Dit zijn de kanshebbers voor ‘Auto van het Jaar 2016’

Auteur: , 97 Reacties

En ja, natuurlijk staat de Alfa Romeo Giulia op de longlist.

Dat bootay

Er zijn een paar zekerheidjes in het leven: virussen, genocide en hongersnood steken altijd wel ergens de kop op, voor de hekken van Melilla, Ceuta en de Kanaaltunnel kloppen de migrantenmassa’s steeds harder op de deur, en elk jaar wordt de COTY-verkiezing gehouden.

Hieronde de longlist voor 2016, met hierop smaakmakers als de Honda Jazz, Fiat Aegea, en Opel Karl (spreek uit als ‘Coral’). Hieruit wordt later door de vakjury (criteria: minstens 50 jaar ervaring op stoffige redacties en liefst zo min mogelijk affiniteit met internet) – in aanloop naar de verkiezing tijdens de Autosalon van Genève in maart – een shortlist gedestilleerd. Jottem.

De Mirai is nog het meest innovatief uit de lijst, en voor de techfappers is ook de Tesla Model X opgenomen. Als het Elon lukt deze op tijd op de markt te brengen dan… Als de jury gevoel voor humor heeft pakken ze de Skoda Superb, nadat de Passat dit jaar al met de holle trofee aan de haal ging.

Alfa Romeo Giulia
Audi A4
Audi Q7
Audi R8
BMW X1
BMW 7 Serie
Ferrari 488 GTB
Fiat Aegea
Ford S-Max / Galaxy
Ford Edge
Ford Mustang
Honda Jazz
Honda HR-V
Hyundai Tucson
Infiniti Q30
Jaguar XE
Jaguar XF
Kia Optima
Kia Sorento
Land Rover Range Rover Sport (hoe is die in 2016 nog nieuw)
Mazda2
Mazda CX-3
Mazda MX-5
McLaren 570S
Mercedes-Benz GLC / GLC Coupe
Mercedes-Benz GLE / GLE Coupe
Mercedes-AMG GT
Opel Karl
Opel Astra
Renault Talisman
Renault Espace
Renault Kadjar
Ssangyong Wu-Tang Tivoli
Subaru Levorg
Subaru Outback
Suzuki Vitara
Škoda Superb
Tesla Model X
Toyota Mirai
Volkswagen Touran
Volvo XC90



97 reacties

Niet de kans hebbers in Nederland dus…
@mercedesbenz63: gemiste kans dus
Even stoffig denken en voor de minst vernieuwende gaan…
@norge: De hyundai dus.
@norge: Vernieuwend is niet altijd beter: Zie 911
@mcshine: de nieuwe 911 is beter dan ooit! Ruimer, sneller, zuiniger, comfortabeler en completer…
@gtwillem: Precies mijn punt, die auto deed er 50 jaar over om uit te rijpen. Als Porsche iedere modelwisseling voor maximale vernieuwing was gegaan was hij nooit zo geworden. Ik zeg niet dat de tijd stil moet staan, maar maximale vernieuwing is niet altijd het beste.
@gtwillem: en zonder het stuurgevoel van de oude 911 dus. Het enige wat écht goed was aan de 911.
@kwatsjkop: alleen voor mensen die Jeremy Clarkson kopiëren qua mening. Vergeet niet dat Clarkson zijn mening aanpast aan wat grappig is en scoort en wat werkt op TV dan wat daadwerkelijk het geval is.

De besturing van de 991 is prima, net zoals de 981. Zeker nu alle 991’s de recalibratie hebben van de GT3, waardoor het stuurgevoel aanmerkelijk is toegenomen en verbeterd.

Dus ik zeg het gewoon nog een keer. De 991 is de beste iteratie van de 911 tot nu toe ;-).
@gtwillem:
Ik geloof je meteen, er zit echter wel een verschil tussen beste en leukste.
Zo zouden Toyota en Mazda de GT86 en MX5 veel “beter” kunnen maken qua vermogen en grip maar dat zou ten koste gaan van de vermakelijke rijeigenschappen en de manier waarop je er op de openbare weg van kan genieten.
Mijnsinziens is de industrie in zijn streven naar perfectie de essentie van het autorijden uit het oog verloren.
Gelukkig zijn er nog enkele auto’s op de markt die de niche waar ik op doel bedienen, want meer als een niche is dat natuurlijk niet.
@gtwillem: niet alleen Clarkson, maar op meerdere plaatsen gelezen/gehoord. Niet dat de huidige Porsche slecht stuurt, maar het “oude” mechanische systeem geeft een directer gevoel als het elektro-mechanische systeem ;)
@kwatsjkop: de Porsche met het ‘beste’ stuurgevoel schijnt nog altijd de 996 te zijn, bij de 997 was het op verzoek van de vele klanten minder ‘nerveus’ en direct.

De 991 had aanvankelijk wat ‘problemen’ met de EPAS, maar zowel de Cayman, Boxster en 991 hebben allemaal de setup van de 991 GT3, en die is meer dan prima. Daarbij worden dit soort dingen behoorlijk opgehyped door alle Porsche aanhangers: die willen eigenlijk nog dat ze nog 3.2 Carrera’s bouwden.

Ik heb met een Cayman S gereden met de nieuwe setup en het is echt heel erg goed, kunnen mijn Subaru en zelfs de BMW bij lange na niet aan tippen.
Ik hoop de Alfa, want als deze flopt zie ik geen lange toekomst voor het merk. En dat zou ik zonde vinden.
@mikkeloentje: ik mag het ook hopen, maar als ik de foto hier boven zie, zie ik niet iets specifieke Alfa. Nu heeft de oude Italiaanse vormgever van Mercedes (Bruno S) ooit gezegd dat een nieuw ontwerp moet wennen. Dus de tijd zal het leren.
Dit gaat toch helemaal nergens over. De Model X is nog niet eens uit en van de Guilia is alleen de range-topper onthuild.
Sowieso de Volkswagen Touran. De rest is kansloos tegen dit blok innovatie en raffinement op wielen.
@gtwillem: Mag toch hopen dat je dat heel erg sarcastisch bedoeld :-D Gisteren zat er de halve weg zo’n Touran wan-gedrocht voor mij, buiten het feit dat de vrij jonge bestuurster als een oma met volle Tena-lady reed, kreeg ik spontaan braakneigingen…
@gtwillem: hahaha, helemaal in politie trim.
@gtwillem: Pliesie denkt er hetzelfde over
Doe dan maar de GT350 of XE S
@maseratizzzzzzzz: GT350 word niet in Europa geleverd. Dat is wel een beetje de minimale eis voor European Car Of The Year 😉🚗
@gtwillem: COTY toch gwn? Niet ECOTY
@pixeltrooper: European Car Of The Year 😉
Als ’t net zo’n revolutionair/tijdloos ontwerp was geweest als de 156, dan had die zeker mijn stem gekregen. Nu ziet die er uit als ’n BMW/Lexus, ook mooi maar niet bijzonder zoals je van Alfa mag verwachten!

Nee wat dat betreft staat de MX-5 ND wat mij betreft met stip op 1! Mooie efficiënte SkyActiv techniek & back to basic, zoals de eerste generatie MX-5. De Jaguar XE als 2e & de Giulia als goede derde. De rest spreekt mij niet echt aan, aangezien er veel copy/paste werk tussen zit & vooral de VAG produkten zijn weer zoals gebruikelijk; Uebersaaaaaiiiii!
@miataman: misschien hebben ze bij Alfa er over nagedacht. Apart design verkoopt lastig. De Brera, Thesis en Delta waren prachtige auto’s, maat ze waten dusdanig bijzonder dat alleen een kleine schare liefhebbers ze kocht.

Dus ze hebben het design gewoon ‘aangenaam prettig’ gehouden in plaats van heel expressief.
@gtwillem: Als de Brera een conventionele vijfdeurs hatchback met fatsoenlijke tildrempel was geweest, had dat ding prima verkocht. En wat die andere twee betreft: Lancia is nooit echt een verkooptopper geweest, dus wat dat betreft is het ook niet zo vreemd. Waarom zou je een Thesis van een relatief onbekend merk kopen terwijl je ook iets Duits voor diezelfde prijs kon kopen?
@Edge: de Brera was er ook als vijfdeurs, alleen noemde Alfa het de 159 Sportwagon.

En ondanks dat het een bloedmooie auto is (ik vind ze nog steeds erg fraai), was de 159 wel een behoorlijke flop, hij haalde niet eens de helft van de verkopen van de 156.

Jouw eindconclusie is een juiste: waarom dat kopen als je ook een Audi, BMW of Mercedes kan kopen? Dat gaat nog steeds op. Mensen in dit segment shoppen op veilige keuzes, niet de spannendste. Daarom denk dat get goed is dat se Giulia en XE relatief eenvoudig ontworpen zijn. Blijft langer vers en valt iets minder op.
Opel Karl is veel auto voor weinig. Plak daar dat stickertje van “Car of the Year” maar op…
@Rob: Typisch Nederlands dus :-) Mag een auto niet gewoon mooi zijn, dan?
@miataman:
Uiteraard.
Maar dat marketingstickertje vind ik het beste passen op de Opel Carl.
Stel je eens voor, een Mazda MX-5 met zo’n lelijke sticker. Dat moeten we toch niet willen met ons allen??
@Rob: Hahaha, nee dat zeker niet! Maar mocht ik over ’n aantal jaren m’n MX-5 NB inruilen voor ’n ND & mocht hij ’n onderscheiding hebben in de vorm van zo’n grote plakkert, zal ik ‘m met alle liefde eraf peuteren ;-)
@Rob: Ik vind de Karl veel te hard lijken op de vorige Corsa. Das niet lelijk, maar mooi is anders.

Waarschijnlijk mikken ze op dezelfde doelgroep…
MX5? Lijkt mij een eerlijke winnaar. Heel veel puur rijplezier voor relatief weinig geld!
@dutchdriftking: inderdaad. Meer lol ga je niet krijgen onder de 30 mille. Op misschien de Fiesta ST na.
Grappig dat je een naam die begint met een K moet worden uitgesproken met een C, met dus een K-klank. Gekke Duitse pr-machine.

OT: Crazy shot: de S-Max.
@phaeton: nee dat was een kleine link naar the walking dead
@bartteeuwen: Aha. Dat kijk ik dus niet. Maar bedankt voor je antwoord.
Om te weten wie zal winnen: neem de domste minst interessante auto die je zelf nooit zou kopen: die zal winnen!
Suzuki vitara jajaaa
Mijn shortlist,
Guilia, omdat ik het Alfa gun. Nadeel is dan wel dat de meeste coty winnaars geen bestsellers waren.
Murai, omdat hij innovatief is en dat was ooit het criterium van deze verkiezing. Over het uiterlijk laat ik me niet uit.
Mazda 2, in mijn ogen de leukste nieuwkomer in het B-segment en hij rijdt nog goed ook.
@noodles:

‘Nadeel is dan wel dat de meeste coty winnaars geen bestsellers waren’

Die stelling durf ik nog wel te weerleggen. Sommige ECOTY winnaars hebben enorm goed verkocht. Sommige waren alleen vernieuwend, maar inderdaad niet een commercieel succes. Dus er zijn vier catogeriën:

1. Terechte winnaar, commercieel succes:
– Renault Clio ’91
– Volkswagen Golf MkIII ’92 (achteraf gezien dan ;-)
– Ford Mondeo ’94
– Fiat Punto ’95
– Renault Mégane Scénic ’97
– Alfa 156 ’98
– Ford Focus ’99
– Renault Mégane ’03
– Fiat Panda ’04

2. Terechte winnaar, commercieel geen succes:
– Citroen XM ’90
– Nissan Micra ’93
– Toyota Prius ’05
– Ford S-Max ’07
– Nissan Leaf ’11
– Chevrolet Volt/Opel Ampera ’12


3. Onterechte winnaar, commercieel succes:
– Toyota Yaris ’99
– Alfa 147 ’01
– Peugeot 307 ’02
– Renault Clio ’06
– Fiat 500 ’08
– Opel Insignia ’09
– Volkswagen Polo ’10
– Volkswagen Golf ’13
– Peugeot 308 ’14
– Volkswagen Passat ’15

4. Onterechte winnaar, commercieel geen succes:
– Fiat Bravo/Brava ’96

Dit is slechts van de afgelopen 25 jaar, maar je kunt er wel uit hetleiden dat het meestal redelijke kansen biedt om de ECOTY titel binnen te slepen. En je ziet dat er een trend is dat auto’s onverdiend tòch winnen, ondanks de toename van innovatievere auto’s.

@gtwillem:
Je neemt commercieel succes iets ruimer dan ik en dat mag.
Als je mijn criteria zou volgen dan houdt het bij de Polo, Golf, Clio en 500 wel op met het commerciële succes.
Was die nep Alfasud (E-Kadett) ook niet ooit winnaar?
Dat was dan commercieel gezien het grootste succes.
@noodles: ik heb het begrip conmercieel succes bekeken per klasse, niet uiteindelijke productie aantallen. Maar dan nog zijn er best veel successen. Daarbij is het ook relatief. De aantallen van de 147 en 156 zouden voor Opel in de jaren catostrofaal zijn, terwijl het voor Alfa begrippen enorm was.
@gtwillem: ben het met de Punto niet eens…Dat had gewoon de 205 moeten zijn..
@norge: de Punto moest het opnemen tegen de enorm verbeterde Polo en de eveneens moderne Opel Omega. De Punto was qua design zijn tijd vooruit en bijzonder ruim in zijn klasse. Je kon hem krijgen met puike motoren, de uitrusting was goed en de prijzen vielen heel erg mee.

De 205 liep de titel net mis volgens mij in ’84: toen won de Fiat Uno hem (inderdaad niet terecht, de 205 bleek baanbrekender dan de Uno). Een paar jaar later won Peugeot hem uiteindelijk wel met de 405. En ook de 307 en 308 hebben de titel binnen gehaald.

Achteraf is het natuurlijk makkelijker praten of het wel of niet terecht was, maar inderdaad, de 205 had die titel wel verdiend.
@gtwillem: Ik vond toen de 205 al de leukere auto…Maar de Punto verdiende het ook….
@norge: ze zouden bij AB wel een artikel kunnen houden over de auto’s die het net niet geworden zijn. Zitten nog best leuke modellen tussen zoals de Toyota GT86, Fiat Multipla, Mercedes 600, BMW i3, Citroën Cactus, Ford Ka en de Mercedes W124 en R129.
@gtwillem: ik vind die Cactus echt een leuk bakkie..Maar zou een leuk stukje zijn ja..
@gtwillem: Waarom is de 147 onterecht? Van het weekend nog mee gereden, en ik blijf het een dijk van een wagen vinden.
@dutchdriftking: het is absoluut een fijne auto, maar in 2001 had de Toyota Prius moeten winnen, eigenlijk.
@gtwillem: De Prius was innoverend, maar kreeg meer dan genoeg aandacht, en is in feite nog altijd een verplaatsing van het probleem. Natuurlijk moet je ergens beginnen om naar een uiteindelijke oplossing toe te werken. Juist een merk als Alfa Romeo gun ik deze notering, zij hebben dit veel harder nodig.
@dutchdriftking: ik gun het Alfa absoluut, maar dat is hetzelfde als Jesse Pinkman nomineren op basis van het feit dat het zo’n goede kerel is en ik het hem gun.

De Prius (eerste generatie) was een nieuwe stap in een goede richting. Dat het verplaatsing van het probleem is, ben ik tot op zekere hoogte met je eens. De Prius heeft wel geleid tot het succes van de plug in hybrides en vollelektrische auto’s. Dus in 2001 was het een topwinnaar (ik werkte toen bij Alfa Romeo), maar als ik heel eerlijk moest zijn, was de Prius de terechte winnaar.
@gtwillem: je bedoelt denk ik generatie 2? Prius 1 is toch van 1995?
570S, mark my words
@knipperlichtje: ik ben wel blij dat eindelijk ook de leukere auto’s worden meegenomen in de lijst. Maar alles wat de 570S zo bijzonder maakt was eigenlijk ook van toepassing op de McLaren MP4-12C: de eerste van de nieuwe generatie Junior Supercars.
Als die Mirai wint ga ik een klachtbrief schrijven.
@clarkson: Naar wie?
@clarkson: Oh ja, graag een origineler antwoord dan “de jury”…
Ik hoop.alfa
Maar zal volvo worden denk ik
Ik zeg XC90 of Opel Karl
Het MOET de Alfa worden! Wat een ***lijst.
Niet veel moois om eerlijk te zijn, dan kan ik me geen andere winnaar bedenken dan de Alfa…
@sulobb:

Niet veel moois??? Het spijt me zeer, maar dan moet ik je mede delen dat we het nog nooit ze goed gehad hebben! Dit is toch een prachtige lijst met interessante auto’s?

– De Alfa Giulia en Jaguar XE zijn twee schitterende uitdagers voor de gevestigde duitse orde.

– De Audi Q7 en Volvo XC90 zijn beide twee SUV’s nieuwe stijl. Veel efficienter en zuiniger dan voorheen, en qu design ook een stuk symphatieker.

– De 7-serie, Mirai en Model X zijn technologische hoogstandjes die hun tijd behoorlijk vooruit zijn.

– De Audi A4, Ford Galaxy, S-Max, Jaguar XF, Opel Astra, Skoda Superb en Volkswagen Touran zijn behoudend qua design, ze lijken nog behoorlijk op hun voorganger (wat het kopend publiek aanspreekt, niet iedereen hoeft een expressief design) maar zijn technisch weer helemaal up to date. Met name de gewichtsbesparingen zijn indrukkwekkend.

– De nieuwe Audi R8, 488 GTB, Mustang, MX-5, 570S en AMG GT tonen aan dat grote toename van efficiency er niet voor hoeft te zorgen dat de rijdersauto’s eronder lijden. Integendeel, ze zijn beter dan ooit, sneller dan ooit, veiliger dan ooit en nog zuiniger ook. Bijzonder knap is dat.

De auto’s die wat mij betreft niet door hoeven naar de volgende ronde zijn onder andere de BMW X1 (Countryman met een propellor op de neus is niet echt innovatief, ziet er wel beter uit dan vroegah). De Honda Jazz en CR-V: op zich goede evoluties, maar voegen weinig toe en zijn vrij prijzig. Waarschijnlijk wel seer steengoede occasions. Zelfde geldt ook voor de Subaru Levorg en Outback.
Dan de Opel Karl, SsangYoung Tivoli Suzuki Vitara liepen al achter op de klasseleiders voordat ze uitkwamen. Als laatste de Renault Kadjar, het is een gerebadgede Qashqai, dus als die het niet wint, dan hoort de versie met een ander logo ook niet in de short thuis.

Kortom, zo slecht is die lijst niet.
@gtwillem: beste willem die op alle comments moet reageren,

1. İk praat positief over de Guilia, dus het is volkomen overbodig dat jij dat opnieuw vermeld als mooi… Overigens oogt de Jaguar xe lomp en niet heel ‘jag’. Dat neusje ziet er iets te ‘lease-bakkig’ uit en de achterlichtunits zijn veel te breed en groot. Ook vind ik het saai van een eerder moderne merk als Jaguar dat ze hun auto’s te fel op elkaar doen lijken, en dan heb ik het vooral over de lichten (vooral achter).

2. De xc90 is best ok, maar de vorige generatie zag er toch wat beter uit. Het zag er wat sterker uit. Misschien gebruikten ze daar veel plastic in en op, maar qua stijl en betrouwbaarheid was het nogsteeds Volvo. De nieuwe vind ik toch iets minder qua styling. Het ziet er fris en modern uit, maar ik mis de sterke uitstraling en dat vriendelijke gezicht dat iets oudere Volvo’s droegen. Uiteraard zijn de motoren beter en is de nieuwe efficienter , bla bla bla…(de vorige stamt uit 2002, hallo!?)
En nu de Q5: ieder zijn mening en mijn mening is dat de nieuwe Q7 er echt heel lomp uitziet. Toen ze de eerste generatie uitbrachten was ik fan en vind ze nog steeds mooi, maar de qua design hebben ze het totaal verpest. De eerste generatie werd af en toe een baksteen genoemd, waar ik het totaal niet mee eens was/ben, maar de nieuwe is bijna een bettonblok te noemen. Wat een gedroch! Ontworpen op paint denk ik. Lelijke grille, afschuwelijke kont, verschrikkelijke koplampen, bijzonder saaie en misplaatste lijnen, en nu stop ik want ik wil niet overgeven… Dus voor mij heeft de xc90 nog een kans, maar de Q7…nee! Nee! NEE!

3. De 7-serie is niet mooier geworden, op vlak van technologie wel vele malen leuker dan voorheen, maar oogt wat chinezer qua uiterlijk en het interieur is ook minder leuk of vernieuwend dan de rest van de BMW’s.
De Mirai is afschuwelijk, afschuwelijk en nog eens afschuwelijk. Lijkt M. Jackson met zijn x-aantal operaties wel. Wel een heel bijzonder ding en bied een kans voor de toekomst, maar als auto van het jaar? Dan steek ik mijn mijn middelvinger, beswust of onbewust, toch op… De model X…welke model X? Daar hoor ik al een lange tijd niks over. Als jij er over droomt, dan weet ik het niet…

4. Wat je daar allemaal opsomt: beetje bewerkt en dat is het. De ‘nieuwe’ a4, of s-max of superb, of… Niks nieuws buiten wat chirurchische aanpassingen. Geen van de auto’s uit die lijst verdient de titel. Sorry.

5. De aangepaste amg, mustang of nog een ander uit je opgesomde bakken zijn bakken die we al gewend zijn. Het zijn eerder facelifts en ze hebben wat updates gekregen die alle andere auto’s ook krijgen. Als we over efficientie gaan praten: zijn het enkel deze modellen die efficienter zijn geworden? Dat vind ik dus puur gelul dat je daarover gaat kwebbelen.

6. De X1 is een heel stuk volwassener geworden, maar gewoon niet nieuw. İk vind ze wel mooi(er). Wel weer spijtig dat BMW het waagt er een FWD-bak van maakt. Countryman = saai.
De twee Honda’s: dat die in het lijstje staan zegt al veel over de kwaliteit van het lijstje. Niet dat ik ze heb getest ofzo, maar dat is mijn natte droom ook niet. Hopelijk niemands natte droom…
De subaru’s zijn niet lelijk, maar ook geen auto’s die veel kans maken in Europa. Vooral de outback lijkt cool, maar ik denk niet dat het een auto wordt waar over gepraat wordt door de doorsnee mens.
De Opel karl: de naam zegt al genoeg. Suzuki en de andere chinese prullmerk zeggen mij ook niks. Voor verdere info: …moet je zeker en vast niet bij mij zijn.
De Kadjar mag van mij in het lijste staan. Maakt wel kans denk ik. Niet dat het me aanspreekt, maar het is Renault kent succes met haar nieuwe modellen en het merk groeit in harten en ogen van mensen. Ze worden wat bozer en spreken een breder doelpubliek aan met de designtaal die ze momenteel aanbieden. Ook de Kadjar krijgt dat bekende look (zie: clio en captur) en belooft succes. Toch niet mijn favoriet.


İk vind het maar een saaie lijst met veel geprul zoals elk jaar. De auto’s van enkele jaren voorheen spreken mij meer aan. İk ben laatste jaren dan ook een oldtimer (+youngtimer) liefhebber beginnen te worden. Design wordt steeda meer gewaardeerd, maar niet toegepast zoals het hoort. İk ben de familliegezichten van merken als audi, lexus, vw, etc. al een beetje beu geworden en daar komen nu steeds meer en meer merken bij. Bij bmw leek het een beetje goed te worden, maar ook begint het nu een beetje uit de hand te lopen. Mercedes doet er ook aan mee, sommige modellem worden daar beter van, maar er zijn er ook die daar misbaksels van geworden zijn. Daarbij wil ik vooral verwijzen naar de suv’s. Toyota’s design zegt spreekt mij zelden aan en dat zal waarschijnlijk ook zo blijven. Enkel kia lijkt er wat beter van geworden te zijn. Kia maakt wel wat moois.

De lijstjes bevatten altijd veel prul, maar ze vermeerderen elk jaar. Ja ik weet het ik heb het vooral over design en ben een beetje oppervlakkig bezig, maar ik lijk wel een van de weinigen te zijn die het niet vergeet dat de verpakking her eerste is waar de klant mee in aanraking komt. Dat niet alleen, want stilaan wordt ons landschap ook wat saaier met auto’s die fel op elkaar lijken en die voor mensen moeilijk te onderscheiden zijn. İk zie toch liever verschillende auto’s die naast elkaar toch heel appart zijn. Er rijden al genoeg opa- en oma-autootjes rond en soms zorgt dat voor een negatief humeur als je als autoliefhebber naar buiten kijkt.

Vroeger waren het zo’n tien auto’s waar ik tussen twijfelde welke de winnaar zou kunnen worden, nu is dat verminderd tot zo’n 3 a 5.

Extra:
1. sorry voor de foutjes in de tekst. İk moest typen van een geleende smartphone die wat minder vriendelijk deed dan mijn eigen gekoesterde apparaat.
2. Heel vervelend dat jij hier de populist uithangt. Moet je echt duizend keer reageren onder een artikel??? Je lijkt wel een aandachtsh… Laat een beetje ruimte open voor anderen. Beetje egoïstisch van jou, niet? İedereen kan, net zoals jou overal op reageren, maar dan wordt het een stuk saaier hier op autoblog. En autoblog is van iedereen… Think about others…
@sulobb: langste reactie ever? Wauw…
@norge: je mag gtwillem bedanken…
@sulobb:

Beste sullob,

Allereerst mijn excuses als ik je ongemakkelijk heb laten voelen. Het is absoluut niet mijn intentie geweest.

Ten tweede was ik persoonlijk van mening dat ECOTY een prijs was voor de beste nieuwkomer op de Europese automarkt. Volgens mij is design een van de criterea, maar er zijn er zo veel meer. Of een auto mooi is of niet is niet héél erg relevant. Een auto moet competent en innovatief zijn in zijn klasse, design is van ondergeschikt belang. Dus jouw betoog raakt kant nog wal, in mijn ogen. Design is persoonlijk en ik begrijp dat je het belangrijk vind, maar het is nogal irrelevant enkel en alleen het ontwerp mee te wegen in de deelnemerslijst van ECOTY. Anders had Aston Martin en Maserati alles de afgelopen 13 jaar gewonnen ;-). Bij WCOTY hebben ze wel een aparte subcatogerie waar enkel en alleen het design van belang is.

Dan je punten:
1. Spelfouten komen altijd voor. Ik zit/sta/loop ook te hengsten via de app en een foutje kan gebeuren.

2. Het staat mij vrij om wel of niet ergens op te reageren. Ik ben door nog geen medeblogger, moderator of @autoblogger benaderd dat dit niet het geval is. Naar mijn weten heb ik mij altijd gehouden aan de huisregels zoals deze door AB gesteld zijn. Daarbij vind ik jouw uitlating betreft ‘populistisch gedrag’ ongepast en onterecht. Ik probeer mijn mening altijd zo veel mogelijk te onderbouwen en te voorzien van feiten, iets wat niet strookt met hetgeen jij mij van beticht. Over het aantal berichten is nergens een limiet gesteld, dus dat staat vrij. En anderen kunnen hier melden en zeggen wat ze willen, maar dat acht ik logisch.

Bij deze wilde ik je nog wel een prettig weekend wensen!




@gtwillem: kijk zo kon je het dus ook samenvatten i.p.v. een heel artikel te schrijven. Was het voor mij ook prettiger om op te antwoorden…

Design is één van de belangrijke punten als men naar een auto kijkt en daar mag meer over gezegd worden. Ook als het gaat om een prijs als dees. Anderzijds kan ik reageren op een artikel over een lijst met auto’s waarin verschillende auto’s vermeld zijn waar ik gebrekkige kennis over heb. Ik denk dat er maar 0 à 5% ab’ers zijn die veel auto’s in het lijstje hebben getest of er veel over weten. Daarom is het ook heel normaal dat we kort reageren of misschien een beetje oppervlakkig.

Wat ik over jou aantal reacties nog wil zeggen: je hebt gelijk als het gaat om het respecteren van de huisregels en dat er geen beperkingen zijn in de regels hierover. Wat ik je wel vriendelijk wil vragen om ook een beetje medelijden te hebben met de medebloggers van wie je de mening ter discussie stelt… Als je het gewoon kort houdt, dan is dat gemakkelijker voor jou en gemakkelijker voor de tegenpartij. Reageer alleszins niet zo lang op mijn reacties a.u.b.

Laatst: om eerlijk te zijn ben ik wel fan van hoe inhoudelijk je schrijft en hoe je alles weerlegt. Het is ook duidelijk dat je kennis van zaken hebt. Maar niet iedereen is zoals jou en een reactie is een reactie en moet daarom geen artikel worden…
@sulobb:

Beste Sulobb, ik zal het kort voor je houden ;-). Ik houd niet van korte reacties. Om een punt duidelijk te maken en het in de goede context te zetten, zijn soms enkele zinnen nodig. Soms zelfs meer. Korte antwoorden zijn makkelijker om te geven, maar jij die zijn vaak wat simplistischer of te kort door de bocht. Dus een reactie van mij is zo lang als ie is ;-).

Fijne dag nog!
@gtwillem: enkele zinnen oké, maar jou begrip van ‘enkele’ is een beetje anders dan de mijne denk ik. Je kan tellen hoeveel zinnen je hebt geschreven in je eerste reactie. Da’s niet fijn om te lezen, wel inhoudelijk, en ook nog eens frustrerend als je dan ook nog eens alles opsomt. Je kon een voorbeeld geven om je standpunt te geven en dat wa’s genoeg. Schrijf een zin, vijf zinnen, tien zinnen, maar als je langer gaat…dan blijf je zo dagen lang discussiëren over de lengte(s) van je reacties.

Fijne dag terug…
Ik zeg de Audi R8
Ik voorspel:
1/ mirai
2/ superb
3/ xc90
-edit: nutteloze bijdrage-
@bsxc2: da’s niet waar. Alfa is voor alle liefhebbers ;-). En het is geen strontbak. Het is een brok emotie op wielen dat af en toe kuren heeft, en daarom kun je het hem vergeven.

Zie het als een hele mooie dame die fantastisch kan, ehhh, komkommers pellen, maar af en toe wat wispelturig is. Hoort er bij ;-).
Ik zag wat he daar deed met de SsangYoung :)

Was vorige week toch? //
Jep, donderdag. Moest helaas verstek laten gaan door verblijf buitenland en kaartje doorgeven aan mede-goon die met @Ricardo de tent is gaan rocken daar.
Nu dan even tijd voor een serieuze reactie, klant van mij heeft vertraging van een uur, had even file en staat stil met zijn 993: alle lampen staan te flikkeren. Met een 996 zou hij hier al zijn ;-).

Hier moet een shortlist uitkomen, en zoals gewoonlijk worden alle bijzondere en dure auto’s er direct uitggehaald, terwijl dat eigenlijk best zonde is. Juist bij de duurdere auto’s wordt er techniek gebruikt die we pas jaren later terug zien in normale auto’s.

Mijn shortlist op alfabetische volgorde:

BMW 7-serie:
Het beste wat een van de beste fabrikanten te bieden heeft. Vooral de opties qua veiligheid en comfort zijn bijzonder. Ook het autonome rijden komt een stukje dichter bij met deze auto. Daarbij is het gebruik van CRFP een bijzondere manier voor een lichtgewicht bouwwijze. Veel van deze auto zien we terug over 15 jaar op normale auto’s.

Mazda MX-5:
Knap hoe een bepaald recept het blijft doen. Ondanks alle toegenomen veiligheidseisen niet zwaarder geworden. Wel stijver en met alle goodies die je 25 jaar geleden nog niet had. Daarbij ziet het er uit als een mini F-Type en schijnt het erg goed te rijden. Ook interessant omdat de SkyActiv bouwwijze van Mazda dus wel degelijk zijn vruchten afwerpt.

Opel Astra:
Een heel erg nette auto die qua uiterlijk geslaagd is, en tot wel 200kg lichter. Nu was de huidige niet echt een ballerina, maar 200kg op een C-segmenter is echt een hele hoop balast wat je overboord kan gooien. Daarbij zijn de prijzen scherp, de uitrusting compleet en is ie bovengemiddeld ruim. Niet heel erg spannend, maar wel heel erg goed.

Renault Espace:
Kijk, we leven in 2015 en er zijn een paar dingen duidelijk. SUV’s worden niet zomaar overal geaccepteeerd, MPV’s zijn belegen en grote stationwagons verkopen vooral in Noord-Europese landen. De Renault Espace is een nieuw concept, een beetje een grote DS5 die hoger op de poten staat. Het is een origineel design en een keer niet op sportiviteit afgesteld, maar op comfort. Dat mag ik wel. Daarbij is het een hele ruime auto die niet eens zo heel erg duur is, en je hebt niet alle nadelen van SUV.

Skoda Superb:
Ok, misschien niet de meest innovatieve auto, maar wel een steengoede aanbieding. Het is technisch een Passat. Maar dan ruimer, mooier én goedkoper. Daarbij is Skoda echt op de goede weg om een soort budget Volvo te worden. Nuchter en degelijk. Voor minder dan 28 mille heb je een hele lap auto. Daarbij ziet deze generatie er goed uit.

Toyora Mirai:
Een dermate innovatieve auto moet op de lijst staan. Net als de eerste Prius een pionier welke nog niet helemaal begrepen wordt. Vooral de lobbyiesten van de oliemaatschappijen zullen de overheden proberen te stoppen om een infrasteuctuur te laten aanleggen voor waterstof auto’s, maar de techniek komt telkens dichter bij. Daarbij vind ik hem er toch wel gaaf uitzien. Het is een bijzondere auto, die moet er bijzonder uitzien.

Volvo XC90:
Ten eerste omdat die ouwe van mij een T8 besteld heeft. Dus moet ie er bij ;-). Daarbij is het een auto die nogal breekt met wat conventies. Het interieur is werkelijk schitterend, het uiterlijk is erg fraai. De XC90 toont doe nieuwe vormtaal voor alle komende Volvo’s. Daarbij vind ik het wel stoer dat ze enkel viercilinders leveren. In proncipe heb je ook niet meer nodig. Tevens is de XC90 een heel goed voorbeeld van wat een fabrikant als het zelfstandig kan opereren onder leiding van een groot concern.

@gtwillem: de espace krijgt mijn stem. Zoals je zegt is ie erg vernieuwend en gedurfd, maar ondertussen heeft Renault wel de grote pijnpunten van de vorige Espace aangepakt. Motorisch is de tce 200 een enorme stap ten opzichte van de oude 2.0T automaat. Idioot veel zuiniger en veel sneller, mede door de nieuwe 7-traps transmissie die de oude 5-traps automaat vervangt. Van 1 op 9,5 naar 1 op 16,1. Ook over het interieur ben ik bijzonder te spreken. De oude had twee grote problemen: de stoelen waren verwijderbaar, maar wel loodzwaar en er zat niets speciaals aan het interieur dat je eraan herinnerde dat je in het topmodel van renault reed. Nu zou ik ik het interieur mooi, creatief en minstens op het niveau van Volvo willen noemen en de stoelen klappen met een druk op de knop weg. Nog iets kleins om af te sluiten: de carminat-stereo van de vorige had een verschrikkelijk geluid. Nu zitten er gelukkig bose-logo’s op je speakers :)
Als de Jag XF echt zo goed gaat worden als Jaguar belooft, en gebaseerd op het huidige model en mijn fanboyschap ben ik geneigd dat te geloven, zou de titel dubbel en dwars verdient zijn.
Er zijn een aantal voor de hand liggende winnaars, maar ik heb al een jaren een zwak voor de Fiat Linea. Vandaar: kleef die sticker maar op de Aegea. Gewoon omdat het kan.
De Volvo!
ik mis de nieuwe E-klasse (W213) in de lijst??
Laat het de Mazda2 maar worden. Lekker eigenwijs, goede motoren en prima rijeigenschappen. Ik schat de jury echter in als een Karl-liefhebbende troep grijsaards. Die zal het dus wel worden.
@tkoote: De Mazda 2 is zeker geen verkeerde auto, zelfs zeer compleet tegenwoordig. Maar kwa uiterlijk vind ik de oude 2 mooier om te zien, wat interieur betreft is de nieuwe 2 nu wel echt volwassen geworden, vergeleken met z’n voorganger.
ik in de jury? amg gt. oude l***en in de jury? de sloomste…
De Renault Talisman wordt naar verluidt gepresenteerd op 06/07.

AB, ik verwacht van jullie aandacht voor dat ding. Niet zoveel als voor de Giulia natuurlijk, maar ik ben wel benieuwd…
auto van het jaar moet NIEUW zijn. Eigenlijk is de enige nieuwe auto de Subaru Levorg.
1.6 direct ingespoten dual scroll turbo boxer met awd.
alleen daarom zou dir het al moeten worden.
geen 13 in een dozijn Auto Union, Slopel, Ren old of ander gaar blikje.
Tis omdat ik net een nieuwe ekectrische auto gekocht heb, anders was het de bijtelling waard.
“…Als de jury gevoel voor humor heeft pakken ze de Skoda Superb, nadat de Passat dit jaar al met de holle trofee aan de haal ging.”

Ja…of de A4…HAHAHAHAHAHA

/harhar
Er is al jaren eigenlijk weinig of niets nieuws meer onder de zon in autoland.
De grote innovaties liggen achter ons en het nu meer evo- dan revolutie.

De tijden van de grote vernieuwers, de tijden dat iedere auto die in een bepaald land werd gemaakt bepaalde kwaliteiten had, het is voorbij.

– Italianen roesten niet meer.

– Fransen pleuren na een jaar of drie niet meer uit elkaar.

– Duitsers hebben een goede wegligging en dito verlichting, geen gloeiende spijkers meer.

– Japanners kun je tegenwoordig ook in nat weer rijden, ze vliegen niet meer van de weg af !

– Koreanen, ooit bekend van derde rangs elektronica en dito voertuigen bouwen een product waar je je vingers bij aflikt.

Dus moeten we het nu doen met zeikerige zaken als de kwaliteit van het interieur, hoe de knopjes werken en of de ventilatie roostertjes wel vrouw vriendelijk te bedienen zijn.
Is dat het geval noemen we het premium, om vervolgens de wagen na een lease periode van 36 maanden een schop te geven, terwijl zelfs de Chinese Caroushel Bahni modellen zich 36 maanden goed houden !
Maar alla, zo zit de wereld in elkaar.
En gaat de gemiddelde auto, net als een stofzuiger eigenlijk nergens meer over.
Maar goed, we moeten ons toch ergens druk overmaken ?

Dus bashen we VAG over vermeend olie verbruik, rijden er uitsluitend onaardige mensen in BMW’s , zijn bij voorbaat alle Mercedessen Taxi’s enmaken de Fransen rommel.

En als ik eerlijk ben, zag ik in de foto boven deze topic ook een BMW
Dat terwijl ik nog in een echte???Alfa rijd?

Dus zo is de wereld dus veranderd, de grote Italiaanse design huizen zijn of niet meer of overgenomen door en zullen we meer van hetzelfde krijgen.

Reken er maar op : Meer van hetzelfde dus adieu NSU Ro 80, Audi 100 uit 1983, Mercedes 280S met de chromen bumpertjes, BMW 5 E28, Volkswagen (NSU) K70,
Alfa Giulia, Mini Cooper (by Issigonis NOT by BMW) BMW 02 serie, Fiat Panda (il originale) Lancia ieder model, Citroën zo’n beetje alles van voor 1975, de ouwâh toen ‘grote’ Peugeots, Rover SD1, MGB – GT als poor man’s Aston Martin, Range Rover ( by David Bache en Spen King) Jaguar XJ series 1969 – 1986 FIAT 125 en 130 en Renault 4, 16 en 5 !

En die auto van het jaar trofee, ik zal je zeggen waar je die kunt stoppen ……..!

Heel, heel diep !
Alfa!
Met land rover range rover sport is hoogstwaarschijnlijk land rover Discovery Sport bedoeld.
Iemand gedacht aan de Landrover Evoque Cabrio?
Het zou lachen zijn als BMW voor de eerste keer in hun bestaan een een keer wint; met de voorwielaangedreven X1. Maar het lijkt me dat het gewoon de Mazda CX-3 zal worden.
@mashell: het schijnt wel een topproduct te zijn, alle bladen zijn er lyrisch over. Dus op zich een goede contender, alleen scoren Japanners als vanouds niet zo denderend bij het Eurovisie Auto van het Jaar Festival.
Die alfa is t geilst
Fors mustan!
Als dit jaar het jaar van de passaai was, dan moet de saaie giulia het wel winnen, die andere kandidaten zijn veel te extreem voor het bejaardenhuis wat over deze titel gaat.
Touran, nog eens een knappe gezinswagen of de A4 vanwege de alround eigenschappen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).