of ook heel mooi klinken?

Alleen al het geluid van deze 9-cilinder….. Kippevel als je zo’n ding hoort starten:

http://www.youtube.com/watch?v=_A4SJ5XTPMg
Ook bijna kunst…Maar geen motor voor een auto geloof ik, wel een automerk.

http://www.airpowerworld.info/aircraft-engine-manufacturers/hispano-suiza-v8-engine.jpg
@dizono Wat ben je toch een lijstjes-koning!
Voor ik op deze editie inga: kan ik vast een verzoekje doen? Je weet wellicht dat ik in een 245Transfer rijd. Een af-fabriek verlengde koets, dus.
Ik zou wel eens een gallery willen van af-fabriek verlengde koetsen – liefst genoeg verlengd voor extra zitrij / portieren. Ik noem vast de Merc V123 en 600 Grosser, Volvo 264TE, of voor mijn part Checker Aerobus. Dus geen Boonacker, Binz, Nilsson of Leepu.

Terug naar de motoren:
Deze editie is wel erg fraai. Zelf heb ik een wat eenvoudiger smaak: Ik vind het blok van een 2CV4 erg fraai. Flat engines zijn om te beginnen fraai, een 2-cilinder maakt het clean, en dan ook nog luchtkoeling, met fraaie ribben en weinig pijpjes. Als kers op de taart zit de ene cilinder net wat hoger dan de andere.
http://www.burton2cvparts.com/images/A1.4301.jpg
via iPhone app
@mout: en natuurlijk de Rover 75 Vandenplas ;-).
@gtwillem: Is ook langer – maar die biedt alleen meer beenruimte.
Als je die ook mee gaat tellen, kom je bij alle modellen die voor China worden verlengd. Ongeveer elke BMW en Audi carrosserie van na 2000, alle Engelse up-market modellen, van Jaguar tot RaRo LWB, dat werk. Ik zou in die categorie de CX Prestige aandragen.
BMW V10 en V12?
De Porsche 928 “pijporgel”.
Het Honda CBX 1000cc 6-in-lijn blok!
http://nozama.typepad.com/.shared/image.html?/photos/uncategorized/2008/10/06/cbx_engine_view.jpg
@ohoogeveen:
Mooie motor hoor maarrehh, in welke straatauto vind ik die terug?
@superleggera89: en dat is belangrijk want?
@ohoogeveen: waar lees ik dat dan?

Tsja het is maar waar je je druk om maakt
Ster motoren zijn het mooist van allemaal.
Bijvoorbeeld deze prachtige Pratt & Whitney, met 14 cilinders:
http://www.aviation-history.com/engines/pr-1830-3a.jpg

En ja, er is ook een auto geweest met een ster motor:
https://oldmachinepress.files.wordpress.com/2012/09/1935-monaco-trossi.jpg

Hoe cool is dat?!
@Rob:
Echt, bestaat er uberhaupt een mooier front voor een auto???
http://3.bp.blogspot.com/-8IwKqjcTjjs/U2pDynxQ6ZI/AAAAAAAAObU/prqDIq8xE0s/s1600/1024px-Monaco-Trossi_1935_-_Flickr_-_exfordy.jpg

Wat een machine: 16 cilinders, voorwielaandrijving (!), 250pk op 710kg en werkte voor geen meter. Omdat koelingsproblemen en bovenal levensgevaarlijk (onderstuur, duh, de motor zat voorop…). Maar, jongens, wat een gaaf apparaat.
Bestaan er slechte v12’s?
@pallas: Denk t niet, willem????
Persoonlijk de BMW motor in de McLaren F1. De fotoshoot van de motor was net zo imposant als de auto zelf. Denk dat dit serieus één van de weinige motoren is die er ook sexy uit (moeten) zien zonder auto.
1.2tdi blok.
Ik heb de Buick/Rover V8 ook altijd een prachtig blok gevonden. Mooi alluminium, vaak met fraaie kleppendeksels erop, die kenmerkende SU carburateurs erop. Genieten!
http://i.imgur.com/w0MN5RG.jpg
Ik mis mijn VR6 toch wel in het lijstje. In originele trim, zonder vieze sileconen slangen en open luchtfilter uiteraard.
Wat een rommel, er zijn zoveel prachtige motoren.
De motoren uit de silberpfeilen, alfa’s klokwerkjes uit bvb de 33 stradale, de otto cilindri uit een guzzi v8,…

Zulke kunstwerken kan je toch niet vergelijken met zo’n 4 pitter uit een jonge bmw.
Ferrari flat 12 carburatori uit de 512bb
De Ford gt40 met die heerlijke compressor erop.
Of de McLaren F1, maar dan de manier hoe die BMW motor erin ligt in een bedje van goud. http://periodismodelmotor.com/wp-content/uploads/2013/04/McLaren-F1-cero-kilometros-escapes.jpg
Bij het lezen van het artikel (ja, dr zijn mensen die eerst lezen en dan reageren) dacht ik direct; als ze die alfa v6 vergeten zeg ik er wat van. Ik heb niet wat met alfa. Niets groots in iedergeval. En hij ligt over dwars in een 147 (?) best koplastig schijnt. En en en. Maar zo mooi. Die chromen (?) buizen. Die sierlijke letters. Helemaal mooi. En gelukkig. Eerste foto. Feest van herkenning.

Voor de rest; 2cv blokje is wel leuk dus.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cadillac_V16_engine#/media/File:Cadillac452engine.jpg

Zo clean en toch zo enorm. En omdat het een 16 cilinder is.
Staan deze ook allemaal op marktplaats?
via iPhone app
Als het puur om uiterlijk gaat, mag van mij dat M3 blok eruit en de V12 van de McLaren erin. Als we het dan toch over kunstwerken hebben, graag de mooiste welke Paul Rosche heeft ontworpen.

Ik snap dat het puur om uiterlijk gaat, en niet om de prestaties die ze leveren. Dus dan kom je bij de Italianen uit. Zou jen zeggen.

Toch mis ik er een paar:

Ik hoop dat @dutchdriftking er ook iets van gezegd heeft, maar de VR6 hoort er gewoon in. Enorm herkenbaar en het ziet er zeer aardig uit.

Tweede die ik mis is het blok met het mooiste kleppendeksel: de RB26DETT van Nissan. @rb26dett zal het vast met mij eens zijn.

Qua uiterlijk vernuft mis ik ook de eerste 3.0 V6 VTEC uit de NSX. De Busso V6 van Alfa os schitterend met die kelken, maar het zijn met name die kelken. De Honda motor was veel vooruitstrevender, geavanceerder, zuiniger, sterker en beter in 1990 dan de Busso ooit zal worden. Maar dan kijk al wellicht te veel naar wat de motor kan en niet zozeer puur het uiterlijk.

Ook de oude V16 uit de Caddilacs had er tussen gemogen, evenals de V8 van de Ford GT: plaatje voor het oog! Net als het blok van de 300SL uit 1954.

En mooi van lelijkheid: de turboboxers uit de Porsche 911 en Subaru Impreza: motoren moet krachtig zijn, compact, laag zwaartepunt genereren en goed klinken. En er herkenbaar uitzien. Voldoen deze goed aan!
@gtwillem:

De Busso V6 werd in 1979 geïntroduceerd, beetje vreemd om dit blok te vergelijken met de VTEC uit de NSX die dik tien jaar later werd gepresenteerd.

Overigens heeft Cosworth nog tevergeefs geprobeerd om de productielijn van de Busso motorenfabriek te kopen. Een groter compliment kan je een motor niet geven denk ik.
Ik lust een guzzi 1/4e V8 blokje altijd wel:
http://www.cyclegarden.com/images/engine_engine.jpg

Of een lanz buldog eencilinder 😀
@tjorque:

Kben ook verknocht aan de simpelheid ervan.
Julie zijn de motor uit de LFA vergeten. V10 met het gewicht van een V8
@Supra1981:
In samenwerking met Yamaha gemaakt. Die ook een V8 voor Volvo heeft gemaakt. Dat was ook al zo’n compact blok. En zat dwars in het motorcompartiment. Wat volgens mij redelijk zeldzaam is in auto’s als de S80 en XC90.

Yamaha komt binnenkort ook met een conceptwagen. Ben benieuwd wat daar onder de kap zit!
Zijn alle motorblokken zonder plastic afdekplaten niet mooier dan de motoren MET?Waarom moet je verhullen wat er onder het plastic zit? Bij Volkswagen(VAG)hebben ze wat te verbergen maar de rest….?Haha
Matra v12 is ook gaaf. Vooral het geluid.
Dank voor xk6 :)
Het blok van de DeTomasso Pantera met zijn ronde inlaat en massieve bak eraan vast vind ik ook wel indrukwekkend om te zien. http://farm1.static.flickr.com/14/4550325519_57a78af539.jpg
En hoewel je het blok zelf nauwelijks meer terug kan vinden vind ik de functie-boven-vorm chaos onder de kap van een Skyline toch wel een mooi gezicht.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4a/R33-GTR-Engine.JPG
@Mairsil: echt, 2015 en de site snapt nog steeds geen https?
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4a/R33-GTR-Engine.JPG
Wärtsilä 38 V18 , kleine 18.000 pk, twinturbo diesel
@marinepower:
Kom dan met Neerlands en vooral Hengels trots: de HOTLO (Het Onding Trilt en Lekt Ontzettend) van Stork.
http://www.nerood.nl/Nedlloyd_Pagina_2007/Stork%20Hotlo/STORK%20PROEFSTAND.JPG

O, o wat jammer dat ze een overgebleven exemplaar niet terug naar Hengelo hebben gekregen….

Heb overigens ooit stage gelopen bij een metaalbewerkingsbedrijf dat drijfstangen (kleintjes wel, ten opzichte van de echt grote jongens dan….) voor onder andere Wartsila bewerkte. Mooi spul hoor. Verbazingwekkend knappe techniek. En dit soort filmpjes is altijd genieten geblazen:
http://www.dumpert.nl/mediabase/6587968/5b1f95a4/sterkste_diesel_ter_wereld.html

En minstens zo indrukwekkend zijn de freesmachines waarmee ze die scheepsmotoren maken…..
http://cahmac.com/img/supplier-waldrich-product-large.jpg
@Rob:
Hey! Mankementen Aus Kiel!
Mmmmmm, die Mercedes-AMG motor is hemels…
De Alfa 12 cylinder boxer. 2993 cc, 520 bhp @ 12000 rpm.
Toyota 2JZ – GE Twin Turbo uit de Supra

http://image.superstreetonline.com/f/tech/8373274/0402_10z+1995_toyota_supra_twin_turbo+engine_view.jpg

Nissan R34 GT-R (2.6 L RB26DETT twin-turbo)

Ben niet zeker of de foto 100% correct is.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4a/R33-GTR-Engine.JPG
Beams motoren van Toyota, 220 pk uit een 2l NA motor (eerste met VVTi).
En een aparte inlaat en kop.
http://www.carpron.com/multisite/d/153366-1/sw20+beams+single+vvti+3sge.jpg
De Alfa 3.2 Busso heb ik zelf. Prachtig blok om te zien, klinkt prachtig en wmb qua kafakter de beste V6 ooit gebouwd. Je kunt en heel schakellui mee rijden in een hoge versnelling en als je op zijn staart gaat staan is het een raceblok. Hij is niet heel zuinig *kuch*
@Capibaro: Zit deze 3.2l ook niet in de GT? Type lijkt me hetzelfde, maar ik had ooit gehoord dat de GT een veel slomer model gekregen had?
@GTA_Torino: Klopt die zit in de GT. Hij heeft met 240 PK 10 PK minder,maar daar merk je in de praktijk echt niet zoveel van. Hij is verder ook iets softer qua ophanging als qua motor. En er zijn natuurlijk praktische verschillen http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-gta/80718-156-gta-vs-147-gta-vs-gt-3-2-a.html
Ik mis de V10 van Porsche….
Klinkt misschien als een opmerking van een fanboy, maar de motor in Jon Olssons ex-Audi RS6 DTM vond ik ook écht wel een indrukwekkende verschijning. Niet veel merken die zo’n motorblok bouwen, en nog minder die het zo goed kunnen perfectioneren.
BMW v12 uit de F1
Dat Alfa en BMW blok horen niet thuis in het rijtje.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).