Dit zijn de goedkoopste auto’s van Nederland [editie 2016]

Auteur: , 67 Reacties

Net als bij de ballenbak van Lingo (R.I.P) zijn ook dit jaar de prijzen weer flink door elkaar gehutseld. Een tipje van de sluier: we zijn er niet op vooruitgegaan.

Suzuki Celerio

Het is inmiddels een feit dat auto’s (in Nederland) elk jaar een tikkeltje duurder worden in de aanschaf. Het is vanzelfsprekend dat alle goedkopere auto’s zich traditiegetrouw uitsluitend in het A-segment bevinden. Helaas gaan ook bij deze kleine gebakjes de prijzen verder omhoog. Grootste opvallende stijger is de Skoda Citigo. Stond deze vorig jaar nog op plek één, is het stadsautootje dit jaar een flink aantal plekken omhoog geschoven.

In 2016 rij je niet voor minder dan tien mille weg bij de dealer met de goedkoopste auto. Nieuwkomer is de Suzuki Celerio die gelijk de koppositie weet te pakken. In feite is de Celerio de opvolger van de inmiddels verdwenen Alto. Alle prijzen zijn incl BTW en BPM. Voorgaande jaren koekeloeren doe je HIER (2015), HIER (2014) en HIER (2013).

13. (-) Dacia Sandero €10.990

12. (-) Renault Twingo €10.890

11. (1) Skoda Citigo €10.840

10. (-) Peugeot 108 €10.750

9. (9) Toyota Aygo €10.695

8. (-) Opel Karl €10.595

7. (8) Volkswagen Up! €10.581

6. (6) Kia Picanto €10.495

5. (2) Mitsubishi SpaceStar €10.490

4. (3) Ford Ka €10.465

3. (7) Citroën C1 €10.400

2. (5) Fiat Panda €10.195

1. (-) Suzuki Celerio €9.999



67 reacties

En toch, voor het geld, zijn het allemaal prima autootjes.

Vooral de Aygo en 108 vind ik er erg op vooruitgegaan in vergelijking met hun voorgangers.
tja, wat is 1000 euro eigenlijk op een nieuwe auto? 12 auto’s die ongeveer hetzelfde kosten. en de skoda, wel 800-nogwat euro omhoog! krijg je nu standaard vloermatjes ofzo?
@gwnbmw: Het is geen bmw hè.
@bartteeuwen: vag, nog erger op dat gebied…
@gwnbmw: ik vind het meer verbazingwekkend dat die Skoda gewoon duurder is dan z’n “twee-eiïge tweelingbroer” Up van Volkswagen.
@RRRobert: ik weet het niet maar misschien is de Skoda standaard al rijker uitgerust.
Panda!
Ongelooflijk dat fabrikanten in staat zijn om deze auto’s voor 4 of 5 duizend euro helemaal compleet van de band te laten rollen ..

Top prestatie ..
@lincoln: zou me niks verbazen als ze er voornamelijk verlies op maken
@lekkaah: klopt. Bij de dealers waar ik heb gewerkt was de marge op een A-segmenter erg laag. Voor een instapmodel rond de 600-1100 euro.

De gedachte er achter is simpel:
1. Prijs is een zeer belangrijk criterium bij een A-segment auto.
2. De werkplaats kan er onderhoud uit halen.
3. Hopelijk ambieert de klant een model hoger in de range wanneer het budget van de klant hoger is.
4. Aantallen! Autoverkopen worden geteld in units, niet in bedragen. Zeker grote merken vinden dit belangrijk.
@willeme:

Kale productie kosten kunnen niet hoger dan 5 rooitjes per unit zijn ..
Althans .. Dat lijkt me sterk ..
@lincoln: ik heb het over de marge, niet de productie kosten. Er komt nog veel meer bij kijken. Nike’s zijn niet duur vanwege hun productiekosten ;-).

Ik heb het over de marge tussen de verkoopprijs voor de klant de inkoopprijs van de dealer. Daar zit nog een hoop tussen, helaas ;-€.
@willeme: klopt wat je zegt. De marges van een gemiddelde fiets zijn nog meer dan bijvoorbeeld een Citroen C1. Ik assisteer in de verkoop bij Citroën en hoor niet anders dan dat er slechts een paar 100 euro verdient word op een nieuwe auto. En daarnaast is het ook geen vetpot voor de werkplaats.

Het zijn de aantallen die er toe doen, krijgen ze weer bonussen vanuit de importeur.
Uit dit rijtje de Twingo graag, in een kek kleurtje en met mooie velgjes.
@PeugeotGTI: De Twingo en het Smart Forfour liggen mij niet heel erg lekker op het netvlies. In vergelijking met de andere auto’s in dit segment ogen ze te smal, en daardoor ook te lang en te hoog.
@peugeotgti: en de achterwielaandrijving😋
Is er een reden waarom de Up goedkoper is dan de Citigo?
@dutchdriftking: Je betaalt voor het logo..
@dutchdriftking: waarschijnlijk omdat je voor sommige opties op de up nog moet bijbetalen die op de citigo standaard al zitten
@dutchdriftking: Vraag maar aan de belastingdienst, door het Skoda-logo is de wagen iets minder aerodynamisch dan de Up, en dat resulteert in een hogere CO2-uitstoot wat weer leidt tot iets meer BPM, voila, daarom is de Citigo duurder.
@dutchdriftking: Als ik mij niet vergis is de Up! dit jaar nog gefacelift, terwijl de Citigo de facelift nog moet krijgen. Wellicht dat de motoren een stukje schoner geworden zijn bij de Up!, en de Citigo dus nog in prijs omlaag gaat zodra deze diezelfde facelift ontvangt?
Is de auto voor deze prijs “rijklaar” of komen hier dus nog die honderden euro’s bovenop?
@bartteeuwen: Het was 295,- voor de C1. Weet niet of dat voor de nieuwe ook nog geldt.
@bartteeuwen: Exclusief kosten rijkllarmaken en metallic lak.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
heb tijdens een vakantie een keer een week zo’n panda gehuurd en er 1000km mee gereden. Ok, ’t is geen priemiejum ofzo, maar ’t rijdt en werkt echt meer dan goed genoeg, vooral als je je beseft wat zo’n ding kost.
Ik snap niet dat Suzuki afscheid heeft genomen van de naam Alto. Was toch een bekende naam die stond voor klein, zuinig, value-for-money en waardevast.
@escort77: Inderdaad, maakt het alleen maar onduidelijk.
@escort77: Sowieso vond ik de laatste generatie Alto die hier verkocht is moderner uitzien dan de Celerio. Als je me zou vertellen dat die wagen sinds 2006 op de markt is, had ik het ook geloofd. Nee, dan had Suzuki wat mij betreft beter de Japanse Alto hierheen kunnen halen. Die vind ik toch wat leuker dan die Maruti-Suzuki die we nu hebben.
En nu de prijs incl afleverkosten?
Zie ik hier een grote test aankomen?
@purepet9229: Het zou wel leuk zijn, een Autoblog megatest van dit soort wagentjes! Die Agila review van een aantal jaar geleden was ook geweldig.
De Twingo is het leukst, maar als je een beetje rationeel gaat kijken kun je niet om de Sandero heen. Die is gewoon een halve meter langer dan de rest, al is de afstand tot de wat ruimere panda ‘slechts’ zo’n 40 centimeter. Hij heeft heeft ook standaard al 90 pk, dat heeft de rest ook niet, dat zorgt ervoor dat een Sandero bijna 4 seconden sneller op 100 zit dan de rest. Op de snelweg is hij ook wel prettiger omdat de motor daar lang niet zo veel toeren maakt. Ik moet eerlijk toegeven dat ik nooit serieus naar de Sandero heb gekeken, maar ik snap nu wel waarom James May zo enthousiast van dat wagentje wordt.
@knipperlichtje: Het is een “boodschappenwagentje” om het oneerbiedig te zeggen, maar een pakje boter of een doosje met ijsjes meenemen, zeker op een warme dag, is niet aan te raden in een Twingo. Het dashboard spiegelt in de voorruit. Allemaal zaken die niet praktisch zijn. Voor de rest ben ik het wel met je eens.
@JanC: Zo’n wagen koop je dan ook niet omdat ‘ie zo verrekte praktisch is, maar vooral omdat je voor relatief weinig geld een hippe, nieuwe auto hebt. En als je nog een paar euro over hebt kun je hem ook nog personaliseren, want dat is tegenwoordig ook al zo’n ding.
@knipperlichtje: dacia, na Mercedes mijn favoriete merk. Ongelooflijk wat een hoeveelheid auto je daar kunt kopen voor zo relatief weinig geld. Het enige wat ik daar echt mis is een zware motor. Op de snelweg is 150pk echt geen overbodige luxe in een lodgy.
Dit zijn – neem ik aan – de prijzen in Nederland. Kunnen jullie een soortgelijk lijstje maken voor België? Zal me niet verbazen als de top daar er iets anders uitziet.
@JanC:
Zoiets als vragen naar de bekende weg?………………….
@9000cse: Is er zo’n topic (voordat ik mijn reactie schreef)? Nee.
Panda! Maar dan wel de 4X4 versie natuurlijk! Gaaf ding is dat!
@henkhupelschoten: Jij weet ook wat je je uitzoekt! Die Panda Cross (zo heet ‘ie blijkbaar) is meer dan dubbel zo duur als de kale Panda die hier in de lijst staat. Wel een ontzettend leuk wagentje trouwens!
@Edge: Kom ieder jaar in de Dolomieten en al die italianen die daae wonen komen overal met een verrekte Fiat panda cross. Zelfs als het 50 cm gesneeuwd heeft, zie je die panda’s rijden. Geweldige wagen! Als ik er zou wonen zou ik er ook een kopen.
@Edge: Er is ook een gewone Panda 4x4x, de Cross is een speciale versie met afwijkende uitelijke details. De Climbing is de “gewone” 4×4 versie. De Cross zeg maar de premium versie.
@henkhupelschoten; wat moet je in Godsnaam met een Panda 4×4 in Nederland waarbij 80-90% van de kilometers op de verharde weg worden gereden en het ding in feiten alleen maar minder fijn rijd dan een 2 wiel aangedreven versie?
De Up! is eigenlijk wat de Panda na 2003 uiterlijk had moeten zijn toen de Classic uit productie ging en de Nuova (169) het stokje over nam.
@milan0: Voor in de alpen, kijk mijn laatste reactie.
Ik heb 4 van die Suzuki’s rijden voor mijn personeelsleden. Onverwoestbaar, zuinig, snel in de stad en doet ook nog lekker mee op de snelweg.. De enige die schade ondervind van deze auto is de garage omdat ze daar enkel voor een onderhoudsbeurt komen, niet 1 heeft de afgelopen tijd ook maar 1 mispeer gegeven
Fantastisch hoeveel waar je voor je geld krijgt tegenwoordig, de meeste zijn volwaardige auto’s.
De wagens die we nu liefkozen als de 2CV, de ECHTE 500 of MINI zijn ware pijnbanken als je er iedere dag in moet rijden.
Zo heb ik ooit een Dyane 400cc gehad (ok D.fl 150,00) waarin het binnen harder waaide (woei) dan buiten en met een enorme klap een keer het hele linnen dak eraf waaide (woei)
Alles in deze lijst is een volwaardige auto, die andere, hoe charmant sommigen ook waren, waren uitsluitend crisis vervoermiddelen.

Een 2cv was geen gang te krijgen

Een MINI kreeg je wandelende nieren in zo stug

Een FIAT 500 moest je rijden alsof je iedere dag de Targa Florio reed, altijd gieren in zijn versnellingen zo’n ding en een pest herrie door dat luchtgekoelde motortje en dat linnen dakje.

Een Kever daar zwijg ik over uit louter negativisme !
@desjonnies: Helemaal waar allemaal, die nostalgie. Vooruit toch nog even over de kever, ik vergeet nooit de rit ooit waar het 45 minuten duurde voor je kon stoppen met de beslagen voorruit te wissen, wat een gedoe. Tegenwoordig duurt het 30 seconden met de airco.
Panda!
Mooi lijstje. Zou fijn als de begeleidende foto’s ook van de juiste versies zouden zijn. Dus zonder two-tone, LM etc. maar gewoon de no-nonsense kale kip versies; smoelt wat anders namelijk :-)
Ik meen dat de aller kaalste Toyota Aygo 7750 euro was 4 jaar geleden, dan is dat ding wel in prijs gestegen zeg… Dan had je er wel een met zwengel raampjes, geen airco, geen centrale deur ontgrendeling etc etc etc. Echt de kaalste auto waar ik ooit in gereden heb maar goeiekoop was ie wel!
Ik pas voor deze klasse. Liever iets groter punto, polo, corsa dat zijn volwaardige auto’s ook voor een langere reis.
@thomasthomas: wel een jaar oud anders zijn ze te duur.
@thomasthomas: Dan zou ik persoonlijk voor zoiets als dit gaan.
Veel meer auto is een Polo of Corsa nu ook niet.
En op een langere reis is het beide niet aan te raden, bijna geen auto met goede stoelen te vinden in deze prijsklasse.
@senne: een goed uitgeruste Ford Fiesta is een heerlijke reisauto. Daar stap ik na een hele dag rijden gewoon relatief fris uit. Dat lukt absoluut niet met een auto uit het a segment. Die dingen zijn ideaal in de stad maar echt niet gemaakt voor de snelweg.
@thomasthomas:
Het thema was ook: Dit zijn de goedkoopste auto’s van Nederland en niet: Wat zijn de meest volwaardige, goedkope auto’s voor een langere reis”. Duidelijk?
Je kunt wel zien dat ze zo goedkoop zijn
@martijn11:

Aan het prijskaartje zeker ..
Twee jaar terug zat het tussen de 8k en te 10k, toch best wat gestegen.

Verder snap ik eigenlijk erg goed dat mensen dit soort auto’s rijden.
Onveilige kleine sardinenblikjes. Koop dan gewoon een tweedehands middenklasser met een normale kreukelzone als je niet genoeg geld hebt, snap niet waarom mensen zich om een paar rotcenten te sparen zo graag invalide rijden in zo’n rothokje.
@parker: Paar redenen die ik kan bedenken:

In de kleintjes van nu zitten zaken die jaren geleden in een middenklasser/duurdere auto zaten. Ook op het gebied van veiligheid.

Veel mensen hebben niet veel verstand van auto’s. Zoals je weet kan je met een gebruikte middenklasser tegen flinke onderhoudskosten aanlopen. Als het een beetje tegenzit dan ben je misschien wel 2000,- kwijt in het eerste jaar na aanschaf… Bijv. remmen compleet, uitlaat, versnellingsbak, remleidingen verroest, druklager etc. Bij een nieuwe heb je dat risico niet, want er zit garantie op. Dat scheelt je ook tijd en gedoe om naar een garage te gaan.

Het verbruik is ook van gisteren, een 2ehands middenklasser loopt misschien maar 1 op 10…

De kleintjes hebben een redelijk volwassen rijgedrag. Als je erin zit merk je iets minder dat het een koekblik is vergeleken met vroeger, goede isolatie, fijn interieur etc..

Een nieuwe kleine heeft is voorspelbaar in de kosten, weinig onderhoud en afschrijving valt ook mee. Het verbruik is ook 50% lager…

Rationeel gezien valt er dus een hoop voor te zeggen. Voor de autoliefhebber is het natuurlijk heel anders, die kijkt naar al het moois wat er gebruikt te koop is voor 10k. Of bijv. 8k en houdt nog wat ruimte voor onderhoud en de puntjes op de i zetten.
@parker:
Jij snapt wel meer dingen niet.
Prima autootjes allemaal.
Wil je iets meer ruimte, dan is de Sandero de beste keuze lijkt me.
Wil je een kleine stadsauto dan kies je een van de andere.
De Up! (Citigo/Mii) en de Picanto zijn het leukst om te zien. In deze klasse hoort een auto gewoon 3 deuren te hebben. Of 2 deuren met een kofferklep als je dat liever hoort.5 deuren vind ik nog steeds niets al zal het wel praktischer zijn.
Van de kleintjes vind ik het eerste model panda 4×4 helemaal gaaf. 12,5 jaar geleden op mijn huwelijksreis naar tenerife reden ze daar bij bulten. Van de nieuwe vind ik de 108 best geinig. Maar voor die 10k is het vast kale boel. Wieldop ellende en zwengels.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).