Dit zijn de meest hardnekkige knelpunten in Nederland

Auteur: , 59 Reacties

Oponthoud en knelpunten. Nederland zit er vol mee.

Files

De ANWB heeft een vragenrondje gedaan onder haar leden. De organisatie ging op zoek naar knelpunten in ons land. In de periode mei tot september 2016 hebben duizenden leden gereageerd en aan de hand van alle reacties is een lijst samengesteld. De bond heeft meer dan 4.000 knelpunten in kaart weten te brengen.

Het onderzoek had een opvallende uitslag. Zo begeeft 57 procent van de knelpunten zich niet op de snelweg, maar op lokale wegen. Denk aan wegen rondom bruggen of verkeerd afgestelde verkeerslichten die zorgen voor oponthoud bij kruispunten. De ANWB wil de input vanuit haar leden doorspelen aan Rijkswaterstaat, politici en provincies met hoop op oplossingen. Aan de hand van de 100 meest hardnekkige knelpunten is tweemaal een top 5 samengesteld. De ene top 5 toont het meeste oponthoud op snelwegen, de andere toont het meeste oponthoud bij N- en S-wegen.

Top 5 snelwegen met oponthoud

1. A4 Den Haag Zuid – Leiden v.v.
2. A2 Eindhoven – Weert v.v.
3. A58 Tilburg – Eindhoven v.v.
4. A15 Papendrecht e.o
5. A1/A30 Knooppunt Barneveld

Top 5 N-wegen / S-wegen met oponthoud

1. N210 Krimpen aan den IJssel (Algerabrug)
2. Stadsweg (Spijkenisserbrug (Groene Kruisweg)
3. N206 (Leiden)
4. N35 Zwolle – Almelo v.v.
5. N201 Vinkeveen oprit A2

Foto via Autojunk



59 reacties

Ja hoor Krimpen algerabrug altijd vertraging. Verder leuk dorp en lekker dicht bij Rotterdan <3
@rutger97: ROTTERDAM natuurlijk
@rutger97: Beetje veel refo’s, maar die vallen niemand lastig.
Begrijp ik nou goed dat ze het gevraagd hebben aan hun leden? Dus de leden in boerengat hebben aangegeven dat de kruising tussen de kerkstraat en hoofdstraat. Lekker betrouwbaar dus…
@lekbak: “vroeger was het er lekker rustig, maar sinds die nieuwbouwwijk is het echt veel te druk”
@lekbak: Ken de meeste van de genoemde verkeerssituaties niet, maar de N35 bij Zwolle is inderdaad wel een drama. Kijk voor de grap in de spits maar eens op google maps naar de doorstroming daar. ’s Ochtends is een file van meerdere kilometers geen uitzondering.
@madmarky: zo zijn er tientallen plekken in Nederland. Ik ben bekend genoeg met Zwolle om er niet in de spits te komen.
Taalpolitie:
‘Meest hardnekkige’?? Gewoon hardnekkigste!
Steeds meer vaak (oftewel vaker) worden meer en meest gebruik terwijl de normale vergrotende en overtreffende trappen (-er en -est) gewoon toegepast kunnen worden. Wat is dat voor achterlijke trend, zie je zelfs ook in het Engels. Komt dit uit dezelfde hoek van de wannebe beidehandjes met opmerkingen als ‘hoe leuk is dát?’ ?? Pfffffff
@henkp1: boeie
@henkp1: Wie is wannebe?
@henkp1: mag allebei, er zijn wel wat spelregeltjes: https://onzetaal.nl/taaladvies/meest-origineel-origineelst In het bovenstaande geval heb je volgens Onze Taal dus wel een punt, maar verboden is het niet.
@tenaci: Dit.

Beidehand is overigens wel verboden.

@henkp1: het is juist iets dat uit ’t engels komt overwaaien. Most irritating. Irritantst!

Zo gek is het dus niet, want in het Engels komt ’t veel voor. Jammer voor de Nederlandse taal is het zeker. (Ik ben het Nederlands niet zo goed machtig.)
@henkp1: Waar maak jij je druk om mafketel? Het is allebei gewoon correct Nederlands hoor.
@mclovin: iemand een mafketel noemen hoeft ook weer niet.
@henkp1: Wat is er met je komma’s gebeurd? Verdwenen als de politie, wanneer de zon niet schijnt?
Stadsweg (Spijkenisserbrug (Groene Kruisweg), haha verbaast mij niks. combinatie van brug, verkeerd afgestelde stoplichten, te weinig asfalt (bedankt gemeente rotterdam/deelgemeente hoogvliet), Rijkswaterstaat die niet snapt hoe matrix borden werken en misschien een beetje te veel stoplichten per vierkante meter…
@tunefuldjmike: stuk langs oude tramhuis en zwembad, wie dat verzonnen heeft om maar twee rijstroken te geven? Die mogen ze een lintje geven. Groene Kruisweg is de ader voor de hele randgemeente, gaan ze er één baan van maken. Nog geen eens over de kwaliteit gesproken van dat nieuwe stuk hobbel asfalt.
@bennyyy: Die weg heb je te danken aan de deel gemeente Hoogvliet.
Knooppunt Gorinchem, buitenom dat het nu afgesloten is voor vrachtverkeer, was het altijd al een drama om die brug over te komen. A15/N3 ook standaard altijd file..
Ik mis de Nederlandse files!
OT dan maar. Die A4, zo stom en zonde eigenlijk. Daar is de afgelopen jaren keihard aan gewerkt, op zich een prachtig stuk weg aangelegd. Maar dan hebben een paar suffe ambtenaren blijkbaar besloten om er toch een paar wegversmallingen in te bouwen, die helemaal niet nodig zijn. Op de meeste plekken waar die wegversmallingen zijn, is al genoeg asfalt, maar dat wordt (niet) gebruikt. Lijnen anders trekken, levert direct winst op.
LOL @ Spijkenissebrug. Dat is voor mensen uit de regio toch wel een bevestiging op hun frustratie. En hopelijk voor andere partijen nu eens duidelijk dat daar een tunnel moet komen.
Mensen moeten harder gaan rijden, dan zijn ze sneller van de weg, dus zijn er minder files.

-Johan Cruijff
Die A15 bij Papendrecht is makkelijk op te lossen hoor. Gewoon de matrixborden niet voor jan-lul aanzetten. Altijd stipt 16:15h gaan ze ineens uit het niks aan. De regelnederlanders trappen massaal op de rem en zo krijg je file.
@dragspert: Dan heb je nog altijd de irritante rijders die bij het punt van 3- naar 2-baans op het laatste moment willen invoegen.
@roberto: op sommige plaatsen hebben ze iets voor lui zoals jou. Vanaf een halve km voor het bord nu ritsen een doorgetrokken streep rechts van de linker baan, tot aan dat bord dus. Zodat mensen gedwongen worden pas te ritsen bij het bord. Zoals het dus hoort!
@lekbak: ‘lui’? Maak aan vader..
@roberto: je bedoelt zoals het hoort conform de wet?
@roberto: trouwens bij 3 naar 2 banen is de middelste baan de stomste keuze. Buitenbanen zijn sneller, de aller snelste verschilt per situatie.
@flutterby: Daarom pak ik ook de meest rechtse
@flutterby: mijn ervaring is juist dat de op één na linker baan de snelste is, tenzij daarheen geritst moet worden. Dan nog één naar rechts gaan.
@roberto: Heb ik nooit last van. Ik woon in Papendrecht dus 500 meter daarvoor ga ik eraf. Maar ritsen hoor je op het laatst te doen. En de lui op de middenbaan horen je ruimte te geven. Faalt vaak wel, dat wel.
@dragspert: Dan heb je er net geen last van nee.. Over het ritsen, ja en nee, als de 1ste en 2de baan al aardig verstopt begint te raken, gaan er altijd nog een paar met 80 km/u over de linker rijstrook om vervolgens vol in de ankers te gaan om het laatste moment in te voegen. Meestal is daartussen altijd wel een plekje waar ze tussen kunnen, maar nee, zij moeten tot het uiterste. Verwacht dan ook geen respect van de medebestuurders.
De borden een paar honderd meter ervoor maken je attent om te gaan ritsen, maar voor sommige is dit juist de regel om zover mogelijk door te rijden en ‘voorrang’ krijgen om in te voegen. Staat allemaal niet wettelijk vast, maar beetje meedenken zit er vaak niet in bij de meeste mensen..
@roberto: kerel, luister nou eens wat mensen hierboven te vertellen hebben. Ritsen hoor je op het laatst te doen (na het bord) en niet eerder. Doe je het eerder dan krijg je gekke toestanden, evenals als je tot de strepen wacht. Zoals ik eerder ook al zei zijn op sommige plekken zelfs doorgetrokken strepen gemaakt om juist te voorkomen dat mensen doen wat jij zegt dan men moet doen.

Rits dus voortaan maar gewoon na het bord zoals het hoort en duik juist niet in dat gaatje honderd meter daarvoor!
@lekbak: sowieso kerel.. dat bord staat ruim van te voren, wat ik bedoel te zeggen is dat je dan niet op 30 meter voor het einde ertussen moet, maar juist de aankomende 300 meter (of weet ik veel hoeveel het is) je de ruimte hebt om te ritsen. Beetje meedenken..
Tussen Eindhoven en Weert kan ik wel begrijpen. Daar rij je van flessenhals naar flessenhals. Stroomt totaal niet lekker door.

Tegenwoordig rij ik iedere dag over de A15. Ook al zo’n drama. Een belangrijke transportroute die maar tweebaans is.
Wat te denken van:
– ochtend: vanuit Eindhoven richting Utrecht, alles voor knooppunt Empel (afrit Kerkdriel);
– middag: vanuit Utrecht richting Eindhoven, alles voor Waardenburg (knooppunt Deil).

Elke.dag.weer!!
@kvh87: deed ik ook elke dag, wat een ellende idd. Maar de a58 en A2 naar Eindhoven is ernstiger…..
Raar, knooppunt A1/A30 heb ik nooit als druk ervaren. In ieder geval niet in de richting Amersfoort -> Arnhem. Had daarnaast wel knooppunt Joure erin verwacht. Voornamelijk als je vanaf Sneek/afsluitdijk komt is het altijd een drama.
@wijsneus: Hangt er vanaf wanneer je die kant op rijdt. Als je aan het einde van de middag vanaf Amersfoort de A30 op wilt staat de afrit / spitsstrook regelmatig vast. Die rare constructie om vervolgens de A30 op te komen (verkeerslichten, ritsen, meteen weer een drukke afrit) helpt ook niet met de doorstroming.
Ik woon wel lekker in de knoop punten , in Leiden
@flik2punt0: ik ook, moet bovendien ook nog eens beide wegen hebben aankomende 10 weken…
Het verbaast me dat de A27 er niet tussen staat, tussen Breda en Utrecht. Los van de situatie momenteel loopt het daar ook altijd vast, zowel ’s ochtends als ’s avonds.
Had Joure wel verwacht en ook Groningen Julianaplein(gelukkig gaan ze volgend jaar beginnen met werkzaamheden)
@baklava: hadden ze niet bijna 15 jaar uitgetrokken voor die werkzaamheden? nog wel even in de file staan dus haha
@janmetdelangeachternaam:

Haha nee valt mee gelukkig. 5 jaar is de planning.
Elke dag A4 bij Hoofddorp……
Ik ben er al door “desensitized”, ik sta er gewoon in en onderga het, geen zin om me der elke keer druk in te blijven maken. Maar echt elke dag kom ik van de A5 op de A4 en is het van daar tot waar ik eraf moet (Roelofarendsveen godzijdank “al”) harmonicaverkeer. Ik doe deze route sinds December 2014 en toen deed ik bij vertrek om 16u30 precies 35 minuten over de terugrit, net als de heenrit. De heenrit verloopt nog hetzelfde maar de terugrit (ik begin/stop al een half uur vroeger tegenwoordig) duurt nu minstens een uur.
Hallo. A12 bij Gouda? Ik ben er de afgelopen drie maanden ELKE FUCKING DAG file tegengekomen. ELKE DAG! En driekwart van de keren was het omdat er weer een ongeluk was gebeurd, omdat er van die randdebielen zijn die bij de eerste halve meter dat je in mag voegen meteen hun auto er tussen rammen, het invoegende verkeer vanuit Gouda daarmee dwarszittend. En anders doen ze het wel 1,5km verderop helemaal aan het einde van de invoegstrook waar niemand ze er meer tussen laat en ze dus STILSTAAN op een snelweg waar de rest van het verkeer nog steeds met 120 langs komt razen. Die afrit is 1,5km lang! Gebruik dat! Stelletje idioten!

Gelukkig heeft de provincie het inmiddels ook door en zijn ze samen met de gemeentes Gouda en Rotterdam voor een bypass aan het zorgen, zodat invoegend verkeer vanuit Gouda niet meer drie banen uitvoegend verkeer hoeft over te steken als ze de A12 naar Den Haag willen, maar een paar km verderop een eigen oprit krijgen. Een beetje apart dat ze daarvoor een brug over een viaduct moeten bouwen, dat viaduct was namelijk handig zodat het scheepvaartverkeer en het wegverkeer geen last van elkaar zou ondervinden, daar ga je nu een brug overheen plaatsen. Maar goed, als het de files ermee terugdringt vind ik het allang best. Ze zouden alleen die A20 vanaf Gouda naar Nieuwerkerk ook eens moeten verbreden naar 3-baans, want die is de oorzaak van alle ellende daar.
Boeiend, kom daar nooit..
A58 Eindhoven/Tilburg en omgekeerd, elke dag 1 grote drama
En Amsterdam dan? Op de Overtoom staat standaard een file, of het nou 17:00 ’s middags is of 02:00 ’s avonds.
@e550: dat is geen file, dat is een parkeerplaats.
@mashell: en maar toeteren in die rij auto’s, geen beweging in te krijgen!
Heel knap ook dat ik élke dag op het stuk Weert- Eindhoven in de file sta en dat het NOOIT (bijna..) op de radio genoemd wordt!
het ergste van alles is nog dat van het merendeel vd top 5 files de eerstkomende 10 jaar niet aangepakt worden. met name a15 gebeurt voorlopig helemaal niets mee
via iPhone app
De n201 is inderdaad een ramp ’s ochtends, rij gelukkig altijd tegengesteld heb er nooit last van.
Ja en op de A12 Den Haag is het al jaren een knelpunt

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).