Dit zijn de 3 meest ideale snelle vakantiestationwagons

Auteur: , 77 Reacties

Voor de betere Petrolhead papa.

Mercedes-AMG E63S 4-Matic+ Estate (S213) '19

De vakantie komt komt er weer aan. Het is dus weer tijd om met het gezin op pad te gaan en naar een Zuid-Europees land naar keuze te rijden. Natuurlijk kan dat in een Volkswagen Polo Bluemotion of Mitsubishi Outlander PHEV. Maar zijn dat de ideale vakantieauto’s? Of kun je beter een logge SUV hebben? We gingen bij Autoblog even alle eisen langs voor een ideale vakantieauto voor de familie, maar waar papa ook een beetje blij van wordt als hij aankomt op de Autobahn of een bergpas.

Dit zijn de 3 meest ideale snelle stationwagons. Normaliter zijn dit soort lijsten gevuld met dikke Audi’s, maar ze niet de ruimste en hebben helaas (nog) niet meer dan 350 pk in de aanbieding.

BMW M550d Touring (G31)
We bijten het spits af met de BMW M550d Touring. Jullie hebben de auto al verkozen tot het ideale wintersportkanon en ook voor de zomervakantie is deze auto uitstekend geschikt. Het USP (Unique Selling Point) van deze auto is natuurlijk de combinatie van enorme snelheid en een enigszins acceptabel verbruik. De drieliter zes-in-lijn is goed voor maar liefst 400 pk aan vermogen (!) bij 4.400 toeren en 760 Nm aan koppel bij slechts 2.000 toeren.

BMW M550d Touring xDrive (G31) '19

Met deze auto is het mogelijk om in 4,6 seconden naar de 100 km/u te accelereren en door te laten sleuren naar een begrensde 250 km/u. Het gemiddelde verbruik is volgens BMW 1 op 14,9, wat zeer acceptabel is gezien het prestatieniveau. Qua ruimte ben je ook goed toebedeeld, want met 570 liter kunnen er voldoende koffers mee. Mocht je de banken neerklappen, kun je het uitbreiden naar 1.700 liter. Het enige nadeel aan deze auto is wellicht zijn prijs, want rijklaar kost deze auto 128.722 euro en dat is nog voordat je de optielijst erbij pakt. Gelukkig is de M550d aanzienlijk luxer uitgerust dan de reguliere (maar ook niet misselijke) 530d en 540d Touring.

BMW M550d Touring xDrive (G31) '19

Mercedes-AMG E63 S 4-Matic+ Estate (S213)
Jazeker, als het gaat om bizar snelle stationwagons ging de bokaal bijna standaard naar Neckarsulm, maar zoveel bouwt Audi Sport er op dit moment niet. De Audi RS4 Avant is cool, maar niet zo snel als de C63 AMG. De Audi RS6 Avant moet nog op de markt verschijnen, maar ook deze auto gaat een hele zware dobber krijgen aan deze Mercedes-AMG E63S 4-Matic+ Estate. Dat komt ten eerste door de 4.0 achtcilinder krachtcentrale onder de kap. Het maximum vermogen van 612 pk (bij 5.750 toeren) is al bizar, maar het maximum draaimoment van 850 Nm bij 2.500 maakt deze auto echt lachwekkend snel op de tussensprint. Over sprinten gesproken, je moet echt met een serieuze supercar aankomen, wil je deze E-klasse stationwagon de baas zijn bij het verkeerslicht. Voor de 0-100 km/u sprint heeft deze atleet-in-overall slecht 3,6 seconden nodig.

Mercedes-AMG E63S 4-Matic+ Esstate (S213) '19

De E63S biedt prestaties op supersportwagen niveau, zoveel is duidelijk. Maar Thetis tegelijkertijd een van de ruimste auto’s in zijn klasse. Zo ruim als de oude E-Klasse ”Combi’ dat was id deze niet meer, maar met 640 liter heb je echt niets te klagen. Met de banken neergeklapt behoort 1.820 liter zelfs tot de mogelijkheden. Ook wel lekker is de 80 liter grote brandstoftank, alhoewel de actieradius minder groot is dan bij de BMW M550d Touring. Nadeeltje is de prijs, want met een prijs van 183.042 euro zit de E63S ook qua prijs bijna op supersportwagenniveau.

Mercedes-AMG E63S 4-Matic+ Esstate (S213) '19

Skoda Superb Combi Sportline 2.0 TSI 4×4 (3V)
Zo’n dikke BMW en machtige Mercedes zijn leuk en aardig, maar ook stervensduur. Wat als je enorm veel ruimte wenst, zonder dat het echt sloom wordt? Dan is de Skoda Superb Combi een goede optie. De onlangs gefacelifte middenklasser van Skoda staat al jaren bekend om zijn enorme ruimteaanbod en dat is met deze auto niet anders. De meeste Superbs zijn echt episch saai uitgevoerd, maar als je voor een Sportline gaat en de rode lak kiest, staat er echt wel een dikke stationwagon. Qua formaat zit ‘ie heel dicht bij de 5 Serie en qua ruimte benadert ‘ie de E-Klasse.

Skoda Superb Combi 2.0 TSI 4x4 Sportline (3V) '19

Qua prestaties blijft de Superb wel een beetje achter. De 2.0 TSI motor is goed voor 272 pk bij 5.600 toeren en 350 Nm bij 1.700 toeren. Inderdaad, niet alleen de motor is de helft van de AMG, ook het vermogen en koppel is de helft lager. De Superb heeft wel een troef achter de hand, want ondanks dat ‘ie ongeveer even groot is als zijn Duitse opponenten in dit vergelijk, is de Skoda ruim 450 kilogram lichter. De topsnelheid is overigens gelijk aan die van de M550d, dus op de Autobahn kun je absoluut een aardig potje meeblazen. Nog een voordeel is de prijs. De prijs van het uitgaande model is 57.755 euro, de nieuwe zal er waarschijnlijk niet veel van afwijken. Een prima prijs gezien het gebodene.

Skoda Superb Combi 2.0 TSI 4x4 Sportline (3V) '19



77 reacties

Eigenlijk is de Škoda dus de yolo in dit gezelschap. Wie had dát ooit kunnen bedenken.
@RRRobert: Ik vind het jammer dat dat dieseltje wordt genoemd ipv de echte 550.
@vondick: de echte 550 kan niet genoemd worden. Is geen station
@tsteg: Is de touring er niet als 550i??? Dan haak ik helemaal af bij BMW.
@vondick: Ja, want anders had je hem direct gekocht zeker ?
@johnhert: Heb nu een 535i en ben inderdaad op zoek naar een stapje omhoog. Bij BMW moet je dan kennelijk al uitwijken naar Alpina. Kans is groter dat ik eens bij de andere merken zal kijken.
@vondick: blijkbaar nooit gereden met een vorige m550d of de huidige? Pakt een 550i aardig in in alle opzichten, helemaal omdat hier wel een Touring van is.
@skinny058: Diesel is voor tractors.
@vondick: zet je benzine auto er maar naast
@elemento: Is goed, kun je genieten van het mooie geluid;)
@vondick: Ah, die bekrompen reactie spreekt boekdelen…
@skinny058: Nope, niet bekrompen. Ik vind diesel gewoon niks, ookal heb jij daar geen begrip voor. Als ik veel koppel en geen mooi geluid wil, neem ik wel een elektrische aandrijving, die gaan nog harder naar de 100. In de tussentijd heb ik erg veel plezier van mijn gekietelde 535i Touring, zit ook in 5s aan de honderd. Voor nu nog wel even snel genoeg en klinkt fantastisch.
@vondick: Ik reageer zo omdat je op een bepaalde manier je berichten stuurt (inhoudelijk). Ben niet zo’n liefhebber van mensen die maar wat schreeuwen zonder onderbouwing. Je laatste reactie is in dat opzicht al een stuk beter al ben ik van mening dat er meer meespeelt dan alleen snelheid. Diesel heeft nog te veel voordelen t.o.v. elektrisch (wat jij aanhaalt). Kijk maar eens naar de autobahn waar flinke afstanden afgelegd worden, je ziet bijna geen Tesla’s/hybrides/elektrisch aangedreven auto’s en dat heeft een reden…met 200+ in alle rust afstanden maken zonder veel te stoppen kan alleen met een diesel en dat is heerlijk. Wil je het circuit op of eens lekker dat bergweggetje pakken in ‘t weekend, ja dan is een luidruchtige monster-benzine heerlijk. Heb zelf een 530D en een E34 M5 en geniet van beide op hun manier…
@skinny058: Ik deed het eigenlijk express om de verstokte dieselstokers een beetje te plagen. Ik weet dat het idd een onwijs fijne machine is. 6 in lijn benzine turbomotoren zijn ook koppelrijk, met 500nm en 2500tpm bij 150km/h is hij ook onwijs stil en rustig op de snelweg. Bij 3500tpm zit je al op 230. Het viel mij inderdaad op dat ik in vorige maand door heel Duitsland nauwelijks een Tesla op de autobahn heb gezien. Had er daar juist een paar aan de tand willen voelen op hoge snelheid.
@skinny058: zeldzaam he hoe zon ding vlamt! Heerlijke wagens
@skinny058: nieuwe 550i gaat niet lukken: 530 pk, 750nm! Onder de 4 naar de 100.
M550d probleem is de prijs, beetje spec al dik boven de 150k Eur. Dan wordt het al snel gezien als zonde van het geld, want als je niet om de uitgaven geeft knal je wel in een echte RS Audi, M BMW of AMG.
@bitd: Wanneer je 50.000-100.000km per jaar moet rijden is een diesel met veel koppel en vermogen die bijna niet onder doet voor die bruut klinkende V8 een veel betere optie. Maar ik snap je punt en mijn eerste bericht was ook meer een ‘bij wijze van’…een M550D kan een 550i redelijk bijbenen en is ook nog eens in Touring verkrijgbaar.
60.000 voor een Skoda. De prijzen in NL gaan echt nergens meer over.
@baklava: in verhouding met auto’s met eenzelfde vermogen en uitrusting is de Skoda nou niet echt overpriced te noemen toch?
Een Golf R variant is al een stuk duurder, kleiner, minder luxe etc.

Maar je hebt gelijk, prijzen in het algemeen gaan nergens over!
Wat een geld voor een skoda… Koop je ook een dikke enigzins jonge E63 AMG Wagon voor….
@spykerboy: iets met appels en peren.

Zucht…
@dirkiii: waarom vergelijken ze hem hier dan in het rijtje met een nieuwe?
@spykerboy: ze zijn alle 3 nieuw?
@spykerboy: yep, maar aan de tank en bij onderhoudsbeurten word je er telkens aan herinnerd dat je toch een auto rijdt met een hoge catalogusprijs.
@911targa: Kwestie van keuzes maken :) ik stoor mij er in ieder geval niet aan.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ik dacht dit wordt weer een mega voorspelbaar lijstje, maar de Audi is vervangen door een Skoda. Ik ben voor meer variatie maar ik weet niet of ik hier blij mee moet zijn :P
Zou bijna denken dat dit een advertentie van Skoda is..
Wat is de Skoda dan ineens een goede deal. Vind het ook wel een prima ogende wagen. Leuker en mooier dan een Passat als je het mij vraagt.
@viezefreddyw: Helemaal mee eens. Doe mij maar een mooie blauwe.
@dutchdriftking: daar dan nog eens mee langs ABT passeren! Komt goed!
@tortuga: Nee, langs JD. Stage 4 540pk. Dan kan je al het bovenstaande spul flink pesten!
@viezefreddyw: leuker weet ik niet, en ik ben ook echt geen VAG man, maar een recente Passat in R-line trim ziet er toch ook best wel aardig uit. Mijn buurman heeft zo’n geval, en die oogt dik, alleen jammer van de 1.4 Tsi.
Wellicht vals spelen, maar ik zou voor een Alpina B5 of D5 gaan. Zoals @Wouter laatst al schreef, de ideale auto om mee naar Italië te blazen!
@dutchdriftking: D5 s?
@alpina007: Haha, die S die doet het hem! Misschien ga ik week 35 dit jaar nog naar Italië, als je hem kan missen neem ik hem met liefde mee hoor :P:P
Als het marketing was, dan zou het heel slim gedaan zijn: de Skoda lijkt ineens heel goedkoop in het lijstje terwijl 58k een smak geld blijft.. maar de skoda zal wel de beste ‘package deal’ zijn omdat ie van alles wat heeft en daarom in het lijstje staan.
een gechipte onbegrenste Skoda is dus eigenlijk het beste bang for buck. Nog wel even kijken dat die dakkoffer blijft staan bij 260 op gps.
@jantje_555: onbegrensde*
@Jantje_555: Uit ervaring weet ik dat zo’n koffer bij 230/250 ook blijft zitten.
Extra lage dragers van Thule, en een Thule box.

Qua geluidsniveaus moet je het alleen niet willen. Mijn vorige wagen (W211 E350) was echt extreem stil bij 160. Met de box was het geluid bij 130 al vervelend. Sinds mijn S400 gebruik ik dat ding ook niet meer. Mevrouw Von Klausenburg moet maar wat minder zooi meenemen.
Ik had eigenlijk wel een RS6 verwacht in dit lijstje.
@smoked: of een 850R🤪
Waarom niet de Superb TDI met 240 pk? Dat lijkt me nog een betere reisauto dan de 2.0 TSI. Met een chip moet dat ding ook wel wat meer richting de 300 pk te krijgen zijn. Perfecte auto voor op de snelweg.
@berlinetta: de 240pk bitdi is niet in de superb leverbaar. De “dikste” diesel is 190pk.

In de passat is hij wel leverbaar
@dirkiii: Oh oke thanks, dat wist ik niet.
@berlinetta: veranderen dus, dat artikel!
Goh. BMW en Mercedes. Wie had dát nou kunnen denken? Je verwacht het niet ….

Niets Scandinavisch in het rijtje?
@frank2b: Een Volvo V90 T8?
@vonklausenburg: Lijkt me briljant!
@frank2b: je blijft tanken….
@ukbob: kameraad heeft er eentje, in de praktijk een stuk zuiniger dan de XC90 T8. Ok, niet geheel onverwacht, maar toch…
@vonklausenburg: D5 lijkt me fijner.
Ik hou het wel bij mijn RS2. Ruim en snel zat.
Tuurlijk. Minstens 58.000 euro uitgeven voor een verkansie-auto. Waarom ook niet?! Ik heb toevallig net m’n oude sok met geld onder de matras vandaan gehaald en wat denk je? 58.000 euri!
PS @Willeme: waarom koop jij dan een Alfa 159? Put your money where your mouth is, mate! ;-)
@jeroenwz: We gaan zeker op vakantie met de Alfa Romeo! Er staat een redelijke monstertocht gepland ;-)
Heb je eindelijk de 60k bij elkaar moet je naar de Skoda dealer. Totaal geen emotie met dat Tsjechiese merk, dan maar een jong gebruikte van de Duitse 3.
Even een klein lijstje bij AW gemaakt en ik zie wel wat meer potentiële kandidaten.
https://www.autoweek.nl/nieuweautos/?channel=nieuwe-autos&sortering=oplopend&sorterenop=merkmodel&carrosserie=stationwagon&vermogen=301-400

Ik vind de mini of de V60 ook wel aardige opties
En nog zou ik zonder twijfel voor RS6 C7 gaan. Blijft een prachtige auto.
@smex: absoluut mee eens!
@smex: een groene
Doe mij maar een GLS 63 met een dikke Tabbert er achter :p
Jullie vergeten de zeer ruime en comfortabele Opel Insignia.
@mujo1971: 2.8 biturbo V6? Lijkt me wel wat ja! Maar niet meer leverbaar denk ik.
Wat is het banaan design van die Merc toch verschrikkelijk.

Die foto zo schuin van voren, dat ze dat hebben kunnen publiceren.. Beetje jammer.
@sudbina: ja, de Mercedes lijkt daarom ook iel en al helemaal in vergelijking met de RS 6 die ik daarom zou verkiezen. Of het vorige model S-klasse.
Ik ga eens iets geks zeggen:
Voor een lekkere lange afstand cruiser hoef ik niet eens perse de 550d…
natuurljk, hartstikke lekker én leuk, maar zoals in ‘t artikel staat, ook met de ‘gewone’ dikke diesels van bmw ben je al goed bediend.
Uit ervaring weet ik dat je met een (jong) gezin al dat vermogen toch niet kan aanspreken op reis, tenzij je graag een blijvende braakselgeur in de auto hebt hangen :p

Maar eens op bestemming kan het leuk zijn met wat vermogen en niet al teveel gewicht, stokbroodje halen in het bergdorpje aan de andere kant van de vallei, die is beter daar, of zoiets ;)
@onehp: niemand in mijn gezin wordt wagenziek, ze zijn allemaal van jongs af aan getraind 😇
behalve de hond, maar die heeft er in januari de brui aan gegeven…
@tjorque: tja, je hebt wagenziek en wagenziek. Als ik Onehp-style doorrijd op, vooral dan, bochtige wegen, dan wordt ruwweg de helft van alle passagiers uiteindelijk wagenziek. Zwaar accelereren en ook remmen zijn ook alles behalve comfortabel op een lange reis…
@onehp: op lange trips probeer ik me ook wat te beheersen. op een bochtig bergweggetje… dan laat ik graag alle paardjes werken, maar sinds er babies in huis zijn, moet ik toegeven dat het automobiele plezier fel is afgenomen. (Tere nekjes enz)
M’n dochter van vijf vraagt wel regelmatig “papa kan je nu heel snel rijden?” 🥰
@tjorque: herkenbaar.
Dochter van twee (die snel wagenziek wordt): ‘Papa rij rapper!”
Moeder de vrouw: rij trager anders gaat ze overgeven!
Onehp: jamaar, ik rij nu maar dertig en je mag hier zeventig, zelfs als jij rijdt gaat het veel sneller… :rolleyes:

Gelukkig zit ik nog redelijk vaak alleen in de auto…
@onehp: ik haal mijn gemotoriseerd geluk tegenwoordig vooral uit het motorrijden voor het werk. Dat houdt me geestelijk redelijk “gezond” 😙
In de auto heb ik op een jaar tijd hooguit een keer alleen gereden op een interessante weg.
Lekker jakkeren van Baustelle naar Baustelle.
Mooie revo stage drie op de skoda, heb je 450pk. Dan wordt het ineens een eerlijkere vergelijking!
Voor de betere petrolhead papa?

Nee

Voor de rijke petrolhead papa?

Ja
Voor de bmw en de Mercedes moet ik zoveel belastingen betalen dat het vakantiegeld op is.
Voor mij dus de ruimste van de drie: de superb.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).