Dit zijn de 5 meest verkochte occasions in NL [Q3 2015]

Auteur: , 87 Reacties

Hoe deden de tweedehandsjes het in de zomer van 2015?

Occasion verkoop

Nog steeds doen de occasions het goed in ons land, en ook voor het derde kwartaal van dit jaar mag er weer een plusje worden genoteerd. Autobedrijven wisten in de maanden juli, augustus en september ruim 7.000 (+2,8%) auto’s meer te slijten dan in dezelfde periode vorig jaar. Daartegenover daalde de particuliere verkoop (-3%) weer een beetje. Welke 5 modellen waren het populairst? We sommen ze op met de verkoopcijfers van Q3 erbij. Ook zie je in procenten aangegeven staan hoe de verkoop van het model gegroeid is ten opzichte van 2014.

5. Ford Ka 4.532 (+1,5%)

4. Ford Fiesta 5.180 (+2,8%)

3. Volkswagen Golf 7.754 (+1,9%)

2. Opel Corsa 8.239 (+5.9%)

1. Volkswagen Polo 8.796 (+11,7%)

De grootste verandering is dus voor de Polo, die het dit jaar goed doet en de meeste groei maakte van alle occasions. Het occasion-segment dat momenteel het meest booming is, is die van de kleine auto’s. Aygo’s, C1’tjes en de Kia Picanto’s van ons land vinden gretig aftrek bij de huismoeders.

Import zet door.
De trend van het importeren van auto’s kent nog geen einde in ons land. Integendeel: in het derde kwartaal van 2015 kwamen 36.228 personenauto’s Nederland binnen. Dat is een groei van 27,7% ten opzichte van 2014. Populairste modellen zijn de VW Golf en Polo. Ruim 45,9% meer Golfjes kwamen naar Nederland in vergelijking met vorig jaar.

De occasionmarkt kent een onstabiele koers. Er wordt duidelijk ingespeeld op de trends van het moment en alle fiscale voordelen die komen kijken bij de maandelijkse kosten van een auto. Zou Volkswagen na het dieselschandaal nog steeds zo hard plussen in Q4? De consument geeft er immers weinig om.



87 reacties

Het nederland occaision land
@logistiek: elk land is een occasion land dan..
@logistiek: Ik ben benieuwd of de Vw’s straks nog hoog scoren als er andere software in geplaatst word. Vermogen word minder en het verbruik meer…. Stel dat je dan een Polo 1.2 TDI hebt is ie al helemaal niet vooruit te branden.
@sergio72: hoezo zou je er dan andere software in laten zetten?
@sergio72: beter je huiswerk doen, het hele dieseldrama is alleen bij de 1.6TDI en de 2.0TDI met code EA
@lenn29: code EA189 betreft alle 1.2 1.6 en 2.0 diesels. Wel het nieuws blijven volgen.
Kleine, slome onveilige prutautootjes op de Golf na… Bah. Koop dan gewoon een fiets als je je geen normale auto kunt veroorloven. Als je dit soort schraper-auto’s verbiedt of spitsheffing invoert dan lost een groot deel van de files op. Niet normaal hoeveel van die kleine rotdingen je in de spits ziet rijden, dat volk hoort in de trein of de bus!
@parker: Stel je voor zeg, mensen die hun auto enkel willen gebruiken om met gemak en voor een laag bedrag van A naar B te komen. Wat een schande!
@parker: amen!
Altijd een hekel aan die gasten in een 107 of een polo op de linkerbaan. En als je na 30 seconden wachten je grootlichten ontsteekt gaan ze je extra irriteren…
@romeoalfa: ik heb altijd een hekel aan alfa’s op de vluchtstrook
@RudyV: Strike! Haha!
@rudyv: Ik zie de grap. Het feit is wel dat ik geen Alfa, maar een Audi TT 2.0 tfsi heb. En ik zie trouwens vaker Skoda’s op de vluchtstrook.
@romeoalfa: Skoda’s met een 2.0 Tfsi motor zeker?
@healey: Zou goed kunnen, de 2.0 tfsi staat niet bekend om zijn betrouwbaarheid. Maar met goed onderhoud kom je ver :p
@romeoalfa: Welke snelwegen rijden jullie in godsnaam? Autobahn.. Ik zie alleen maar van die *oude auto’s van elk merk langs de kant staan.

(*met een bouwjaar van 2010 of lager)
@RudyV: dan heb je niet zoveel te hekelen…tis soms gewoon file parkeren met m’n passaai tussen de andere VAG’s op de vluchtstrook
@romeoalfa: Wat een praatjes voor iemand met zo’n Italiaanse pauperbak, of is het de frustratie dat zo’n klein handzaam karretje minder storingen in een heel autoleven vertoont dan jouw Alfa in een jaar!
@toniominestrone: Goh, heb 2 jaar in een mito gereden. Super fijne auto trouwens die me nog nooit in de steek heeft gelaten. Ik vraag me af wat u rijdt.
@romeoalfa: Mito? Dat is toch zo’n kittig kappers autootje?
@toniominestrone: U blijft maar persoonlijk aanvallen. Als u niet kunt discussiëren moet u dat ook niet doen ;)
@romeoalfa: Hoe was het ook alweer? Iets met een balk en een splinter?, lees je eerste post nog eens terug en ga dan pas reageren!
@romeoalfa: je ben niet lief voor de 107 en Polo rijders geweest in je post. Ik heb laatst in een Polo BM op de snelweg gereden, en om den beetje de vaart erin te houden moet je je best doen. Dan is het zo irritant als er een dikke Alfa Romeo een beetje zit te sukkelen op de linkerbaan ;-).
@romeoalfa: Klagen over 107’s en Polo’tjes en dan een post later prijsgeven dat je zelf twee jaar in een Mito’tje hebt gereden. Wat een niveau.
@toniominestrone: Beetje trieste opmerking voor iemand met een Italiaanse naam…
@trustmeiamanengineer: haha, dan te weten dat ik uit Zweden kom!
@toniominestrone: Nou heb ik een 4 maanden oude polo (en ook een Ibiza) gereden op La Gomera, maar de Polo rammelde meer dan de Ibiza en was minder praktisch. Ook de afwerking van het materiaal (steek je hand maar eens in de bak in de deur, daar zitten scherpe onafgewerkte randen) dan valt de polo echt tegen.

Verder is de betrouwbaarheid van Alfa tegenwoordig prima op orde. In frankrijk zelfs op een plaats hoger dan Audi en VW vele plaatsen eronder. Maar ja, dat is de franse consument, niet geïndoctrineerd door de Duitse lobby: http://www.autoedizione.nl/alfa-romeo-giulietta-volgens-fransen-erg-betrouwbaar/
@parker: wat een achterlijke comment
@parker: Als je kijk op het wegverkeer is dat alleen mensen met geld een auto mogen kopen dan is het overwegen van een emmigratie naar Afrika wellicht een idee, dat moet Utopia voor je zijn. Maar dan moet je niet raar opkijken als oppeens ook de wegen een stukje achterruit zijn gegaan. Want al die “kleine rotdingen” betalen toevallig ook mee aan het wegennet van Nederland, en zonder hun zou het wegennet er nog net even een stukje slechter bij liggen.

Of ik bevooroordeeld ben? Jazeker ik rij een Ford Fiesta (wel een ST :) )
@volvologisch: gave auto man!
@volvologisch: sinds wanneer heet drie tientjes per maand meebetalen??? ;-)
@garp: al sinds de tijd dat 6 tientjes betalen (wat ik doe) telt als meebetalen.
@garp: Alle kleine beetjes helpen…
@parker: zeikerd.
@parker: tja stel je voor dat je net je eerste autootje koopt en dat het geen audi a6 of iets in die trend is…
@parker: en jij rijd zeker een dikke grote bak. 😂
@mercedessls: Ik denk de bus of trein.
@clarkson: de fiets, omdat hij zich gewoonweg geen ov jaarkaart kan veroorloven.
@parker: gefeliciteerd, ongetwijfeld de domste reactie van dit decennium. In je eentje in een Range Rover in diezelfde spits zitten is natuurlijk veel efficiënter.
@parker: niet iedereen kijkt naar de buurman als ze een nieuwe auto kopen. Relatief goedkoop in aanschaf en onderhoud, volstaat prima voor het grootste deel van Nederland. Dure auto’s bewonderen en de rationele voor een voordelige laten kiezen, niks mis mee toch?
@parker: ge rijdt een caddilac escalade?
@parker: de fiesta is een ontzettend lekker gooi en smijt wagentje, niks mis mee
De VW Golf zal wel hard kelderen in de list ahahaha
@henkhekje: Er is geen haan die kraait naar het hele VW debacle. Enkel overheden en mensen die denken een slaatje te kunnen slaan uit de hele situatie (schadevergoeding) maken zich echt druk.Tenzij je doelt op de beruchte TFSI motoren, die kun je inderdaad beter vermijden.
@ruzzz: Ik denk dat veel mensen geschrokken zijn van Volkswagen en hun leugens. We weten natuurlijk allemaal dat de milieutests niet realistisch zijn en dat elke fabrikant zich daar door heen manoeuvreert door spiegels eraf te halen, banden op +3 bar op te pompen, radiator dichtgooien, airco uit, kieren aftapen, dynamo losgekoppeld enz enz. Echter is dit blijkbaar toegestaan volgens de wet. Wat VW gedaan heeft is de boel gewoon keihard belazeren, namelijk liegen over de NxO uitstoot. De motoren waar ze het bij geflikt hebben, zouden namelijk nooit aan de eisen kunnen voldoen. Ook niet als ze de spiegels e.d. demonteren..

Ik zou in iedergeval nooit meer een VW rijden. Hopelijk gaat wordt die erfenis uit de 2e wereld oorlog snel failliet verklaard..
@henkhekje: Hallo Henk,
Je klinkt boos en je voelt je belazerd door VAG.

Informeer je eens goed en je zult zien dat de centrale overheden, niet in de laatste plaats de Europese Unie, jou toch echt het meeste hebben belazerd. VAG is een goede bliksem afleider voor dat politieke gespuis. Kijk uit en richt je pijlen op de juiste K….zakken.
@boltiev6: ik rij geen VAG THANK GOD!
@henkhekje: Tja Henk, wat rijd jij dan?
@boltiev6: C5II 3.0 V6
@henkhekje: die is vervuilender dan de betreffende VW diesels. Maakt mij niks uit hoor. Maar je hebt er zelf niet echt over nagedacht dus. Het maakt jou dus niks uit dat je in een smerige auto rijdt….Hou dan ook je mond over VW en lees eens wat er over dit onderwerp bekend is. En zie eens in wie nu echt wie belazerd. Je komt al heel snel bij de overheid terecht.
@boltiev6: hoe kom je daarbij? Mijn auto liegt niet over z’n uitstoot en verbruik. Nooit gedaan. Daarbij lijkt het mij onwaarschijnlijk dat de 3.0 V6 buiten de wettelijke norm valt qua uitstoot. De EA189 doet dat wel ;-)
@henkhekje: Idd, je auto liegt niet, laat hem eens testen. Ik wed dat je de norm ruimschoots overtreed. Daarbij maakt het bouwjaar niet uit. Laat je niet belazeren Henk. Zoek het dan ook echt eens uit en laat het autoblog weten. Ik ben benieuwd.
@boltiev6: Co2 zal wel een 100 gram per km hoger liggen van de C5 t.o.v. een 2.0 tdi. Echter als de NOx uitstoot van een VW TDI 40 keer hoger ligt dan de USA norm zal de Co2 uitstoot op de openbare weg ook wel niet kloppen.

Verder zal mijn auto ook niet kloppen qua uitstoot, t.o.v. de folder, maar ik denk dat het verschil een stuk minder is aangezien mijn auto niet voorzien is van sjoemelsoftware. Mijn auto is getest volgens de nu/toen geldende regels. Volkswagen zorgt er gewoon voor dat zo’n auto op de testbank voor geen meter meer presteert, maar wel schoon is (op dat moment). Zodra de auto de testbank afrolt kotst hij weer alle schadelijke stoffen uit.

Daarbij maakt het voor voor het verbruik van mijn auto ook niet zoveel uit of ik nou 90 of 140kmpu rijdt, in het verbruik en dus uitstoot zit daar ook niet zoveel verschil in.
@henkhekje: nou henk, je geloofd er zelf ook niet echt in, laat je citroen nou eens testen man!! Wat stoot dat hok nu werkelijk uit? Ik ben benieuwd joh!!
@henkhekje: kijk, een wannabe Citroën! Mensen die Henk heten, neigen veelal naar een bovengemiddelde domheid, dus we nemen je niks kwalijk, gekke Henkie. Alleen meneer Westbroek is hierop natuurlijk een uitzondering. Hup, en nu weer verder schoffelen.
@pjeey: Op je VAG-teentjes getrapt jongetje? Waarom direct persoonlijk worden? Heb je niet genoeg intelligentie om mee te discussiëren?
@henkhekje: het bedroeft mij dat mensen als jij een forum voor autoliefhebbers bezoeken. En over intelligentie beginnen is weinig verstandig in jouw geval. Einde discussie.
@pjeey: Ik wist niet dat je een discussie voerde? Misschien in je hoofd? Oh nee, dat kan niet, er gebeurt daar niks
@henkhekje: wat is de grap?
@sbelali: ik vind het erg grappig dat de oooh zo betrouwbare Volkswagen ineens een leugenachtig product is ;-) ha-ha
@henkhekje: zoals elke auto fabrikant. Jammer genoeg
Mja, mijn vrouwtje deed het niet zo goed deze zomer. Zit er dus nog steeds mee opgescheept…

(Geintje, schat! Weet je toch. Beetje stoerdoenerij van mij hier op AB en zo. Hou van jou. Kusje.)
Toemaar, verkopen die tweedehands slowmotions zo goed?
@dutchdriftking: hahah mijn polo R WRC is niet bepaald slowmotion en valt vermoedelijk ook onder de groep vw polo of zijn demo’s daarin niet meegerekend.
@ghost: een auto die ooit een eerdere tenaamstelling heeft gehad wordt als occasion gezien.
@rudyv: ok!
Ik dacht dat jullie allemaal Sportwagens reden…
@norge:
Sommigen van ons wel….
Grappig, polo op 1. Ik heb van de zomer ook een polotje gekocht
@vali1992nl: gecondoleerd
@henkhekje: niks mis met mn polo, rijd perfect voor dat geld. Start altijd en ik hou mooi geld over voor de race auto
@vali1992nl: als je altijd droge rijst gewend bent weet je natuurlijk ook niet beter ;-)
@henkhekje: prioriteiten. Liever 200eu per maand voor remblokken op de racer dan voor airco op mn daily
@henkhekje: wat rijd je zelf?
@henkhekje: ach het komt uit de vingers van een Citroën rijder, dan loop ik meestal gelijk door…
Mijn eerste auto was ook een polootje, m’n enige auto waar ik in 2 jaar tijd geen onkosten aan heb gehad.
@legion1349: ach op je VAG-teentjes getrapt?
Ja gruwlijk! Voor de helft van het geld of minder had ik Frans kunnen rijden… Nee liever niet, maar bedankt voor ’t vragen!
@henkhekje: Henk, verdorie!! Pak op die schoffel en aan de slag; de gemeenteplantsoenen worden niet vanzelf schoon!
@vali1992nl: van Gaastra of marco polo zeker!!
@dailydriver: nee een 1994 polo 2f prego met 1300 singlepoint nz motoren 5bak
Import is ook niet zo gek, want als je wat leuks wilt, kun je het niet vinden.

Voorbeeldje een CLA shooting brake met automaat in het rood: resultaat 1 (en dan ook nog een slome 180). Doe hetzelfde op autoscout.de en de modellen vliegen je om de oren.
Nog een voorbeeld Giulietta diesel met TCT: 5 stuks om uit te kiezen, tegen 48 in Duitsland.

De auto’s uit Duitsland zijn vaak ook nog lekker uitgerust, dus ik begrijp het wel.
@eelco74: alleen alle boekjes zijn ingevuld, oppassen daarmee, zitten boeven bij.
@ghost: Via MercedesNL zijn vorfurhwagens ook in te zien en te bestellen in NL met de bekende garantie. Daarnaast zijn er diverse import bedrijven die werken met betrouwbare partners en alles voor je regelen. Zelf doen is inderdaad meer risicovol. Voor alle autoaankopen geldt dat je überhaupt goed moet nadenken.
Waren het maar alleen de huisvrouwtjes die die kleine rotbakjes kochten….
Zie er meer mannen in, de hele boel ophouden met hun inhaalacties. Want is goedkoop
Het is te hopen dat met een update van de 1.2tdi polo ook het egr probleem opgelost wordt. Bij korte ritten volgt een 100% egr probleem na 2 jaar , kosten 900 euro. Te veel uitstoot daar kan de egr klep niet tegen.
Of die consumenten die er niks om geven zijn blind?! Of die hard vag fanboys, mijn allereerste auto was nota bebe een vag. Nieuw gekocht in 2011. De tsi geinigheden, zijn jullie wel bekend mee denk ik. Wat een hok als ik ze nu zie rijden. Binnen 30k al turbo naar de gorten, kettingproblemen, en ja ALLE TSI VAN 2009-2013 hebben deze probleem, sommigen minder als anderen. Oplossen? Ho maar Apoint is een lachertje. Nooit meer dat Vag troep voor mij, ze hebben het zelfs doorgetrokken naar de bentayga, kijk alleen maar naar die dashboard, de polo knopjes in een auto van 3 ton haha
@vagtroep: dat probleem, die vag, dat dashboard

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).