Dit zijn de 7 best verkochte automerken van Europa

Auteur: , 85 Reacties

Je zou het niet verwachten.

Dit zijn de 7 best verkochte automerken van Europa

Nederland was afgelopen jaar niet het enige land dat een aardige groei in autoverkopen tegemoet zag komen. Binnen Europa steeg de vraag naar auto’s namelijk voor het vierde jaar op rij, waarmee de verkopen dankzij een stijging van 3,3 procent tot ruim boven de 15 miljoen uitkomt. Dit blijkt uit cijfers van ACEA.

Europa dankt deze indrukwekkende cijfers vooral aan aantrekkende markten als Italië en Spanje, die beiden recordstijgingen van respectievelijk 7,9 en 7.7 procent noteerden. Frankrijk en Duitsland deden het in vergelijking een stuk minder, maar de cijfers betekenen nog altijd een flinke groei. De buurlanden zagen hun verkopen in 2017 met 4,7 en 2,7 procent stijgen. Engeland deed het met een daling van 5,7 procent het slechtst. De nieuwe EU-lidstaten presteerden gezamenlijk een groei van 12,8 procent, terwijl Polen zelfs steeg met 16,9 procent.

Binnen de EU kwamen de verkopen ruim boven de 14,5 miljoen uit, maar rekenen we de EFTA-landen (Zwisterland, Noorwegen, etc) mee, dan breken we dus gezamenlijk door die magische grens van 15 miljoen auto’s heen. In totaal werden er 15,131,778 auto’s verkocht, tegenover 14,641,415 verkochte auto’s in de Europese Unie. Laatstgenoemde getal steeg met 3,4 procent.

Hieronder zie je de zeven landen die het hardst bijdroegen aan de verkopen. Nederland valt met #8 net buiten de boot. Aan de andere kant, die verkopen hebben we al lang en breed besproken.

1. Duitsland: 3.441.262, +2,7 procent
2. Verenigd Koninkrijk: 2.540.617, -5,7 procent
3. Frankrijk: 2.110.748, +4,7 procent
4. Italië: 1.970.497, +7,9 procent
5. Spanje: 1.234.931, +7,7 procent
6. België: 546.558, +1,3 procent
7. Polen: 486.352, +16,9 procent

Gekeken naar de automerken zien we dat Volkswagen ermee wegloopt. Hoewel het minder auto’s verkocht en het marktaandeel lichtelijk daalde, doet de VW Group het over het algemeen razend goed. Al met al is de VW Group goed voor 23,8 procent van alle verkopen, wat 11 procent meer is dan hun dichtstbijzijnde concurrent. De PSA Group is gezamenlijk goed voor 12,1 procent. Zij worden op hun beurt weer op de hielen gevolgd door de Renault Group, die 10,4 procent noteert. De FCA, BMW, Ford, Daimler en Toyota scharen zich in volgorde achter hen.

De best verkochte merken* vind je hieronder.

1. Volkswagen: 1,706,369 auto’s, 10,9 procent marktaandeel
2. Renault: 1,150,498 auto’s, 7,4 procent marktaandeel
3. Ford: 1,031,957 auto’s, 6,6 procent marktaandeel
4. Peugeot: 925,113 auto’s, 5,9 procent marktaandeel
5. Mercedes: 893,574 auto’s, 5,7 procent marktaandeel
6. BMW: 827,137 auto’s, 5,3 procent marktaandeel
7. Audi: 826,370 auto’s, 5,3 procent marktaandeel

*Deze cijfers bevatten de prestaties vanuit de EFTA-landen.



85 reacties

Verrassend!
De brexit werpt zijn vruchten af..
Opvallend die daling in VK. Iets met een Brexit te maken?
Ben benieuwd wat de VAG haters hierop te zeggen hebben. Pon kunnen ze niet de schuld geven. Auto s op kenteken gezet? O.T. Ze doen het nog steeds erg goed ,de VAG organisatie.
@dijan: Nog meer bewijs dat de autoliefhebber aan het uitsterven is… Grijze eenheidsworst is het nieuwe “spannend” en een stekker of verhoogde instap is een bonus. [gaap]
@posthumus: Gelukkig ben jij een echte autoliefhebber ? Wat rij je dan?
@dijan: oude Alfaatjes
@posthumus: Houd niet van oude auto s . Maar smaken verschillen. Sleutel ze.
@posthumus: en terecht want dat geeft je meer plezier en sensatie dan een VAG product. Bovendien heeft VAG wat betreft het maken van motoren de afgelopen jaren wat steekjes laten vallen. Dan bedoel ik zuigerveren en distributie kettingen. Wat betreft de familie pon, ik ben van mening dat we deze familie executeren en het geld verdelen onder echte auto liefhebbers.
@mikje90: Je kan ook gewoon wat beter je best doen op je werk, dan kan je van je eigen verdiende centjes een auto naar keuze kopen.
@dirkv: zou ook kunnen, alleen dat duurt natuurlijk iets langer.
@dijan: En een kleine nuance: ik wil zeker niet beweren dat je als autoliefhebber geen voorliefde kan hebben voor VW. Maar we weten allebei dat de meerderheid van de verkochte modellen Bluemotions, Active Tourers en ander downsizespul is. En dát vind ik zo jammer
@posthumus: Iedereen mag zijn voorliefde hebben voor een bepaald merk. Maar waarom is voor sommige de haat tegen VAG zo erg?
@dijan: Vooroordelen denk ik… hebben meet merken last van ;)
@dijan: omdat die Volkswagentjes (het hoofd merk) gewoon zo suf/saai zijn. En veel verdienen doen ze d’r ook niet aan, de verhoging van het rendement heeft prioriteit in die toko.
@doublechevron65: Er staat in het artikel nergens dat ze het meeste verdienen ,het gaat over verkoop aantallen.
@dijan: och Herr Schlaumeier… heb ik daar wat niet gelezen? Toch wel en daarom mijn commentaar; dit soort afzet getallen is pure theorie, dus eigenlijk helemaal niets zeggend. Goed voor jou als grijze VAG-rijden erûg belangrijk…
@dijan: Het is een Hitlermobiel
@shadowbroker: Dat heet economie, marktwerking,vraag&aanbod, je weet wel, uitgelegd inde tijd dat je zat te slapen in de schoolbanken
@toniominestrone: je kan het ook verarschen van klanten noemen
@shadowbroker: Wat een flauwe ,achterhaalde opmerking.!
@shadowbroker: Is dat negatief dan?
@dijan: vanuit mijn perspectief gezien, mijn allereerste auto was notabene een nieuw gekochte VW polo. In 2011.. kwa betrouwbaarheid had ik nadien beter een sloopauto kunnen kopen. Turbo, ketting, beide voorruitportieren naar beneden gevallen. De bestuurderszijde notabene 2dagen voordat hem zou inruilen . Wat was ik pissed. Ik beb de auto ingeruild voor de beste stuurmannertje. Ik denk dat mensen vanwege hun nare ervaringen het niet kunnen verteren wanneer VAG zo de hemel ingeprezen word door de VAGfanboybrigade. En dit is geen offence he!
@vagtroep: Denk dat iedereen een negatieve ervaring met een bepaald merk lang zal blijven hangen. Maar daarbij komen ook positieve ervaringen van datzelfde merk . Ik heb zelf erg goede ervaringen met diverse Vag auto s . Ik heb daarbij een hele slechte ervaring met een nieuw gekochte BMW. Na 11 maanden en 14000 euro verlies ingeruild. Daarom voor mij voorlopig geen BMW meer. Maar zijn nu alle BMW s slecht ,omdat mijn ervaring negatief was?
@dijan: raar, binnen de garantietermijn toch weg doen.
@e34art: Is niet raar; Olieverbruik van 1 liter op 1500 km . Gordelaangever(320icoupe) 3x stuk. Auto hield in ,motor nam niet goed over en stotterde. Nieuwe koppeling na 4000 km , heel de auto trilde bij wegrijden . Omdat de dealer en Bmw nederland de auto een hele week hebben getest en er toch niets aan doen. Daarom besloten dat deze maandagmorgen BMW eruit moest.Denk gewoon pech ,maar blijft wel zuur.
@dijan: vind dit niet kunnen. Zou klacht indienen bij BMW België, in uw geval bmw Nederland. Zit veel verschil op van dealers
@dijan: die haat tegen VAG? Kwestie van hoge bomen die veel wind vangen.

Op autoforums en auto-sites zitten veel liefhebbers die misschien wel per definitie iets aparts willen en dat geldt natuurlijk ook voor niet-auto-gerelateerde sites. Op audio-forums worden alle bekende audio-merken afgekraakt, op computer-sites wordt afgegeven op kant-en-klare windows-pc’s van de media-markt en ik heb ook nog nergens gelezen dat een Big Mac menu een culinair hoogtepuntje is. Toch is dit voor 9 van de 10 mensen prima, net als VAG.

Dus ja, hier op Autoblog houden “we” van klassieke Alfa’s, gammel Engels spul, romantische Jag’s, snelle Italianen, robuuste Zweden enz. Maar stiekem rijden de meesten gewoon op een Gazelle, met de NS of toch een Volkswagentje.
@posthumus: Ik ben het grotendeels met je eens. Echter ben ik een groot autoliefhebber en rij ‘toch’ VW. En nog een diesel ook.. ;p Echter ben ik een liefhebber van auto’s van kwaliteit en opties aan de binnenzijde, niet zo zeer motorisering. Vandaar mijn keuze voor een highline met DSG en op LED verlichting na vrijwel het hele boekje, en dat toch in combinatie met een spaardieseltje (de 1.6 TDI) Bij een autoliefhebber hoeft het dus niet altijd te gaan om orginele ‘gekke’ auto’s. Je ziet VW’s bijzonder veel en ik kan begrijpen waarom, anoniem, kwaliteit en een goed rijgedrag.
@simonferrari: maar ondertussen droom je van een Ferrari… er is nog hoop (geintje)
@posthumus: Uiteraard, allen het prijsverschil tussen een Ferrari en een Golf is me net wat te groot ;)
@simonferrari: zag eerder deze week een Golf R van ruim 70K hier voorbij komen. Kan je ook een leuke 355, 360 of 456 voor halen. Onderhoud van de ene kan je afstrepen tegen de afschrijving van de andere.
@simonferrari: Mag ik je feliciteren met je keuze, ook met een 1.6 TDI klim je de hoogste berg op.
@simonferrari: haha een autoliefhebber die een VW rijdt zonder LED verlichting, dat zijn de echte die-hards. Zeker met de spaardiesel. (Sarcasm-mode off)
@posthumus: dit klopt, maar zelf rijd ik met een VW passat Alltrack biturbo met 240 pk. Ook de R-modellen zijn heerlijke auto’s. Inderdaad, grotendeels zijn het de mindere motors, maar dit lijkt me de tendens bij elk merk, niet?
@posthumus: voor verreweg de meeste mensen is de auto een vervoersmiddel om comfortabel van A naar B te komen. Autoliefhebbers (daar heb je nog veel soorten in ook, sleutelaars, poetsers, rijders, spoiler plakkers, chiptuning liefhebbers, etc) daar kunnen al die merken niet van bestaan.
@mashell: logisch, maar het is wel jammer. Als ik hier in de straat kijk is de helft een leasegrijze A3 Sportback of een leasegrijze Outlander. Een beetje diversiteit zou zo leuk zijn.
@posthumus: Wat is er tegen de kleur grijs? Wij hebben meerdere nieuwe autos gekocht en komen toch voor ons op de kleur grijs uit . Gewoon omdat mijn vrouw en ik het de mooiste kleur vinden. Heb nu een S3 sedan zelf nieuw gekocht in de kleur grijs en ben nog steeds blij met onze keuze. Ben het wel met je eens dat een veilige keuze is ,maar weer smaken verschillen ,ook in de kleur van je auto.
@dijan: kijk, die keuze snap ik dan wel. Bovendien eindelijk weer eens een sedan. Niks mis met grijs an sich, maar het lijkt wel of we niks anders durven kiezen. En gewoon uit interesse; bij de keuze van de S3. Vond je grijs de mooiste kleur, of speelde de mogelijke inruilwaarde ook in een rol?

#pleitvoordiversiteit :)
@posthumus: We hadden hiervoor een witte Audi en wij vonden de kleur grijs in parellak het mooiste. En vooral bij de kleur heeft de vrouw ook iets te zeggen.
@posthumus: zeker jammer maar zo is de moderne Nederlandse mens, die is gelukkig in een vinex wijk met een nieuwbouw jaren 30 woning met van die rare erkers er aangeplakt en dan s’avonds op de bank het zoveelste seizoen van een TV serie kijken met een grijze A3 sportback op de oprit.
@dijan: Kerel ik weet dat jij een VAG-liefhebber bent en ik weet ook dat het vervelend is dat er hier op AB veel mensen zijn die VAG afzeiken, maar als jij bij elk artikel VAG gaat zitten ophemelen dan ben je net zo irritant als de mensen waar jij een hekel aan hebt.
@dijan: Ben je weer terug? Ben het debacle van je “realistische” S3/M4 test/vergelijk in een PlayStation spelletje nog niet vergeten hoor… 😂
@str8six: Hahah, Forza 6! Echt vet realistisch heurr, echt. Heus. Het is waar! Want het staat er!
@viezefreddyw: en VAG won! Dan is het helemaal waar!!! -_-
-edit: aangepast
-edit: aangepast
@cloverleaf: Jouw taalgebruik ook niet. Cijfers met een V?
Zo is het verschil tussen de Duitse drie opeens veel kleiner.
En wat zeggen de cijfers? Dus hoeveel wordt er verdiend en wat is het rendement per auto? Geeft meer weer dan het aantal “verkopen” @ikschrijfookoverautos
@doublechevron65: De cijfers zeggen letterlijk hoeveel auto’s de verschillende merken verkocht hebben in Europa. Exact zoals in de titel staat.
Dat jij andere informatie belangrijker vind is niet echt relevant als iemand anders een artikel gaat schrijven lijkt me.
@torsen: heb geschreven dat, dat belangrijker is, het is gewoon relevanter. Met auto’s aan jezelf verkopen kom je namelijk niet echt veel verder, behalve een paar cijfertjes…
@doublechevron65: “heb geschreven dat, dat belangrijker is, het is gewoon relevanter. Met auto’s aan jezelf verkopen kom je namelijk niet echt veel verder, behalve een paar cijfertjes…”

Ja. Dat is het artikel. Een paar cijfertjes.
In welke optiek is die andere informatie relevanter voor jou dan? Ben je aandheelhouder van de nummer 2 of 3?
@torsen: nee bij geen van de 3 etc. Verkoopcijfers zijn gewoon fake; met “Tageszulassungen” kom je ver ja, maar echt verkocht zijn die auto’s gewoon niet, dat is schaduw business
@doublechevron65: Wel erg zeg. Nooit gedacht dat al die autoproducenten miljoenen auto’s fake verkochten.
En gaan die dan allemaal naar de sloop daarna?
@torsen: die Volkswagentjes denk ik wel ja…
@doublechevron65: Weet je zeker dat VW geen mensen inhuurt om er gewoon mee rond te gaan rijden?
Dat het in het straatbeeld toch gewoon lijkt alsof ze er zoveel verkopen zoals nu?
Leuke info maar aan het lijstje gerangschikt per land heb je precies niets. Zo ik relatief weergeven.
waarom zoveel haat tegen de VAG groep beste mensen. heb zelf 24jaar met VW gereden ( golf 3 tien jaar en bora 14jaar)NOOIT grote kosten aan gehad nu heb ik Audi A4 ook dik tevreden over
@vwaudiporsche: VAG is groot en succesvol. Sommige mensen willen zich daar tegen afzetten, die willen de rol van underdog.
@mashell: Het grootste probleem is dat de mensen meegaan in dat premiumgevoel dat VW hen tracht te geven. Het zijn zeker geen slechte auto’s, maar ze zijn ook niet beter dan de andere doorsnee merken.
En goed voor VW dat heel veel mensen daar veel extra voor willen betalen. Dat moet je kunnen bereiken
@cossiekiller: Waar betaal je in jouw optiek dan extra voor wat je niet terug krijgt bij VW wat je bij andere merken wel krijgt?
@cossiekiller: aan daar heilig in geloven.
@cossiekiller: VW = een doorsnee merk?
@mashell: succesvol met sjoemelen ja en in arrogantie!!!
@vwaudiporsche: VAG is is als eerste gepakt met sjoemelsoftware. Veel mensen weten helaas niet dat vrijwel elk merk sjoemelt om aan de milieu eisen te voldoen. Verder zijn de zogenaamde liefhebbers hier fan van aparte, excentrieke, niet-degelijke auto’s, VAG voldoet daar niet aan en dan gaan ze hun gal spugen. Verder denken die zelfde “liefhebbers” hier nog steeds dat alle VAG auto’s olie zuipen, terwijl dat maar een kleine serie motoren waren die inmiddels alweer zo’n 10 jaar oud zijn. Hetzelfde met de distributiekettingen, dit was ook een kleine serie die hier problemen mee had, wat vrijwel allemaal onder coulance vervangen is voor een gemodificeerd exemplaar. Als je bijv naar de 4 cil van BMW kijkt, die hebben minstens net zoveel problemen met de ketting, maar daar hoor je deze “liefhebbers” niet over, want die kamperbakken zijn op 1 of andere manier heilig hier.
@oemplus: Mooi, dat niet- degelijk. Alsof VAG zo degelijk is. Wellicht komt het door stellingen zoals de jouwe, dat mensen daar een beetje heftig op reageren. Omdat je de rest afschilderd als niet degelijk terwijl er bij VAG de laatste jaren ook van alles misging. Daarbij ben je altijd erg aangevallen als iemand over VAG begint maar schilder je vaak wel franse en italiaanse merken af als rommel. Beetje pot verwijt de ketel he.
@E34M5Touring: Elke auto gaat kapot, elk merk gaat kapot, elke auto heeft onderhoud nodig, elke auto heeft reparaties nodig. Ik heb het puur over de manier hoe ze in elkaar zitten. Een handig iemand kan nog steeds aan z’n eigen VW sleutelen. Terwijl monteurs in de garage nog steeds alles bij elkaar vloeken als ze achterin moeten beginnen met slopen, om voorin wat te kunnen vervangen bij een Fransoos. Dat noem ik niet deugdelijk. Maar het is en blijft een welles-nietes getouwtrek. Ik sleutel dagelijks aan vrijwel alle merken, en vanuit die ervaring heb ik mijn eigen mening. Wat anderen vinden moeten ze uiteraard zelf weten.
@oemplus: Na 4 Audi’s en 2. VW’s hele andere ervaringen. En dan heb ik het niet eens over ervaringen in mn directe omgeving. Maar puur op kosten komen ze hier slecht uit de strijd. Ik heb liever dat een monteur staat te vloeken dan ik. Want toen ik stond te vloeken kon er een nieuwe turbo op een A4 2.5TDi met nipt 40k op de klok.
@e34m5touring: Ook dat gebeurt bij andere merken ook.. Turbo’s van de PSA DV6 motor gaan ook met bosjes kapot, ook bij lage km standen. Auto’s gaan gewoon kapot, punt. Tuurlijk kan het zijn dat je met een bepaald merk slechte ervaringen hebt, er komt natuurlijk ook een beetje geluk bij kijken.
@e34m5touring: ik heb het al eerder tegen je gezegd BMW zal ik nooit kopen het zijn gewoon stuiterende ballen en een hoop herrie in de cabine. Mijn vriendin heeft een spinternieuwe BMW echt een stuiterbal en wat een drama wat stuurgedrag. Je moet steeds bijsturen op de snelweg. De auto is teruggegaan voor een update aan het stuurhuis. Geen resultaat. Als ik de BMW vergelijk met mijn audi dan is de audi verl stiller en ik heb een diesel dan de BMW. Voor mij nooit nooit een BMW. Het het allerleukste is als ik ze tegenkom bij een stoplicht is altijd lachen als ik hem trap op zn start met Quattro. Lache joh dan ben ik weg en dan zie je spinnen. Haha
@kermit123: Goed onderbouwd verhaal.. Ik heb niks met BMW, maar qua weggedrag zijn ze echt niet slecht hoor.
@kermit123: Als jij bij het wegtrekken spinnen ziet zou ik de auto eens stofzuigen.
@e34m5touring: VAG wagens zijn niet beter of slechter dan andere Europese wagens. Maar er zijn er wel veel meer van, dus hoor je er ook meer van. Toyota’s hebben misschien statistisch minder vaak een defect maar daar is het risco van pijn aan de ogen door slecht design of in slaap vallen tijdens het rijden omdat je er wel 50 tinten grijs in het interieur verwerkt worden weer groter. Onderaan de streep maakt het niet uit, er is altijd wel wat te klagen.
@mashell: Nadeel van Japanners vind ik altijd de onderdelen prijs. Goed, het gaat niet vaak kapot maar als er dan wat mis is betaal je meteen de hoofdprijs. Maakte het onderhoud van m’n Corolla’tje er niet leuker op.
@E34M5Touring: De “normale” onderdelen zijn vaak juist erg goedkoop te krijgen, maar als je iets aparts nodig hebt wat door de dealer speciaal besteld moet worden kun je inderdaad de portomonee trekken. Maargoed, dat komt over het algemeen niet zo vaak voor..
@oemplus: Je hebt op een aantal punten best gelijk maar je verdient geen schoonheidsprijs met je reactie.
Je doet nu hetzelfde als waar je je zelf aan stoort als andere mensen het bij VAG doen.
@torsen: Ik probeer alleen even een punt duidelijk te maken. Ik ben qua techniek net zo fan van Japanners als van VAG, en ik zal je ook écht niet elke VW aanraden, er zitten genoeg miskleunen tussen.
@oemplus: Dat veel mensen elkaar alleen maar nablaten heb je ook helemaal gelijk in.
Maar je kamperbak opmerking vind ik een beetje jammer omdat je vaak juist wel een hoop zinnige dingen zegt.
@torsen: Zo’n opmerking moet je natuurlijk wel met een korreltje zout nemen. Als hier een VW gepost word met andere velgen oid dan is het een “petjesbak” maar als er een BMW e36 gepost word met foute xenon, breedset en weet ik veel wat voor opsmuk dan is het helemaal geweldig..
@vwaudiporsche: ik beoordeel een auto niet alleen op kosten. Ik hecht ook waarde aan karakter, uitstraling of dat die uniek is.. Dat soort dingen. Daarom ben ik zelf ook niet zo van de VW groep want die komen op dat gebied nogal wat te kort..
Ik vind het best opmerkelijk dat er in België meer voertuigen verkocht worden dan in Nederland. Ik vraag me zelfs af of er in België naar verhouding tot de bevolking niet het meeste wagens verkocht worden. 🤔
Maar waarom bij dit verhaal een foto zetten van Audi USA van een paar jaar geleden???
@galverink: kan je niemand anders kwalijk nemen dan alleen Audi zelf. Lijken allemaal op elkaar of ze nu van een ander continent komen of al een paar jaar oud zijn. Allemaal A4’s als je het mij vraagt….. 🤪
Niet te geloven zeg, we staan eens aan kop met BE als je het aantal gekochte auto’s per inwoner telt.
Een mirakel voor BE, alhoewel, bij de niche belastingen noteren we ook wel hoog.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).